Staartpunt knippen?
-
- Posts in topic: 10
- Honden: 1
- Welke: Oud Duitse herder
Staartpunt knippen?
Brego heeft best een lange staart, waarbij er voorbij zijn staart punt nog een stuk haar komt. Ik vind het prachtig zoals het is. Echter kwam ik een discussie op de Oud Duitse fb site tegen over dat het beter was dat het haar voorbij de staartpunt wat ingekort zou moeten worden. Dit omdat ze anders hun staart wat zijwaarts of omhoog gaan dragen met het gevolg dat dat klachten zou kunnen gaan geven. ( Boller staan van de rug, staart wat opkrullen etc. )
Ikzelf kan er eigenlijk online niks over terug vinden, misschien dat iemand hier wat meer duidelijkheid erover kan geven.
Ikzelf kan er eigenlijk online niks over terug vinden, misschien dat iemand hier wat meer duidelijkheid erover kan geven.
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Re: Staartpunt knippen?
Ik knip de staartpunt ook bij om die reden. Zeg het ook tegen m’n pupkopers, vooral in de slungelfase lijkt de staart extra lang en als dat pluimpje steeds op de grond komt trekken ze de staart in een wokkel of opzij om dat gevoel te voorkomen.
En ik vind een bijgewerkte staart er mooier uitzien
Ik knip het af.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Als het haar de grond raakt zou ik het afknippen maar meer voor de frissigheid
- Frootje
- Posts in topic: 3
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Froo is bepaald geen DH maar heeft wel een super lange vlag. Zo lang dat ze er echt op gaat staan en hij over de grond sleept. Ik knip dat wel af. Lijkt me niet fijn voor haar. Het is wel minder mooi, maar ach.
- Diana
- Posts in topic: 7
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord. Langharige collies hebben natuurlijk ook langer haar aan de staartpunt, maar de staart komt niet tot op de grond. Ik knip er dus ook niets vanaf.
- Diana
-
Ah ja, ik heb daar nooit wat van meegekregen. Wel jammer, want als dat inderdaad problemen zou kunnen geven. Vandaag maar eens kijken of ik er wat kunstigs van kan maken.Mizzsylver schreef: ↑27 sep 2023, 09:28 Ik knip de staartpunt ook bij om die reden. Zeg het ook tegen m’n pupkopers, vooral in de slungelfase lijkt de staart extra lang en als dat pluimpje steeds op de grond komt trekken ze de staart in een wokkel of opzij om dat gevoel te voorkomen.
Duidelijk
Ja ik ga er toch eens mee aan de slag. Met wandelen wappert hij altijd gewoon gezellig mee, maar eens kijken of ik verschil ga zien ook met hoe hij zijn staart draagt als ik het bijwerk.
Ahh ja dan zou ik het ook meteen doen. Dat heeft hij totaal niet, maar ik heb ook niet echt vergelijkingsmateriaal met hoe anders hij zijn staart zou dragen. De honden van mijn ouders hebben niet zo’n staart als hij. Eens kijken wat er gebeurd als ik het dan inderdaad wat bijknip.
Nee ik dus ook niet, maar doordat er over mogelijke medische complicaties werd gesproken ging er toch over nadenken. Want dat wil je gewoon niet. Als wij wandelen dan wappert hij sowieso mee. Dus of het echt een probleem bij hem is geen idee. Ik ga het gewoon maar eens proberen en kijken of ik veranderingen zie in de manier hoe hij zijn staart draagt.
- Persistence
- Posts in topic: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Ik vind het echt heel raar klinken dat een paar extra of lange haren voor verkeerde staartdracht gaan zorgen.
