Kijktip: Met Bromet naar hondencursus

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
CatnDog
Posts in topic: 48
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Kijktip: Met Bromet naar hondencursus

Bericht door CatnDog »

pioenroos schreef: 08 nov 2023, 17:18 Mij stond het vooral tegen dat die roedel van 9 zo gedrukt leek. Het zal ongetwijfeld nodig zijn om te voorkomen dat de vlam in de pan slaat met dit type honden.
Maar ik heb er helemaal geen lol aan als mijn honden er zo bij zouden lopen, aangelijnd of los.
Ze moeten wel luisteren hoor en zoals die vizsla is wel erg van god los en als ik hem zou tegenkomen zou ik ook nijdig worden als hij ons komt lastigvallen. Maar er zat tenminste wel levensvreugde in :mrgreen:
Dat past in mijn ogen exact bij Cesar Millan zijn methodiek. Calm and submissive. Daar mag een hond gewoon niet enthousiast zijn, want... (risico op conflicten, probleemgedrag). Ik snap het idee erachter wel, maar ik zou niet 24/7 zo met mijn hond willen omgaan.
Mo-yi
Posts in topic: 18
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ik krijg de aflevering van gisteren niet?
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Mo-yi schreef: 09 nov 2023, 11:18 Ik krijg de aflevering van gisteren niet?
Daar mis je niks aan. Hoop flauwekul over een speciale teckelwinkel en een straalverwende wawa.
Diana
Posts in topic: 15
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 08 nov 2023, 19:08
pioenroos schreef: 08 nov 2023, 17:18 Mij stond het vooral tegen dat die roedel van 9 zo gedrukt leek. Het zal ongetwijfeld nodig zijn om te voorkomen dat de vlam in de pan slaat met dit type honden.
Maar ik heb er helemaal geen lol aan als mijn honden er zo bij zouden lopen, aangelijnd of los.
Ze moeten wel luisteren hoor en zoals die vizsla is wel erg van god los en als ik hem zou tegenkomen zou ik ook nijdig worden als hij ons komt lastigvallen. Maar er zat tenminste wel levensvreugde in :mrgreen:
Dat past in mijn ogen exact bij Cesar Millan zijn methodiek. Calm and submissive. Daar mag een hond gewoon niet enthousiast zijn, want... (risico op conflicten, probleemgedrag). Ik snap het idee erachter wel, maar ik zou niet 24/7 zo met mijn hond willen omgaan.
Precies, en ik ook niet. Ik krijg vaak ook een beetje dat 'tikkende tijdbom-gevoel' bij honden die zich zo gedrukt gedragen.
Zo losgeslagen als die Vizsla, daar moet ik persoonlijk ook niet aan denken, maar dat is wel 'what you see is what you get'. Dat zie ik dan toch liever, zeker bijvoorbeeld rondom mijn eigen honden in de situatie dat je ze tegen zou komen met wandelen.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Als ik toch mijn honden zou moeten gaan onderdrukken omdat ze anders ‘als een tijdbom’ andere honden of mensen gaan lopen verscheuren…
Diana

Bericht door Diana »

Nanna schreef: 09 nov 2023, 12:15 Als ik toch mijn honden zou moeten gaan onderdrukken omdat ze anders ‘als een tijdbom’ andere honden of mensen gaan lopen verscheuren…
Waarschijnlijk moet je wel als je negen honden van dat kaliber bij elkaar hebt en los laat lopen tijdens de wandeling. Daarom vind ik het ook niet zo verstandig, ik denk dat haar controle flinterdun is en je kunt je afvragen of het überhaupt in het belang van deze honden is om ze in een dergelijk grote groep te houden.
Gelukkig wonen ze niet bepaald in de buurt :engel:
Afbeelding
*Esther
Posts in topic: 12
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Ik vond het een supersaaie aflevering.
Die hondenzitjes, 200 euro he! En dat hondertrainert Cas speciaal gekomen was terwijl hij vakantie had voor een.......blafwawa. nou nou, een lintje. Flauw maar er was weinig aan behalve die schattige Teckelkopjes.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 14

Bericht door ranetje »

Diana schreef: 09 nov 2023, 11:35
Precies, en ik ook niet. Ik krijg vaak ook een beetje dat 'tikkende tijdbom-gevoel' bij honden die zich zo gedrukt gedragen.
Zo losgeslagen als die Vizsla, daar moet ik persoonlijk ook niet aan denken, maar dat is wel 'what you see is what you get'. Dat zie ik dan toch liever, zeker bijvoorbeeld rondom mijn eigen honden in de situatie dat je ze tegen zou komen met wandelen.
Ik vond die Vizsla heel herkenbaar.
Deed me even herinneren aan Claire op die leeftijd.

