Hoe zat het nou met een verbod op honden in huur huis?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Gretha
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Hoe zat het nou met een verbod op honden in huur huis?

Bericht door Gretha »

Mijn zoon woont sinds een jaar in een nieuwbouw appartement. In zijn huurcontract staat dat honden niet toegestaan zijn.
Maar 2 van zijn buren hebben al een tijdje een hond(je). Hij zou dat ook zo graag willen.
Hij werkt veel en als hij een hondje zou nemen, zou die op de dagen dat hij werkt bij ons zijn. Ik wil geen structurele oppas zijn voor eventuele kleinkinderen, wel voor een hond :engel:

Er zijn wel eerder topics geweest over dit onderwerp en ik dacht me te herinneren dat er toen gezegd werd dat een huurbaas het officieel niet kan verbieden.
Maar misschien heb ik het mis. Hij wil niet het risico lopen uit zijn woning gezet te worden natuurlijk.

Wie weet er het fijne van?
Afbeelding
Mo-yi
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Hoe zat het nou met een verbod op honden in huur huis?

Bericht door Mo-yi »

Het is een tijd heel strikt geweest en volgens mij is dat nu versoepeld, maar als het in het huurcontract staat kun je denk ik niet veel?
Afbeelding
Niika
Posts in topic: 1

Bericht door Niika »

het mag wel in je huurcontract staan, maar het is vrijwel niet af te dwingen door de verhuurder. als jij toch een beest neemt en uiteindelijk voor de rechtbank komt, is de kans dat de verhurder gelijk krijgt minimaal. alleen wanneer je beest ernstige overlast veroorzaakt.
huisdieren valen onder woongenot, en dat moet je verhuurder je kunnen garanderen. maarja de vraag is natuurlijk of je een huurcontract aan moet gaan als je al weet dat je bewust de "eisen" gaat verbreken...
Gretha

Bericht door Gretha »

Niika schreef: 03 dec 2023, 19:07 het mag wel in je huurcontract staan, maar het is vrijwel niet af te dwingen door de verhuurder. als jij toch een beest neemt en uiteindelijk voor de rechtbank komt, is de kans dat de verhurder gelijk krijgt minimaal. alleen wanneer je beest ernstige overlast veroorzaakt.
huisdieren valen onder woongenot, en dat moet je verhuurder je kunnen garanderen. maarja de vraag is natuurlijk of je een huurcontract aan moet gaan als je al weet dat je bewust de "eisen" gaat verbreken...
Die bedoeling heeft hij nooit gehad. Hij was allang blij dat hij woonruimte had, dat valt niet mee tegenwoordig.
Hij vond het ontzettend jammer dat honden niet toegestaan waren, maar het was niet anders.
Als dan je buren wel een hond blijken te hebben, ga je toch nadenken.
Dat is het verhaal.
Er is nog niks besloten. Dat ik wel op een hond wil passen als hij moeten werken is iets wat ik al veel langer geleden gemeld heb.
Toen was het alleen niet aan de orde, omdat hij verder weg woonde.
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

In mijn huurcontract stond geen huisdieren. Uiteindelijk na overleg mochten ze toch in huis. (Zaten daarvoor in de kennel)
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ik heb destijds aangegeven dat ik een klein hondje had, die is er toen bij gezet in het contract. Dat ik één hondje mocht hebben. Met allemaal voorwaarden over schade alsof ik een grizzlybeer in huis wilde hebben of zo. :F:

Maar ik had daarvoor ook al huisdieren terwijl eigenlijk in het contract stond dat dat niet mocht en die had ik niet aangegeven. Mij was destijds inderdaad ook verteld dat ivm woongenot en zo het voor de verhuurder niet haalbaar is om jou (of je dier) eruit te gooien tenzij je dier echt overlast veroorzaakt. Maar ik had wel een backup plan want mijn dieren konden altijd (tijdelijk) weer naar mijn moeder als dat echt nodig was.
blondie

Bericht door blondie »

Ligt er denk aan of het particuliere huur is met eigen contracten waar je dan voor hebt getekend of waar je akkoord mee gaat.
Ik huur via woningbouw en in onze huurovereenkomst staat niets geschreven over het houden van huisdieren.
Gretha

Bericht door Gretha »

Het is een particuliere verhuurder: Vastgoed Noord Nederland
Niet de meest betrokken verhuurder. Als er een probleem is, is het bijna onmogelijk om in contact te komen met iemand.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 3
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Naast het feit dat ik vind dat alle huurders hier bezwaar tegen moeten maken omdat het in mijn optiek discriminatie of op zijn minst onwenselijk vergenaade bemoeienis betreft is er belachelijk makkelijk omheen te naaien.
Zet die hond op jouw naam en dan past hij er op als hij tijd heeft.

