Wat is de leukste herdershond/veedrijver?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
_Tiny_
Posts in topic: 9
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: Wat is de leukste herdershond/veedrijver?

Bericht door _Tiny_ »

Inge O schreef: 14 okt 2021, 13:18
Persistence schreef: 14 okt 2021, 13:01
Inge O schreef: 14 okt 2021, 12:54 Verder ben ik er voor wat mezelf betreft wel achter dat ik zó erg geen herdermens ben
Wat zijn voor jullie dan eigenschappen wat je niet trekt?
Ik zeg het nu even zwart-wit want natuurlijk geldt niet elke eigenschap voor elk individu, maar voor mij is de kans dat er een paar van die eigenschappen bijzitten te groot :

- het vreselijk bemoeierige (in een roedel dus ook naar andere honden toe), lopen regelen, o-ve-ral bij moéten zijn (dwangmatig vind ik het vaak) en dat dan vaak op een zenuwachtige manier (heen en weer lopen, piepen, aandacht eisen....)
- het altijd 'aan' staan en vaak bij vermoeden van actie of beginnen van actie alvast 30 bewegingen maken (flip flap, rondjes draaien, springen, rond de as tollen - noem maar op) : gék word ik daarvan
- te intens bezig willen/moeten zijn met de baas
- en bij honden met drijfgedrag mogen ze me in een dwangbuis afvoeren

Ik weet uiteraard dat het karakter van sommige rassen (en ook individuen) in die rasgroep daar erg kan van afwijken, maar goed, lijkt me dat we het in dit topic juist eerder hebben over de gemene deler.

En ook zeg ik nergens dat het vervelende honden zíjn, maar ik trek dat gedrag niet.
Hahaha! Je beschrijft hier mijn Babs. Kruising aussie. Ik vond dat eigenlijk wel leuk :mrgreen:
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 16
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Veertje schreef: 14 okt 2021, 13:23 Hahaha precies de dingen die mij dan weer heel erg aanspreken aan de groep 😂
Ja, weet ik hoor dat herdermensen daar juist voor vallen :engel: .
billy schreef: 14 okt 2021, 13:39 Neusfluiten, je vergeet neusfluiten :LOL:
:schrik: :H: :LOL:
_Tiny_ schreef: 14 okt 2021, 13:45 Hahaha! Je beschrijft hier mijn Babs. Kruising aussie. Ik vond dat eigenlijk wel leuk :mrgreen:
Blij dat het herkend wordt, ik zoog het dus duidelijk niet uit mijn duim :F: .
Zinodo schreef: 14 okt 2021, 13:53 Hahaha ja, precies dat. Echt, bespaar me :lol:
Een paar dagen terug fietste hier iemand door de straat met een BC, beestje braaf los meelopend. Op een gegeven moment komt hen een auto tegemoet gereden, vrouw gaat met hond in de berm wachten.
Auto is weer weg, dus mevrouw maakt zich klaar om weer op haar fiets te stappen, dat duurt heel even, en in die tussentijd van een paar seconden is die BC al DRIE keer heen en weer gevlogen :
- ik ga vast - oh, nee, ik kom weer terug!

Aaarrrggghhh, DOE NORMAAAAAL ZEG :S: :wall: :cuss: :engel:
Manuma

Bericht door Manuma »

Met mijn Podenco en Husky ben ik niet des herders gewend dus ik ben erg benieuwd naar mijn Kelpiemix :engel:

Ik heb de Beauceron wel op mijn verlanglijst. En ooit een Mechelse herder, ooit.
Nanna

Bericht door Nanna »

O maar zo’n neusfluitende Duitse herder met z’n regelcomplexen of een debaldebaldebaldebal Border Collie hoef ik ook niet.
Glenn was ook een herdershond en meer laid back dan hem heb ik nog niet gezien😂 En de dames Hongaar alhier zijn wel blafbekken maar alleen buiten als ze elkaar nasjezen in de bossen. U doet maar. Ik ben allang blij dat ik ze lekker los kan laten zonder bang te zijn dat ze gaan jagen of andere honden of mensen agressief bejegenen. En dat ze zichzelf uitstekend weten te vermaken👍🏻
Marlett
Posts in topic: 1

Bericht door Marlett »

