Pup kiezen

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Plaats reactie
Mum
Posts in topic: 4

Pup kiezen

Bericht door Mum »

Hoihoi

Volgende week mogen wij voor een pup gaan kijken, maar de pups zijn dan pas 3 weken.

In hoeverre is dan al het karakter van de pups duidelijk?
ellen en de birmanen
Posts in topic: 3

Re: Pup kiezen

Bericht door ellen en de birmanen »

dan is het karakter nog niet zichtbaar. pas rond de 6e week ga je iets van het karakter zien.
Mum

Bericht door Mum »

ellen en de birmanen schreef: 10 aug 2023, 08:58 dan is het karakter nog niet zichtbaar. pas rond de 6e week ga je iets van het karakter zien.
Ah oké, dan moeten we dus nog een keer terug om het karakter beter te kunnen beoordelen. Zondag gaan we dus voor een korte kennismaking.
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Soms willen fokkers eerst kennis maken. Om de tafel met een bakje koffie en praten over wat jullie zoeken en een.beetje peilen welke pup bij jullie zou passen. De fokker maakt de pups dagelijks mee en ziet ze " groeien". En die weet dan meestal de goede natch te maken.
Zo is het ooit bij een van onze teckels gegaan. De fokker heeft destijds voor ons een pup uitgezocht en dat was dan ook een schot in de roos.
Laatst gewijzigd door Teckeltoos op 10 aug 2023, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
ellen en de birmanen

als je echt een karakter zou willen zien moet je de pup één voor één mee nemen naar een voor hun onbekende plek en dan testen. in een nest kan de pup die haantje de voorste is, in zijn uppie een heel timide hondje zijn.
testen op hoe de pup reageert op een hard geluid schrikt de pup en hoe snel is het herstel, de interactie met een mens.
als je naar een pup gaat kijken hoop ik wel dat je vaker gaat kijken dan die 2 keer? ik wil dat de pupkopers minimaal 3x komen kijken en het liefst vaker. zo nodig ik ze ook uit als ik wat ga ondernemen met de pups zoals een ritje naar intratuin.
Persistence
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Kan je geen advies geven, maar is dit het nestje van de Argentijnse Doggen waar je eerder over schreef?
Afbeelding
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

ellen en de birmanen schreef: 10 aug 2023, 10:53 als je naar een pup gaat kijken hoop ik wel dat je vaker gaat kijken dan die 2 keer? ik wil dat de pupkopers minimaal 3x komen kijken en het liefst vaker. zo nodig ik ze ook uit als ik wat ga ondernemen met de pups zoals een ritje naar intratuin.
Waarom zo vaak en vooral als eis?
Ik ben 2 keer wezen kijken naar Snuck en dat vond ik ook prima zo. Oké, als het geen 2,5 uur enkele reis rijden was was ik vast wel vaker gaan kijken maar zo was die 2x ook gewoon prima.
Ik had alle vertrouwen in @kloesje dat zij ook wist welke pup het beste zou passen bij wat ik zocht dus ik heb ook nooit 1 seconde getwijfeld of reutje groen wel of niet bij mij zou passen.

Dat je als fokker wil dat pupkopers langs komen snap ik heel goed. Maar om dan te gaan eisen dat ze minimaal 3 keer komen, vind ik persoonlijk apart. Maar wellicht heb je daar een goede reden voor ;)
Afbeelding
ellen en de birmanen

Ybbihs schreef: 10 aug 2023, 14:08
ellen en de birmanen schreef: 10 aug 2023, 10:53 als je naar een pup gaat kijken hoop ik wel dat je vaker gaat kijken dan die 2 keer? ik wil dat de pupkopers minimaal 3x komen kijken en het liefst vaker. zo nodig ik ze ook uit als ik wat ga ondernemen met de pups zoals een ritje naar intratuin.
Ik ben 2 keer wezen kijken naar Snuck en dat vond ik ook prima zo. Oké, als het geen 2,5 uur enkele reis rijden was was ik vast wel vaker gaan kijken maar zo was die 2x ook gewoon prima.
Ik had alle vertrouwen in @kloesje dat zij ook wist welke pup het beste zou passen bij wat ik zocht dus ik heb ook nooit 1 seconde getwijfeld of reutje groen wel of niet bij mij zou passen.

