Rare opvoed kronkels
-
- Posts in topic: 19
- Honden: 1
- Welke: Oud Duitse herder
Rare opvoed kronkels
Brego is totaal geen conflict zoekende hond. Wanneer hij een hond niet vertrouwd loopt hij er in een boogje omheen, snuffelt wat aan de grond of komt naast mij lopen. Bij twijfel gooit hij soms zijn haren wat omhoog, omdat hij niet weet hoe de andere hond reageert. Omdat er vele hem afsnauwen. Verder als een snauw of een tegen brom als een ander hem uitkaffert komt het niet.
Echter , en ik wordt er onderhand ziek van, hij is altijd de pineut bij andere honden. Soms wanneer hij in een boogje om een ander heen gaat, komt de andere hond alsnog snuffelen. Brego draait dan om en loopt weg en dan proberen ze een punt bij hem te maken. Uit het niks meteen lip bij hem optrekken en grommen. Bovenop hem duiken het moment dat hij zelf door wilt lopen.
En vandaag dus ook weer. Een bordercollie reu die enorm bezitterig is op zijn baas, roedel en alles wat hij claimed. Nu dus een gegraven gat. Ik hou Brego bij mij, want die hond bouwde enorm veel spanning op het moment dat Brego al wat dichterbij kwam. Baasje weet dat de hond het gedrag heeft. Heeft in de roedel ook als eens voor conflict gezorgd. Bordercollie loopt meters door en Brego snuffelt even op de graaf plek. In 1 ruk komt de hond terug en vol grommend en sneppend naar Brego, dat er dan een grom terug volgt vond ik niet gek. Je zou voor minder. En meteen duikt die hond happend op Brego.
Ik duik er meteen tussen. Niemand gaat mijn hond bijten. Met 1 hand Brego opzij, met de andere hand die hond aan zij tuig uit bereik proberen te houden. Die bleef door happen. Ik inmiddels op mijn knieën op de grond en toen pas pakte de eigenaar zijn hond bij de tuig aan.
Ik uiteindelijk tand door mijn lip en gekneusde vingers, maar dat neem ik voor lief, want gelukkig was Brego oke. Die snapte er ook niks van en zat alleen maar steun bij mij te halen en een onzeker blafje.
Wat ik toen te horen kreeg. Eigenaar: Ik vond het wel mooi en goed om dit te zien, want eindelijk kreeg zijn hond een reactie op zijn gedrag. Hij zou er op deze manier misschien wat van leren. En hij zou nooit bijten. Nee nee, je hond die met ontbloten tanden hapt naar Brego zijn nek en rug is niet willen bijten. Dat is blijkbaar opvoeden tegenwoordig. Laat ze maar vechten, want daar leren ze van. Ik kook nog steeds. Die hond heeft zoveel mazzel dat Brego is zoals hij is en het niet erger is afgelopen.
Zo dat is eruit.
Echter , en ik wordt er onderhand ziek van, hij is altijd de pineut bij andere honden. Soms wanneer hij in een boogje om een ander heen gaat, komt de andere hond alsnog snuffelen. Brego draait dan om en loopt weg en dan proberen ze een punt bij hem te maken. Uit het niks meteen lip bij hem optrekken en grommen. Bovenop hem duiken het moment dat hij zelf door wilt lopen.
En vandaag dus ook weer. Een bordercollie reu die enorm bezitterig is op zijn baas, roedel en alles wat hij claimed. Nu dus een gegraven gat. Ik hou Brego bij mij, want die hond bouwde enorm veel spanning op het moment dat Brego al wat dichterbij kwam. Baasje weet dat de hond het gedrag heeft. Heeft in de roedel ook als eens voor conflict gezorgd. Bordercollie loopt meters door en Brego snuffelt even op de graaf plek. In 1 ruk komt de hond terug en vol grommend en sneppend naar Brego, dat er dan een grom terug volgt vond ik niet gek. Je zou voor minder. En meteen duikt die hond happend op Brego.
Ik duik er meteen tussen. Niemand gaat mijn hond bijten. Met 1 hand Brego opzij, met de andere hand die hond aan zij tuig uit bereik proberen te houden. Die bleef door happen. Ik inmiddels op mijn knieën op de grond en toen pas pakte de eigenaar zijn hond bij de tuig aan.