Ik vind de Pyreneese herder wel heel leuk qua looks. Hier in de buurt loopt iemand met twee van die honden, maar ze zijn wel eenkennig en volgens mij zijn het niet echt huis- en gezinshonden. Maar die snuit, oren en haren... :I:

Afbeelding
Persistence
Posts in topic: 13
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Inge O schreef: 14 okt 2021, 14:49 Een paar dagen terug fietste hier iemand door de straat met een BC, beestje braaf los meelopend. Op een gegeven moment komt hen een auto tegemoet gereden, vrouw gaat met hond in de berm wachten.
Auto is weer weg, dus mevrouw maakt zich klaar om weer op haar fiets te stappen, dat duurt heel even, en in die tussentijd van een paar seconden is die BC al DRIE keer heen en weer gevlogen :

:LOL: :LOL: Ja, ook wel herkenbaar.
Maar je weet tenminste wel zeker dat die netjes blijft wachten totdat de auto voorbij is.

Ben toch ook wel een herderliefhebber, al hoeft dat neurotische voor mij ook niet hoor.
Maar ik trek het slecht als ik een hond roep en ik krijg steeds een middelvinger omdat ze eerst nog 100 andere bezigheden hebben. :boos:
Of als je aan het trainen bent en het is alleen maar lang leve de lol. Beetje serieus ja.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Persistence schreef: 14 okt 2021, 17:17
Inge O schreef: 14 okt 2021, 14:49 Een paar dagen terug fietste hier iemand door de straat met een BC, beestje braaf los meelopend. Op een gegeven moment komt hen een auto tegemoet gereden, vrouw gaat met hond in de berm wachten.

:LOL: :LOL: Ja, ook wel herkenbaar.
Maar je weet tenminste wel zeker dat die netjes blijft wachten totdat de auto voorbij is.
Ik sta net zo goed met mijn vijftal in de berm, maar hun knopjes om zover te komen zitten inderdaad wel een stuk meer verscholen dan bij de doorsnee herder :mrgreen: .
Persistence schreef: 14 okt 2021, 17:17Ben toch ook wel een herderliefhebber, al hoeft dat neurotische voor mij ook niet hoor.
Maar ik trek het slecht als ik een hond roep en ik krijg steeds een middelvinger omdat ze eerst nog 100 andere bezigheden hebben. :boos:
Of als je aan het trainen bent en het is alleen maar lang leve de lol. Beetje serieus ja.
Middelvingers doe ik ook niet aan maar 'is dat nu nodig?' heb ik geen probleem mee en het hoeft niet op Speedy Gonzales-snelheid, als het maar wel gebeurt, .
En trainen gaat prima, maar niet op z'n herders :mrgreen: .
DomorVerbeuk
Honden: 1
Welke: Peruvian Doodle

Bericht door DomorVerbeuk »

Nanna schreef: 14 okt 2021, 13:03 Ik vind dat lastig te zeggen omdat de groep zo divers is. Hoe kun je nou een Mechelaar vergelijken met een Corgi of een Komondor met een Schipperke?
Zeggen ‘die hele rasgroep is niets voor mij’ vind ik nogal wat. Vanwege die enorme diversiteit. Bij gezelschapshondjes kan ik me er nog wat bij voorstellen.
Vind je? De gezelschapsgroep heeft eigenlijk maar één overeenkomst, en dat is de maat (en zelfs dat niet altijd).

De markies en de mopshond
De poedel en de shih-tzu
De havanezer en de Praagse Rattler

Dan zou ik het eerder nog bij de windhonden verwachten. Die hebben tenminste nog min of meer een vergelijkbaar type. En hoewel de oorsterlingen enorm verschillen qua karakter met de westerlingen, hoort bij de windhonden toch wel een heel specifiek soort gehoorzaamheid (en jacht).

De Chart Polski, de Azawakh, de Ierse Wolfshond en de Italiaanse windhond hebben toch meer overlap dan verschil. En als je het haar van de afghaan kort zet is het ook gewoon hetzelfde type.
kloesje
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Bericht door kloesje »

Dan zijn kelpies wel fijn, ze zijn niet neurotisch, doen niet aan neusfluiten, houden van werken met de baas, maar niet zo strak al een Duitser. Het zijn wel veedrijvers, maar minder heftig als een border collie en als het goed begeleid is het nooit dat hinderlijke liggen en staren enzo.

