Verbod honden

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Diana
Posts in topic: 11
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Verbod honden

Bericht door Diana »

Nanna schreef: 06 okt 2023, 16:12 ‘Uitgesproken karakter en van grote moed’
Hahahaha.
Ik kwam vanmiddag een ‘keenkorso’ tegen die te schijterig was om langs mijn honden te lopen.
Ik denk dat die angstpatiënten als het er op aan komt gevaarlijker zijn dan de zelfverzekerden.
Angstpatiënten die wel aan de meeste overige kenmerken voldoen of van één van de genoemde rassen zijn (Pit Bull Terrier, Staffordshire Bull Terrier, American Staffordshire Terrier, Rottweiler, Dogo Argentino, Fila Brasileiro, Tosa Inu, Akita Inu, en in sommige autonome regio's nog wat extra rassen) vallen dus ook gewoon onder de PPP.

Maar verder eens, een Duitse herder of mastin met flinke angstagressie kan net zo goed enorme schade aanrichten :schrik:
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Tineke schreef: 06 okt 2023, 16:18
Diana schreef: 06 okt 2023, 16:09
ranetje schreef: 06 okt 2023, 15:49 Ja, maar waar vind je die kenmerken het duidelijkste?
In rassen
Tenzij ze andere kenmerken bedoelen, maar welke dat dan zijn weet ik ook niet.
Dat kunnen bijvoorbeeld uiterlijke kenmerken zijn.
Hier geldt dat ook: onder PPP (potentieel gevaarlijke honden) vallen bepaalde rassen, maar ook kruisingen van die rassen en honden met alle of merendeels onderstaande fysieke kenmerken:
- Sterk gespierd, imposant voorkomen, robuust, atletische bouw, lenig, krachtig, hoge weerstand.
- Uitgesproken karakter en van grote moed.
- Kort haar.
- Omtrek thorax tussen de 60 en 80 cm, hoogte van het kruis tussen de 50 en 70 cm en met een gewicht van meer dan 20 kg.
- Grote kop, robuust, met een grote en brede schedel en gespierde, bolvormige wangen. Grote en krachtige kaken, de robuuste bek is breed en diep.
- Brede en korte gespierde nek.
- Gevulde borst, breed, groot en diep, gebogen ribben, korte en gespierde ribbenkast.
- Parallelle voorpoten, recht en krachtig, achterpoten zeer gespierd, met relatief lange poten, licht gehoekt.
En daarnaast vallen alle honden die in het verleden agressief gedrag hebben vertoond daarna automatisch onder PPP.
En hoe gaat het qua handhaving in Spanje?
In Barcelona zag je veel honden ,ook klapkaken met en zonder muilkorf.
Een Argentijnse dog met een zijden shawltje om die als muilkorf moest doorgaan :mrgreen:

Maar geen enkele agressie gezien bij geen één van die honden dat is wel zo.
Ik denk dat het per regio/gemeente verschilt. Maar in het algemeen geldt wel: je krijgt enorme boetes als je hond problemen veroorzaakt en je hebt je niet aan deze maatregelen gehouden. Dus heb je ook maar een heel klein beetje het idee dat je hond wel eens agressie in zou kunnen zetten naar een andere hond of naar een mens, dan doe je die muilkorf wel op en houd je hem kort aangelijnd. Honden van dit type die zich superbraaf en dociel gedragen en nooit voor problemen zorgen, worden volgens mij op de meeste plekken wel redelijk oogluikend toegestaan, maar bij enige twijfel word je wel aangesproken. Dan zul je meestal gewoon verzocht worden om je hond te muilkorven of anders te vertrekken, bijvoorbeeld op wat drukkere plekken. Je krijgt niet direct die torenhoge boete als je in het openbaar verschijnt met een niet-gemuilkorfde pitbull die zich heel netjes gedraagt, maar als er iets gebeurt, ben je direct de Sjaak.
Afbeelding
blacky
Posts in topic: 3