Maar goed mijn honden hebben ook geen staart tot op de grond (gehad). Ik weet wel van iemand die inderdaad het puntje bijknipt omdat hij op de grond sleept, dat zou voor mij ook reden zijn, maar ze dragen hun staart graag (te) hoog hier
Maar goed mijn honden hebben ook geen staart tot op de grond (gehad). Ik weet wel van iemand die inderdaad het puntje bijknipt omdat hij op de grond sleept, dat zou voor mij ook reden zijn, maar ze dragen hun staart graag (te) hoog hier
Je hebt ook gelijk de knapste collie kunnen vinden
-
Ja als hij het over de grond zou slepen zou ik het ook doen, maar meestal raakt hij de grond niet. Maar of dat nou komt, omdat hij hem licht opzij dan houd. Als ik zelf dan van dichtbij kijk dan raakt hij de grond licht, alleen het haar puntje dan, maar of ik er invloed op uit oefen door het naar beneden te trekken.dre schreef: ↑28 sep 2023, 09:02 Ik vind het echt heel raar klinken dat een paar extra of lange haren voor verkeerde staartdracht gaan zorgen.
Je hebt ook gelijk de knapste collie kunnen vinden
Vandaag eens in goed daglicht kijken en dan wat bijwerken waar nodig.
Mij is dat ook wel eens verteld inderdaad. Finn had ook haren die vanuit de staartpunt soms te lang werden en omdat hij meestal zijn staart liet hangen knipte ik dat af en toe bij. Maar als ik zo de foto van Brego zie is dat bij jou nu niet echt aan de orde.
Let wel op dat je bijpunt, en niet zoals ik de eerste keer de pluim tussen mijn handen nam en recht afknipte... dat zag er dus niet uit
Let wel op dat je bijpunt, en niet zoals ik de eerste keer de pluim tussen mijn handen nam en recht afknipte... dat zag er dus niet uit
-
Ja ik weet dus niet zeker of hij hem nu licht scheef houd naar rechts waardoor hij het niet raakt. Het is mij ook nog nooit opgevallen, maar nu ga je er toch steeds op lettenblondie schreef: ↑28 sep 2023, 10:21 Mij is dat ook wel eens verteld inderdaad. Finn had ook haren die vanuit de staartpunt soms te lang werden en omdat hij meestal zijn staart liet hangen knipte ik dat af en toe bij. Maar als ik zo de foto van Brego zie is dat bij jou nu niet echt aan de orde.
Hahah ja dat zou ook echt iets voor mij zijn
- Diana
Ik heb het uitgeprobeerd bij Fayah, maar ook als ik de staart strak kaarsrecht naar beneden trek (zo hangt hij natuurlijk nooit), raken de haren niet de grond. Is dat bij Brego wel zo?Rosanne schreef: ↑28 sep 2023, 10:47Ja ik weet dus niet zeker of hij hem nu licht scheef houd naar rechts waardoor hij het niet raakt. Het is mij ook nog nooit opgevallen, maar nu ga je er toch steeds op lettenblondie schreef: ↑28 sep 2023, 10:21 Mij is dat ook wel eens verteld inderdaad. Finn had ook haren die vanuit de staartpunt soms te lang werden en omdat hij meestal zijn staart liet hangen knipte ik dat af en toe bij. Maar als ik zo de foto van Brego zie is dat bij jou nu niet echt aan de orde.
- Diana
Chara draagt haar staart eigenlijk nooit hangend, dus deze is puur toeval maar dan raakt inderdaad de punt nog niet de grond.
Finn liet zijn staart echter vaak hangen, zal denk ook te maken hebben gehad met de zwakte van zijn onderrug toen. Maar daar kon dus het uiteinde echt over de grond heen komen.
Bluf had ook een lange staart, maar zij droeg hem meestal wel wat hoger, maar dat was meer haar houding dan dat ze het bewust deed om te voorkomen dat de staartpunt de grond raakte.
Finn en Bluf, bij Finn zie je wel dat hij hem redelijk laat hangen en zijn staart ook best lang was.
Maar de staartwervels of de hoeveelheid haar op die vacht zeker bij stok/langhaar is waar dan wel in ieder geval bij Duitse herders de opmerking vaak wordt gemaakt dat te punten omdat ze de staart dan anders zouden gaan dragen.. ik denk zelf écht dat het een fabel is.
Finn liet zijn staart echter vaak hangen, zal denk ook te maken hebben gehad met de zwakte van zijn onderrug toen. Maar daar kon dus het uiteinde echt over de grond heen komen.
Bluf had ook een lange staart, maar zij droeg hem meestal wel wat hoger, maar dat was meer haar houding dan dat ze het bewust deed om te voorkomen dat de staartpunt de grond raakte.