Er is al een borg en schade wordt gewoon door de huurder vergoed aan het eind van de huurperiode dus verder geneuzel zou ik naast me neer leggen en gewoon zeggen wat mij het beste uitkomt.
Maar eigenlijk vind ik dat het niet moet mogen om je huurder te beperken in de manier waarom hij zijn woning inricht. Ondertussen mag je wel een rot koters fokken in een studentenkamer.
GoldenGizmo
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

EchoMira schreef: 03 dec 2023, 19:56 Naast het feit dat ik vind dat alle huurders hier bezwaar tegen moeten maken omdat het in mijn optiek discriminatie of op zijn minst onwenselijk vergenaade bemoeienis betreft is er belachelijk makkelijk omheen te naaien.
Zet die hond op jouw naam en dan past hij er op als hij tijd heeft.

Er is al een borg en schade wordt gewoon door de huurder vergoed aan het eind van de huurperiode dus verder geneuzel zou ik naast me neer leggen en gewoon zeggen wat mij het beste uitkomt.
Maar eigenlijk vind ik dat het niet moet mogen om je huurder te beperken in de manier waarom hij zijn woning inricht. Ondertussen mag je wel een rot koters fokken in een studentenkamer.
Mag dat tegenwoordig? In mijn tijd werd je er volgens mij uit geknikkerd als je met meer dan 1 persoon op een kamer woonde (dus ook als die 2e persoon een baby was). Honden waren daarentegen volgens mij in alle drie de studentenflats (in 2 steden) waar ik heb gewoond gewoon toegestaan, mits ze geen overlast veroorzaakten.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Hoe ziet dat uitknikkeren er dan uit?
Verhuurders hebben zorgplicht en kunnen bewoners niet zomaar dakloos maken. Niet op deze manier.
Je komt na twee jaar heus wel van je rare wijf en haar dreumes af maar tussen "niet de bedoeling" en "toch echt zo gegaan en is het kind op die plek ingeschreven" is er een wereld van wettelijke mogelijkheden te vinden.

Ik vond het al erg genoeg toen de wijlen centrumrechtse regering over scheefwoners sprak. Scheefwoners zijn mensen die als kansarmere burger in een sociaal woonproject gestrand zijn, daar zich vervolgens uitontwikkeld hebben en teveel zijn gaan verdienen en nu als viezig aangekeken worden omdat ze "woningen die voor paupers bedoeld zijn bezet houden".

Dat terzijde, als jij Merel en De´Naython naar buiten duwt belt ze de politie en ga je haar daarna gewoon sorry zeggen en weer naar binnen laten. Want ze heeft betaald voor het gehuurde. Je kunt je verhuurde hooguit meer laten betalen eigenlijk maar ook dat wordt moeilijk als het aantal meters niet verandert.

Gewoon die hond nemen en dan zien we daarna wel hoe het gaat maar er is echt nog nooit iemand zijn huis kwijt geraakt omdat hij per ongeluk te vaak op de hond van zijn moeder heeft gepast.
GoldenGizmo

EchoMira schreef: 03 dec 2023, 21:09 Hoe ziet dat uitknikkeren er dan uit?
Verhuurders hebben zorgplicht en kunnen bewoners niet zomaar dakloos maken. Niet op deze manier.
Je komt na twee jaar heus wel van je rare wijf en haar dreumes af maar tussen "niet de bedoeling" en "toch echt zo gegaan en is het kind op die plek ingeschreven" is er een wereld van wettelijke mogelijkheden te vinden.

Ik vond het al erg genoeg toen de wijlen centrumrechtse regering over scheefwoners sprak. Scheefwoners zijn mensen die als kansarmere burger in een sociaal woonproject gestrand zijn, daar zich vervolgens uitontwikkeld hebben en teveel zijn gaan verdienen en nu als viezig aangekeken worden omdat ze "woningen die voor paupers bedoeld zijn bezet houden".

Dat terzijde, als jij Merel en De´Naython naar buiten duwt belt ze de politie en ga je haar daarna gewoon sorry zeggen en weer naar binnen laten. Want ze heeft betaald voor het gehuurde. Je kunt je verhuurde hooguit meer laten betalen eigenlijk maar ook dat wordt moeilijk als het aantal meters niet verandert.