Bericht door blacky »

EchoMira schreef: 06 okt 2023, 12:49
CatnDog schreef: 05 okt 2023, 17:00 De Raad van Beheer vond er ook wat van:
Dat doet niet ter zake. Die heeft zich al zo lang belachelijk gemaakt dat ze niet meer meedoen.
blacky schreef: 05 okt 2023, 18:31 nee dat staat er niet ik vind vooral het blokje selectie heel belangrijk. Als je alleen nog maar fokt met beagels waar geen enkele jachtpassie in zit dan zul je dat op den duur ook weg fokken. wat je er voor terug krijgt is dan wel de vraag.
Heel erg kwetsbare en ongezonde honden met een genetische gezondheid van een suikerboon.
Dat is wat je er voor terug krijgt.

Je kunt niet met een vlooienkam blijven selecteren en nooit iets toevoegen zonder met totaal identieke dieren te eindigen. Dat is bij de beagle trouwens allang zo.
De vraag is waarom je een niet jagende beagle wil als er ook een niet zo jaagzieke even grote hond beschikbaar is.

Waarom moet je een pitbull en geen greyhound/pointerkruising? Dan heb je toch ook een atletische kortharige, gevlekte hond?
Wel een jagologische nachtmerrie maar goed, daar hadden we het nu niet over en een pitbull gaat ook achter de geitjes op de kinderboerderij aan.

Dat is ook meteen waarom ik niet geloof in verantwoordelijke bazen. Een verantwoordelijke baas die weet wat hij doet neemt dat hele kruis niet op.

Nee hoor, gewoon verplicht DNA-profiel aan de chip koppelen en dan niet hoger dan 20% breedbek.
dat weet ik dat zeg ik ook dat je niet weet wat je er voor terug krijgt. Misschien stopt het dan op den duur of worden mensen gedwongen buiten het ras te kijken om nieuwe samenstellingen te maken. Maar selectie is wel 1 van de belangrijkste dingen.
Alfilillo
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

ranetje schreef: 06 okt 2023, 15:49 Ja, maar waar vind je die kenmerken het duidelijkste?
In rassen
Tenzij ze andere kenmerken bedoelen, maar welke dat dan zijn weet ik ook niet.
Hier geldt dat ook: onder PPP (potentieel gevaarlijke honden) vallen bepaalde rassen, maar ook kruisingen van die rassen en honden met alle of merendeels onderstaande fysieke kenmerken:
- Sterk gespierd, imposant voorkomen, robuust, atletische bouw, lenig, krachtig, hoge weerstand.
- Kort haar.
- Omtrek thorax tussen de 60 en 80 cm, hoogte van het kruis tussen de 50 en 70 cm en met een gewicht van meer dan 20 kg.
- Grote kop, robuust, met een grote en brede schedel en gespierde, bolvormige wangen. Grote en krachtige kaken, de robuuste bek is breed en diep.
- Gevulde borst, breed, groot en diep, gebogen ribben, korte en gespierde ribbenkast.
- Parallelle voorpoten, recht en krachtig, achterpoten zeer gespierd, met relatief lange poten, licht gehoekt.
En daarnaast vallen alle honden die in het verleden agressief gedrag hebben vertoond daarna automatisch onder PPP.
Een Argentijnse dog met een zijden shawltje om die als muilkorf moest doorgaan :mrgreen:

Bij ons wordt er helemaal niet gehandhaafd. Een enkele klapkaak heeft wel een muilkorf om, maar het gros loopt zonder.

De nieuwe klapkaak is trouwens de mechelse herder. Daar zitten de asiels nu vol mee. Vaak hele leuke mooie honden, dus als iemand er nog eentje zoekt...
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 7

Bericht door Tineke »

Diana schreef: 06 okt 2023, 16:29
- Kort haar.