Dat je als fokker wil dat pupkopers langs komen snap ik heel goed. Maar om dan te gaan eisen dat ze minimaal 3 keer komen, vind ik persoonlijk apart. Maar wellicht heb je daar een goede reden voor ;)
omdat ik het heel belangrijk vind dat ik de pupkopers leer kennen zodat ik een goede match kan maken en daarbij vinden de pupkopers het echt niet erg om zo vaak te komen. ooit een pupkoper uit België gehad die kwam iedere week want die wilde niks missen.
ze krijgen ook een berg informatie als ze hier zijn. daarbij zijn de pupkopers ook niet nieuw voor de pups als ze weg gaan.
ik heb geen hekel aan bezoek als ik pups heb.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik had altijd een vaste dag. Op zaterdag kon je langskomen.
Zo lang duurde die puppentijd niet dus daar was best mee te leven.
Mum

Bericht door Mum »

Persistence schreef: 10 aug 2023, 12:51 Kan je geen advies geven, maar is dit het nestje van de Argentijnse Doggen waar je eerder over schreef?
Ja de dogo argentino’s
blacky

Bericht door blacky »

Ybbihs schreef: 10 aug 2023, 14:08

Nou dat lukte bij mijn pupkopers al niet idd. de pup die het dichtst bij woont is 100km verder op en die zijn idd om de week komen kijken. Pupje ging daar ook op een leeftijd van 13 weken heen.
Maar de kopers uit het buitenland zijn 1x geweest.
malinois
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Bij Xanu ben ik wekelijks wezen kijken, soms 2x per week. Was dichtbij en ik zou niet eens een pup nemen. Sterker nog, ik had alleen gezegd met 3 wkn dat als die 'poetslap' (want daar leek hij op met een paar vage vegen op zn lichaam) niet gelozen werd, ik hem wilde hebben. Want ik had "iets" met hem wat ik met de anderen niet had, maar er zou geen pup komen... dat liep dus anders want niemand wilde hem... en wel zn broers en zussen. Gelukkig voor mij want wat een geweldige hond is t..
Xygan ben ik 4x geweest en Xavi ook een keer of 4.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tineke

Bericht door Tineke »

De nestjes die ik in het verleden heb gehad bij mij thuis gaf ik de mensen de gelegenheid om langs te komen wanneer en hoe ze wilde of konden.
Wel in alle redelijkheid uiteraard en passend bij mijn agenda ook , maar het was zeker geen verplichting in hoeveelheid van langskomen.

Op drie weken zie je nog niet veel maar wellicht kan de fokker jullie helpen om de meest bij jullie passende pup te helpen uitzoeken.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
S.V.
Posts in topic: 2

Bericht door S.V. »

tja, ik heb het eigenlijk bij geen pup gedaan, Van Gils was een pup die werd terug gebracht, en dat was een schot in de roos, Zillion komt uit Podgoria, soort van postorder pup en ook die matched, geweldig, Boots en Zuri via een resque en ook dat ging soort van vanzelf.. Ik denk dat de volgende weer via een resque zal gaan, omdat ik weer een volwassen exemplaar zoek die met katten en honden kan.. en als ik het tegenkom dan zal ik het wel weten gok ik. Ik snap dat fokkers willen weten waar hun pup heen gaat hoor, maar ik denk dat mensen bij een fokker niet het achterste van hun tong laten zien en dat mensen vaak een vertekend beeld geven..
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik heb geen enkele van mijn Puli’s ‘uitgezocht’.
Het is me allemaal maar in de schoot geworpen.
Nou snap ik wel dat als je in de gelegenheid bent je graag bij het nestje gaat kijken hoor. Maar een garantie voor de leukste pup is het niet.
Ik,zou het 100% aan de fokker overlaten. “Dit is mijn situatie, dat zoek ik, geef mij maar de pup die daar het best bij past”
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