Ik uiteindelijk tand door mijn lip en gekneusde vingers, maar dat neem ik voor lief, want gelukkig was Brego oke. Die snapte er ook niks van en zat alleen maar steun bij mij te halen en een onzeker blafje.
Wat ik toen te horen kreeg. Eigenaar: Ik vond het wel mooi en goed om dit te zien, want eindelijk kreeg zijn hond een reactie op zijn gedrag. Hij zou er op deze manier misschien wat van leren. En hij zou nooit bijten. Nee nee, je hond die met ontbloten tanden hapt naar Brego zijn nek en rug is niet willen bijten. Dat is blijkbaar opvoeden tegenwoordig. Laat ze maar vechten, want daar leren ze van. Ik kook nog steeds. Die hond heeft zoveel mazzel dat Brego is zoals hij is en het niet erger is afgelopen.
Zo dat is eruit.
Re: Rare opvoed kronkels
de frustratie in honden land, ik ga de andere kant op als ik dat soort eigenaren zie, heb er mijn honden niet voor over. de eigenaren leren het ook niet ( tenniste daar heb ik geen illusies over)
Ik had dat met een logee. Deerhoundreu. Je zou denken dat honden het wel uit hun kop laten om tegen zo’n reus te beginnen maar nee. Alles in reuenland kwam zijn vervelende punt maken, tot knokken aan toe.
Op de één of andere manier trok hij dat aan, wellicht ook omdat hij zelf boterzacht was.
Op de één of andere manier trok hij dat aan, wellicht ook omdat hij zelf boterzacht was.
- CatnDog
- Posts in topic: 5
- Welke: Groenendaeler
Ik denk dat Brego duidelijk uitstraalt dat hij geen vechtersbaas is en dat zulk soort honden (onzekere pestkopjes) daar ronduit misbruik van maken.
Leuk dat zo'n baasje het asociale gedrag van zijn/haar hond blijkbaar prima vindt (not).
Leuk dat zo'n baasje het asociale gedrag van zijn/haar hond blijkbaar prima vindt (not).
Aangezien de baas het "wel goed" vond dat Brego een grom gaf denk ik dat die baas gewoon niet weet wat hij er aan moet doen.
Of dat die baas, net als een baas van een Mechel bij ons in het bos, van mening is dat de honden het "zelf maar moeten oplossen".
Ik vind dat zeker honden die niet bij elkaar horen helemaal niks zelf tussen elkaar hebben op te lossen.
Ita kon aanvankelijk een behoorlijk grote bek opzetten tegen elke hond die zich nadrukkelijk onderdanig gedroeg.
Er zijn bepaald honden die dat bullyen lijken aan te trekken.
Ik heb Ita toen geleerd om naast mij te komen lopen als een hond zo'n register van onderdanigheid/onzekerheid open trok.
Dat zou die baas ook kunnen doen.
Maar hij lijkt het beter te vinden als zijn hond door een andere hond wordt afgesnauwd.
- Persistence
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Dat vermoed ik ook. Hij komt niet echt voor zichzelf op, sommige honden duiken daar dan bovenop.
Heel vervelend voor jullie allebei want juist bij dit soort dingen hoort het de andere eigenaar op tijd in te grijpen maar waar laatst een ander topic over ging, niet iedereen kan gedrag goed lezen. (Of praat het goed)
-
Hij vond het wel goed dat Brego terug ging vechten. I.p.v dat zijn hond kon happen en Brego zich uit de voeten maakte. Normaal doet Brego dat namelijk, maar ze stonden tussen bomen in en hij kon niks anders dan zich verdedigen. Zijn idee is, ik hoef niet op te voeden en het “verkeerde” gedrag van mijn hond aan te pakken, want als een andere hond zijn hond aanpakt, dan is het gedrag over.ranetje schreef: ↑28 okt 2023, 16:49Aangezien de baas het "wel goed" vond dat Brego een grom gaf denk ik dat die baas gewoon niet weet wat hij er aan moet doen.
Of dat die baas, net als een baas van een Mechel bij ons in het bos, van mening is dat de honden het "zelf maar moeten oplossen".