We hebben ook een zingende Duitser bij huis, dat is wel echt vreselijk hoor...

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Inge O

Bericht door Inge O »

kloesje schreef: 14 okt 2021, 18:00 Dan zijn kelpies wel fijn, ze zijn niet neurotisch, doen niet aan neusfluiten, houden van werken met de baas, maar niet zo strak al een Duitser. Het zijn wel veedrijvers, maar minder heftig als een border collie en als het goed begeleid is het nooit dat hinderlijke liggen en staren enzo.
Van wat ik erover lees zou een wat gematigde Kelpie me wel kunnen passen. Die reu die je op het oog hebt voor je volgende nest vind ik een heerlijke zen-uitstraling hebben :ok: .
Nanna

Bericht door Nanna »

DomorVerbeuk schreef: 14 okt 2021, 17:59
Dan zou ik het eerder nog bij de windhonden verwachten. Die hebben tenminste nog min of meer een vergelijkbaar type.
:mrgreen:

Afbeelding
kloesje

Bericht door kloesje »

Inge O schreef:
kloesje schreef: 14 okt 2021, 18:00 Dan zijn kelpies wel fijn, ze zijn niet neurotisch, doen niet aan neusfluiten, houden van werken met de baas, maar niet zo strak al een Duitser. Het zijn wel veedrijvers, maar minder heftig als een border collie en als het goed begeleid is het nooit dat hinderlijke liggen en staren enzo.
Van wat ik erover lees zou een wat gematigde Kelpie me wel kunnen passen. Die reu die je op het oog hebt voor je volgende nest vind ik een heerlijke zen-uitstraling hebben :ok: .
Ja hij heeft ook echt een heel fijn karakter. Bindi heeft dat ook, alleen geeft haar uitstraling een ander beeld. De reu is natuurlijk ook al 10 jaar geweest en Bindi is net 3 :)
Mijn reu is ook zo chill, wanneer ze aan het werk zijn, dan zijn ze erbij, maar voor de rest zijn het heerlijk rustige honden in en bij huis. Afbeelding1:

Afbeelding

Zamunda
Posts in topic: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Inge O schreef: 14 okt 2021, 13:18Ik zeg het nu even zwart-wit want natuurlijk geldt niet elke eigenschap voor elk individu, maar voor mij is de kans dat er een paar van die eigenschappen bijzitten te groot :

- het vreselijk bemoeierige (in een roedel dus ook naar andere honden toe), lopen regelen, o-ve-ral bij moéten zijn (dwangmatig vind ik het vaak) en dat dan vaak op een zenuwachtige manier (heen en weer lopen, piepen, aandacht eisen....)
- het altijd 'aan' staan en vaak bij vermoeden van actie of beginnen van actie alvast 30 bewegingen maken (flip flap, rondjes draaien, springen, rond de as tollen - noem maar op) : gék word ik daarvan
Nou zeg dat :schrik: . Nou is de smurf natuurlijk 3/4 herder maar dan wel de kelpie en van Sirene's beschrijvingen (ook van wat ze zoekt in een hond) en het meemaken van Ren word ik dus wel echt blij. Als Sirene bij dit nest voor een mechelaar was gegaan had ik het nooit gedaan ondanks dan 'maar' 50% mechel.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Inge O

Bericht door Inge O »

Zamunda schreef: 14 okt 2021, 18:39
Inge O schreef: 14 okt 2021, 13:18Ik zeg het nu even zwart-wit want natuurlijk geldt niet elke eigenschap voor elk individu, maar voor mij is de kans dat er een paar van die eigenschappen bijzitten te groot :

Nou zeg dat :schrik: . Nou is de smurf natuurlijk 3/4 herder maar dan wel de kelpie en van Sirene's beschrijvingen (ook van wat ze zoekt in een hond) en het meemaken van Ren word ik dus wel echt blij. Als Sirene bij dit nest voor een mechelaar was gegaan had ik het nooit gedaan ondanks dan 'maar' 50% mechel.
Ben er ook wel zeker van dat dit type kruising heel anders uitgroeit als wat ik hier beschrijf :ok: .
Gudrun
Posts in topic: 4
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Ja, dat bemoeien en altijd overal bij willen zijn herken ik echt wel.
De shelties gaan bijna mee tot in de douche als ze nog jong en fit zijn.