Ik denk dat het per regio/gemeente verschilt. Maar in het algemeen geldt wel: je krijgt enorme boetes als je hond problemen veroorzaakt en je hebt je niet aan deze maatregelen gehouden. Dus heb je ook maar een heel klein beetje het idee dat je hond wel eens agressie in zou kunnen zetten naar een andere hond of naar een mens, dan doe je die muilkorf wel op en houd je hem kort aangelijnd. Honden van dit type die zich superbraaf en dociel gedragen en nooit voor problemen zorgen, worden volgens mij op de meeste plekken wel redelijk oogluikend toegestaan, maar bij enige twijfel word je wel aangesproken. Dan zul je meestal gewoon verzocht worden om je hond te muilkorven of anders te vertrekken, bijvoorbeeld op wat drukkere plekken. Je krijgt niet direct die torenhoge boete als je in het openbaar verschijnt met een niet-gemuilkorfde pitbull die zich heel netjes gedraagt, maar als er iets gebeurt, ben je direct de Sjaak.
Dat is op zich wel goed ,toch ben ik van mening dat deze wet de honden zelf weinig goeds brengt en een fokverbod beter zou zijn.

Er wordt namelijk best nog op grote schaal gefokt met dan voornamelijk klapkaken en dan niet door betrokken fokkers maar door mensen voor de aardigheid of per ongeluk.
Die kunnen vaak en zeg maar heel vaak niet allemaal geplaatst worden en belanden als pup al in het asiel.
Met weinig of geen kans tot plaatsing, dus een heel leven in een hok of jong afgemaakt.

Ik denk dat regels voor fokken of een algeheel fokverbod de honden meer zou opleveren, niet geboren worden levert tenslotte geen leed op.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Diana

Bericht door Diana »

Tineke schreef: 06 okt 2023, 16:48
Diana schreef: 06 okt 2023, 16:29

Dat is op zich wel goed ,toch ben ik van mening dat deze wet de honden zelf weinig goeds brengt en een fokverbod beter zou zijn.

Er wordt namelijk best nog op grote schaal gefokt met dan voornamelijk klapkaken en dan niet door betrokken fokkers maar door mensen voor de aardigheid of per ongeluk.
Die kunnen vaak en zeg maar heel vaak niet allemaal geplaatst worden en belanden als pup al in het asiel.
Met weinig of geen kans tot plaatsing, dus een heel leven in een hok of jong afgemaakt.

Ik denk dat regels voor fokken of een algeheel fokverbod de honden meer zou opleveren, niet geboren worden levert tenslotte geen leed op.
Daar ben ik het helemaal mee eens. De asielen zitten hier ook vol met onplaatsbare pitbulls en staffords. Die meestal ook nog de hele tijd alleen in een hokje moeten zitten, want in een groep kunnen ze niet - verschrikkelijk. Dat is toch echt geen leven. :ugh:
Nu zijn er hier met de nieuwe dierenwelzijnswet wel veel strengere regels voor het fokken van honden (in het algemeen), en dat zal ook deze ellende op den duur hopelijk flink beperken.

@Alfilillo Ja, ik had al zo'n vermoeden dat het per regio flink zou kunnen verschillen. Ik denk dat ze hier medium-streng zijn, de meeste klapkaken hebben hier wel een muilkorf op, maar niet alle. Het is ook een dorp, dus waarschijnlijk ook wat meer sociale controle. Ik weet van een paar gemeentes verderop dat daar een heel fanatieke agent rondloopt die bij alle grotere honden meteen al gaat zeuren over een muilkorf en aanlijnen.
Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Célie schreef: 06 okt 2023, 14:16 Ik zag al weer een petitie :?

