Normaal gesproken niks, het is onderdeel van voer en zo groot dat het problematisch xou zijn qua verstikking/verstopping is het ook niet. Maar als jij denkt dat hij daarom kotst dan ja, eruit halen I guess. Kotst hij alleen slijm met de kraakbeen of zit er nog ander voer bij?
hij kotst de hele maaltijd onverteerd uit en wat ik gek vind is dat ik hem bv om 17 uur voer en hij om 2 uur snachts alles onverteerd eruit knalt!
Oei dan zit alles helemaal niks te doen urenlang in zijn maag, dat is niet goed nee. Eet hij andere dingen wel zonder dat het later weer eruit komt? Poept hij wel? Maar ik denk niet dat met de kraakbeen te maken heeft.
hij doet dat alleen op dit voer, als ik farmfood kvv voer, gaat alles prima hij eet verder snacks en kauw materiaal en dat gaat allemaal goed
runninggirl schreef: ↑10 dec 2023, 07:27
Heeft hij in de tussentijd wel gepoept? Ik zou de d.a. even bellen eerlijk gezegd. Meerdere dagen onverteerd voer uitkotsen kan van alles zijn, ik zou het niet te lang aankijken zelf.
het gekke is dat het alleen bij dit soort Barf is (dat ik ook niet meer ga voeren), bij kvv gaat alles prima. Hij poept en eet en drinkt verder heel normaal en is levendig, vacht goed, bespiering goed. Ik merk als hij wel eens een kauwbotje heeft en dat te gulzig heeft doorgeslikt, nog een groot stukje doorslikt, hij dat er ook uitgooit. Ik heb de indruk dat hij in dat maagje gewoon geen grote, harde stukken kan hebben door wat voor reden ook. Hij heeft geen giardia gehad, geen wormen of andere darm problemen. Ik weet natuurlijk niet wat er in de tijd gebeurd is dat hij opgesloten zat zonder voer en daarna in Portugees asiel, maar dat hij niet veel of goed voer kreeg is wel duidelijk. Daarom probeer ik het juist nu goed te doen. Ik voer hem vandaag kvv en als hij nog/weer over nek gaat dan ga ik morgen direct naar de dierenarts.
ps hij krijgt Bokashi en veendrekstof als ondersteuning.
dit klinkt misschien gek, maar zou het ook niet te maken kunnen hebben met zijn hormonen? loopse teefjes in de buurt en niet gecastreerd, hij is altijd al een beetje een stress kotskopje geweest? Dat het zo lang onverteerd blijft is uiteraard evengoed iets om te monitoren!
Zinodo schreef: ↑10 dec 2023, 08:04
Maar poept hij nu? In deze dagen dat hij zijn voer niet verteert, eet hij andere dingen die hij wel verteert en poept hij? Want dit kan een obstructie zijn. Dat moet je eerst uitsluiten. Dan zijn er nog 10 andere redenen mogelijk waarom hij zijn voer urenlang niet verteert. Dit dagenlang is idd reden voor een dierenartsbezoek.
hij poept elke wandeling en het ziet er normaal uit, ook geen moeite. Vaste ontlasting. Eet als wolf. Dit is nu 2 nachten aan de gang.
Inderdaad dierenarts!
Zinodo schreef: ↑10 dec 2023, 08:04
Maar poept hij nu? In deze dagen dat hij zijn voer niet verteert, eet hij andere dingen die hij wel verteert en poept hij? Want dit kan een obstructie zijn. Dat moet je eerst uitsluiten. Dan zijn er nog 10 andere redenen mogelijk waarom hij zijn voer urenlang niet verteert. Dit dagenlang is idd reden voor een dierenartsbezoek.
hij poept elke wandeling en het ziet er normaal uit, ook geen moeite. Vaste ontlasting. Eet als wolf. Dit is nu 2 nachten aan de gang.
Inderdaad dierenarts!
O gelukkig maar.
Wij vrouwen met onze vervelende baarmoeders zijn iedereen in de weg, maar we zijn niet overal schuldig van haha, een darmobstructie ligt niet aan loopse teefjes.
[/quo
ik denk echt niet dat het een obstructie is, althans gelukkig geen volledige! ik hou het strak in de gaten en stel hij spuugt nu overdag dan gaan we naar de spoed. Het is de afgelopen 2 nachten geweest.
Smoushond schreef: ↑10 dec 2023, 09:03
Geef je het vlees meteen uit de koelkast? Misschien anders eens proberen met wat gekookt water eroverheen
goeie tip, vaak haal ik het voor de wandeling eruit zodat het op kamer temperatuur kan raken, maar vaak vergeet ik dat ook, zou goed kunnen!
Ik ben net met hem uit geweest, mooie ontlasting, vrolijk en speels, buik voelt ontspannen aan bij aanraking en at brokken bij thuiskomst (ik geef m even geen Barf meer ter uitsluiting).
Kan gewoon zijn dat bepaalde dingen niet lekker verteerd worden.
