Ganging up onder controle krijgen?
Re: Ganging up onder controle krijgen?
Hier kregen ze er ook een handje van. Niet opjagen maar wel aanblaffen.
Ik wil het niet hebben.
Dus heul boos worden en dat willen ze niet. Lopen ze rustig langs een andere hond dan prijzen en een snoepje. Het kwartje is gevallen.
Ik wil het niet hebben.
Dus heul boos worden en dat willen ze niet. Lopen ze rustig langs een andere hond dan prijzen en een snoepje. Het kwartje is gevallen.
- Persistence
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Precies wat je al doet, eentje aanlijnen. Want het is echt heel vervelend, door een paar van zulke acties is Bella bang geworden van honden, terwijl ze eerst super sociaal met ze was. Het kan snel uit de hand lopen omdat het opjagen wordt. Nu zal het bij een flatcoat qua schade wel meevallen maar hier was haar tuig ook stukgetrokken. Ik lees ook dat je zegt dat ze niet bijten, maar andere loslopende honden kunnen ook gaan meedoen om de ‘prooi’ te pakken.
Ik denk dat de opwinding zo hoog is dat er weinig interessanter is dan dat op het moment.
Of een piepballetje ofzo misschien?
Ik denk dat de opwinding zo hoog is dat er weinig interessanter is dan dat op het moment.
Of een piepballetje ofzo misschien?
- Josefien
- Posts in topic: 4
- Honden: 3
- Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison
De aanstichster aanpakken. Ik heb het vroeger meegemaakt met mijn briardechtpaar. De teef roffelde op de trom en de reu, loyaal als hij was, wilde zaken voor haar regelen. Wat mij betreft een absolute nogo, dus haar flink kort houden, qua discipline en appel. Eerst de reu het contact laten maken met de andere hond, zodat de teef geen neiging had om te gaan rellen. Haar 'echtgenoot' liet zien dat het goed en vertrouwd was. Geen reden om hysterisch te doen
Edit: Het is overigens een reden dat mijn voorkeur uitgaat naar een combi van reuen, mijn ervaring is dat die zich niet laten lenen voor andermans en/of elkaars karretje te laten spannen
Edit: Het is overigens een reden dat mijn voorkeur uitgaat naar een combi van reuen, mijn ervaring is dat die zich niet laten lenen voor andermans en/of elkaars karretje te laten spannen
Laatst gewijzigd door Josefien op 18 sep 2023, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Josefien
- Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison
Ik weet niet of je tijd en zin hebt, maar meer 1op1-contact met jou zou zinvol kunnen zijn. Even apart met Duque, en Sofi activiteiten ondernemen. Zodat ze meer gericht worden op jou en niet als stelletje gaan opereren.
- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 1
herkenbaar. bij ons doet de jongste het. alleen bij honden die onzeker en angstig zijn. kan brullen wat ik wil, op dat moment heeft ze schijt aan mij. ik roep haar nu bij mij als ik een andere hond zie.
nu probeer ik toch alle honden te ontlopen want veel honden zijn onder de indruk als ik met mijn 5 honden aan kom lopen.
nu probeer ik toch alle honden te ontlopen want veel honden zijn onder de indruk als ik met mijn 5 honden aan kom lopen.
- annnie
- Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo
Annie wil ook graag vervelend doen bij eerste kennimakingen. Even lekker van zich afkatten. Zeker naar bangige onzekere honden, lieve bejaarden of onschuldige puppies. Ze kan echt een enorme trut zijn. Zak vol snoepjes is bij haar de oplossing.
Zou het ook niet een oplossing zijn om Sofi aan een sleeplijn te laten lopen als ze niet meer bereikbaar is? Dan hengel je haar gewoon naar binnen
Zou het ook niet een oplossing zijn om Sofi aan een sleeplijn te laten lopen als ze niet meer bereikbaar is? Dan hengel je haar gewoon naar binnen
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Amoz en Amy hadden die dynamiek ook samen. Mila en Taartje deden er gelukkig nooit aan mee.
Amy was de aanstichter en Amoz de grote broer die het wel even voor zijn zusje kwam regelen.
