Hoe groot zal ze worden? Ze is er!

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Johnny Jones
Posts in topic: 14
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Hoe groot zal ze worden? Ze is er!

Bericht door Johnny Jones »

Ze is rond de jaarwisseling geboren, dus nu een maand of acht.
Begin juli zou ze 55 cm en 25 kg zijn, een week of twee geleden kwam ze op 60 cm, gewicht weet ik niet.

Hier een paar filmpjes van de dame. De bovenste is recent, die andere twee zijn van drie weken geleden.

Ze is op straat gevonden, dus ouders zijn onbekend. Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door Johnny Jones op 14 jan 2024, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Nanna

Re: Hoe groot zal ze worden?

Bericht door Nanna »

Ziet eruit als een Alabaikruising dus groot😗
Johnny Jones

Haar kop vind ik net van een Mastin. Het zal wel een kruising zijn met één of andere Roemeense herder. Ik volg haar al een tijdje en het is een schat van een dier. De mevrouw die op het onderste filmpje wordt afgelebberd is visite.
Als pup leek ze niet zo groot te worden, maar nu ze toch de hoogte ingaat vind ik haar wel interessant worden.
Afbeelding
annnie
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Ronja kreeg ik met 6 maanden en was toen ong. op 2/3e van haar uiteindelijke gewicht. Maar weet niet of je dat van een windhond kan vertalen naar een dogachtige
Afbeelding
Johnny Jones

Dat klinkt best veel, 2/3 van het gewicht met zes maanden. Vooral omdat ze na een jaar nog flink kunnen uitzwaren.
Ik heb niet veel pups gehad en nooit de groei bijgehouden, dus eigenlijk heb ik geen idee.
Afbeelding
Johnny Jones

Drie jaar geleden hebben we onze Mastina Noa in laten slapen. Hoewel ik haar ook regelmatig achter het behang kon plakken, want eigenwijs en blaffen, was ze een wereldhond. Zacht, heel erg hondsociaal, ongelooflijk lief voor alles wat jong was en ik voelde me altijd veilig met haar in de buurt. Sinds die tijd kijk ik naar berghonden, maar ik durf niet zo goed. Ze zijn niet allemaal zo makkelijk als Noa.

Maar met deze durf ik het aan. Er gaat geen week voorbij of ik zie leuke filmpjes van haar langskomen waarbij de rescuer verzucht hoe lief ze is. Maar ik wil wel echt een flinke hond. Noa was 70 cm en woog 42 kg. Mooie maat maar zwaarder zou ook mogen.
Wat ook meespeelt is de wolf die bij ons in de buurt rondloopt. Sinds ik die ben tegengekomen wandel ik een stuk minder ontspannen met de honden in het bos. Met een berghondkruising erbij zou ik me een stuk veiliger voelen.
Afbeelding
annnie
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Als mijn theorie enigszins klopt zou ze iets onder de 40 kg eindigen. Maar goed, gebaseerd op een galgo, dus het zou er ook een stuk boven of onder kunnen eindigen😁

Ik vind Oost Europese berghonden wel iets spannender dan de Spaanse variant. Maar op de filmpjes is ze wel heel erg leuk en als ik in wolvengebied wandelde wilde ik er ook eentje.
Afbeelding
Johnny Jones

Sandra&co schreef: 25 aug 2023, 11:30 Je kan natuurlijk blijven twijfelen tot iemand anders haar ophaalt en je spijt krijgt ;) Dit is gewoon een leuke hond, zie je aan die hele houding.
Daar ben ik dus bang voor..
annnie schreef: 25 aug 2023, 11:44 Ik vind Oost Europese berghonden wel iets spannender dan de Spaanse variant. Maar op de filmpjes is ze wel heel erg leuk en als ik in wolvengebied wandelde wilde ik er ook eentje.
Vind ik ook hoor, eigenlijk alle Roemeense honden vind ik spannender dan de Spanjaarden. Gek genoeg ken ik ook een aantal berghondkruisingen uit Roemenië, reuen zelfs, die het boven verwachting goed doen.
Met die wolf, het is er tot nu toe maar eentje, maar hij vertoont nogal afwijkend gedrag door mensen met honden te benaderen. Hij stond me een poosje terug gewoon op te wachten op zo'n twee kilometer van mijn huis.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 4

Bericht door blondie »

Kun je haar niet in opvang nemen, met de optie dat als het goed gaat je haar houdt?
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Wat mij opvalt is dat ze geen staart heeft. Weet je of ze daar mee (nou ja, zonder) is geboren?
Johnny Jones

blondie schreef: 25 aug 2023, 14:14 Kun je haar niet in opvang nemen, met de optie dat als het goed gaat je haar houdt?
Waarschijnlijk kan dat wel.
Zinodo schreef: 25 aug 2023, 14:23
blondie schreef: 25 aug 2023, 14:14 Kun je haar niet in opvang nemen, met de optie dat als het goed gaat je haar houdt?
Dit inderdaad!

