Staartjagen
- Cooper
- Posts in topic: 7
- Honden: 1
- Welke: kruising spaniel kooiker markiesje
Staartjagen
' s Morgens vlak na het opstaan jaagt Cooper zijn staart achterna. Meestal heeft hij dan even bij ons op bed gelegen nadat hij uit de bench is gekomen. Daarna lopen we de huiskamer in en dan jaagt hij op z'n staart. Het is nu iets dat dagelijks voorkomt. Hij is er wel uit te halen. Maar wat zal de oorzaak kunnen zijn? Gewoonte geworden?
Re: Staartjagen
Waarschijnlijk is het inderdaad een gewoonte geworden.
Ik zou proberen om door afleiding te voorkomen.
Ik zou proberen om door afleiding te voorkomen.
- *Esther
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff
Ik ben er nooit zo blij mee.
Hier lees je er meer over:
https://www.doggo.nl/artikelen/probleem ... j-de-hond/
Hier lees je er meer over:
https://www.doggo.nl/artikelen/probleem ... j-de-hond/
- CatnDog
- Posts in topic: 3
- Welke: Groenendaeler
Eens met Ranetje. Het is waarschijnlijk een gewoonte geworden omdat je het hebt laten gaan.
Ik zou het gedrag doorbreken/afkappen, zodra hij aanstalte maakt om te beginnen/al begonnen is.
En dan (enthousiast) iets anders aanbieden om te doen. Al is het alleen maar gezellig samen naar de keuken lopen of zo.
Ik zou het gedrag doorbreken/afkappen, zodra hij aanstalte maakt om te beginnen/al begonnen is.
En dan (enthousiast) iets anders aanbieden om te doen. Al is het alleen maar gezellig samen naar de keuken lopen of zo.
- nevache
- Posts in topic: 4
- Honden: 7
Op het moment van "doorbreken/afkappen, zodra hij aanstalte maakt om te beginnen/al begonnen is" ben je in mijn optiek al te laat. Je moet het , zoals Ranetje zegt, voorkómen. Je kent zijn patroon, weet wanneer hij het doet, dus je weet ook vóór welk moment je moet ingrijpen/afleiden. Begrens en/of biedt een alternatieve gedragsmogelijkheid die ook of méér oplevert .CatnDog schreef: ↑01 dec 2023, 15:35 Eens met Ranetje. Het is waarschijnlijk een gewoonte geworden omdat je het hebt laten gaan.
- CatnDog
Nee, bij aanstalte maken ben je helemaal niet te laat. Bovendien snapt de hond dan wat je doorbreekt.nevache schreef: ↑01 dec 2023, 16:07Op het moment van "doorbreken/afkappen, zodra hij aanstalte maakt om te beginnen/al begonnen is" ben je in mijn optiek al te laat. Je moet het , zoals Ranetje zegt, voorkómen. Je kent zijn patroon, weet wanneer hij het doet, dus je weet ook vóór welk moment je moet ingrijpen/afleiden. Begrens en/of biedt een alternatieve gedragsmogelijkheid die ook of méér oplevert .CatnDog schreef: ↑01 dec 2023, 15:35 Eens met Ranetje. Het is waarschijnlijk een gewoonte geworden omdat je het hebt laten gaan.
nevache schreef: ↑01 dec 2023, 16:07Op het moment van "doorbreken/afkappen, zodra hij aanstalte maakt om te beginnen/al begonnen is" ben je in mijn optiek al te laat. Je moet het , zoals Ranetje zegt, voorkómen. Je kent zijn patroon, weet wanneer hij het doet, dus je weet ook vóór welk moment je moet ingrijpen/afleiden. Begrens en/of biedt een alternatieve gedragsmogelijkheid die ook of méér oplevert .CatnDog schreef: ↑01 dec 2023, 15:35 Eens met Ranetje. Het is waarschijnlijk een gewoonte geworden omdat je het hebt laten gaan.
ik zou het ook echt voor-voor zijn en niet als het start afkappen
vind het wel passend bij ook de castratie vraag, toch wel een gemis aan duidelijkheid en uitdaging waardoor hij zelfbelonend gedrag in gaat zetten
- Cooper
Zodra het start kap ik het meteen af. Lukt binnen 5 seconden. Het voor zijn vind ik een moeilijke, alsof ik dan op de loer moet gaan staan totdat het gebeurt.
Uitdaging en duidelijkheid krijgt hij wel.
Uitdaging en duidelijkheid krijgt hij wel.
- nevache
Ondanks afkappen blijft het zelfbelonend patroon instand. Dus dan zul je m.i. moeten kiezen voor vóór zijn. En nee, dat is niet loeren totdàt het gebeurt, maar al vóór het moment dat het zàl gebeuren een alternatief gedrag aanbieden/uitlokken. Voor mijn part ga je al balstuiterend je huiskamer in,
- Cooper
Dat is een goed idee, ik zal een speeltje klaar leggen of iets of wat brokken die ik de kamer ingooi als we naar binnen gaan. Goede tip!nevache schreef: ↑01 dec 2023, 16:40Ondanks afkappen blijft het zelfbelonend patroon instand. Dus dan zul je m.i. moeten kiezen voor vóór zijn. En nee, dat is niet loeren totdàt het gebeurt, maar al vóór het moment dat het zàl gebeuren een alternatief gedrag aanbieden/uitlokken. Voor mijn part ga je al balstuiterend je huiskamer in,
nevache schreef: ↑01 dec 2023, 16:40Ondanks afkappen blijft het zelfbelonend patroon instand. Dus dan zul je m.i. moeten kiezen voor vóór zijn. En nee, dat is niet loeren totdàt het gebeurt, maar al vóór het moment dat het zàl gebeuren een alternatief gedrag aanbieden/uitlokken. Voor mijn part ga je al balstuiterend je huiskamer in,
inderdaad, want je weet dus wel wanneer hij het doet, bij welke handeling, dus je hoeft niet te loeren, je weet wanneer
- Cooper
Nou ja, het gebeurt niet altijd a la minute. Maar wel vrij vlot. Ik zal iets gaan doen met een speeltje of voer gooien ofzo.
- CatnDog
Het voordeel is: je weet heel goed wanneer het gebeurt. Je kan er dus heel goed op inspelen, op welke manier je dat ook wilt gaan doen.
- Omega
- Posts in topic: 1
- Welke: Nu een echte toller
Het is een patroon/gewoonte geworden, je moet dus een ander patroon creëren waarbij hij wat anders doet/niet gaat staartjagen.
Bijv niet eerst huiskamer in maar gelijk gaan uitlaten en voeren.
Bijv niet eerst huiskamer in maar gelijk gaan uitlaten en voeren.
- Cooper
Vandaag en gisteren ging het goed. Dus dat is fijn
- nevache
De eerste stap is in elk geval gelukt. Fijn! Nou nog zien er een goeie nieuwe gewoonte van te maken