https://www.petities.com/geen_verbod_op_de_powerbreed? :mrgreen:

moeder van Dyna schreef:Als echte dierenliefhebber en met name de powerbreed vind ik het absurd dat er een verbod komt op het fokken en houden van de powerbreed of volgens het kabinet " hoog risico " honden. Onze trouwe viervoeters mogen NIET boeten voor de fouten die de mensheid veroorzaakt.
Een verbod is op geen enkele manier een oplossing, het is beter om de oorzaak zelf aan te pakken, namelijk de onverantwoordelijke eigenaren. Ik ontken niet dat er een stukje genetische aanleg enigszins een rol speelt, maar met discipline en consequent gedrag kan je heel ver komen, en een stabiele hond groot brengen. Overigens wil ik ook vermelden dat de media helaas een hele grote rol speelt hierbij en letterlijk geilt op negatieve aandacht. Er zijn meer golden retrievers die bijten maar die komen zelden op 't nieuws, maar wanneer het gaat om een stafford of pitbull staat het met koeienletters vermeld.
Dit is pure rassen discriminatie en het moet echt stoppen!! Ik als moeder van Dyna wil graag dat deze petitie zoveel mogelijk wordt ondertekend zodat wij onze prachtige honden niet verliezen.
Echt, zodra dat argument van ‘x ras bijt veel meer!’ erbij komt ben ik weg, zelfs als ze redelijke argumenten hebben kunnen ze wat mij betreft hun hele essay door het toilet spoelen zodra ze dat erbij halen. Dat de hele reden waarom die bijtincidenten met Goldens nauwelijks in het nieuws komen is omdat Goldens niet meteen de neiging hebben hele gezichten van het bot te scheuren komt natuurlijk totaal niet in dit soort volk op. Nee, het is pure discriminatie. :Q:
Budkes
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Een gewicht van boven de 20 kilo snap ik niet zo goed. Denk dat veel echte pitbulls die 20 kilo niet aan gaan tikken.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Budkes schreef: 06 okt 2023, 19:06 Een gewicht van boven de 20 kilo snap ik niet zo goed. Denk dat veel echte pitbulls die 20 kilo niet aan gaan tikken.
Een klein, slank pitbulletje mag wel :engel:
Nee, de pitbull staat sowieso als ras al op de lijst van PPP, deze kenmerken gelden voor kruisingen of honden die er qua type en bouw grotendeels mee overeenkomen (voldoen aan het merendeel van deze kenmerken). Je hebt ook langharige Akita Inu's, maar die zijn dus net zo PPP als de kortharige, want dat ras staat op de lijst. En ook de Engelse staff zal die 20 kilo niet halen, maar staat ook op de lijst.
Ik denk dat het uitgangspunt is dat wat grotere honden gemiddeld genomen eerder een risico zijn dan de kleinere honden. Met enkele uitzonderingen dus, die specifiek genoemd worden als ras dat sowieso als PPP wordt geclassificeerd, ongeacht de verdere kenmerken.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Het krijgt gevolg!
https://nos.nl/artikel/2502063-minister ... n-een-hond
Minister wil verplichte cursus vóór aanschaf van een hond

Iedereen die een hond wil kopen, zou eerst een verplichte (online) theoriecursus moeten volgen over het houden van zo'n dier. Het is één van de maatregelen die demissionair minister Adema (Landbouw) wil uitwerken om het aantal bijtincidenten met honden terug te dringen.

De minister schrijft aan de Tweede Kamer dat veel bijtincidenten ontstaan door onvoldoende hondenkennis bij het baasje. "Signalen waarmee een hond ongenoegen, angst of stress uit worden hierdoor te laat of niet herkend." Dan ziet een hond vaak geen andere mogelijkheid dan te bijten.

Zo'n verplichte cursus vooraf kan ook voorkomen dat iemand de verkeerde hond kiest of een impulsaankoop doet. Sommige rassen, zoals herdershonden, hebben veel uitdaging nodig en zijn minder geschikt als 'gezelschapshond'. Een mismatch kan weer leiden tot frustratie en mogelijk gevaarlijk gedrag van de hond.

Kinderen vaak slachtoffer
Plastisch chirurgen meldden in augustus dat ze in de afgelopen anderhalf jaar honderd ernstige bijtincidenten met honden hebben geregistreerd. Vaak waren kinderen het slachtoffer.