Lou hoef ik na 3 uur s middags geen kraakbeen meer te geven (luchtpijp bijvoorbeeld) dat komt er s nachts gegarandeerd weer uit.
En beide honden verteren kokos op geen enkele manier, komt er ook onverteerd weer uit na een uur of 10.
Dus idd die voeding tijdje niet geven en gaat het dan beter, dan is die voeding gewoon niet geschikt voor m
Sowieso op kamertemoeratuur geven. Ik haal t om 1400 uur uit de koelkast en geef t om 1800 uur. Uit de vriezer haal ik t tegen 1800 uur en eten ze t op zn vroegst om 7.00 uur de volgende ochtend.
Vergeet ik t uit de koelkast te halen dan giet ik er heet water overheen.
Daar zou ik sowieso mee beginnen. Maar als t alleen bij dit merk is dan zou ik het niet meer voern. Keus zat in kvv. Je hebt t over barf maar dit is toch ook gewoon kvv?
Dit is BARF bij ons
malinois schreef: ↑10 dec 2023, 14:31
Sowieso op kamertemoeratuur geven. Ik haal t om 1400 uur uit de koelkast en geef t om 1800 uur. Uit de vriezer haal ik t tegen 1800 uur en eten ze t op zn vroegst om 7.00 uur de volgende ochtend.
Daar zou ik sowieso mee beginnen. Maar als t alleen bij dit merk is dan zou ik het niet meer voern. Keus zat in kvv. Je hebt t over barf maar dit is toch ook gewoon kvv?
Dit is BARF bij ons
dat ziet er ongelooflijk goed uit, waar koop je dit?
Ybbihs schreef: ↑10 dec 2023, 10:22
Kan gewoon zijn dat bepaalde dingen niet lekker verteerd worden.
Lou hoef ik na 3 uur s middags geen kraakbeen meer te geven (luchtpijp bijvoorbeeld) dat komt er s nachts gegarandeerd weer uit.
En beide honden verteren kokos op geen enkele manier, komt er ook onverteerd weer uit na een uur of 10.
Dus idd die voeding tijdje niet geven en gaat het dan beter, dan is die voeding gewoon niet geschikt voor m
ik heb hem net voor de avondmaaltijd een brok gegeven met Renske eroverheen, ben heel benieuwd!
Ik denk namelijk ook dat het zoiets is als jij beschrijft.
malinois schreef: ↑10 dec 2023, 14:31
Dit is BARF bij ons
dat ziet er ongelooflijk goed uit, waar koop je dit?
Bij Dogmeat.nl en dan onder BARF.
Ik voer ze maar 1 of 2 dagen BARF in de week hoor, omdat het me te duur is, te onhandig om mee te nemen en ik niet de tijd heb om het in exacte verhoudingen te voeren. Daarom de rest van de week KVV. Meestal Dogmeat en Lotgering.
goeiemorgen, Sambal heeft niet gespuugd!
wel wat meer ontlasting vanwege de brok maar dikke prima!
Ik denk erover om in de ochtend Barf te geven (met het kraakbeen of te grote botstukken eruit gehaald) (had namelijk net voor 2 maanden ingeslagen) en in de avond een brok met toevoegingen?
Wij wisselen af tussen brokken en vlees - meestal overdag brokken en 'savonds KVV. Dat is begonnen als pup - hij deed het supergoed op KVV maar bleef te mager.
Daarna een brok er bij en dat gaat echt heel goed en het is ook makkelijker bij de oppas. Dan hoef ik niet met vlees te zeulen maar gewoon een bak brokjes.
Die hoef ik dan weer geen gedroogde kameel te geven na zn avondeten want dan komt alles er ook uit snachts.
Barkley schreef: ↑11 dec 2023, 07:48
Wij wisselen af tussen brokken en vlees - meestal overdag brokken en 'savonds KVV. Dat is begonnen als pup - hij deed het supergoed op KVV maar bleef te mager.
Daarna een brok er bij en dat gaat echt heel goed en het is ook makkelijker bij de oppas. Dan hoef ik niet met vlees te zeulen maar gewoon een bak brokjes.
Die hoef ik dan weer geen gedroogde kameel te geven na zn avondeten want dan komt alles er ook uit snachts.
gedroogde kameel, daar zou ik dan weer niet op komen. ja zo'n combinatie ga ik denkelijk ook doen maar dan andersom. Ik ben wel even klaar met om 02:00 uur 's nachts met reinigingsspul dat vervolgens door de badkamer vliegt en ik de hele badkamer moet douchen! te poetsen haah! leek wel slapstick! zette de fles niet goed terug en baf.... alles vloog door de lucht. Sambal rook naar citroen.
Allergisch voor kip en/of rund dus dan word je creatief Fred eet een pond kvv en als hij dat dat uitkotst (altijd op het tapijt, nooit op de harde vloer natuurlijk) was het echt een berg
Susam schreef: ↑11 dec 2023, 05:50
Ik denk erover om in de ochtend Barf te geven (met het kraakbeen of te grote botstukken eruit gehaald) (had namelijk net voor 2 maanden ingeslagen) en in de avond een brok met toevoegingen?