Gewoon die hond nemen en dan zien we daarna wel hoe het gaat maar er is echt nog nooit iemand zijn huis kwijt geraakt omdat hij per ongeluk te vaak op de hond van zijn moeder heeft gepast.
Hoe het er in de praktijk uit zou zien weet ik niet, want voor zo ver ik weet ken ik niemand die op kamers zat en een kind kreeg. Maar volgens mij stond er in het huurcontract iets over dat er maar 1 persoon mocht wonen per kamer. Als het meer mensen waren, dan kreeg je 1 maand of zo de tijd om te vertrekken. Dat ging natuurlijk vooral over dat je niet mocht samenwonen op een paar vierkante meter, maar zou ook van toepassing zijn op het krijgen van een kind. In datzelfde huurcontract stond ook dat je, wanneer je afstudeerde of stopte met je studie, ook binnen x maanden eruit moest. Ook al had diegene betaald voor het gehuurde.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nou, dat lijkt me eerder een kwestie van ongevraagde gehoorzaamheid dan van een sluitend contract.
Want ook al gaat het over samenwonen. Als het vriendje zijn eigen kamer heeft en daar zijn schoolspullen heeft wie ben jij dan om te zeggen waar hij woont? Ga je daar dan foto's maken van herenschoenen op de gang? Smorgens langskomen om een inspectie te doen?

Kan helemaal niet joh. Hou op.
ZorroMax

Bericht door ZorroMax »

Er is in een donkergrijs verleden een uitspraak van de Hoge Raad geweest dat het verbod op het houden van een huisdier een te grote inbreuk op de privacy is. Overlast van een huisdier kan wel reden tot uitzetting zijn. Bij een vve kan het wel in de splitsingsakte staan en uiteindelijk tot uitzetting leiden.
GoldenGizmo

EchoMira schreef:Nou, dat lijkt me eerder een kwestie van ongevraagde gehoorzaamheid dan van een sluitend contract.
Want ook al gaat het over samenwonen. Als het vriendje zijn eigen kamer heeft en daar zijn schoolspullen heeft wie ben jij dan om te zeggen waar hij woont? Ga je daar dan foto's maken van herenschoenen op de gang? Smorgens langskomen om een inspectie te doen?

Kan helemaal niet joh. Hou op.
Zo lang je niet beiden ingeschreven staat op dezelfde kamer ging dat inderdaad zo ja. Je mag immers best een logé hebben. Maar ik neem aan dat die kinderen die jij eerder noemde, wel bij de ouder (meestal de moeder) ingeschreven staan, en dan wordt het een ander verhaal.
GoldenGizmo

https://www-rechtstelefoon-nl.cdn.amppr ... -verbieden

Hieruit maak ik op dat de verhuurder huisdieren mag verbieden, maar als je er toch één aanschaft, via de rechter af moet dwingen dat het huisdier weg moet of de huurder moet vertrekken, en dat de rechter tot nog toe nooit voor de kant van de verhuurder heeft gekozen.
Mo-yi
Posts in topic: 2
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

GoldenGizmo schreef: 04 dec 2023, 07:33 https://www-rechtstelefoon-nl.cdn.amppr ... -verbieden

Hieruit maak ik op dat de verhuurder huisdieren mag verbieden, maar als je er toch één aanschaft, via de rechter af moet dwingen dat het huisdier weg moet of de huurder moet vertrekken, en dat de rechter tot nog toe nooit voor de kant van de verhuurder heeft gekozen.
Thanx voor die link, die ga ik even opslaan.
ik huur particulier, en altijd ( altijd ) zijn er huisdieren, nu komen er geluiden "het mag eigenlijk niet maar we hebben het gedoogd" , wat een verkapte dreiging was richting een buurtje.
( ik moet mn contract eens gaan opzoeken ook want ik weet niet eens waar ik voor getekend heb :x )
Afbeelding
sabine
Site Admin
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Als de buren een hond hebben, zou ik me niet te druk maken. Wie gaat dat uberhaupt checken? Of hij moet enorme naaiburen hebben...
Gretha

Bericht door Gretha »

sabine schreef: 04 dec 2023, 10:52 Als de buren een hond hebben, zou ik me niet te druk maken. Wie gaat dat uberhaupt checken? Of hij moet enorme naaiburen hebben...
Ik denk dat dat het enige echte risico is.
Maar het grootste gedeelte van zijn buren is buitenlands (polen, Oekraïners), die weten niet eens hoe ze in contact moeten komen met de verhuurder.
Als er een probleem is in het appartementen complex moet onze zoon dat meestal regelen.
Afbeelding
Plaats reactie