Finn en Bluf, bij Finn zie je wel dat hij hem redelijk laat hangen en zijn staart ook best lang was.
Maar de staartwervels of de hoeveelheid haar op die vacht zeker bij stok/langhaar is waar dan wel in ieder geval bij Duitse herders de opmerking vaak wordt gemaakt dat te punten omdat ze de staart dan anders zouden gaan dragen.. ik denk zelf écht dat het een fabel is.
- Frootje
- Contacteer:
Iedereen zegt altijd dat Aloy zo’n idioot lange staart heeft maar dat valt zo te zien dus wel mee. Gewoon lang genoeg.
- pioenroos
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Ze heeft wel meer de lengte van papa, Kelpies hebben relatief lange staarten. Haar staart komt toch wel echt voorbij de hak?
Flora's staart is nét lang genoeg volgens de rasstaandaard (moet tot aan de hak) als je er aan trekt Flora's vader had echt een te korte staart, kwam net over z'n billen geloof ik.
Danu's staart komt net iets voorbij haar hak.
- Frootje
- Contacteer:
Ik kan even geen fotomateriaal vinden en een foto maken gaat niet maar dat denk ik inderdaad wel ja, hij komt echt wel ruim voorbij de hak. Ik denk dat hij misschien iets korter is als die foto die Nanna als laatst plaatste.
-
Ja maar dan moet ik hem wel dus echt helemaal strak trekken. En dan alleen een klein puntje haar, maar als ik los laat dan houd hij hem zelf licht omhoog. Ik heb hem nu een klein stukje geknipt, zodat hij hem echt niet raakt. Eens kijken of er verschil gaat zijn. Zo niet dan denk ik dat ik het gewoon zo laat. Hij laat hem zelf dus sowieso niet over de grond gaan.Diana schreef: ↑28 sep 2023, 11:54Ik heb het uitgeprobeerd bij Fayah, maar ook als ik de staart strak kaarsrecht naar beneden trek (zo hangt hij natuurlijk nooit), raken de haren niet de grond. Is dat bij Brego wel zo?Rosanne schreef: ↑28 sep 2023, 10:47Ja ik weet dus niet zeker of hij hem nu licht scheef houd naar rechts waardoor hij het niet raakt. Het is mij ook nog nooit opgevallen, maar nu ga je er toch steeds op lettenblondie schreef: ↑28 sep 2023, 10:21 Mij is dat ook wel eens verteld inderdaad. Finn had ook haren die vanuit de staartpunt soms te lang werden en omdat hij meestal zijn staart liet hangen knipte ik dat af en toe bij. Maar als ik zo de foto van Brego zie is dat bij jou nu niet echt aan de orde.
-
Heb je toevallig een foto van Chara hoe ze hem normaal draagt? Brego draagt hem dus ook altijd lichtjes omhoog. Als ik hem afloop dan voel ik dat hij onderaan zijn staartpunt niet naar beneden laat hangen.blondie schreef: ↑28 sep 2023, 13:07 Chara draagt haar staart eigenlijk nooit hangend, dus deze is puur toeval maar dan raakt inderdaad de punt nog niet de grond.
Ja het was dat ik het toevallig dus langs zag komen op fb, want ik had er geen weet wat. Ook nergens op rasverenigingen gelezen. Maar goed dat zegt niet altijd alles natuurlijk.
- Diana
Ja, maar welke hond laat z'n staart recht en strak naar beneden hangen? Het is normaal dat er een klein boogje in zit, ook als de staart niet de grond raakt.Rosanne schreef: ↑28 sep 2023, 19:47Ja maar dan moet ik hem wel dus echt helemaal strak trekken. En dan alleen een klein puntje haar, maar als ik los laat dan houd hij hem zelf licht omhoog. Ik heb hem nu een klein stukje geknipt, zodat hij hem echt niet raakt. Eens kijken of er verschil gaat zijn. Zo niet dan denk ik dat ik het gewoon zo laat. Hij laat hem zelf dus sowieso niet over de grond gaan.
Ik ben benieuwd of je verschil gaat merken!