Omdat ik ze überhaupt niet vaak samen meenam, maar meestal in tweetallen wandelde of Amy alleen meenam, heb ik er verder niets mee gedaan behalve wat jij ook al doet: één van de twee aanlijnen.
Maar in mijn geval was ik dan met Amy (de aanstichter dus) gaan oefenen en liet ik haar wat langer bij me wachten, zodat Amoz eerst kennis zou kunnen maken en niet zou meegaan in de onzekere opwinding van Amy. Maar ik denk niet dat het ik daarmee ooit helemaal los zou kunnen laten, dus dat er hoe dan ook altijd wel wat sturing nodig zou zijn geweest, of misschien minder/niet na héél lange tijd.
Bij mij was het juist de reu die zich voor het karretje liet spannen.
Amy was de aanstichter en Amoz de grote broer die het wel even voor zijn zusje kwam regelen.
Omdat ik ze überhaupt niet vaak samen meenam, maar meestal in tweetallen wandelde of Amy alleen meenam, heb ik er verder niets mee gedaan behalve wat jij ook al doet: één van de twee aanlijnen.
Maar in mijn geval was ik dan met Amy (de aanstichter dus) gaan oefenen en liet ik haar wat langer bij me wachten, zodat Amoz eerst kennis zou kunnen maken en niet zou meegaan in de onzekere opwinding van Amy. Maar ik denk niet dat het ik daarmee ooit helemaal los zou kunnen laten, dus dat er hoe dan ook altijd wel wat sturing nodig zou zijn geweest, of misschien minder/niet na héél lange tijd.
Hmm, volgens mij ligt het meer aan de dynamiek in de roedel en het individuele karakter. Mila heeft totáál niet de neiging om in zulke dingen mee te gaan (ze grijpt overigens wel in als er serieus stront aan de knikker is, dus bijvoorbeeld met honden die één van de roedelleden serieus lastigvallen) en Taartje bemoeide zich al helemaal nergens mee.
- Lothian
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Taro rende graag al vanaf 100 meter zo hard mogelijk op andere honden af om (vriendelijk) kennis te gaan maken. Ik heb hem een tuig omgedaan met een dunne biothane sleeplijn zonder handvat er aan. Als we een andere hond zagen ging ik op die lijn staan en kon ik oefenen op aandacht voor mij en wachten tot ik OK zeg. Heeft heel veel gescheeld en je hoeft niet te viswijven. Keuzes beperken en het gedrag dat je wel wil belonen.
Goeie actie van die Wetter
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Klopt hoor, Victor blijft gewoon staan en is niet onder de indruk maar Bella schiet er met de staart tussen de benen vandoor en die is dus altijd de pineut.
Terwijl ze zelf dan weer heel overheersend kan zijn bij onzekere kleine honden
Doet Sofi het eigenlijk ook als je Duque vast hebt? Of is dan de lol er ook af?
Zo ja dan kun je op beide manieren oefenen.
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik laat er gewoon maar een tegelijk los als er andere honden zijn. Of ik pak er een op.
Om heel eerlijk te zijn vind ik de gemiddelde hond maar matig sociaal en bang om niks. Een volwassen witte herder reu die peuken schijt voor twee whippetteven en dan maar op de vlucht gaat vind ik een heel verdrietig verhaal.
Desalniettemin wil ik het niet zien dus ik voorkom het maar afleren is me nog niet gelukt.
Om heel eerlijk te zijn vind ik de gemiddelde hond maar matig sociaal en bang om niks. Een volwassen witte herder reu die peuken schijt voor twee whippetteven en dan maar op de vlucht gaat vind ik een heel verdrietig verhaal.
Desalniettemin wil ik het niet zien dus ik voorkom het maar afleren is me nog niet gelukt.
