Hoe doen jullie dat, het gebit van je hond verzorgen?
- Dirkje
- Posts in topic: 4
- Honden: 2
- Welke: Border Collies
Hoe doen jullie dat, het gebit van je hond verzorgen?
Naar aanleiding van het toppic van @Zinodo heb ik een vraag aan de peuteraars.
Dirkje heeft een slecht gebit. Niets aan te doen behalve opereren. Ik mag niet in haar mond peuteren.
Pup Otje is pas 12 weken. Hem kan ik het nog leren. Ben er zelf een beetje huiverig voor om scherpe voorwerpen in z’n mond stoppen. Ben niet handig en vind het eng maar ik wil het wel graag leren.
Vertel eens, hoe leren jullie het peuteren in het gebit van je pup aan en wat heb ik daarvoor nodig?
Dirkje heeft een slecht gebit. Niets aan te doen behalve opereren. Ik mag niet in haar mond peuteren.
Pup Otje is pas 12 weken. Hem kan ik het nog leren. Ben er zelf een beetje huiverig voor om scherpe voorwerpen in z’n mond stoppen. Ben niet handig en vind het eng maar ik wil het wel graag leren.
Vertel eens, hoe leren jullie het peuteren in het gebit van je pup aan en wat heb ik daarvoor nodig?
Re: Hoe doen jullie dat, het gebit van je hond verzorgen?
Bij pups hoef je nog niet echt te peuteren.
Gewoon beginnen met hondentandpasta van je vinger af laten likken.
Na een paar dagen die pasta eens met je vinger langs de kiezen smeren (buitenkant kiezen)
En als je een tandenborstel wil gebruiken die eens laten onderzoeken en er eens wat van die tandpasta op doen.
Tussendoor ook goed oefenen met "tandjes kijken". Daarbij goed opletten dat je de ogen niet afdekt en niet op de neusdop duwt.
Ook eens met je nagel van de rand van de tand/kies bij het tandvlees naar beneden langs de tand gaan.
Krabben hoeft normaal gesproken zeker het eerste jaar niet, maar als je hond gewend is aan poetsen en even met je nagel krabben en tandjes kijken zou het geen probleem meer moeten zijn als het ooit wel nodig is.
Sterkte dinsdag Dirkje
edit: typo
Na een paar dagen die pasta eens met je vinger langs de kiezen smeren (buitenkant kiezen)
En als je een tandenborstel wil gebruiken die eens laten onderzoeken en er eens wat van die tandpasta op doen.
Tussendoor ook goed oefenen met "tandjes kijken". Daarbij goed opletten dat je de ogen niet afdekt en niet op de neusdop duwt.
Ook eens met je nagel van de rand van de tand/kies bij het tandvlees naar beneden langs de tand gaan.
Krabben hoeft normaal gesproken zeker het eerste jaar niet, maar als je hond gewend is aan poetsen en even met je nagel krabben en tandjes kijken zou het geen probleem meer moeten zijn als het ooit wel nodig is.
Sterkte dinsdag Dirkje
edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 10 sep 2023, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dirkje
Oké, hier heb ik wat aan. Gewoon een kindertandenborstel?ranetje schreef: ↑10 sep 2023, 15:38 Bij pups hoef je nog niet echt te peuteren.
Ook eens met je nagel van de rand van de tand/kier bij het tandvlees naar beneden langs de tand gaan.
Sterkte dinsdag Dirkje
Bedankt!Sterkte dinsdag Dirkje
@Dirkje Ik gebruik een medium (dus niet te harde) gewone tandenborstel.
De goedkoopste die er is, dus niet speciaal voor kinderen.
De eerste paar werden nogal bebeten door de jonge hond.
Ze mag de tandenborstel nog even schoonlikken als haar tanden zijn gepoetst en als puber beet ze er dan ook in
Nu kan ik er een paar jaar mee doen
Ik heb bij Ita en bij Claire door het poetsen (denk ik?) nog nooit hoeven peuteren.
De goedkoopste die er is, dus niet speciaal voor kinderen.
De eerste paar werden nogal bebeten door de jonge hond.
Ze mag de tandenborstel nog even schoonlikken als haar tanden zijn gepoetst en als puber beet ze er dan ook in
Nu kan ik er een paar jaar mee doen
Ik heb bij Ita en bij Claire door het poetsen (denk ik?) nog nooit hoeven peuteren.
Ik heb Bertus wel geleerd tandjes te kijken en voelen meer niet omdat hij zo druk en onstuimig was als pup was ik hier al heel blij mee later ook met hondentandpasta op mijn vinger maar die vond hij vies en vanaf toen was het dus raar en drama . Nu was dat wel zo’n periode waarin hij wel meer raar vond enz
Nu dus gewoon vochtig gaasje en dat vind hij goed als er maar geen smaakje aan zit of geurtje en pensstaafjes vind hij altijd goed en die doen hun werk ook
Nu dus gewoon vochtig gaasje en dat vind hij goed als er maar geen smaakje aan zit of geurtje en pensstaafjes vind hij altijd goed en die doen hun werk ook
Ik heb een kunststof haakje, daar krab ik een beetje mee. Ze vinden het niet leuk, maar ze weten ook dat ze rijkelijk beloond worden met een extra lekker snackje.
