Angst: niet zo aanstellen of…?

Plaats reactie
Persistence
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Angst: niet zo aanstellen of…?

Bericht door Persistence »

Sinds vorige week heeft Bella wel minstens 1 wandeling per dag dat ze volledig verstijfd, staart tussen de poten, trillen en geen stap meer willen verzetten. Het begon een keer ‘s ochtends halverwege een wandeling, maar werd al snel ook een keer ‘s middags, bijna elke avond en ook steeds dichter bij huis, vrijdag in de lift en vanavond al thuis binnen bij de deur. Ze springt tegen me op en wilt opgetild wordt, daar zit ze dan bibberend, hijgend en met verkrampte pootjes.

ik til haar dan op en draag haar een paar honderd meter, zodra ik merk dat het trillen verminderd dan zet ik haar weer neer en wandelt ze wel weer mee. Echt ontspannen is ze niet maar het gaat wel weer.

Ik heb geen flauw idee wat de trigger is. Ze is bang van vuurwerk maar dit gebeurt ook overdag. Het lijkt ook niet plaatsafhankelijk want het weekend bij m’n vriend had ze het ook.

Sinds een paar weken geef ik haar magnesiumpoeder, wat oa ontspanning zou bevorderen.

Ik wil voorkomen dat ik haar elke wandeling moet dragen, het is in een week tijd best verergerd.
Vaak heb ik wel een plan in m’n hoofd hoe iets aan te pakken maar nu niet. Ik heb niet het idee dat ik te soft ben door haar op te tillen want het ontspant haar blijkbaar. Wandelingen skippen ga ik niet aan het beginnen, want elk jaar moeten we maandenlang in het donker wandelen.

Wat is nu wijsheid? Zo doen als nu? Of niet zo aanstellen en meesleuren aan de riem?
Afbeelding
Nanna

Re: Angst: niet zo aanstellen of…?

Bericht door Nanna »

Ik denk dat ze toch vuurwerk hoort. Honden horen nu eenmaal beter dan wij..
annnie
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Was ook mijn gedachte. Hondje van een vriendin klom ooit over een hek heen om voor ons onhoorbare knallen te ontvluchten. Pas toen ze d'r weer had hoorde we heel in de verte een zacht knalletje
Afbeelding
pioenroos
Posts in topic: 2
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Klinkt ook een beetje alsof ze is aan het generaliseren is, dat ze andere dingen hoort waar ze van schrikt?
Ik zou aan de counterconditioning gaan. Zodra ze schrikt superlekkers erin, desnoods terwijl je haar optilt. En dan kijken of je het kan afbouwen naar bij schrik even tegen je aanstaan, wat lekkers er in en dóór.
Afbeelding
Persistence

Nanna schreef: 16 okt 2023, 21:59 Ik denk dat ze toch vuurwerk hoort. Honden horen nu eenmaal beter dan wij..
annnie schreef: 16 okt 2023, 22:05 Was ook mijn gedachte. Hondje van een vriendin klom ooit over een hek heen om voor ons onhoorbare knallen te ontvluchten. Pas toen ze d'r weer had hoorde we heel in de verte een zacht knalletje
Dat is wel mogelijk, want ik ben door een oorontsteking al een week stokdoof aan 1 oor dus misschien heb ik dat wel gemist.
Van jachtgeluiden (ganzen of hazen schieten) is ze ook bang maar dat hoor je eigenlijk niet al hier bij huis.
pioenroos schreef: 16 okt 2023, 22:20 Klinkt ook een beetje alsof ze is aan het generaliseren is, dat ze andere dingen hoort waar ze van schrikt?
Ik zou aan de counterconditioning gaan. Zodra ze schrikt superlekkers erin, desnoods terwijl je haar optilt. En dan kijken of je het kan afbouwen naar bij schrik even tegen je aanstaan, wat lekkers er in en dóór.
‘S avonds bij m’n vriend deed iemand net de klep van zo’n gft-bak dicht toen we naar buiten gingen, daar dacht ik zelf ook al aan. Op het moment dat ze zo verstijfd gaat er niks meer in.
Het ‘stomme’ is, de afgelopen jaren hebben we hier veel op getraind in het donker bij knallen want dan raakte ze volledig in paniek en probeerde naar huis te vluchten. Door een woord eraan te koppelen en brokjes te strooien bij een knal gaat dat steeds beter dat ze dan gaat snuffelen. Dit lukt ook wel als het tijdens een wandeling gebeurd.
Maar nu is het dus volledig verstijven ipv vluchten vóór de wandeling. :19:
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 3
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Als de hond bereikbaar blijft kies ik voor steun bieden en van daaruit samen de enge situaties te overwinnen.
Daar zit binnen de grenzen van wat de hond aankan ook een snufje 'niet aanstellen, je gaat er niet dood van' bij.
Maar als de hond verstijfd kun je imo niet gaan voor de 'niet aanstellen' omdat de hond te ver in die angst zit.
Ik zou dan óf tillen en wanneer je uit de situatie bent neerzetten óf blijven staan, steun bieden en wanneer de hond weer terug zichzelf wordt verder lopen.