- Gretha
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Ohhhh, dit is zo herkenbaar. Tux doet precies hetzelfde. Lekker even olie op het vuur gooien. Terwijl andere honden haar geen bal interesseren.Sandra&co schreef: ↑19 sep 2023, 18:55Ja dat is sowieso wel een goeie. Ik heb dat bij Sofi ook al eens gedaan toen ze nog een puppy was. Toen joeg ze Izzy elke keer bij de start van de losloopwandeling op en beet haar dan tot bloedens toe in haar schouder met die klotepuppytandjes. Izzy reageerde daar niet op dus het bleef een leuk spelletje. Lekker rennen, inhalen en dan je tanden erin zetten met je puppyfrustratie Dat had ze na 2 keer op die lijn staan, door. Nu doet ze het sinds een paar maanden bij Duque ook, die is er wél van onder de indruk en kijkt altijd waar zij is voor hij een sprint trekt. Germ.
En nee als Duque aangelijnd is, flikt ze het niet. Ook niet als Duque losloopt en zij aangelijnd is. Dan bestaan andere honden niet en loopt ze netjes mee. Ze kán het dus wel, maar de 'beloning' als een andere hond geschrokken reageert en gaat rennen is te verleidelijk.
Zelf pikt ze het trouwens niét als een andere hond op haar afrent. Maakt niet uit hoe groot ze zijn, die beukt ze in hun zij tot ze het voor gezien houden.
Het is verder écht een lief hondje hoor, heus Het is gewoon een takketeef.
Vandaag wel een succesje. We liepen in een laantje en ik had ze allebei los naast me. Kwam er een Doodle aan met z'n baasje, jonge knul. Ik zag ze allebei fixeren, draaide me naar ze toe en vanuit m'n tenen kwam er een "je gaat het gódverdomme uit jullie kop laten.". We liepen door, commando "naast" en...niks. Ze sjokten braaf mee. Maar de doodle leek me sowieso een onverstoorbare. Weet niet of het ook had gewerkt als het een zenuwachtige was.
Met Cash gaat het kennis maken met andere honden best goed, maar dan komt Tux. Ze doet in eerste instantie niks, maar moet na een paar seconden toch ineens haar punt maken en begint te bekken.
Meestal als Cash zich net omgedraaid heeft om terug te komen naar mij. En ja, dan vindt die daar ook wat van en gaat het circus los.
Zeker met Cash wil ik dat niet, helemaal nu niet. Hij wordt zelfverzekerder en wat meer volwassen, dan wil niet dat hij dit soort dingen overneemt.
Daarom loop ik op dit moment vaak apart met ze, of ik lijn 1 van de 2 aan als ik andere honden zie.
Bij mijn honden hangt het er ook wel van af of ze de tegemoetkomende hond kennen.
Als dat een brave bekende is houden ze sowieso hun smoel.
Vanmiddag passeerden we een groepje met ook bekende honden. Dan mompelen ze wel wat maar absoluut geen uitvallerij of opjagen.
Alleen met onbekende loerhonden moet ik alle zeilen bijzetten. Panni en Rozi zijn daar bang voor en Csikasz wil uitvallen. Katus heeft niks in de gaten
Dus Panni en Rozi bij me houden en Csikasz de pin op haar neus zetten. Ik hèb haar weleens aan haar oren teruggehaald dus ze kent de consequenties. Dan schikt ze zich maar mokkend.
Doe ik niks hebben we pandemonium
Vanmiddag passeerden we een groepje met ook bekende honden. Dan mompelen ze wel wat maar absoluut geen uitvallerij of opjagen.
Alleen met onbekende loerhonden moet ik alle zeilen bijzetten. Panni en Rozi zijn daar bang voor en Csikasz wil uitvallen. Katus heeft niks in de gaten
Dus Panni en Rozi bij me houden en Csikasz de pin op haar neus zetten. Ik hèb haar weleens aan haar oren teruggehaald dus ze kent de consequenties. Dan schikt ze zich maar mokkend.
- Gretha
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Bij bekende honden is er hier ook niks aan de hand.Nanna schreef: ↑19 sep 2023, 19:39 Bij mijn honden hangt het er ook wel van af of ze de tegemoetkomende hond kennen.
Tux negeert ze en Cash vindt het gezellig
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Mijn honden doen geen bek open als de ander niet gaat gillen. Maar als het wel dat domme schijtebange gepiep is gaan ze pesten ja.
Gebeurt niet, dat zeg ik de hele tijd. Ze doen geen dingen die niet mogen want dat bied ik niet aan maar ze zouden het wel gewoon gaan doen. Echo en Mira willen van nature wel een labradorpuber door de wijk jagen, hoor.
- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Aloy doet hetzelfde als Taro deed. Ik ben daar hard mee aan het werk maar vandaag ging het toch fout. Ik had haar bij me tot de hond dichterbij was, hondje was hetzelfde formaat als Aloy, maar Aloy maakte op mijn 'oké' toch nog flink vaart en die hond raakte compleet in paniek en rende de bosjes in. Kwam ook niet meer terug en was nergens meer te zien. Hij is vermoedelijk teruggelopen naar de auto via het parallelpad dus alles is goed afgelopen, maar schrikken was het wel. Uiteindelijk had ik ook niet kunnen inschatten dat dat hondje zo'n bangerik was, want het leek een prima rustig hondje dat Aloy allang in de smiezen had en haar geen blik waardig keurde, maar ja. Vervelend blijft het toch en ik wil het gewoon niet hebben, dus Aloy heeft voorlopig gewoon even geen zelfstandige ontmoetingsprivileges. Die gaat ook gewoon aan de lijn totdat we normaal bij elkaar zijn en elkaar rustig kunnen benaderen.
Ganging up gebeurt hier gelukkig niet vanuit Aloy. Ze jaagt ook niet, ze is wat andere honden ontmoeten betreft gewoon een idioot, als ik haar roep komt ze meteen terug (deed ze nu ook) dus het gaat haar verder nergens om. Maar soms is er wel ganging up richting Aloy en de aanstichter is toevallig altijd Mowin. Van je vrienden moet je het maar hebben.
Ganging up gebeurt hier gelukkig niet vanuit Aloy. Ze jaagt ook niet, ze is wat andere honden ontmoeten betreft gewoon een idioot, als ik haar roep komt ze meteen terug (deed ze nu ook) dus het gaat haar verder nergens om. Maar soms is er wel ganging up richting Aloy en de aanstichter is toevallig altijd Mowin. Van je vrienden moet je het maar hebben.
- Omega
- Honden: 1
- Welke: Nu een echte toller
Als Quinta alleen is dan wil ze nog wel eens op een andere hond afstuiven, rent die hond weg dan gaat ze daar achter aan jagen. Ze gaat dus aan de lijn als we een andere hond aan zien komen, we zijn nu in het stadium dat ik haar ook los onder appel kan houden, meestal.
Als er in de groep van mijn hus eens een hond op de plaats wordt gezet door een ander dat staat ze er snel bij om te helpen, net als een paar andere honden. Dan schreeuw ik dus wel een keer, geen gedonder in de groep.
Als er in de groep van mijn hus eens een hond op de plaats wordt gezet door een ander dat staat ze er snel bij om te helpen, net als een paar andere honden. Dan schreeuw ik dus wel een keer, geen gedonder in de groep.
- Josefien
Nou, dat is wat ik bedoelde, de reu die zich uit loyaliteit/hoffelijkheid laat spannen voor het karretje van de teef. Natuurlijk heeft het ook te maken met dynamiek en individuele karakters. Maar toch, wat ik ook merk bij logeerhonden, dat teefjes meer de neiging hebben de boel op scherp te zetten, in aanwezigheid van een reu. Ze weten en/of vertrouwen erop dat hij het wel 'opknapt' Het heeft er vast mee te maken, dat het onzekere typetjes zijn en dat mijn reuen stabiel zijn. Hier logeren ook wel angstige reutjes, die zoeken juist dan het contact op met Merlijntje, Javier en Edison, om steun te zoeken, en gaan niet lopen rellen. Ik vind het toch een verschil.Diana schreef: ↑19 sep 2023, 09:11Hmm, volgens mij ligt het meer aan de dynamiek in de roedel en het individuele karakter. Mila heeft totáál niet de neiging om in zulke dingen mee te gaan (ze grijpt overigens wel in als er serieus stront aan de knikker is, dus bijvoorbeeld met honden die één van de roedelleden serieus lastigvallen) en Taartje bemoeide zich al helemaal nergens mee.