Ik vind dat zeker honden die niet bij elkaar horen helemaal niks zelf tussen elkaar hebben op te lossen.
Ita kon aanvankelijk een behoorlijk grote bek opzetten tegen elke hond die zich nadrukkelijk onderdanig gedroeg.
Ik heb Ita toen geleerd om naast mij te komen lopen als een hond zo'n register van onderdanigheid/onzekerheid open trok.
Maar hij lijkt het beter te vinden als zijn hond door een andere hond wordt afgesnauwd.
Gezien die hond voor Brego bleef gaan terwijl ik hem afhield, heeft hij er sowieso niks van geleerd. En mijn hond gebruiken voor je eigen gebrek aan opvoeding en begeleiding hond, mooi niet. Deze kans krijgt hij ook nooit meer.
Het is iemand die ervan overtuigd is dat hij weet hoe hij zijn honden op moet voeden. Duidelijk niet op de juiste manier.
Brego kan ook niks met enorm onzekere honden. En precies wat jij met Ita deed, doe ik dan ook. Geen gelegenheid geven om iets uit te halen.
- CatnDog
Ik vermoed ook dat dat baasje van de 'school' is dat 'honden het zelf maar moeten uitzoeken'. 'Daar leren ze het meest van'.ranetje schreef: ↑28 okt 2023, 16:49 Aangezien de baas het "wel goed" vond dat Brego een grom gaf denk ik dat die baas gewoon niet weet wat hij er aan moet doen.
Ik ben het helemaal met je eens: Je kan honden veel beter leren om vreemde honden te vermijden.
Het zelf laten uitzoeken kan gewoon op veel te veel manieren misgaan. Je kweekt er pestkopjes mee. Zo zijn er zijn genoeg honden die helemaal niet van zich afsnauwen, waardoor de pestkop alleen maar gesterkt wordt in zijn/haar gedrag als er niemand optreedt. Die ervaart het als lollig en gaat het bij de volgende hond weer doen. (De andere hond wordt mogelijk onzeker en kan gaan uitvallen e.d.)
Dan komt de pestkop er een volgende keer eentje tegen die het gevecht aangaat en dan zit je bij de dierenarts. En ook daar leert hij niets goeds van.
-
Ja jullie hebben daar gelijk in. Brego heeft een onzekere inborst. Ik heb hem daar veel in begeleid, maar je haalt het er niet uit. Je moet echt wel ver gaan wil hij dan nog een snauw geven.Persistence schreef: ↑28 okt 2023, 16:51Dat vermoed ik ook. Hij komt niet echt voor zichzelf op, sommige honden duiken daar dan bovenop.
Heel vervelend voor jullie allebei want juist bij dit soort dingen hoort het de andere eigenaar op tijd in te grijpen maar waar laatst een ander topic over ging, niet iedereen kan gedrag goed lezen. (Of praat het goed)
-
Gelukkig lopen hier veel al dezelfde honden en bij degene die ik niet vertrouw doe ik precies dat ook. Of als ik er weer 1 zie sluipen dan sla ik af. Het nare is dat soms er toch 1 komt die ver van zijn eigenaren vandaan is en dan meteen zijn punt komt maken. Laatst ook, meteen lip optrekken en grommen. Bij die hond weet ik, moment dat een andere hond terug gromt dan gaat hij ervoor. Gelukkig hield Brego zich netjes en luisterde die hond zowaar naar mijn wegsturen. Anders had ik daar alleen gestaan met vechtende honden. Dat is echt mijn grote nachtmerrie.
- CatnDog
Wees blij dat hij van nature heel conflict vermijdend is. Dat weet je ook en daardoor weet je ook dat jij als baasje hem moet beschermen.
Zeno is daarin heel anders. Dat is een type dat echt wel voor zichzelf op zal komen. Dat weet ik ook en ik moet als baasje voorkomen da thij zich in een pestkop zou kunnen ontwikkelen en op tijd optreden zodat hij dat niet hoeft te doen (het is heus niet altijd unfair van zijn kant).
-
Ja je zou toch denken dat ze dat zelf ook beter in zouden schatten. Op een gegeven moment ben je het ook gewoon zat dat je hond steeds de Sjaak is.Nanna schreef: ↑28 okt 2023, 16:15 Ik had dat met een logee. Deerhoundreu. Je zou denken dat honden het wel uit hun kop laten om tegen zo’n reus te beginnen maar nee. Alles in reuenland kwam zijn vervelende punt maken, tot knokken aan toe.