Type heel veel passie en dan de juiste knoppen zoeken om daar lijn in te brengen.
Kost heel veel zweetdruppeltjes en als je de knopjes vindt, dan heb je ook wat.
Al blijft de verrassing altijd in een hoekje aanwezig en kan zo weer opvlammen :F:
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

ranetje schreef: 09 nov 2023, 14:51

Type heel veel passie en dan de juiste knoppen zoeken om daar lijn in te brengen.
Al blijft de verrassing altijd in een hoekje aanwezig en kan zo weer opvlammen :F:
Heel veel passie hoeft natuurlijk niet altijd te betekenen: een totaal gebrek aan beheersing :F: Dat is wel een stuk moeilijker bij honden met veel passie en veel energie, en op een jonge leeftijd zeker nog een work in progress, maar in dit geval zag je dat de hond echt totaal geen rust of beheersing had geleerd, ook niet een beginnetje. Voor een onervaren baas lijkt me dat best een hele kluif.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Volgens mij is dat idiote gedoe wel een rasdingetje hoor. Django heeft het ook.
Misschien dat het in handen van ervaren trainers van het begin af aan goed te begeleiden is maar als huishond moet je het vrees ik maar even doorstaan voordat ze door de leeftijd vanzelf rustiger worden.
Voor mij is het alvast een reden om dergelijke rassen links te laten liggen. Ik word er gek van.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Mo-yi schreef: 09 nov 2023, 11:18 Ik krijg de aflevering van gisteren niet?
Hij staat er vandaag pas op. Ik heb de laatste aflevering ook net pas terug gekeken. Leuk trouwens die kleine samenvatting aan het einde.

Ik moest wel lachen om 'de langewerpige honden' met die namen: Komijn, Gember, Salie, Rozijn. Oh en Waldemar. :lol1:

En die Cas... hij heet Cas Snel, ik heb zijn website ook even opgezocht. Hij zat ook in de vorige aflevering met de gentle leader. Ik snap nooit zo goed waarom het zo zwart-wit moet. Waarom zou je niet EN je hond op bed kunnen hebben EN er regels op na kunnen houden? Alsof dat onmogelijk samen kan.

Het viel me trouwens ook op dat die mevrouw op het bed heel witte voeten had. Is dat talkpoeder of schimmel of...?

Van de hele serie vond ik de eerste aflevering het leukst/best. Ik lag echt dubbel tijdens die aflevering. Daarna werd het voor mijn gevoel iets minder. De eerste aflevering paste goed bij de titel. De andere afleverigen hadden non-cursus thema's.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 09 nov 2023, 11:35 Precies, en ik ook niet. Ik krijg vaak ook een beetje dat 'tikkende tijdbom-gevoel' bij honden die zich zo gedrukt gedragen.
Ik krijg bij zulk soort trainers ook altijd het idee dat ze makkelijk kunnen scoren door een eenmalig bezoek. Dat doet Cas Snel ook. (De prijzen staan er niet bij, maar het zal zeker in de honderden euro's lopen.) Dan kan zo'n trainer laten zien dat de hond bij hem netjes en gedwee loopt. Dan is de eigenaar diep onder de indruk. 'Dat doet hij normaal nooit'. Maar daar schiet je als eigenaar toch helemaal niets mee op? :oohja:
Ik vind het prima als je een handreiking doet met regels, maar om te eisen dat iemand zijn/haar hele leven omgooit/helemaal verandert. Ik denk niet dat dat gaat werken. Misschien bij een enkeling, maar bij de meeste mensen toch niet?
Nanna

Bericht door Nanna »