S.V. schreef: 11 aug 2023, 08:42 tja, ik heb het eigenlijk bij geen pup gedaan, Van Gils was een pup die werd terug gebracht, en dat was een schot in de roos, Zillion komt uit Podgoria, soort van postorder pup en ook die matched, geweldig, Boots en Zuri via een resque en ook dat ging soort van vanzelf.. Ik denk dat de volgende weer via een resque zal gaan, omdat ik weer een volwassen exemplaar zoek die met katten en honden kan.. en als ik het tegenkom dan zal ik het wel weten gok ik. Ik snap dat fokkers willen weten waar hun pup heen gaat hoor, maar ik denk dat mensen bij een fokker niet het achterste van hun tong laten zien en dat mensen vaak een vertekend beeld geven..
Dat kan natuurlijk net zo goed gelden voor mensen die een herplaatser nemen. Die al verliefd zijn door een foto van het hondje en dan alles, inclusief hun eigen mogelijkheden en beperkingen, door een roze bril zien. Ik weet dat dat niet voor jou geldt, maar ik denk dat je als fokker of herplaatsende persoon/instantie wel een grotere kans hebt op een beter beeld en een goede match als je de mensen vaker ziet.
Volgens mij is in beide situaties de kans op een perfecte match het grootst als je echt heel eerlijk bent en goed weet wat wel en niet werkt voor jou en je leefsituatie.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Nanna schreef: 11 aug 2023, 08:51 Ik heb geen enkele van mijn Puli’s ‘uitgezocht’.
Nou snap ik wel dat als je in de gelegenheid bent je graag bij het nestje gaat kijken hoor. Maar een garantie voor de leukste pup is het niet.
Ik,zou het 100% aan de fokker overlaten. “Dit is mijn situatie, dat zoek ik, geef mij maar de pup die daar het best bij past”
Dat kan als je goed kunt uitleggen wat je wel en niet zoekt en de fokker erop kunt vertrouwen dat hij dat goed kan beoordelen. Ik denk dat het er ook aan ligt hoe ingewikkeld je wensen zijn.
Ik heb het beide keren in overleg gedaan en dat beviel mij prima. Dat wil zeggen: de fokker wees officieel de pups toe, maar beide keren kreeg ik mijn voorkeur toegewezen omdat al lang duidelijk was dat dat precies het hondje was dat ik zocht en de fokker dat ook zo zag.
Bij Mila wilde ik vooral een actief en pittig pupje en geen slomo, en kwamen er wat mij betreft twee pups in aanmerking, maar stond Mila wel met grote voorsprong op één. Bij Fayah kwam het veel nauwer, omdat ik ook te maken had met de andere honden en het vooral belangrijk voor mij was dat ze daar goed bij zou passen. Dat vond ik lastiger uit te leggen, want ik heb geen supergemakkelijke roedel, dus het was veel subtieler. In zo'n geval zou ik altijd zelf ook het hondje willen zien, al weegt wat de fokker over de pups te vertellen heeft voor mij ook heel zwaar. De fokker van Fayah heeft gelukkig heel goed begrepen wat voor type hond ik zocht en Fayah is exact zoals hij haar toen omschreef.
Afbeelding
S.V.

Bericht door S.V. »

Diana schreef: 11 aug 2023, 11:24
S.V. schreef: 11 aug 2023, 08:42 tja, ik heb het eigenlijk bij geen pup gedaan, Van Gils was een pup die werd terug gebracht, en dat was een schot in de roos, Zillion komt uit Podgoria, soort van postorder pup en ook die matched, geweldig, Boots en Zuri via een resque en ook dat ging soort van vanzelf.. Ik denk dat de volgende weer via een resque zal gaan, omdat ik weer een volwassen exemplaar zoek die met katten en honden kan.. en als ik het tegenkom dan zal ik het wel weten gok ik. Ik snap dat fokkers willen weten waar hun pup heen gaat hoor, maar ik denk dat mensen bij een fokker niet het achterste van hun tong laten zien en dat mensen vaak een vertekend beeld geven..
Dat kan natuurlijk net zo goed gelden voor mensen die een herplaatser nemen. Die al verliefd zijn door een foto van het hondje en dan alles, inclusief hun eigen mogelijkheden en beperkingen, door een roze bril zien. Ik weet dat dat niet voor jou geldt, maar ik denk dat je als fokker of herplaatsende persoon/instantie wel een grotere kans hebt op een beter beeld en een goede match als je de mensen vaker ziet.
Volgens mij is in beide situaties de kans op een perfecte match het grootst als je echt heel eerlijk bent en goed weet wat wel en niet werkt voor jou en je leefsituatie.
stichtingen sturen vaak 1 keer een vrijwilliger langs, en ik denk dat alle drie kans heeft van slagen of falen,ook mensen met hele goede wil die super klaar denken te zijn voor een pup kunnen zich verslikken. ( van Gils was echt als eerste van het nest gereserveerd en binnen 24 uur na ophalen terug afgeserveerd omdat de mensen er nog niet klaar voor waren,) de fokker en de mensen zelf elkaar echt wel heel vaak hebben gezien ook al omdat ze in de buurt woonden. mij daarentegen kon ze alleen van het CC forum. wat ik dus bedoel te zeggen is dat het allemaal niet zo zwart wit is, vaak zegt je onderbuik gevoel meer als ratio - ook als je mensen alleen online spreekt. En garanties worden nergens gegeven denk ik.
Afbeelding
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