- Dirkje
Binnenkort even een paar tandenborstels kopen en hondentandpasta.
Oefenen in tandjes kijken vind ik ook een goed idee.dat haakje komt later wel. Ga ik eerst bij ons @Nanna in de leer.
Oefenen in tandjes kijken vind ik ook een goed idee.dat haakje komt later wel. Ga ik eerst bij ons @Nanna in de leer.
-
- Posts in topic: 3
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik mag alles. Je mag het hooguit niet leuk vinden. Waarvan akte, maar we doen het toch.
Bij Mira krab ik gewoon met mijn duimnagel het tandsteen van haar hoektanden en kiezen.
De rest hoeft niet echt.
Bij Mira krab ik gewoon met mijn duimnagel het tandsteen van haar hoektanden en kiezen.
De rest hoeft niet echt.
- Kells
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Wat ik mij afvraag of gebitsproblemen niet voer gerelateerd zijn? Bij mijn huidige honden heb ik nog nooit tandsteen hoeven te verwijderen, maar bij een aantal van mijn vroegere cliënten wel en ook regelmatig. Ze krijgen hier voornamelijk graanvrij droogvoer en daarnaast wat kauwsnacks.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
-
- Posts in topic: 3
- Welke: Whippet en Lurcher
Het is vooral genetisch. De enzymen in het speeksel.
- Dirkje
Dirkje heeft nooit een goed gebit gehad. Toen ze twee was moest er al een rotte kies getrokken worden. Ik voer persbrok. Dat helpt niet om tandsteen te voorkomen maar Dirk is de eerste van mijn honden met een slecht gebit. De anderen kregen ook persbrok.Kells schreef: ↑10 sep 2023, 20:35 Wat ik mij afvraag of gebitsproblemen niet voer gerelateerd zijn? Bij mijn huidige honden heb ik nog nooit tandsteen hoeven te verwijderen, maar bij een aantal van mijn vroegere cliënten wel en ook regelmatig. Ze krijgen hier voornamelijk graanvrij droogvoer en daarnaast wat kauwsnacks.
- Kells
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Dat zou kunnen, maar kan je dat ook onderbouwen? Ik bedoel is dat onderzocht en zijn daar rapporten van? Nog belangrijker, wat kun je er aan doen om problemen te voorkomen?
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Meestal hebben kleine hondjes veel meer last van tandsteen en slechte gebitten dan grote.
Bij Yorkies is het haast usance dat dat gebit voor hun zesde levensjaar op straat ligt.
Bij Yorkies is het haast usance dat dat gebit voor hun zesde levensjaar op straat ligt.
- Diana
- Posts in topic: 1
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik heb alleen maar anekdotisch bewijs, maar ik zie het wel aan de verschillen bij mijn honden, die allemaal dezelfde voeding en hetzelfde kluifmateriaal krijgen. Een voor mijn katten geldt dat trouwens ook.
Ik denk wel dat voeding enigszins meespeelt: vroeger kregen mijn honden een combinatie van hoofdzakelijk kvv, met af en toe brok en barf, nu krijgen ze hoofdzakelijk brok en af en toe barf en hebben ze sneller aanslag en tandsteen.
Maar de hoeveelheid aanslag en de staat van het gebit verschilt alsnog behoorlijk per hond: Amy is bijna tien en heeft nog een perfect gebit, heeft ook zelden aanslag, terwijl Arlo (5 jaar) héél snel tandsteen heeft en Fayahs gebit (1,5 jaar) nu al minder wit is dan dat van Amy. Mila (12,5 jaar) heeft best lang een goed gebit gehouden, maar de laatste jaren is dat behoorlijk achteruit gegaan, terwijl Amoz met zijn ca. 14 jaar nog een heel goed gebit had en Taartje met 13 jaar ook nog behoorlijk goed.
Ik haal de aanslag weg met een krabbertje en bij Mila en Fayah poets ik ook een keer of drie per week.
-
- Posts in topic: 1
Klopt is werkelijk dramatisch, na 3 maanden behandeld te zijn in het asiel, weer drama met die tanden. Heb hem toen weer laten behandelen veel getrokken, maar geen houwen aan bij yorkies en aanverwanten ( kleine hondjes). Bij onze eerste kleintje precies hetzelfde.
Mijn leo's hoefde ik nooit wat te doen, sterke gebitten en wit, nooit aanslag , (ook omdat zij heel anders aten)