Ik zou het inderdaad eens omdraaien. Hier valt kvv ook vaker slecht in de avond. Dus kvv/gestoomd krijgen ze hier in de ochtend en in de avond krijgen ze brok. Ook kauwspul dat meer moeite kost als kophuid moet ik, zeker Tess, niet te laat op de dag geven, want dat komt er anders ook weer uit. Hetzelfde voor spul met harde vacht (rund, paard).
Ik zou me niet al te veel zorgen maken om die stukjes bot, ze lijken niet heel erg groot. Best kans dat het gewoon goed gaat als je hem dit 's ochtends geeft. Kan je het ook mooi de avond vooraf al uit de koelkast/vriezer halen en is het op temperatuur gekomen.
Barkley schreef: ↑11 dec 2023, 11:45
Allergisch voor kip en/of rund dus dan word je creatief Fred eet een pond kvv en als hij dat dat uitkotst (altijd op het tapijt, nooit op de harde vloer natuurlijk) was het echt een berg
aarrrghhh ja dat snap ik! ze doen het nooit op harde ondergrond he? altijd mat of mand of iets fluffies...GRRRRR
Ik zou het inderdaad eens omdraaien. Hier valt kvv ook vaker slecht in de avond. Dus kvv/gestoomd krijgen ze hier in de ochtend en in de avond krijgen ze brok. Ook kauwspul dat meer moeite kost als kophuid moet ik, zeker Tess, niet te laat op de dag geven, want dat komt er anders ook weer uit. Hetzelfde voor spul met harde vacht (rund, paard).
Ik zou me niet al te veel zorgen maken om die stukjes bot, ze lijken niet heel erg groot. Best kans dat het gewoon goed gaat als je hem dit 's ochtends geeft. Kan je het ook mooi de avond vooraf al uit de koelkast/vriezer halen en is het op temperatuur gekomen.
ik ga dat proberen! Geef jij wel eens bv een konijnenoor nadat de maag van streek is geweest?
ik ga dat proberen! Geef jij wel eens bv een konijnenoor nadat de maag van streek is geweest?
Je bedoelt om de maag weer te vullen direct daarna of gewoon later op die dag? Meestal geef ik niks nadat ze iets hebben uitgespuugd, tenzij het gal spugen was vanwege een lege maag. Maar ik geef gerust later op de dag een konijnenoor (met haar hier altijd).
Je bedoelt om de maag weer te vullen direct daarna of gewoon later op die dag? Meestal geef ik niks nadat ze iets hebben uitgespuugd, tenzij het gal spugen was vanwege een lege maag. Maar ik geef gerust later op de dag een konijnenoor (met haar hier altijd).
ja niet direct na het spugen uiteraard, maar ergens die dag voor reinigen van maag/darm? Ik las dat ergens hier in het forum, ik heb dat nooit eerder gedaan.
ja niet direct na het spugen uiteraard, maar ergens die dag voor reinigen van maag/darm? Ik las dat ergens hier in het forum, ik heb dat nooit eerder gedaan.
Oh, nee met dat doel geef ik het niet. Ze krijgen af en toe konijnenoren met vacht, omdat de haren vergelijkbaar werken als vezels. Maar ik geef het niet na het spugen om iets te reinigen.
De maag hoeft ook niet echt van streek te zijn als ze iets uitspugen. Soms is het gewoon een afweermechanisme wanneer ze iets eten dat te groot is of te koud. Dan komt het er onverteerd weer uit, maar dan zullen ze met hetzelfde gemak meteen daarna weer iets eten. Als de maag echt van streek is zijn ze wel langer misselijk meestal en willen ze niet eten.
Ik doe niks met spugen eigenlijk, behalve het voorkomen van spugen op lege maag.
Oh, nee met dat doel geef ik het niet. Ze krijgen af en toe konijnenoren met vacht, omdat de haren vergelijkbaar werken als vezels. Maar ik geef het niet na het spugen om iets te reinigen.
De maag hoeft ook niet echt van streek te zijn als ze iets uitspugen. Soms is het gewoon een afweermechanisme wanneer ze iets eten dat te groot is of te koud. Dan komt het er onverteerd weer uit, maar dan zullen ze met hetzelfde gemak meteen daarna weer iets eten. Als de maag echt van streek is zijn ze wel langer misselijk meestal en willen ze niet eten.
Ik doe niks met spugen eigenlijk, behalve het voorkomen van spugen op lege maag.
ja nou precies, Sambal eet (of probeert) nadat ie gespuugd heeft die hele kledderzooi gelijk weer op te eten!
hij heeft niet meer gespuugd gelukkig!
Susam schreef: ↑12 dec 2023, 06:10
ja nou precies, Sambal eet (of probeert) nadat ie gespuugd heeft die hele kledderzooi gelijk weer op te eten!
hij heeft niet meer gespuugd gelukkig!
Gewoon laten doen hoor. Dat is gewoon een natuurlijke reactie op deze manier is t voedsel voorbewerkt en makkelijker verteerbaar.