Het is een wawa. Die gillen nou eenmaal en liggen op bed.
Ik zag niks raars.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 09 nov 2023, 16:54 Het is een wawa. Die gillen nou eenmaal en liggen op bed.
Ik zag niks raars.
Ik weet niet hoe langduring dat geblaf normaliter is, maar ik kan begrijpen dat het als probleemgedrag wordt ervaren - zowel door de eigenares als door de buren.
Ik vond dat het hondje er relatief snel mee ophield. Ondanks al die vreemden (met camera, licht en geluid) in huis.
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

*Esther schreef: 09 nov 2023, 13:36 Ik vond het een supersaaie aflevering.
Die hondenzitjes, 200 euro he! En dat hondertrainert Cas speciaal gekomen was terwijl hij vakantie had voor een.......blafwawa. nou nou, een lintje. Flauw maar er was weinig aan behalve die schattige Teckelkopjes.
En die muts ging toch niks met zijn tips doen, ze lulde alles goed wat die chihappert deed, ja hij moet dan achter op het bed, maarrrrrrrrrrrrr hij ligt maar heel even in mn armen enz enz.
ranetje

Bericht door ranetje »

Diana schreef: 09 nov 2023, 15:28

Heel veel passie hoeft natuurlijk niet altijd te betekenen: een totaal gebrek aan beheersing :F: Dat is wel een stuk moeilijker bij honden met veel passie en veel energie, en op een jonge leeftijd zeker nog een work in progress, maar in dit geval zag je dat de hond echt totaal geen rust of beheersing had geleerd, ook niet een beginnetje. Voor een onervaren baas lijkt me dat best een hele kluif.
Als je mij had gezien met kleuter en jeugdige Claire had je je afgevraagd of ik echt wel ervaring had met honden :engel:
Het is een dingetje van het type hond.
Bij de Vizsla heb ik ook wel vaker redelijk wanhopige baasjes gezien, die zich echt inspanden en waar je ook nog geen work-in-progress kon vermoeden, terwijl dat er wel degelijk was.
Ik heb het ooit zelf nog eens uitgelegd aan een GT die zich zat af te vragen hoe een Vizsla aan te pakken die ook wat heftig was. :schrik:

Ik beweer daarmee niet dat deze Vizsla in de film al goed in training was, maar het verschil is in het begin soms moeilijk te zien.
Daarbij opgemerkt dat niet elke Vizsla, niet elke Griffon en ook niet elke Springer Spaniël in de jeugd (en soms ook nog daarna) een doorgeslagen idioot is :P
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

ranetje schreef: 09 nov 2023, 17:47
Diana schreef: 09 nov 2023, 15:28

Als je mij had gezien met kleuter en jeugdige Claire had je je afgevraagd of ik echt wel ervaring had met honden :engel:
Het is een dingetje van het type hond.
Bij de Vizsla heb ik ook wel vaker redelijk wanhopige baasjes gezien, die zich echt inspanden en waar je ook nog geen work-in-progress kon vermoeden, terwijl dat er wel degelijk was.
Ik heb het ooit zelf nog eens uitgelegd aan een GT die zich zat af te vragen hoe een Vizsla aan te pakken die ook wat heftig was. :schrik:

Ik beweer daarmee niet dat deze Vizsla in de film al goed in training was, maar het verschil is in het begin soms moeilijk te zien.
Daarbij opgemerkt dat niet elke Vizsla, niet elke Griffon en ook niet elke Springer Spaniël in de jeugd (en soms ook nog daarna) een doorgeslagen idioot is :P
Ja, misschien was de baas er serieuzer mee bezig dan het tijdens de korte stukjes in deze aflevering leek. Hij ging in ieder geval naar een hondenschool, waarschijnlijk heeft hij daar toch ook wel andere tips gekregen over hoe wat meer rust en focus in zijn hond te krijgen.