Adema stelt daarom vijf maatregelen voor, die nog wel verder uitgewerkt moeten worden, net als de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid.

Verbod gevaarlijke honden
Zo liet de minister al eerder weten dat hij het houden en fokken van honden met bepaalde kenmerken, zoals brede kaken, wil verbieden. Zo'n systeem bestaat ook al in Frankrijk. Vooral bij hondenrassen die van oudsher geselecteerd zijn op waakzaamheid en zelfstandigheid ziet Adema risico's. Toch is het volgens hem een mythe dat bepaalde rassen van nature 'vals' of 'bijtgraag' zijn.

Bij honden met een stamboom wordt er door de zogeheten raad van beheer wel toezicht gehouden op zorgvuldige fokkerij en de juiste match tussen hond en baasje. Daarom wordt die groep uitgezonderd van een eventueel fokverbod.

Daarnaast moet er betere registratie komen van gevaarlijk gedrag door honden en bijtincidenten. Iedereen moet bij een landelijk meldpunt signalen kunnen delen, en die komen dan weer terecht bij boa's en de politie.

Soms moet een agressieve hond verplicht een muilkorf dragen of aangelijnd blijven, maar zo'n maatregel geldt nu meestal alleen in de gemeente waar de eigenaar woont. Adema wil dat zo'n muilkorf- of aanlijnplicht landelijk gaat gelden.

Sneller afmaken
Ten slotte gaat de minister kijken of honden die betrokken zijn geweest bij ernstige bijtincidenten sneller afgemaakt kunnen worden, als de officier van justitie dat besloten heeft.

Nu zitten ze vaak nog maanden in de opvang, omdat de eigenaar bezwaar heeft gemaakt tegen het doden van de hond. Zo'n bezwaar wordt bijna nooit gehonoreerd en ondertussen loopt het personeel in de opvang een groot risico om gebeten te worden.
Ik ben helemaal voor. Dat het dan weer eerst gemeld moet worden door doktoren voor politici er van weten...nou ja, dat is dan maar even zo.
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik ben ook voor, maar het zal mij benieuwen of er iets van terecht komt.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna

Bericht door Nanna »

Er komt niets van terecht. Niet met een angstig kijkende minister die alleen maar prevelt dattet an de opfoeding leg.
De chirurgen hebben alláng duidelijk gemaakt in welke hoek de meeste zware bijtwonden vallen.
Maar ja, als je een schijterige angsthaas bent die niet door durft te pakken dan wordt het nooit wat.
Omega
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

Net of het te controleren is dat iemand een online cursus heeft gevolgd. En dan moet mensen nog in staat zijn de theorie in praktijk te gaan brengen. Ze kunnen nog niet eens de dingen die ze op de hondenschool leren thuis in praktijk brengen.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 8

Bericht door ranetje »

Bij honden met een stamboom wordt er door de zogeheten raad van beheer wel toezicht gehouden op zorgvuldige fokkerij en de juiste match tussen hond en baasje. Daarom wordt die groep uitgezonderd van een eventueel fokverbod.
Sinds wanneer is dat het geval, dat toezicht op "zorgvuldige fokkerij"?
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 18 dec 2023, 22:03
De chirurgen hebben alláng duidelijk gemaakt in welke hoek de meeste zware bijtwonden vallen.
Hebben we echt de plastisch chirurgen nodig om uit te leggen wat er gebeurt als Danaeris Mare haar peutergezicht beetpakt en er aan gaat trekken? Dat hadden hondenmensen de politic ook kunnen vertellen.
Maar stel je voor dat je een lobby van 5 miljoen mensen serieus neemt.
Nanna

Bericht door Nanna »

ranetje schreef: 18 dec 2023, 22:15
Dat ze een niets voorstellende MAG test gedaan moeten hebben.
ranetje

Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 18 dec 2023, 22:17
ranetje schreef: 18 dec 2023, 22:15
Dat ze een niets voorstellende MAG test gedaan moeten hebben.
Oh :euh:
En die "juiste match tussen hond en baasje"?
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Zucht. Dat je de aankoopprijs zonder gezanik overhandigt.
Susam
Posts in topic: 5
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

hier om de hoek heeft een jong koppel een kinderopvang en kopen een herder, de hond wordt militair "opgevoed" in de zij gepord, super kort aan de lijn, bevelen blaffen en maar schoppen als de hond even omkijkt. De hond zit nu in een kennel met driedubbele tralies want "we hebben een kinderopvang". Het beest is doodongelukkig en de jonge gast met zijn combat kleurige kleding loopt trots met zijn linkmiegel door het dorp, want "hij heeft een waakhond".
Dit soort lui enig idee van angst- of stress signalen? Zero. Dit soort lui een verplichte cursus volgen?
In klaslokaal steekt hij zijn vinger op naar de instructeur (al dan niet digitaal) um meneer, dit is niet zoals ik het heb geleerd, ik moet de alpha zijn in mijn roedel van vrouwmens en kinderen en hond dus hij mag niet dominant zijn.... en.dan.gaat.het.los.
Enorme discussies, andere zienswijzen en weet ik wat.
In Duitsland zijn er volgens mij al cursussen voor grotere rassen honden verplicht?
Ik woon er een kilometer vandaan en zie regelmatig die mensen met hun honden trainen in een bosje hier vlakbij, daar kan het blijkbaar wel zonder morren.
S.V.

Bericht door S.V. »

Dat soort mensen is geen honden waard, arm dier, verder is niet iedere cursus kwalitatief goed, ik heb er verschillende gezien en heb nu eindelijk een honden school waar ik mee kan lezen en schrijven, het is samen werken met je hond en je ziet je hond groeien in plaats van afzakken naar onderdanig. Ik heb liever een hond met zelfvertrouwen die weet wat ik van hem verwacht en die weet wat hij/zij kan en mag en die het leuk heeft dan een hond die ergens diep van binnen zo iets heeft van als ik de kans krijg dan..!en dat kan dus op veel manieren uitvallen..
Afbeelding
Susam

Bericht door Susam »

S.V. schreef: 19 dec 2023, 06:22 Dat soort mensen is geen honden waard, arm dier, verder is niet iedere cursus kwalitatief goed, ik heb er verschillende gezien en heb nu eindelijk een honden school waar ik mee kan lezen en schrijven, het is samen werken met je hond en je ziet je hond groeien in plaats van afzakken naar onderdanig. Ik heb liever een hond met zelfvertrouwen die weet wat ik van hem verwacht en die weet wat hij/zij kan en mag en die het leuk heeft dan een hond die ergens diep van binnen zo iets heeft van als ik de kans krijg dan..!en dat kan dus op veel manieren uitvallen..
eens! wij hebben 2 soorten cursus gedaan, de eerste was eigenlijk gehoorzaamheid maar aangezien mijn hond daar een broertje dood aan heeft (en ik eigenlijk ook) was het meer rondjes rennen, lachen, slappe verhalen vertellen en wafels eten (en voor een wafel wil Sambal dan net wel even gaan liggen of zitten).
Daarna concept training en laat dat nou echt iets zijn wat bij ons past. Geen examen, geen druk, kijken wat je wilt bereiken en als je niks wilt bereiken en gewoon iets met je hond wilt doen, dan kan dat ook! Ik zou met Sambal extreem gefaald hebben als ik puur die onderdrukte, belachelijke dominantie theorie zou hebben gevolgd en was de hele adoptie miserabel mislukt. Juist omdat ik niks van hem vroeg, gewoon een kwartier op 1 plek met hem stilstond midden in het dorp zodat hij dingen kon bekijken en begrijpen en met zachte hand dingen proberen te bereiken, was de oplossing. Dat een Mechelse herder duidelijkheid misschien fijner vind en daar beter op gaat vind ik ook prima, maar dat is juist dat concept trainen. Wat heb je in huis en hoe ga je daar voor de hond zo goed mogelijk mee om. Bij de een duidelijkheid, voorspelbaarheid, en bij ons was het vriendelijkheid.
Susam