En al zou ze de 40 kilo niet halen, 38 is ook zat hoor :lol1:
Jawel hoor, maar ik hoop wel op een klein beetje imponerend formaat.
CatnDog schreef: 25 aug 2023, 14:44 Wat mij opvalt is dat ze geen staart heeft. Weet je of ze daar mee (nou ja, zonder) is geboren?
Ze is zo gevonden en de dierenartsen in Roemenië spreken elkaar tegen. De eerste berichten waren een te kort gecoupeerde staart, ze zou ook wat gevoelig zijn geweest bij aanraking van haar achterhand. Dat is nu over. Een dierenarts later dacht juist dat ze zo geboren was. Zelf denk ik dat één of andere achterlijke Roemeen haar staart zo verschrikkelijk kort heeft gecoupeerd.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

In 2 maanden al zo in de hoogte gegroeid, dan gok ik dat ze dus nog wel wat verder door gaat groeien. Is ze al gesteriliseerd?

Chara was te mager, maar had ze op normaal gewicht gezeten dan zag je nog dat zij in tegenstelling tot deze hond een rankere bouw had/heeft.
Chara was denk rond de 9 à 10 maanden denk ik achteraf gezien toen we haar kregen, gesteriliseerd. Zij is wel de lucht nog in gegaan. Ze is nu denk ik 63/64 schoft. Hoger dan Aki in ieder geval.
Qua gewicht zit ze laag, tov Bluf destijds de Duitse herder teef die ook hoog op de poten stond maar qua bouw dus anders was. Bluf was met haar 61 cm op slank/schraal gewicht 34 kilo, Chara weegt nu ongeveer 26/27 kilo.

Ik krijg het idee dat deze hond grover van bouw is, en ook vrij hoog nog kan worden. De 40 kg zal ze denk ik wel gaan aantikken rond de 2/3 jaar als ze zo doorgroeit en uitzwaart.

Aak is een reu, en lang rank gebleven, maar sinds zijn 6de is hij eigenlijk pas wat breder uit gaan groeien, vrij laat overigens. Hij weegt nu 39. Finn die iets hoger was, ook een reu, was met goed gewicht ook tussen de 38 en 39 kilo. Maar goed, geen vergelijk met een berghond type natuurlijk.
Tineke
Posts in topic: 3

Bericht door Tineke »

Sandra&co schreef: 25 aug 2023, 11:30 Je kan natuurlijk blijven twijfelen tot iemand anders haar ophaalt en je spijt krijgt ;) Dit is gewoon een leuke hond, zie je aan die hele houding.
Dit dus, hop hop waar wacht je op :F:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Lothian
Posts in topic: 1
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Och. Een soort reusachtige Lucca. :hartjes:
Afbeelding
Barkley

Bericht door Barkley »

Zinodo schreef: 25 aug 2023, 14:23
Dit inderdaad!

En al zou ze de 40 kilo niet halen, 38 is ook zat hoor :lol1:
of een lekker snackje uit de frituur tot ze de 40 hebben gehaald
Johnny Jones

blondie schreef: 25 aug 2023, 15:42 In 2 maanden al zo in de hoogte gegroeid, dan gok ik dat ze dus nog wel wat verder door gaat groeien. Is ze al gesteriliseerd?
Ze is nog niet gesteriliseerd, ik zou wel de eerste sterilisatie af willen wachten. Weet jij wat sterilisatie doet met de groei?
Tineke schreef: 25 aug 2023, 17:35
Dit dus, hop hop waar wacht je op :F:
:F:
Na het hele weekend nog meer filmpjes te hebben bekeken en met mijn man besproken hoe ons 'hondenritme' eruit komt te zien met Panda erbij, heb ik haar vanmorgen gereserveerd! :cheer: :cheer: :cheer:

Ik moet nog wel even geduld hebben, want ze komt pas in januari :wachten:
We gaan in december nog een paar dagen naar Edinburgh en mijn dochter komt voor alle honden en paarden zorgen. Wat ze nog niet weet is dat onze zoon ook meegaat en ze daarom ook op Nova moet passen. Ik ben bang dat ze nooit meer op wil passen als er dan ook net een nieuwe hond is waarvan ik nu nog niet weet of we ergens tegenaan lopen.