blacky schreef: 10 aug 2023, 18:28 Nou dat lukte bij mijn pupkopers al niet idd. de pup die het dichtst bij woont is 100km verder op en die zijn idd om de week komen kijken. ..
Maar de kopers uit het buitenland zijn 1x geweest.
Nederland is klein he? Ik woon ook in Het Buitenland maar het is nog steeds maar een uurtje naar almere waar Mira was. :F:
Nanna schreef: 11 aug 2023, 08:51 Ik heb geen enkele van mijn Puli’s ‘uitgezocht’.
Ach, ze hadden 2 teefje en er maar een koper voor. Nou dan mocht ik kiezen...spannnend hoor!
Het is niet het een of het ander. Vaak maakt het de fokker ook geen reet uit omdat er gewoon geen verschil is. Zo enorm verschillend zijn raspups vaak niet. Ook niet van karakter. Als ze volwassen zijn wel maar ja, dat ligt niet aan welke pup je kiest.
Omega
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

Wij zijn twee keer wezen kijken en hadden al kennis gemaakt voordat Segno überhaupt loops was. De derde keer dat ik geweest ben wist ik al welke pup voor ons was.
Eerste keer konden we nog niet zoveel zeggen over karakter en voorkeur, de tweede keer was het duidelijk welke pup bij ons 'hoorde'. Met het andere teefje kreeg ik heel moeizaam contact en ze wilde niet bij ons zijn, Quinta wel, die klauterde vrolijk over me heen.
Afbeelding
Mum

Bericht door Mum »

Nou ja zondag mogen we kennis maken met de pups en dan kijken we van daaruit verder. We hebben niet echt een situatie qua leven, alleen dat de kinderen nu volwassen zijn en de nieuwe pup niet veel in contact zal komen met kleine kinderen. Verder werk ik parttime en man fulltime dat deden we zo toen Buddha er nog was en de situatie is nog hetzelfde. Ik heb voor dit jaar nog 5 weken vakantie tegoed dus die neem ik op zodra een evt nieuwe pup gearriveerd is. We gaan zondag wel meteen de helft aanbetalen.
Desiree
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Bericht door Desiree »

Roderick zijn nest als ik al een tijdje in de smiezen maar ik ben pas gaan kijken toen ik zeker wist dat ik voor een pup wilde gaan. Er waren er 5 toen we telefonisch contact hadden. Toen ik een paar dagen later kwam waren het er nog 3, nummer 4 werd net meegenomen toen wij aan kwamen. De pups waren toen al 3,5 maand en de fokker heeft op basis van de situatie besloten welke pup waar het beste paste en in geval van Roderick klopte dat ook helemaal. Hij was ook de eerste pup die dapper op Droef afstapte en daarna bij hem in de buurt bleef rond hangen. Het meer verlegen pupje was liever bij de mensen en de brutaalste had Izzy uitgekozen als zijn allerbeste vriendin al was die liefde beslist niet wederzijds. :LOL:
Afbeelding
Isabel

Bericht door Isabel »

Ik heb ooit eens een pup gekozen op de leeftijd van 3 weken, eerste nest keuze. Hij was toen al een eigenheimer en is dat altijd gebleven.
Hebben jullie al een keuze gemaakt en misschien foto's?
Reuze benieuwd naar jullie toekomstige puppenkind.
ZorroMax

Bericht door ZorroMax »

:cheer: Bij Zorro had ik bijna een straatverbod en was het liefde op het eerste gezicht op de foto die ik een uur na de geboorte kreeg toegestuurd. Met vijf weken de keuze definitief gemaakt. Robin komt uit Engeland en ik ben gaan kijken toen hij 8 weken oud was. Kiezen uit twee reutjes maar ik heb de witte gekozen omdat zijn broertje de hele tijd onder de bank lag te slapen (de fokker, de omgeving en de combinatie stonden mij al aan). Geweldige hond geworden! Nog nooit zo’n sociaalvaardige pup gehad! Hij zat in een groep van 8-10 honden in huis en zijn vader bemoeide zich heel duidelijk met de pups.
Plaats reactie