Slimme d.a.

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Teckeltoos
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Teckel

Slimme d.a.

Bericht door Teckeltoos »

Zou het bij volwassen honden ook werken ?
Afbeelding
S.V.
Posts in topic: 1

Re: Slimme d.a.

Bericht door S.V. »

en inenten en ontwormen en nog zo wat, hij doet het leuk hoor dat afleiden, maar het is best een hoop tegelijk voor zo`n kleintje- tenminste ik denk dat hij het beiden doet op dat moment
Afbeelding
Omega
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

Onze dierenarts heeft stukjes gedroogde eend die ze de honden geeft.
Bij Luna & Balu werkte het niet echt maar vooral Luna was al bang bij de d.a.

Quinta is dolblij als ze bij de d.a. is, de d.a. wordt innig omhelst als we daar komen en behandelingen gaan makkelijk.
Als je ze vanaf pup zo opvoedt dan werkt het nog wel door als ze ouder worden.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Mijn dierenarts doet het precies zo, dus ik zie niet zo veel bijzonders eigenlijk :F:
En ja, bij volwassen honden doet hij het ook en werkt het ook prima. De lepel terugkrijgen is soms een ander verhaal, Fayah maakt daar altijd een trekspelletje van :lol1:
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 7
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Sommige honden eten de hele lepel op :lol1:
Ik vind het wel een slimme manier, maar... aan de andere kant: niet alles hoeft leuk te zijn. Toch?
Maart
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

CatnDog schreef: 06 dec 2023, 13:01 Sommige honden eten de hele lepel op :lol1:
Ik vind het wel een slimme manier, maar... aan de andere kant: niet alles hoeft leuk te zijn. Toch?
Als DA is het wel fijner om met ontspannen, blije, afgeleide honden te werken dan met onvoorspelbare bijters die iedere beweging in de gaten houdt en waarover merendeel van de eigenaars geen controle heeft.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Maart schreef: 06 dec 2023, 16:49 Als DA is het wel fijner om met ontspannen, blije, afgeleide honden te werken dan met onvoorspelbare bijters die iedere beweging in de gaten houdt en waarover merendeel van de eigenaars geen controle heeft.
Klopt, maar ik denk dat veel dierenartsen wel weten hoe ze met potentiele bijters moeten omgaan.
Uiteindelijk vind ik de kennis en kunde van een dierenarts 100 x meer belangrijk dan dat ze het leuk proberen te maken. En daar filmpjes van plaatsen op internet.
Zo'n Piet Hellemans of Freek Vonk (bekend van een dierenprogramma's op tv).
Maart
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Het is niet de da die er mee moet weten omgaan, maar de eigenaar. En merendeel wordt niet graag de deur gewezen zodat iemand anders kan overnemen want ‘ik laat fifi niet achter & niemand anders komt aan fifi’

Met katten is het nog erger. :x
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Maart schreef: 06 dec 2023, 17:08 Het is niet de da die er mee moet weten omgaan, maar de eigenaar. En merendeel wordt niet graag de deur gewezen zodat iemand anders kan overnemen want ‘ik laat fifi niet achter & niemand anders komt aan fifi’

Ja, dat vind ik ook. De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar.
Met katten vind ik het ook snel gevaarlijk worden voor een dierenarts.
ranetje

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 06 dec 2023, 18:38
Maart schreef: 06 dec 2023, 17:08 Het is niet de da die er mee moet weten omgaan, maar de eigenaar. En merendeel wordt niet graag de deur gewezen zodat iemand anders kan overnemen want ‘ik laat fifi niet achter & niemand anders komt aan fifi’

Ja, dat vind ik ook. De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar.
Met katten vind ik het ook snel gevaarlijk worden voor een dierenarts.
De verantwoordelijkheid mag dan bij de eigenaar liggen, een DA vindt het niet leuk als hij wordt gebeten.
Lang niet elke eigenaar gaat daar goed mee om.
Ik vind er niks mis mee als die DA het zo oplost.
Bij mijn honden hoeft hij het niet te doen, want dat doe ik zelf wel bij eventuele injecties. :P
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 06 dec 2023, 18:53 De verantwoordelijkheid mag dan bij de eigenaar liggen, een DA vindt het niet leuk als hij wordt gebeten.
Bij mijn honden hoeft hij het niet te doen, want dat doe ik zelf wel bij eventuele injecties. :P
Ik vind het ook helemaal niet dat het verkeerd is wat de dierenarts uit het filmpje doet (tenzij de dieren een allergie voor dat voer onder de leden zouden hebben, dan is het niet zo handig), maar een dierenarts hoeft dat niet te doen.
Sirene

Bericht door Sirene »

CatnDog schreef: 06 dec 2023, 19:02 Ik vind het ook helemaal niet dat het verkeerd is wat de dierenarts uit het filmpje doet (tenzij de dieren een allergie voor dat voer onder de leden zouden hebben, dan is het niet zo handig), maar een dierenarts hoeft dat niet te doen.
Ik ben het niet met je eens. Een da moet dit wel doen als de eigenaar het niet doet. Zeker bij pups leg je de basis voor later. Een dierenartsbezoek hoeft niet traumatiserend te zijn. Je kunt beter wat leuke ervaringen bij de da hebben gehad zodat je wat "geld op de rekening hebt" (ik bedoel daar dus die leuke/fijne ervaringen mee) voor als je hond echt iets mankeert. Hoe frustrerend is het voor baas, hond en da als een hond zich niet laat bekijken en behandelen?
Weten hoe je met een dier omgaat en de behandeling zo stressvrij mogelijk houdt is onderdeel van bekwaamheid.
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