Panda twee maanden geleden :hartjes:
Afbeelding
Afbeelding
Persistence
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Alvast gefeliciteerd! :hartjes: het lijkt me een fijne hond.
Wacht je dan tot januari ivm jullie trip in december?
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Johnny Jones schreef: 27 aug 2023, 18:37
blondie schreef: 25 aug 2023, 15:42 In 2 maanden al zo in de hoogte gegroeid, dan gok ik dat ze dus nog wel wat verder door gaat groeien. Is ze al gesteriliseerd?
Ze is nog niet gesteriliseerd, ik zou wel de eerste sterilisatie af willen wachten. Weet jij wat sterilisatie doet met de groei?
Ik neem aan dat je de eerste loopsheid bedoelt, dat je die af wil wachten? :P
Als een hond voor de eerste loopsheid wordt gecastreerd heb je kans dat de groeischijven later sluiten, dus dat de hond nog wat groter wordt.
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

ranetje schreef:
Als een hond voor de eerste loopsheid wordt gecastreerd heb je kans dat de groeischijven later sluiten, dus dat de hond nog wat groter wordt.
Dat heeft niks met de eerste loopsheid te maken.

Als je steriliseert voor de groeischijven gesloten zijn dan sluiten ze later. Omdat ze de hormonen weghalen. Want ze sluiten onder invloed van die hormonen.
ranetje

Bericht door ranetje »

Crutz schreef: 27 aug 2023, 21:35
ranetje schreef:
Dat heeft niks met de eerste loopsheid te maken.

Als je steriliseert voor de groeischijven gesloten zijn dan sluiten ze later. Omdat ze de hormonen weghalen. Want ze sluiten onder invloed van die hormonen.
De groeischijven sluiten toch bij een teef rond de eerste loopsheid?
Afbeelding
sonj@

Bericht door sonj@ »

Ze ziet er lief uit. Nog 4 maanden wachten, dat duurt lang hoor.
Tineke

Bericht door Tineke »

Fijn dat ze straks een warme mand bij jullie gaat vinden.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Johnny Jones

Sandra&co schreef: 27 aug 2023, 19:23 Dat je kunt wachten tot januari! Ik was haar zelf gaan ophalen. Roadtrip! Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst!
Eerst leek dat niet zo lang, maar nu de kogel eenmaal door de kerk is kan ik eigenlijk niet wachten :nope:
Persistence schreef: 27 aug 2023, 19:41 Alvast gefeliciteerd! :hartjes: het lijkt me een fijne hond.
Wacht je dan tot januari ivm jullie trip in december?
Dankjewel! Het wordt wel wachten inderdaad.. :wachten:
ranetje schreef: 27 aug 2023, 21:22 Ik neem aan dat je de eerste loopsheid bedoelt, dat je die af wil wachten? :P
:oohja: Zo moeilijk.. een klein stukje tekst zonder fouten te typen..
Mijn dierenarts gaf het advies om de eerste loopsheid af te wachten. Waarom hebben we het niet over gehad omdat ik angsthaas Pluis bij me had die zsm de behandelkamer uit wilde.
sonj@ schreef: 27 aug 2023, 22:40 Ze ziet er lief uit. Nog 4 maanden wachten, dat duurt lang hoor.
Tineke schreef: 28 aug 2023, 06:04 Fijn dat ze straks een warme mand bij jullie gaat vinden.
Dankjulliewel!
Nu ik weet dat ze komt ben ik helemaal in love. Het is bijna tien jaar geleden dat ik een hond voor mezelf uitzocht. Behalve Digger is alles wat er nu is op de één of andere manier gebleven of door man of dochter uitgekozen.

Gisteren kreeg ik deze foto van de rescuer

Afbeelding
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ze is het wel waard om op te wachten, hoor. Iets om naar uit te kijken. Al is januari inderdaad wel erg ver weg. :schrik:
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Wat een ontzettend lief hoofd heeft ze. 😍
Dat voelt inderdaad vast wat veiliger met wandelen. Wordt die wolf daar nog steeds gesignaleerd? Zou er graag weer eens gaan wandelen maar durf niet zo goed nu, met mijn krakkemikkige oudje en dwaze galgo.
Afbeelding
Plaats reactie