Heen en weer lopen, aandacht eisen en piepen mag niet, maar het vergt wel wat training.

Het altijd aan staan mag ook niet, en is ook echt niet, als ze genoeg gedaan hebben dan zijn zeker de borders en beardeds gewoon rustige honden in huis. Poppy en Nanook hebben een bijbaantje als vloerkleedje .
Het bij vermoeden van actie van alles beginnen te doen... tja... soms helaas maar het is wel zo. Als mijn man opstaat is er weinig aan d hand. Als ik mijn benen anders kruis vliegen er een paar alvast naar de deur. Jinn was daar heel extreem in, de huidige honden ietsje minder (maar nog altijd)

Intens bezig willen zijn met de baas vind ik net leuk.
Ik houd er van dat ik met vb agilty trainen iets vaak opnieuw kan doen en perfectioneren zonder na 3 keer een "moet dat nu echt, zucht, sjok sjok sjok" hond te krijgen of eentje die het voor bekeken houdt.ik heb liever iets te veel aan iets te weinig drive.

Drijfgedrag... oke, als je eens een PAAZ echt zelf wil ervaren breng ik Kika een weekje.

Pas op, dat hele intense wat Kika heeft is me ook op het randje hoor, maar er zijn ook zo enorm veel voordelen (voor mij dan) aan... en het is mijn laatste echte werkhond dus nu geniet ik er zo veel mogelijk van.

De shelties daarentegen zijn een heel stuk gematigder in alles en Poppy is de makkelijkste hond die ik ooit had.
Inge O

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 14 okt 2021, 19:01
Ja, dat bemoeien en altijd overal bij willen zijn herken ik echt wel.
De shelties gaan bijna mee tot in de douche als ze nog jong en fit zijn.

Heen en weer lopen, aandacht eisen en piepen mag niet, maar het vergt wel wat training.

Het altijd aan staan mag ook niet, en is ook echt niet, als ze genoeg gedaan hebben dan zijn zeker de borders en beardeds gewoon rustige honden in huis. Poppy en Nanook hebben een bijbaantje als vloerkleedje .
Het bij vermoeden van actie van alles beginnen te doen... tja... soms helaas maar het is wel zo. Als mijn man opstaat is er weinig aan d hand. Als ik mijn benen anders kruis vliegen er een paar alvast naar de deur. Jinn was daar heel extreem in, de huidige honden ietsje minder (maar nog altijd)
Ja, maar jij hebt het nu voornamelijk over hun gedrag binnen, daar kan je nog wat regels hanteren (deed ik ook bij mijn herders maar vond ik dan weer niet leuk dat ik daar continu regels moest voor toepassen) maar ik heb het ook vooral over hoe ze zijn als ze vrij zijn en zich gedragen zoals ze zijn, vooral ook buiten dus.
Intens bezig willen zijn met de baas vind ik net leuk.
Ik houd er van dat ik met vb agilty trainen iets vaak opnieuw kan doen en perfectioneren zonder na 3 keer een "moet dat nu echt, zucht, sjok sjok sjok" hond te krijgen of eentje die het voor bekeken houdt.ik heb liever iets te veel aan iets te weinig drive.

Begrijp ik hoor, voor wie echt hondensport als hobby heeft.
Drijfgedrag... oke, als je eens een PAAZ echt zelf wil ervaren breng ik Kika een weekje.
Heb ik al vaker over gedacht als je over haar schreef - zo'n hond overleef ik echt niet, of zij mij niet :schrik: :engel: .
blondie

Bericht door blondie »

Vind het ook eigenlijk wel wat krom de verschillende rassen in deze categorie.

Ik vind Waak/verdedigingshonden toch weer anders dan de herdershond/veedrijver.