Ik vond het lijken alsof hij daar verder niet zo mee bezig was en het ook 'normaal' vond dat de hond vastgehouden moest worden aan de start en niet zelf kon blijven wachten. Ik ben zelf gewend dat dat soort basisgehoorzaamheid toch wel een vereiste is om überhaupt met agility te beginnen. En dat zijn in de lessen meestal meer dan 50% jonge bordercollies (van 1 tot 3 jaar) met toch ook een behoorlijk grote drive voor het spelletje en het werk.
Ik heb wel de indruk dat dit soort jachthonden vaak pas later wat volwassener en serieuzer worden.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Diana schreef:Ik heb wel de indruk dat dit soort jachthonden vaak pas later wat volwassener en serieuzer worden.
Dat is inderdaad vaak het geval. :ok:
Afbeelding
Josefien
Posts in topic: 10
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Diana schreef: 09 nov 2023, 19:06
Ja, misschien was de baas er serieuzer mee bezig dan het tijdens de korte stukjes in deze aflevering leek. Hij ging in ieder geval naar een hondenschool, waarschijnlijk heeft hij daar toch ook wel andere tips gekregen over hoe wat meer rust en focus in zijn hond te krijgen.

Ik vond het lijken alsof hij daar verder niet zo mee bezig was en het ook 'normaal' vond dat de hond vastgehouden moest worden aan de start en niet zelf kon blijven wachten.
Ik heb wel de indruk dat dit soort jachthonden vaak pas later wat volwassener en serieuzer worden.
Ik had het idee dat hij er echt serieus mee bezig was, maar vooral zoekende wat bij hen past. Mooi om te zien hoe hij kalm bleef en zich niet druk maakte om het 'rauzerige' gedrag. Tja, die focus, is wat mij betreft. een kwestie van zelf uitvogelen, ik weet niet of een hondenschool daarin kan bijdragen. misschien als je geen hondenervaring hebt. Edison is ook zo'n jong typetje met een vrij geringe spanningsboog. Maar hij kan zich prima focusen op een exclusief dingetje (de doti van zooplus), wat heel belangrijk is voor hem, en waar we samen mee aan de slag gaan. Kwestie van motivering, en daar moeten Peter en Harry hun weg nog in gaan vinden.
Je zou er niet aan moeten denken dat hij bij dat caesarmillan-achtige gedoe was beland. De jeu en joie de vivre, zo kenmerkend voor die staande types, zou weggedrukt worden.
Laatst gewijzigd door Josefien op 10 nov 2023, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 7

Bericht door Sterre »

Nanna schreef: 09 nov 2023, 16:54 Het is een wawa. Die gillen nou eenmaal en liggen op bed.
Ik zag niks raars.
Nou inderdaad. Na het keffen bij binnenkomst vond ik het eerlijk gezegd best een rustig hondje.
Smoushond
Posts in topic: 5

Bericht door Smoushond »

Hier lopen ook 2 vizla’s moeder en dochter en die zijn ook zo wild en druk. Luisteren wel naar een fluitje dat dan wel maar vreselijk hyper en druk. Hun achtertuin grenst aan een pad richting bos buiten de bebouwde kom . Ik heb ze nog nooit aan de riem zien lopen
Ze lopen ook niet ze vliegen 😂
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Josefien schreef: 10 nov 2023, 00:14 Maar hij kan zich prima focusen op een exclusief dingetje (de doti van zooplus).
Wat is dat? Een doti?
Josefien
Posts in topic: 10
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

CatnDog schreef: 10 nov 2023, 13:13
Josefien schreef: 10 nov 2023, 00:14 Maar hij kan zich prima focusen op een exclusief dingetje (de doti van zooplus).
Wat is dat? Een doti?
Een klein pluche speeltje, waar hij verzot op is. Ik houd hem apart van zijn andere spullen, zodat hij supercalifragilisticexpialidocious blijft in de beleving van Edison.
O, ik zie dat het met 2x een tt is, een dotti dus.
https://www.zooplus.nl/shop/honden/spel ... uche/26235
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Josefien schreef: 10 nov 2023, 13:33 Een klein pluche speeltje, waar hij verzot op is. Ik houd hem apart van zijn andere spullen, zodat hij supercalifragilisticexpialidocious blijft in de beleving van Edison.
O, ik zie dat het met 2x een tt is, een dotti dus.
https://www.zooplus.nl/shop/honden/spel ... uche/26235
Wat leuk. Zeno z'n lievelingsspeeltje is Maja de Bij. :F:
Plaats reactie