Dívka heeft jaarwisseling 2021-2022 een soort van faint en freeze tegelijkertijd gedaan toen we werden overvallen door ineens overal om ons heen een vuurwerk alsof het al nieuwjaar was.
Daar heb ik gekozen voor optillen, zo snel mogelijk naar binnen gaan en haar daar weer bij laten komen.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Zou best idd geluid kunnen zijn. Twee jaar geleden had Mo-yi ook ineens dat ze kon staken, niet zo heftig als de jouwe als ik zo lees, Mo staakt, stopt met lopen komt nog wel met wat praten een stukje mee en soms is het toch heel duidelijk; niet verder. Vuurwerk reageert ze dan niet echt op, wel kijken maar ook doorlopen. Wat ze wel echt erg vindt is schoten/jagers.Is dat verder weg dan reageert ze wel maar loopt wel door, is het dichterbij is het echt niet meer verder willen. Vorig jaar had ze dat ook een aantal keer en ik hoorde echt niks. Na lang stilstaan en ik luisteren wat t dan kon zijn, was er in de verte zo'n vogel-schrik apparaat, maar echt ver weg..kleine plofjes..maar dat was al "niet-pluis"voor haar. Gelukkig zijn het momenten en loopt ze volgende dag vlotjes dezelfde wandeling.
Vuurwerk wordt al vrij veel afgeschoten, het kunnen ook juist kleine hoge tonen geven die wij niet goed horen.
Afbeelding
runninggirl

Bericht door runninggirl »

Ik ken ook een hond die vergelijkbaar reageert door buikpijn. Zelf zou ik daarom ook pijn laten uitsluiten voor de zekerheid. Hopelijk is het in ieder geval snel verholpen of het nou angst is of iets anders.
Crutz

Bericht door Crutz »

Hou er rekening mee dat als je magnesium geeft als er geen tekort is dit juist spierspasmes op kan wekken.
Niika

Bericht door Niika »

vuurwerk kan idd wel een trigger zijn. maar hoeft niet per se vuurwerk. als ze gaat generaliseren dan kan ook elk hard geluid op een gegeven moment angst veroorzaken. denk aan dichtslaande autodeuren, kliko deksels, stuiterende voetballen etc.... allemaal zo'n "klap" geluid.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Niika schreef: 17 okt 2023, 12:19 vuurwerk kan idd wel een trigger zijn. maar hoeft niet per se vuurwerk. als ze gaat generaliseren dan kan ook elk hard geluid op een gegeven moment angst veroorzaken. denk aan dichtslaande autodeuren, kliko deksels, stuiterende voetballen etc.... allemaal zo'n "klap" geluid.
Nou, en niet alleen dat, ik heb hier ook een hond - Mila - die heel snel generaliseert en zij verbindt angst vaak aan allerlei voorspellers die voor mij helemaal niet duidelijk waren. Ze heeft bijvoorbeeld een fietser (iets waar ze normaal helemaal niet bang voor is) gezien en precies op dat moment of vlak daarna een knal (= eng) gehoord: fietsers zijn voortaan eng, want fietsers hebben iets te maken met knallen. Of ze hoorde een fietsbel en direct daarna een knallende uitlaat (= eng) van een motor: fietsbellen zijn voortaan ook eng. En ga zo maar door; alles in de omgeving kan ze dan gaan relateren aan hetgeen wat ze daadwerkelijk eng vindt. Ze heeft het ook vaak met locaties, dus de plek waar iets engs is gebeurd.
Ik moet bij haar dus direct bij het eerste teken van ergens van schrikken en er niet vlot van herstellen al gaan counter conditioneren, want anders kan het hierdoor heel snel erger worden.