Merk dat ik zelf toch meer neig naar de waak en verdedigingshonden binnen de veedrijvers.
Johnny Jones
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Ik heb al 35 jaar een Schipperke op mijn verlanglijstje staan, maar het zal er wel nooit van komen. :jank:
De ACD vind ik geweldig, Foxy was de meest fantastische hond die je kan bedenken. Helaas worden ze tegenwoordig vaak zo breed gefokt, dat kan je geen atleten meer noemen. En de gezondheid moet natuurlijk ook goed zijn en dat schijnt nu ook nog wel eens een dingetje te kunnen zijn.
Afbeelding
Zamunda
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Inge O schreef: 14 okt 2021, 18:43Ben er ook wel zeker van dat dit type kruising heel anders uitgroeit als wat ik hier beschrijf :ok: .
Ja, het is ook echt die nerveuze energie van de mechel en Duitser die echt niet bij mij past en die zie ik bij Ren niet terug.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Inge O

Bericht door Inge O »

Zamunda schreef: 14 okt 2021, 20:05
Inge O schreef: 14 okt 2021, 18:43Ben er ook wel zeker van dat dit type kruising heel anders uitgroeit als wat ik hier beschrijf :ok: .
Ja, het is ook echt die nerveuze energie van de mechel en Duitser die echt niet bij mij past en die zie ik bij Ren niet terug.
Exact dat - en van nog wat andere herders.
kloesje

Bericht door kloesje »

Zamunda schreef:
Dat zit ook niet in de kelpie :wink:
Dus het deel schapendrijver wat er in zit, is niet van het zenuwachtige, regelneverige neusfluitende soort :)

Afbeelding

Inge O

Bericht door Inge O »

kloesje schreef: 14 okt 2021, 20:16
Zamunda schreef:
Dus het deel schapendrijver wat er in zit, is niet van het zenuwachtige, regelneverige neusfluitende soort :)

Geloof ik ook echt wel, ik had lang geleden een 'nichtje' (ACD) en die had die trekken ook nul komma nul.
Persistence
Posts in topic: 13
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

kloesje schreef: 14 okt 2021, 20:16
Zamunda schreef:

*schrijft bij op verlanglijstje voor de toekomst*

Over de waakhonden, vind waken en beschermen zelf geen prettige (lees: handige) eigenschap maar dat heeft ook met wonen in de stad te maken.
Er hoeft niet gewaakt te worden als de buren ‘s avonds hun visite buiten gedag zeggen en ook niet als ik in het donker door het park loop langs een groepje aangeschoten jongeren, kan prima voor mezelf zorgen.
Kan me voorstellen dat het in buitengebied anders is.
Afbeelding
Gudrun
Posts in topic: 4
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

blondie schreef: 14 okt 2021, 19:56 Vind het ook eigenlijk wel wat krom de verschillende rassen in deze categorie.

Ik vind Waak/verdedigingshonden toch weer anders dan de herdershond/veedrijver.

Merk dat ik zelf toch meer neig naar de waak en verdedigingshonden binnen de veedrijvers.
Ja, ik ook.
Een kuddebewaker is toch iets totaal anders dan een veedrijver, zowel van bouw als van karakter.
De meeste drijvers kan ik wel mijn weg mee vinden (als je de hele scherpe/pittige er uit laat), de bewakers ga ik echt de mist mee in vrees ik.
Maar ja, rasgroep 2 is ook heel divers. Een pincher, schnauzer en molosser in 1 groep is mij ook al niet helemaal duidelijk.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

billy schreef: 14 okt 2021, 23:30 Een goede waakhond die consequent wordt opgevoed is als het goed is een stabiele waakhond, en die hoeft je niet 24 uur per dag te bewaken, opletten is genoeg en in actie komen, mocht het ooit voorkomen.
Ik woon in een rijtjeshuis en heb bouviers, een Zwarte Rus en een Kaukaas gehad en die blaften bijna nooit, of je me nu joviaal een klap op mijn schouder in het donker moet geven is een ander verhaal, maar een goede stabiele waakhond, is gewoon normaal hoor en prima te houden, ook in een stad.
Nou ja Kaukaas misschien niet, maar het zijn geen debiele in de lijn hangende gekkies die je huis en haard en brievenbus beschermen en dus de hele dag liggen te tetteren. :19: dat zijn instabiele niet waakhond waardige waakhonden.
Volgens mij zijn ze sowieso ook niet uitermate vocaal? Dat is in ieder geval wat ik zie bij de mastins hier. Die waken wel, houden de boel goed in de gaten, staan imposant voor de poort te kijken als je langsloopt en ik zou ook zeker niet zomaar een terrein op lopen waar een mastin waakt zonder dat de baas erbij is, maar heel blafferig zijn ze niet. Het ergste zijn hier de herders, chihuahua's en pinchers qua blaffen en tetteren als je langsloopt.
Afbeelding
Plaats reactie