-
Ja daar ben ik ook echt wel dankbaar voor. Doordat hij als pup enorm onzeker en bang was voor andere honden, heb ik ook een stapje met hem terug gedaan. Rustig op een afstand alles bekijken en goed gedrag blijven belonen. Onze band is ook enorm sterk en hij weet ook dat ik het voor hem oplos. Als hij de kans heeft komt hij ook direct naar mij toe als ze hem weet moeten hebben.CatnDog schreef: ↑28 okt 2023, 17:11Wees blij dat hij van nature heel conflict vermijdend is. Dat weet je ook en daardoor weet je ook dat jij als baasje hem moet beschermen.
Zeno is daarin heel anders. Dat is een type dat echt wel voor zichzelf op zal komen. Dat weet ik ook en ik moet als baasje voorkomen da thij zich in een pestkop zou kunnen ontwikkelen en op tijd optreden zodat hij dat niet hoeft te doen (het is heus niet altijd unfair van zijn kant).
Bij hele onzekere honden wilde hij dan ook wel eens een punt maken, want nu stond iemand een keer “onder” hem. Dat heb ik meteen de kop in gedrukt. Geen getreiter inderdaad en dat gaat nu goed. Zijn balletje is nu wel leuker dan een onzekere hond.
- CatnDog
Dat is ook echt mijn grootste nachtmerrie, hoor. Ondanks dat Zeno dus een ander type is, zijn er genoeg die altijd per se hun punt bij hem willen maken. (Honden die midden in zijn gezicht gaan lopen grommen, honden die hem aan komen staren.) Die honden maken echter een verkeerde inschatting. Maar ja, je zal er net eentje hebben die verder gaat en niet inbindt en vecht om te verwonden/voor de kill zou gaan. Tot nu toe was het meestal wat ik noem 'reuengetrut'. Maar ook daar zit ik niet op te wachten.
In mijn ervaring heeft een hond wegsturen nog nooit effect gehad, dus ik blijf rustig en/of ik treed op.
- *Esther
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff
Ik vraag me af of voorlichting ook voldoende gaat zijn voor al die nitwit eigenaren. Volgens mij blijven die mensen met een hond maar denken: als mijn hond het maar naar zijn zin heeft. En daar alles aan ophangen.
- Loraine
- Posts in topic: 4
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik snap zowiezo de gedachtegang van een hoop hondeneigenaren niet.
Laatst nog dat we met 6 kleine honden (Dívka was de grootste) op het losloopveld waren, komt er iemand met een beul van een husky-achtige (formaat uit de kluiten gewassen malamute maar verder leek het gewoon een husky) het veld op.
Nu heb ik er 2 die onbekende en/of grote honden helemaal niets vinden.
De ene gaat letterlijk gillend in paniek rondrennen als ze haar opzoeken (en vervolgens opjagen omdat ze zo 'leuk' wegrent), de ander gaat puur uit onzekerheid lopen patsen en ruzie zoeken.
En dan de opmerking krijgen dat zijn hond heus niets deed toen ik iets zei als 'dat gaan we niet doen', mijn groepje verzamelde en het veld verliet en mij vervolgens dom aankijken toen ik reageerde met 'maar die van mij wel'.
Laatst nog dat we met 6 kleine honden (Dívka was de grootste) op het losloopveld waren, komt er iemand met een beul van een husky-achtige (formaat uit de kluiten gewassen malamute maar verder leek het gewoon een husky) het veld op.
Nu heb ik er 2 die onbekende en/of grote honden helemaal niets vinden.
De ene gaat letterlijk gillend in paniek rondrennen als ze haar opzoeken (en vervolgens opjagen omdat ze zo 'leuk' wegrent), de ander gaat puur uit onzekerheid lopen patsen en ruzie zoeken.
En dan de opmerking krijgen dat zijn hond heus niets deed toen ik iets zei als 'dat gaan we niet doen', mijn groepje verzamelde en het veld verliet en mij vervolgens dom aankijken toen ik reageerde met 'maar die van mij wel'.