@Persistence kun je het moment dat ze verstijft net voor zijn door goed op haar lichaamstaal te letten (misschien gaat ze langzamer lopen, eerst wat subtiele stresssignalen vertonen, of zie je dat ze opeens ergens alert op is)? Dan zou je dan direct al brokjes kunnen strooien. Ik zou dan zelf brokjes verschillende kanten op strooien, zodat ze in beweging blijft en het een beetje een renspelletje wordt.
Met Mila heb ik het niks meer aan willen nemen vanwege vuurwerkangst destijds doorbroken met slagroom uit een spuitbus en smeerkaas uit een tube, die ik dan bij elke knal aan de bek smeerde. Dat ging ze toch oplikken, en na een paar dagen likte ze het zelf al uit de tube en hoefde ik het niet meer aan de bek te smeren. Dus toen was er toch al enig effect van dat lekkers bij elke knal, ook al werd dat aan haar bek gesmeerd. Iets later lukte het ook met extra lekkere voertjes.
Afbeelding
Persistence

Ik denk dat het idd om geluid gaat, was vanavond binnen de honden aan het aanlijnen en hoorde buiten een knal en ze vloog aangelijnd terug de kamer in, trillend op de bank en wilde niet meer mee. Heb haar toch maar opgepakt, gedragen en meegenomen, later ging het redelijk.

Ik merkte het vorige onderweg aan dat ze trager en achter me gaat lopen en staart tussen de benen doet, dan ben ik al te laat eigenlijk. Bijv touch oefeningetjes onderweg als afleiding heeft ze totaal geen oren naar. Ze is super alert op geluiden, inderdaad een knal van een uitlaat, een portier of poortdeur die dichtgaat. Woont stedelijk dus elke dag zijn er bouwgeluiden en diverse knallen, er valt niet aan te ontkomen. Vuurwerk wordt ook al best veel afgestoken.

Baal zo ontzettend eigenlijk want de afgelopen jaren ging het steeds een stukje beter en nu is zelfs elke wandeling overdag al lastig hierdoor. Het is nog maar oktober. Vind het vooral voor haarzelf sneu dat ze nu zo moeilijk kan ontspannen. Victor is super relaxed in het donker en ikzelf vind het ook wel lekker in het donker, maar toch kan ze zich daar niet aan optrekken.

@Diana zou het een lokmiddel zijn als ik de smeerkaas al bij omdoen tuig gebruik als ik merk dat ze ertussen uit wilt knijpen? Om haar op weg te helpen? Want ze gaat dus al bang van huis nu inmiddels. Of schiet dat z’n doel voorbij?

@runninggirl ze vreet verder alles wat los en vast zit en gaat altijd op haar rug liggen voor buikkriebels. Heb niet het idee dat ze buikpijn heeft.

@Crutz vond het juist andersom eigenlijk? Maar ik ben niet zo bang voor overdosis, geef voor 10kg hond en ze is 11,5kg.
“Naast “krampachtigheid” is “wantrouwen” één van de belangrijkste gevolgen van een magnesiumtekort in het lichaam. De hond is door het tekort aan magnesium dermate verkrampt dat hij of zij onvoldoende in staat is om te luisteren en te reageren op de omgeving. Ook treedt vaak nervositeit op en wordt het gedrag in veel gevallen onvoorspelbaar.”

https://www.farmfood.nl/kennis/voeding- ... an-honden/

“Magnesium wordt niet in het lichaam opgeslagen en wordt dagelijks gebruikt of uitgescheiden. Geef je je hond magnesiumsupplementen dan kan hij last krijgen van diarree.”