Bericht door Susam »

Diana

Bericht door Diana »

Hier in Spanje zou na de invoering afgelopen jaar van de nieuwe Dierenwelzijnswet ook een cursus verplicht worden voor alle hondenbezitters.
Geen gehoorzaamheidscursus o.i.d., maar een (gratis) online cursus over verantwoord huisdierenbezit: etiquette, verzorging, huisvesting, landelijke en gemeentelijke regels waaraan je moet voldoen, etc.
Maar omdat er nog helemaal geen lesprogramma was en het hele bureaucratische systeem voor het vastleggen, controleren en handhaven nog ontbrak, is dat tot nader order uitgesteld :vaag:
Ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Diana schreef: 19 dec 2023, 11:18 Hier in Spanje zou na de invoering afgelopen jaar van de nieuwe Dierenwelzijnswet ook een cursus verplicht worden voor alle hondenbezitters.
Geen gehoorzaamheidscursus o.i.d., maar een (gratis) online cursus over verantwoord huisdierenbezit: etiquette, verzorging, huisvesting, landelijke en gemeentelijke regels waaraan je moet voldoen, etc.
Maar omdat er nog helemaal geen lesprogramma was en het hele bureaucratische systeem voor het vastleggen, controleren en handhaven nog ontbrak, is dat tot nader order uitgesteld :vaag:
Ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van.
Van een gratis online cursus verwacht ik ook niets.
Er zijn mensen die gewoon getraind moeten kunnen worden op leren lezen van hun hond.
Dat leer je niet zomaar op een online cursus :(

Het plan was goed bedoeld, maar effectiviteit lijkt me toch wel belangrijker.
Met goede bedoelingen kom je er niet.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik denk dat zo'n verplichte cursus vooral baat heeft bij de intellectueel uitgedaagden onder ons.
Er zijn mensen die niet snappen wat een hond is. Die kunnen dat leren.
Er zijn ook mensen die niet überhaupt niet goed zijn in dingen snappen of leren en die filter je dan weg zodat ze zich van hun wajong geen pit bull aanschaffen.

Ik ben weleens op weekgesprek geweest bij een mevrouw die een stel was geworden en dat stel had eerst één pitbull gekocht die eerlijk waar Killa heette en toen namen ze een tweede, Phantom". Geen pup maar een volwassen herplaatsneef van Killa.
Het ging nog een tijdje goed ook!
Tot de mevrouw in haar wlz-appartementje ook nog moeder ging worden van een eveneens verstandelijk beperkte vader.

Overigens geen ongelukken mee veroorzaakt! Wel wat gerommel in de buurt over dat papa stoned met de honden liep en ze dan los liet in het plantsoen. Maar daar bleef het bij dus ze deden het nog niet eens echt slecht. Maar ja. Hoelang gaat dat goed.
Het bestaat gewoon. En dat segment vang je af met een cursus want die mensen gaan helemaal nergens voor slagen.

Het gaat niet om je hond leren lezen. Het gaat er om dat je leert dat hondenrassen uberhaupt van elkaar verschillen en het geen kwestie van grote aardappel, kleine aardappel is.
Ik het een wondermiddel? Nee. Maar mensen met weinig begrijpkracht mogen soms ook gewoon nee te horen krijgen als het gaat om het aangaan van grote verantwoordelijkheden. Zeker als het verwaarlozen van die verantwoordelijkheden een risico voor anderen vormt.

Die mensen zijn gewend om ergens niet voor in aanmerking te komen en dan nemen ze gewoon een konijntje in plaats van een bandog.
Plaats reactie