Koolhydraten
-
- Posts in topic: 3
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Koolhydraten
Het nieuwste nieuws is dat honden naast een verse vleesvoeding toch echt wel wat aan koolhydraten moeten krijgen. Ja honden kunnen goed leven op allen vet en eiwit maar verteren ook koolhydraten en dat zou de weerstand en stofwisseling ondersteunen.
Ik zie niet dat mijn honden het missen maar wil best iets proberen.
Maar hoe?
Dat wordt dan een klein beetje rijst of appel door hun versvoer. Bosbessen zou helemaal perfect zijn volgens de geleerden.
Wat doen jullie? Ik weet dat inge-o altijd riep dat koolhydraten wel degelijk in het dieet van een hond hoorden maar ik weet niet meer waarom.
Maar hoe?
Dat wordt dan een klein beetje rijst of appel door hun versvoer. Bosbessen zou helemaal perfect zijn volgens de geleerden.
Wat doen jullie? Ik weet dat inge-o altijd riep dat koolhydraten wel degelijk in het dieet van een hond hoorden maar ik weet niet meer waarom.
- malinois
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Re: Koolhydraten
Hier krijgen ze kale macaroni, pasta, spaghetti etc wat over is. En dat eet ik wel minstens 1 a 2x per week.EchoMira schreef:Het nieuwste nieuws is dat honden naast een verse vleesvoeding toch echt wel wat aan koolhydraten moeten krijgen. Ja honden kunnen goed leven op allen vet en eiwit maar verteren ook koolhydraten en dat zou de weerstand en stofwisseling ondersteunen.
Maar hoe?
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Contacteer:
@maart is datSandra&co schreef:[mention]Inge O[/mention] Waarom?
[mention]Gos[/mention] doet ook aan versvoer toch? Die met die uitgebreide 5sterren menu's? Die heeft er volgens mij verstand van en zou dat wellicht kunnen uitleggen.
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
- Diana
- Posts in topic: 1
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik geef ze vaak een hand rijst bij hun voer.
Mila was niet goed op gewicht te houden op alleen kvv, dan werd ze echt een gratenpakhuis. Zelfs op een kilo vlees per dag, belachelijk veel voor een hondje van toen 16 kilo, kwam ze nog geen grammetje aan. Met wat koolhydraten erbij kreeg ik haar eindelijk wel goed op gewicht. Voor Amy gold later hetzelfde, die bleef ook erg dunnetjes op alleen kvv.
Nu krijgen ze hoofdzakelijk brokken, daarmee blijven ze goed op gewicht, maar ik geef ze nog steeds wel eens wat rijst of pasta die over is en soms ook een stuk oud stokbrood.
Mila was niet goed op gewicht te houden op alleen kvv, dan werd ze echt een gratenpakhuis. Zelfs op een kilo vlees per dag, belachelijk veel voor een hondje van toen 16 kilo, kwam ze nog geen grammetje aan. Met wat koolhydraten erbij kreeg ik haar eindelijk wel goed op gewicht. Voor Amy gold later hetzelfde, die bleef ook erg dunnetjes op alleen kvv.
Nu krijgen ze hoofdzakelijk brokken, daarmee blijven ze goed op gewicht, maar ik geef ze nog steeds wel eens wat rijst of pasta die over is en soms ook een stuk oud stokbrood.
Mijn dierenarts vroeger (30 jaar geleden) zei al dat een stukje brood de spijsvertering verbeterde.
Claire die vanwege een vit.B12 tekort flink was afgevallen kreeg ik met alleen extra KVV niet terug op gewicht.
Door aan haar KVV een halve boterham, gekookte pasta of rijst toe te voegen lukte dat veel beter.
Claire die vanwege een vit.B12 tekort flink was afgevallen kreeg ik met alleen extra KVV niet terug op gewicht.
Door aan haar KVV een halve boterham, gekookte pasta of rijst toe te voegen lukte dat veel beter.
- Gretha
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Toen ik Bronco volledig op KVV zette verminderde zijn energie enorm.
Dus ik geloof het meteen. Hij mistte de koolhydraten echt.
Dus ik geloof het meteen. Hij mistte de koolhydraten echt.
Ik denk dat voeding ook te maken heeft met het individu en de chemische fabriekjes die het zijn.. compleet wil dan weer vaak zeggen dat het vetpercentage niet mega hoog is en daar zit vaak de energie in..ja ze kunnen koolhydraten verteren, maar ze kunnen ook suikers maken uit eiwitten. Zil krijgt nog wel eens iets met koolhydraten ( zelden ) , Boots niet. en ze doen het beiden prima.
Hier krijgen ze weleens een boterham en wat rijst,bami of pasta als wij dat eten.
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Ik geef mijn honden vers vlees met wat brokken erbij. Dan poepen ze beter en zijn meer verzadigd. Alleen vlees heb ik ook geprobeerd maar dat werkte minder goed
Koolhydraten hebben inderdaad hun nut en mogen zo'n 10% van de menu uitmaken bij honden (bij katten een pak minder, gezien die met koolhydraten minder tot niets kunnen, brok voor katten is eigenlijk echt volledig niet ok)
Wel koolhydraten die nut hebben, met de mais en soja en tarwe in brokken zijn ze niet veel.
Vooral groene bladgroenten hebben veel voordelen (spruitjes, boerenkool, spinazie, paardenbloemblad,...) en leveren zowel voedingsstoffen als vezels.
Pompoen, wortel, artisjok, broccoli, andijvie, courgetten, komkommer, zoete aardappel,.. zijn allen goede toevoegingen.
Zelf geef ik dan af en toe wat boekweit, mung bonen, havermout,... ook nog bij.