https://happydogacademy.nl/magnesium-vo ... 0je%20hond.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Het is inderdaad wel heel sneu als ze nu al zo'n moeite heeft met knallen en vuurwerk, dat ook nog eens aan allerlei andere plotselinge geluiden gaat verbinden en het is pas oktober :ugh:
Heeft ze er binnenshuis ook last van, of is het eigenlijk alleen buiten?
Persistence schreef: 17 okt 2023, 23:40 @Diana zou het een lokmiddel zijn als ik de smeerkaas al bij omdoen tuig gebruik als ik merk dat ze ertussen uit wilt knijpen? Om haar op weg te helpen? Want ze gaat dus al bang van huis nu inmiddels. Of schiet dat z’n doel voorbij?
Ja, ik zou bij de eerste tekenen van ongemak, als ze hopelijk nog wel iets wil aannemen, al beginnen. Ze gaat dus ook al generaliseren met überhaupt naar buiten gaan en het tuig omdoen, dus als je daar al begint, stapt ze ook (na een tijdje) op een andere manier de deur uit. Ik zou dus alles aanpakken waarvan je nu merkt dat ze al gespannen wordt en dat - waarschijnlijk - met die angst voor knallen buiten te maken heeft.
Maar counter conditioneren is natuurlijk niet hetzelfde als belonen, dus als je het wilt inzetten, gaat het niet om een beloning voor het omdoen van het tuig of naar je toe komen, maar tuig tevoorschijn halen = voer (daarna doe je het tuig weer weg, ze hoeft niet per se naar je toe te komen) en zo ga je door tot het tevoorschijn halen van het tuig geen negatieve reactie meer oproept, pas dan ga je een stapje verder (bijvoorbeeld met het tuig naar haar toe lopen, daarna tuig in de richting van en over haar hoofd, nog niet vastmaken, etc.). Dat is denk ik lastig op te bouwen als je ondertussen wel gewoon moet wandelen en dus je eigen opbouw daarmee dwarsboomt. Tenzij je haar tijdelijk aan een halsband uit zou kunnen laten of tenzij dit alles in een paar stapjes en in heel korte tijd al prima gaat en niet meer beladen is. Maar meestal duurt het even en ik doe het zelf liever in een paar korte sessies per dag, bijvoorbeeld drie keer per dag 1 of 2 minuten.
Wat denk ik haalbaarder is, is het naar buiten stappen zelf counterconditioneren, dus eerst vlak voor en daarna op de drempel voertjes strooien en laten zoeken, dan net over de drempel (dan weer naar binnen), en zo alles rondom die drempel en het naar buiten stappen zelf een feestje maken, voordat je daadwerkelijk echt van huis gaat.

Ik noem even een paar voorbeelden: Mila vindt deuren of poortjes die plotseling hard dichtslaan, bijvoorbeeld door een windvlaag, eng. Dat ging zij verbinden aan het geluid van een piepend poortje, dat werd voor haar een voorspeller voor het dichtklappende poortje dat ze daadwerkelijk eng vond, dus voortaan was het piepen ook eng. Ik heb eerst dat piepen gecounterconditioneerd, zodat ze daar totaal niet meer op reageerde; het piepen was geen voorspeller meer van iets engs, maar van iets leuks. Pas daarna ben ik begonnen met het daadwerkelijk klepperen van het poortje, natuurlijk eerst door het met een heel zacht tikje dicht te doen en zo steeds iets harder. Als ik niets met het piepen had gedaan, was ze bij het daadwerkelijke dichtklappen al te gestrest om voer aan te nemen, omdat ze dus eerst steeds het piepen van het poortje hoorde, dat ondertussen net zo eng was geworden.

Een ander voorbeeld is Mila's vroegere angst voor de auto. Zij wilde dan ook niet naar de auto toe lopen, daar bouwde ze al veel spanning op. Dus ik heb eerst die spanning bij het het naar de auto toe lopen en erin springen aangepakt, voordat we überhaupt iets gingen doen met het daadwerkelijke autorijden zelf. Spelletjes met samen naar de auto toe rennen en die aantikken, om de auto heen rennen, in de auto springen achter een bal aan terwijl alle deuren openstonden en ze er dus aan de andere kant weer uit kon springen, speeltjes zoeken in de auto, etc. Pas toen ze zo ongeveer niets liever deed dan naar de auto toe rennen en erin springen, zijn we korte stukjes gaan rijden om iets heel leuks te doen, en hebben we dat verder opgebouwd. Maar doordat ze al met een totaal andere energie die auto in ging, was het probleem met het daadwerkelijke autorijden daarna eigenlijk ook vrij vlot opgelost.
Afbeelding
Persistence