Zo doe ik het met al mijn honden vanaf de 1e keer bij de da komen.
De wachtkamer is al een feestje met voer, trucjes, snuffelmatjes en aandacht.
Snuck krijgt een tube pate/smeerkaas tegen zn bek aan en is alleen maar bezig met die tube. Van pups af aan gedaan en hij geeft echt geen ene flikker om entingen, bloedafname, en al die dingen.
Lou is een iets ander verhaal natuurlijk. Maar zij krijgt een muilkorf vol smeerkaas om en waar ze de eerste keren alles bij elkaar krijste en spartelde, staat ze nu rustig op tafel, slobbert haar muilkorf leeg en gromt met opgetrokken lip. Daar blijft het bij. Als ze van tafel af is, kan de muilkorf ook af en loopt ze bij de dierenarts kwispelend te schooien om koekjes.

Ik weet dat het niet vanzelfsprekend is, maar dat zou het naar mijn idee wel moeten zijn.
Honden hoeven echt niet alles leuk te vinden, maar de ervaring zo positief mogelijk maken is een kleine moeite.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 06 dec 2023, 19:02
ranetje schreef: 06 dec 2023, 18:53 De verantwoordelijkheid mag dan bij de eigenaar liggen, een DA vindt het niet leuk als hij wordt gebeten.
Ik vind het ook helemaal niet dat het verkeerd is wat de dierenarts uit het filmpje doet (tenzij de dieren een allergie voor dat voer onder de leden zouden hebben, dan is het niet zo handig), maar een dierenarts hoeft dat niet te doen.
Ik vind eigenlijk van wel ;)

Bovendien, naast de opmerkingen van Sirene en Ybbihs, is het in zijn/haar eigen belang als de hond zich niet al te ongelukkig voelt op tafel bij de DA.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 06 dec 2023, 13:01 niet alles hoeft leuk te zijn. Toch?
Bij de dierenarts wel. Daar is het voor de meeste dieren moeilijk en mag de baas niet blijven. Ik vind het een uitmuntend moment om het even af te kopen.
Prima om het ook een keertje tijd vinden voor je hond om het zelf te moduleren maar is dat leermoment echt tijdens de eerste inenting?

Moet je wel een hond hebben die overal meteen gaat vreten. Hoef je bij mijn honden meestal niet mee aan te komen. Ze vreten al 3 keer per dag en dat is gewoon genoeg. Deze hondjes hebben ook wel echt honger, hoor.

Ik vind het een schattig filmpje van een heel leuke dierenarts maar ik hoop eigenlijk dat rest het al zo deed.

Wat ik zelf schokkend vind is dat doen alsof een hondenleven niet compleet is zonder blauwe spuit spul in zijn kraag, Dat medicaliseren van de hond vind ik een beetje goor.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 06 dec 2023, 19:02 maar een dierenarts hoeft dat niet te doen.
Een dierenarts is een winkelier. En garagehouder. Gewoon middenstand. Een ondernemer met een klein bedrijf. Die hoeft helemaal niets.

Maar ik moet er niet naartoe als ik vind dat je een hufterige manier van doen hebt.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 06 dec 2023, 21:30
Bij de dierenarts wel. Daar is het voor de meeste dieren moeilijk en mag de baas niet blijven. Ik vind het een uitmuntend moment om het even af te kopen.
Het baasje is er in de meeste gevallen toch gewoon bij? Als het baasje weg is, vind ik het al een ander verhaal worden.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 06 dec 2023, 21:35
Het baasje is er in de meeste gevallen toch gewoon bij? Als het baasje weg is, vind ik het al een ander verhaal worden.
Maar het gaat niet om het verhaal. Het gaat om de plek. En het baasje gaat soms wel weg bij de dierenarts. Juist op de moeilijkste dagen.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 06 dec 2023, 21:45
CatnDog schreef: 06 dec 2023, 21:35

Maar het gaat niet om het verhaal. Het gaat om de plek. En het baasje gaat soms wel weg bij de dierenarts. Juist op de moeilijkste dagen.
Ik bedoel dat het een ander verhaal wordt in de zin dat de dierenarts dan ineens de verantwoordelijkheid over de verdere begeleiding en ervaring van het huisdier.
Terwijl als de baas er bij is die in mijn ogen juist verantwoordelijk is in het leggen van een non-traumatische associatie met het hele dierenartsgebeuren.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Dat werkt alleen als de baas ook buiten medische momenten bereid is naar de praktijk te komen om de toon te zetten.

Het tegenovergestelde is dat je hem moet troosten en dat is gewoon niet fijn om de volgende keer mee te beginnen.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 06 dec 2023, 21:52 Dat werkt alleen als de baas ook buiten medische momenten bereid is naar de praktijk te komen om de toon te zetten.

Het tegenovergestelde is dat je hem moet troosten en dat is gewoon niet fijn om de volgende keer mee te beginnen.
Het zijn toch juist de praktijken die het al leuk proberen te maken (zoals de meneer uit de video) die dat vaker langs komen van de baas stimuleren?

Ik zie het inderdaad eerder in de vorm van steunen en aan het eind iets leuks/lekkers (troost klinkt wel erg dramatisch).
Teckeltoos
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Ik weet niet of Peer altijd al zo geweest is maar al te intiem gepongel aan zijn lijf door onbekenden mot ie niet en al helemaal niet als ik er niet bij ben. Hij zou zomaar kunnen sneppen. Meer uit stress dan agressie.
Afbeelding
Plaats reactie