-
Ja en ik hoorde later dat de betreffende reu dus wel al heeft lopen vechten tot bloedens aan toe. Wat je dan nog in een losloop gebied doet is mij een raadsel. Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat het zou werken eigenlijk, maar op dat moment stond ik klaar om die hond op te vangen als hij zou gaan en probeerde het toch. Tot mijn verbazing liep hij dus door en kon ik er snel met Brego vandoor gaan.CatnDog schreef: ↑28 okt 2023, 17:29Dat is ook echt mijn grootste nachtmerrie, hoor. Ondanks dat Zeno dus een ander type is, zijn er genoeg die altijd per se hun punt bij hem willen maken. (Honden die midden in zijn gezicht gaan lopen grommen, honden die hem aan komen staren.) Die honden maken echter een verkeerde inschatting. Maar ja, je zal er net eentje hebben die verder gaat en niet inbindt en vecht om te verwonden/voor de kill zou gaan. Tot nu toe was het meestal wat ik noem 'reuengetrut'. Maar ook daar zit ik niet op te wachten.
In mijn ervaring heeft een hond wegsturen nog nooit effect gehad, dus ik blijf rustig en/of ik treed op.
-
Ja en als ze niet bijten, dan valt grommen, lip trekken en woest op iemand afkomen ook onder de noemer van, hij doet niks hoor.
- CatnDog
Hier exact hetzelfde. De laatste hond die Zeno aan het aftetteren was (Zeno ging er gelukkig helemaal niet op in), was kort daarna in een gevecht beland en daarbij zelf gewond geraakt. Het verbaasde me helemaal niets.Rosanne schreef: ↑28 okt 2023, 17:45 Ja en ik hoorde later dat de betreffende reu dus wel al heeft lopen vechten tot bloedens aan toe. Wat je dan nog in een losloop gebied doet is mij een raadsel. Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat het zou werken eigenlijk, maar op dat moment stond ik klaar om die hond op te vangen als hij zou gaan en probeerde het toch. Tot mijn verbazing liep hij dus door en kon ik er snel met Brego vandoor gaan.
De aanwezigheid van die honden in losloopgebied verpest het wel voor veel andere honden. Ik hoor dan vaak de smoes 'maar met de meeste honden gaat het goed'. Als je dat weet, zorg er dan voor dat je er bovenop zit, vriend. En als je dat niet kan, blijf dan weg.
- Persistence
- Posts in topic: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Inderdaad, het is geen ‘verkeerde’ eigenschap hè, alleen onhandig bij dit soort situaties.
Maar in veel situaties is het juist prettig.
Ik vind het heel vervelend als je van die vrouwengroepjes (ja sorry maar dat zijn het altijd) tegenkomt met hun honden in losloopgebied, 9 vd 10 keer ganging up en altijd wel een paar die grommend en snauwend Bella opjagen, die is ook altijd de Sjaak. Victor zal het worst zijn, die kijkt het even aan en snauwt desnoods van zich af. En dan kirren ‘ohh niet zooo onaardig doen Sjeffie, ze doen niks hoor, het lijkt alleen heel wat’. Nee ik zie het inderdaad ik kan m’n hond 500 meter verderop gaan zoeken, bedankt, weer een negatieve ervaring rijker, hoe zal het komen dat ze steeds meer naar honden uitvalt.
- Mo-yi
- Posts in topic: 6
- Welke: Malamute-husky
Jessis wat een gedoe weer. Punthoofd krijg je dr van.
Ik ken zo'n dame, haar vorige honden waren reutjes en flinke uitvallers, ze had ze totaal niet onder controle. Hoeveel die al geen knokpartijen hebben gehad..tegen Mo gingen ze ook altijd fel tekeer, Mo negeerde dat ( dat kon als ze aangelijnd waren )..maar dan zei ze ook weleens; nou Mo snauw maar eens een keer hoor, dat ze zich maar es rot schrikken want ik maak toch geen indruk op ze.
joe
en zo liepen die honden nog jaren, vaak ook los, door.