Diana schreef: 18 okt 2023, 06:07 Wat denk ik haalbaarder is, is het naar buiten stappen zelf counterconditioneren, dus eerst vlak voor en daarna op de drempel voertjes strooien en laten zoeken, dan net over de drempel (dan weer naar binnen), en zo alles rondom die drempel en het naar buiten stappen zelf een feestje maken, voordat je daadwerkelijk echt van huis gaat.
Dankje voor je uitgebreide antwoord! Ja bovenstaande is beter haalbaar (en voor Victor ook nog eens extra leuk), als hij gaat snuffelen dan is toch altijd een beetje bang dat ze wat mist dus sluit dan sneller aan.
Binnen reageert ze overigens met geblaf op knallen.

Het gaat niet zozeer om haar tuig maar echt om het naar buiten gaan. Normaal gaat ze altijd alvast met haar rug tegen de deur aan zitten zodat ik haar niet ‘vergeet’ :mann: maar nu blijft ze een beetje afwachtend in de gang staan.
Gister en vandaag ging het eigenlijk best goed, vast door het snertweer hier.

Ps. Ga ook maar weer met CBD olie starten, dat werkte vorig jaar goed met knallen.
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Hier gaat de Beaphar No Stress band er eind november/begin december weer om.
Het is geen wondermiddel maar haalt de scherpe randjes vd angst af en zorgt dat Dívka wat vlotter herstelt vd knallen en iets beter bereikbaar blijft.
Het werkt op basis van valeriaan- en lavendelextract geloof ik, ruikt erg sterk, werkt 4 weken lang, kan tussendoor gerust af gedaan worden, werkt even niet als hij nat is maar zodra hij droog is doet hij het weer en kostte vorig jaar ±€7,- per band.
Ik bewaar het te lange stuk altijd in de originele verpakking en tape die in haar halsband als het eerste deel uitgewerkt is, daardoor kan ik met 1 band 2 maanden vooruit. 😊

Wellicht dat dit voor Bella ook net wat extra ondersteuning geeft?
Ze zijn bij de dierenwinkel en online te koop en voor dat bedrag vond ik het in 2019 een prima probeersel.
Afbeelding
Persistence

Loraine schreef: 20 okt 2023, 14:19 Hier gaat de Beaphar No Stress band er eind november/begin december weer om.
Het is geen wondermiddel maar haalt de scherpe randjes vd angst af en zorgt dat Dívka wat vlotter herstelt vd knallen en iets beter bereikbaar blijft.
Het werkt op basis van valeriaan- en lavendelextract geloof ik, ruikt erg sterk, werkt 4 weken lang, kan tussendoor gerust af gedaan worden, werkt even niet als hij nat is maar zodra hij droog is doet hij het weer en kostte vorig jaar ±€7,- per band.
Ik bewaar het te lange stuk altijd in de originele verpakking en tape die in haar halsband als het eerste deel uitgewerkt is, daardoor kan ik met 1 band 2 maanden vooruit. 😊

Ze zijn bij de dierenwinkel en online te koop en voor dat bedrag vond ik het in 2019 een prima probeersel.
Die heb ik inderdaad al eerder geprobeerd, net als die van Adaptil maar ik merkte eigenlijk weinig ervan.
Afbeelding
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Als het counterconditioning moeizaam gaat of het generaliseren zelfs erger wordt, zou ik ook overwegen om te starten met medicatie. Er zijn tegenwoordig beste goede middelen die helpen bij angst en het generaliseren kan stoppen.
Het counterconditioneren kan dan net wat makkelijker gaan.
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Persistence schreef: 20 okt 2023, 14:22
Loraine schreef: 20 okt 2023, 14:19 Hier gaat de Beaphar No Stress band er eind november/begin december weer om.

Die heb ik inderdaad al eerder geprobeerd, net als die van Adaptil maar ik merkte eigenlijk weinig ervan.
Ah balen zeg. :nocheer:
Sta je open voor kalmeringsmiddelen?
Ik geloof dat @runninggirl daar wel over kan adviseren, die verkoopt het een en ander op dat gebied. 😊
Afbeelding
Plaats reactie