- CatnDog
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Wat interessant! Zou het nog uitmaken of teven intact zijn of niet?Josefien schreef: ↑19 sep 2023, 23:48Nou, dat is wat ik bedoelde, de reu die zich uit loyaliteit/hoffelijkheid laat spannen voor het karretje van de teef. Natuurlijk heeft het ook te maken met dynamiek en individuele karakters. Maar toch, wat ik ook merk bij logeerhonden, dat teefjes meer de neiging hebben de boel op scherp te zetten, in aanwezigheid van een reu. Ze weten en/of vertrouwen erop dat hij het wel 'opknapt' Het heeft er vast mee te maken, dat het onzekere typetjes zijn en dat mijn reuen stabiel zijn. Hier logeren ook wel angstige reutjes, die zoeken juist dan het contact op met Merlijntje, Javier en Edison, om steun te zoeken, en gaan niet lopen rellen. Ik vind het toch een verschil.Diana schreef: ↑19 sep 2023, 09:11Hmm, volgens mij ligt het meer aan de dynamiek in de roedel en het individuele karakter. Mila heeft totáál niet de neiging om in zulke dingen mee te gaan (ze grijpt overigens wel in als er serieus stront aan de knikker is, dus bijvoorbeeld met honden die één van de roedelleden serieus lastigvallen) en Taartje bemoeide zich al helemaal nergens mee.
- Josefien
Honden die hier logeren, zijn allemaal afkomstig uit Spanje en dus veelal geneutraliseerd (een vereiste bij veel stichtingen). Met name, de teefjes.
Merlijn en Edison zijn intacte reuen, en hoewel Javier dat niet meer is, valt hij op nog altijd op jonge blommen. Gezien zijn leeftijd, een jaar of 14, erg fijn om mee te maken.
Merlijn en Edison zijn intacte reuen, en hoewel Javier dat niet meer is, valt hij op nog altijd op jonge blommen. Gezien zijn leeftijd, een jaar of 14, erg fijn om mee te maken.
Ganging up onder controle krijgen is echt moeilijk, de opwinding is dan in de regel erg groot en het kan snel gaan.
Voorkomen is het beste , dus tijdig aanlijnen of situatie vermijden.
Sien was ook vaak de bok voor honden die een snel succesje roken ,en dat was soms echt vervelend omdat honden in die modus lastig te stoppen zijn.
Zij had dan wel in het begin Orson en later Rio om het te stoppen en die hebben haar best weleens gered uit een vervelende situatie.
Ze kwam dan ook al snel naar hun toe vliegen als ze achtervolgd werd.
Dan was het bijna altijd direct over en werd de achtervolging gestaakt.
Voorkomen is het beste , dus tijdig aanlijnen of situatie vermijden.
Sien was ook vaak de bok voor honden die een snel succesje roken ,en dat was soms echt vervelend omdat honden in die modus lastig te stoppen zijn.
Zij had dan wel in het begin Orson en later Rio om het te stoppen en die hebben haar best weleens gered uit een vervelende situatie.
Ze kwam dan ook al snel naar hun toe vliegen als ze achtervolgd werd.
Dan was het bijna altijd direct over en werd de achtervolging gestaakt.
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Orson en Rio bemoeide zich allen bij echte serieuze stront aan de knikker ergens mee , en nu is dat Luus die dat doet.Diana schreef: ↑19 sep 2023, 09:11 Amoz en Amy hadden die dynamiek ook samen. Mila en Taartje deden er gelukkig nooit aan mee.
Hmm, volgens mij ligt het meer aan de dynamiek in de roedel en het individuele karakter. Mila heeft totáál niet de neiging om in zulke dingen mee te gaan (ze grijpt overigens wel in als er serieus stront aan de knikker is, dus bijvoorbeeld met honden die één van de roedelleden serieus lastigvallen) en Taartje bemoeide zich al helemaal nergens mee.
Jimi bemoeit zich nooit ergens mee , die loopt buiten echt alles stoïcijns voorbij op wat honden na die hij kent.
Hij is echt onverstoorbaar en honden reageren eigenlijk ook nooit slecht op hem.
Een overdreven gesnuffel aan hem snauwt hij overigens wel weg ,net als een drukke opdringerige hond al komt dat zelden voor.
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.