Ten eerste; mijn hond hoort jouw hond niet op te voeden
ten tweede; de mijne hoeft zeker niet in zo'n situatie te komen als het enigzins voorkomen kon worden, en dat kan gewoon, gezien het opvallend gedrag steeds.
ten derde; al zou Mo ze eens " op hun sodemieter geven", wat verwacht je dan..dat ze zich daarna normaal gedragen? Nee Truus, die gaan juist steeds harder tekeer. Het IS geen roedel, ze leven niet met elkaar.
Dat dingen een keer kunnen gebeuren is niet te vermijden, maar lamballerig gedrag alsof een ander dat dan wel fixed is een no-go
Ik ken zo'n dame, haar vorige honden waren reutjes en flinke uitvallers, ze had ze totaal niet onder controle. Hoeveel die al geen knokpartijen hebben gehad..tegen Mo gingen ze ook altijd fel tekeer, Mo negeerde dat ( dat kon als ze aangelijnd waren )..maar dan zei ze ook weleens; nou Mo snauw maar eens een keer hoor, dat ze zich maar es rot schrikken want ik maak toch geen indruk op ze.
joe
ten tweede; de mijne hoeft zeker niet in zo'n situatie te komen als het enigzins voorkomen kon worden, en dat kan gewoon, gezien het opvallend gedrag steeds.
ten derde; al zou Mo ze eens " op hun sodemieter geven", wat verwacht je dan..dat ze zich daarna normaal gedragen? Nee Truus, die gaan juist steeds harder tekeer. Het IS geen roedel, ze leven niet met elkaar.
Dat dingen een keer kunnen gebeuren is niet te vermijden, maar lamballerig gedrag alsof een ander dat dan wel fixed is een no-go
Laatst gewijzigd door Mo-yi op 28 okt 2023, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frootje
- Posts in topic: 1
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Ik heb het vaak andersom. Ik heb er een die een redelijk onbeschofte beuker kan zijn. Een tijdje geleden heeft ze een hondje zo laten schrikken dat iemand zijn hond dus inderdaad mocht gaan zoeken en sindsdien zit ik er nog strenger bovenop (zat ik trouwens al, het was een inschattingsfout van mijn kant en Aloy had geen enkele intentie tot jagen, ze rende er alleen te hard op af en dat hondje schrok daar erg van). We oefenen nu super hard op juist bij mij blijven, weer aanlijnen als er een hondje in de verte is en niet zo onbeschoft honderd meter sprinten om vervolgens niet meer te kunnen stoppen en een hondje omver te beuken (het ís ook echt haar intentie niet hoor, maar het blijft onbeschoft). Ik krijg echt meerdere keren per dag te horen “oh laat maar los hoor, hij kan het wel hebben”. Laatst zelfs bij een Chihuahuaatje dat Mowin (de rust zelve) al erg spannend vond. “Hij is niet van suiker hoor.” Nee, maar hij kan wel plat toch? En Aloy kan ook heel goed dwergwerpen met dat formaatverschil, en bovendien vindt hij het toch al spannend. Een lesje ‘je hond lezen’ zou vaak geen overbodige luxe zijn.Persistence schreef: ↑28 okt 2023, 18:51Ik vind het heel vervelend als je van die vrouwengroepjes (ja sorry maar dat zijn het altijd) tegenkomt met hun honden in losloopgebied, 9 vd 10 keer ganging up en altijd wel een paar die grommend en snauwend Bella opjagen, die is ook altijd de Sjaak. Victor zal het worst zijn, die kijkt het even aan en snauwt desnoods van zich af. En dan kirren ‘ohh niet zooo onaardig doen Sjeffie, ze doen niks hoor, het lijkt alleen heel wat’. Nee ik zie het inderdaad ik kan m’n hond 500 meter verderop gaan zoeken, bedankt, weer een negatieve ervaring rijker, hoe zal het komen dat ze steeds meer naar honden uitvalt.
Wat dat betreft zie ik die opvoedkronkels beide kanten op. Zelfs als hun eigen hond in het nadeel is snappen mensen het vaak niet.