Bessen zijn enorm goede bronnen van anti-oxidanten, die geef ik meerdere keren per week, aan Runar die al wat ouder is, geef ik er nog eens extra.
Witte pasta/rijst/aardappel geef ik niet bewust, volkoren producten hebben meer nut. Ze zijn wel geschikt in het menu van vb een hond met kanker. Maar weggooien van voedsel doe ik al helemaal niet, dus heb ik eens wat over en ik heb geen zin om naar de kippen te wandelen of het is al te laat op de avond, dan eten de honden dat met veel plezier op.
Appel en groene banaan zijn ook nuttig omwille van hun vezels.
Honden hebben zich al wat aangepast aan het verteren van koolhydraten (ene ras meer dan ander, een husky vb minder dan een shar-pei) dus ik voeg ze met plezier toe. Het gehalte (en kwaliteit) in de brok is dan weer het andere uiterste natuurlijk.
Wel koolhydraten die nut hebben, met de mais en soja en tarwe in brokken zijn ze niet veel.
Vooral groene bladgroenten hebben veel voordelen (spruitjes, boerenkool, spinazie, paardenbloemblad,...) en leveren zowel voedingsstoffen als vezels.
Pompoen, wortel, artisjok, broccoli, andijvie, courgetten, komkommer, zoete aardappel,.. zijn allen goede toevoegingen.
Zelf geef ik dan af en toe wat boekweit, mung bonen, havermout,... ook nog bij.
Bessen zijn enorm goede bronnen van anti-oxidanten, die geef ik meerdere keren per week, aan Runar die al wat ouder is, geef ik er nog eens extra.
Witte pasta/rijst/aardappel geef ik niet bewust, volkoren producten hebben meer nut. Ze zijn wel geschikt in het menu van vb een hond met kanker. Maar weggooien van voedsel doe ik al helemaal niet, dus heb ik eens wat over en ik heb geen zin om naar de kippen te wandelen of het is al te laat op de avond, dan eten de honden dat met veel plezier op.
Appel en groene banaan zijn ook nuttig omwille van hun vezels.
Honden hebben zich al wat aangepast aan het verteren van koolhydraten (ene ras meer dan ander, een husky vb minder dan een shar-pei) dus ik voeg ze met plezier toe. Het gehalte (en kwaliteit) in de brok is dan weer het andere uiterste natuurlijk.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
- Célie
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Geef je dat dan rauw of gekookt?
Oes krijgt hier altijd de stelen van de broccoli en stukjes wortel maar wel rauw.
Ik stoom alles en mix het dan nog (en bewaar het dan in ijsblokvormpjes in de vriezer, neem dagelijks gewoon wat diverse kleuren uit dan).
Rauw kan op zich , maar dan moet je een heel krachtige blender hebben zodat de celwanden kapot zijn.
Rauw kan op zich , maar dan moet je een heel krachtige blender hebben zodat de celwanden kapot zijn.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
Voedingsadvies op maat.
-
Wat een goede tip!
Ik ga ook zoiets doen. Ik heb best genoeg restspul dat gezond is.
Ik ga ook zoiets doen. Ik heb best genoeg restspul dat gezond is.
- malinois
- Contacteer:
Oh en rijst, zilvervlies met kurkuma. De restjes dan, maar dat is genoeg want ik kook wat meer...malinois schreef:Hier krijgen ze kale macaroni, pasta, spaghetti etc wat over is. En dat eet ik wel minstens 1 a 2x per week.EchoMira schreef:Het nieuwste nieuws is dat honden naast een verse vleesvoeding toch echt wel wat aan koolhydraten moeten krijgen. Ja honden kunnen goed leven op allen vet en eiwit maar verteren ook koolhydraten en dat zou de weerstand en stofwisseling ondersteunen.
Maar hoe?
- pioenroos
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Ik geef ze hier altijd wat van mijn eten (mits geschikt voor honden uiteraard) bij hun kvv. Groente en pasta/aardappel/rijst maar ook geweekte havermout, noten/zaden en fruit dat ze lekker vinden, etc. Eitje en wat zuivel krijgen ze ook.
Als ik niks voor ze heb van mijn eten mik ik er potje babyvoeding bij. Vanavond kregen ze pompoen met rijst
Denk/zoekspelletjes doe ik met een in mijn ogen goede brok mét granen en geen achterlijk hoog eiwitgehalte en (te) veel aardappel of erwt. Farmina heeft een prima brok bv.
Als ik niks voor ze heb van mijn eten mik ik er potje babyvoeding bij. Vanavond kregen ze pompoen met rijst
Denk/zoekspelletjes doe ik met een in mijn ogen goede brok mét granen en geen achterlijk hoog eiwitgehalte en (te) veel aardappel of erwt. Farmina heeft een prima brok bv.
-
Zilvervliesrijst schijnt dan weer minder gezond te zijn dan gepelde rijst. De velletjes waren vervuild oid.
Maar als ik dus de overgebleven stukjes broccolisteel, spruitjes en aardappel, appel selderij enzovoorts even in een bakje in de vriezer mik kan ik het daarna even stomen en pureren en gebruiken.
Ik moet het wel echt wegwerken in het voer want ze gaan het zelf niet opeten.
Maar als ik dus de overgebleven stukjes broccolisteel, spruitjes en aardappel, appel selderij enzovoorts even in een bakje in de vriezer mik kan ik het daarna even stomen en pureren en gebruiken.
- Célie
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
En honden schijnen het minder goed op te kunnen nemen. (kan het artikel nu zo snel niet vinden)EchoMira schreef: ↑27 okt 2023, 19:54 Zilvervliesrijst schijnt dan weer minder gezond te zijn dan gepelde rijst. De velletjes waren vervuild oid.