-
Nou precies dat. Ik loop daar niet om andere honden op te moeten voeden of mijn hond steeds te beschermen. Brego is mijn verantwoordelijkheid en keuze. Als hij niet oke met andere honden zou zijn, dan loop ik daar ook niet. Helaas teveel niet verantwoordelijke baasjes.CatnDog schreef: ↑28 okt 2023, 18:01Hier exact hetzelfde. De laatste hond die Zeno aan het aftetteren was (Zeno ging er gelukkig helemaal niet op in), was kort daarna in een gevecht beland en daarbij zelf gewond geraakt. Het verbaasde me helemaal niets.Rosanne schreef: ↑28 okt 2023, 17:45 Ja en ik hoorde later dat de betreffende reu dus wel al heeft lopen vechten tot bloedens aan toe. Wat je dan nog in een losloop gebied doet is mij een raadsel. Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat het zou werken eigenlijk, maar op dat moment stond ik klaar om die hond op te vangen als hij zou gaan en probeerde het toch. Tot mijn verbazing liep hij dus door en kon ik er snel met Brego vandoor gaan.
De aanwezigheid van die honden in losloopgebied verpest het wel voor veel andere honden. Ik hoor dan vaak de smoes 'maar met de meeste honden gaat het goed'. Als je dat weet, zorg er dan voor dat je er bovenop zit, vriend. En als je dat niet kan, blijf dan weg.
Ja bij kleine hondjes vinden mensen het vaak nog grappig ook als ze uitvallen. Hier laatst ook weer 1 die dan tegen haar hondje loopt te zeggen, hij eet je zo op hoor. En dat een paar keer herhalen. Ik zeg dan gewoon niks meer, ik ben het soms echt zat.Mo-yi schreef: ↑28 okt 2023, 19:06 Jessis wat een gedoe weer. Punthoofd krijg je dr van.
joe
Rosanne schreef: ↑28 okt 2023, 17:01Hij vond het wel goed dat Brego terug ging vechten. I.p.v dat zijn hond kon happen en Brego zich uit de voeten maakte. Normaal doet Brego dat namelijk, maar ze stonden tussen bomen in en hij kon niks anders dan zich verdedigen. Zijn idee is, ik hoef niet op te voeden en het “verkeerde” gedrag van mijn hond aan te pakken, want als een andere hond zijn hond aanpakt, dan is het gedrag over.ranetje schreef: ↑28 okt 2023, 16:49Aangezien de baas het "wel goed" vond dat Brego een grom gaf denk ik dat die baas gewoon niet weet wat hij er aan moet doen.
Gezien die hond voor Brego bleef gaan terwijl ik hem afhield, heeft hij er sowieso niks van geleerd. En mijn hond gebruiken voor je eigen gebrek aan opvoeding en begeleiding hond, mooi niet. Deze kans krijgt hij ook nooit meer.
Het is iemand die ervan overtuigd is dat hij weet hoe hij zijn honden op moet voeden. Duidelijk niet op de juiste manier.
Brego kan ook niks met enorm onzekere honden. En precies wat jij met Ita deed, doe ik dan ook. Geen gelegenheid geven om iets uit te halen.
Ik vond dat toen de beste oplossing.
Tot nu toe heb ik ook nog geen betere gevonden.
Goeie beschrijvingCatnDog schreef: ↑28 okt 2023, 17:03Ik vermoed ook dat dat baasje van de 'school' is dat 'honden het zelf maar moeten uitzoeken'. 'Daar leren ze het meest van'.ranetje schreef: ↑28 okt 2023, 16:49 Aangezien de baas het "wel goed" vond dat Brego een grom gaf denk ik dat die baas gewoon niet weet wat hij er aan moet doen.
Ik ben het helemaal met je eens: Je kan honden veel beter leren om vreemde honden te vermijden.
Het zelf laten uitzoeken kan gewoon op veel te veel manieren misgaan. Je kweekt er pestkopjes mee. Zo zijn er zijn genoeg honden die helemaal niet van zich afsnauwen, waardoor de pestkop alleen maar gesterkt wordt in zijn/haar gedrag als er niemand optreedt. Die ervaart het als lollig en gaat het bij de volgende hond weer doen. (De andere hond wordt mogelijk onzeker en kan gaan uitvallen e.d.)
Dan komt de pestkop er een volgende keer eentje tegen die het gevecht aangaat en dan zit je bij de dierenarts. En ook daar leert hij niets goeds van.
Beetje snappen hoe iets werkt en daarnaar handelen is best handig als je niet te veel ellende wilt.