Ziektekosten verzekering voor huisdieren verplicht.

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Teckeltoos
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Teckel

Ziektekosten verzekering voor huisdieren verplicht.

Bericht door Teckeltoos »

Er wordt gesproken over het verplichten van ziektekosten verzekeren van huisdieren.
Vraag ik me af hoe men dat realiseren wil.
Rastypische aandoeningen worden vaak uitgesloten van vergoeding. Hoe zit het tegenwoordig met eisen rondom vaccinatie ?
Zijn er bij katten ook eisen bijv. binnenkat of buitenkat ?

Bestaat er ook een verzekering die alleen gevolgen van een ongeval dekt.

Ik vind een verzekering verplichten te ver gaan.
Als er een (betaalbaarder) ongevallen verzekering bestond zou ik daar wel over nadenken.
Afbeelding
GoldenGizmo
Posts in topic: 1
Welke: Golden retriever

Re: Ziektekosten verzekering voor huisdieren verplicht.

Bericht door GoldenGizmo »

Ik las het vanmorgen ook ja. Ik vind dat alleen een optie als er geen winst op die verzekeringen gemaakt mag worden (zoals op de basisverzekering voor mensen), en er niet een hoop uitgesloten mag worden, zoals wanneer je hond zich een keer heeft misstapt en daarvoor bij de dierenarts is geweest en dan nooit meer verzekerd kan worden voor wat dan ook aan de poten. (ik begreep dat dat nu zo werkt)

Volgens mij is het makkelijker de zorg betaalbaarder te houden wanneer er niet zo'n winsten gemaakt mogen worden door (buitenlandse) investeringsmaatschappijen die hier de dierenartsenpraktijken komen opkopen, en als er iets wordt gedaan aan die wet waardoor dierenartsen van een hoop medicatie niet de goedkopere menselijke variant mogen voorschrijven ipv de duurdere dierenvariant.
Nanna

Bericht door Nanna »

Nope. Of ik iets wel of niet verzeker bepaal ik zelf wel.
*Esther
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Mijn 1e gedachte was: jaja de dierenliefhebbers verzekeren hun dieren zodat de evidensia griezels de facturen een paar keer over de kop kunnen laten gaan. Gewoon een nieuw verdienmodel. Nee, dank u.

*typo
Laatst gewijzigd door *Esther op 14 dec 2023, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Van wie komt deze verplichting? Ik las vanmorgen een artikel dat dierenartsen dat willen?
De hele marktwering zit al goed ingebakken ook in die zorgsector
stom gedoe
Afbeelding
Susam
Posts in topic: 4
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

waar lezen jullie dat? Ik zie alleen een stuk bij het AD?
S.V.

Bericht door S.V. »

Dat maakt alle behandelingen duurder want iedereen is verzekerd en dan worden die verzekeringen weer duurder omdat de behandelingen allemaal mogelijk zijn en niemand meer de kosten drukt en het einde is zoek dan dus hele slechte zaak. maar goed het AD is niet veel meer dan een vod of als pleepapier :scratch:
Afbeelding
Susam

Bericht door Susam »

Zinodo schreef: 14 dec 2023, 10:37 Anicura en Evidensia lachen zich een ongeluk als het verplicht zou worden.

Dat gezegd hebbende, ik heb iedereen verzekerd. Voor Ziva en Koffie alleen de ongevallenverzekering want die waren op dat moment te oud voor volle verzekering. De rest wel volle verzekering. Dat vind ik eigenlijk niet nodig moeten zijn maar ongevallenverzekering, als je niet een paar duizend euro altijd zonder uitzondering klaar hebt liggen, ja, dan ben je dom om het niet te doen. Die 5 euro per maand wat is dat nou. En het maakt het verschil tussen "eerst pinnen anders word je hond niet geholpen" en "naam van je verzekeringsmaatschappij graag". Op een moment dat je toch al volledig over de zeik bent om 2 uur smorgens.
is dat echt bij jou gebeurd? eerst pinnen anders geen hulp? allejezus zeg! ik had m gelijk door de praktijk gerost! dan moet ik zeggen dat het hier echt wel okay gaat, wel onwijs duur natuurlijk, maar men snapt zelfs dat je geen pinpas bij je hebt als je hond aan flarden ligt.
en 5 euro voor een verzekering voor een hond? goedkoopste dat ik kan vinden is 47 euro per maand voor minimale dekking
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Zinodo schreef: 14 dec 2023, 10:50
Susam schreef: 14 dec 2023, 10:42
Zinodo schreef: 14 dec 2023, 10:37 Anicura en Evidensia lachen zich een ongeluk als het verplicht zou worden.

Dat gezegd hebbende, ik heb iedereen verzekerd. Voor Ziva en Koffie alleen de ongevallenverzekering want die waren op dat moment te oud voor volle verzekering. De rest wel volle verzekering. Dat vind ik eigenlijk niet nodig moeten zijn maar ongevallenverzekering, als je niet een paar duizend euro altijd zonder uitzondering klaar hebt liggen, ja, dan ben je dom om het niet te doen. Die 5 euro per maand wat is dat nou. En het maakt het verschil tussen "eerst pinnen anders word je hond niet geholpen" en "naam van je verzekeringsmaatschappij graag". Op een moment dat je toch al volledig over de zeik bent om 2 uur smorgens.
is dat echt bij jou gebeurd? eerst pinnen anders geen hulp? allejezus zeg! ik had m gelijk door de praktijk gerost! dan moet ik zeggen dat het hier echt wel okay gaat, wel onwijs duur natuurlijk, maar men snapt zelfs dat je geen pinpas bij je hebt als je hond aan flarden ligt.
en 5 euro voor een verzekering voor een hond? goedkoopste dat ik kan vinden is 47 euro per maand voor minimale dekking
Nee dat is bij mij niet gebeurd. Wel aan de telefoon: "de consultkosten zijn 460€ zonder verdere behandeling. Dat moet u weten voordat u langskomt." Mijn antwoord was ja, ik ben verzekerd. Misschien is eerst pinnen dan helpen wel overdreven van mij maar het scheelt niet veel.
Er bestaat wel ongevallenverzekering, maar daarvoor moet je bellen - ze hangen het niet aan de grote bel op dat het bestaat omdat het natuurlijk veel goedkoper is. En als je hond boven 7 jaar is en kat boven de 10 kun je geen volle verzekering meer krijgen, alleen wel de ongevallenverzekering. Wat Wij krijgen korting omdat we alles bij 1 maatschappij verzekerd hebben, dan is het inderdaad 5 euro voor hond en 2 euro voor kat voor ongevallenverzekering.
Bij mij is dat een keer gebeurd. Ook echt die ene keer dat ik met mn vorige hond Wolf eens wat had.
sávonds naar eigen d.a gegaan, onderzocht, foto's bloed etc, ze zagen wel aan het bloed dat de ontstekingswaardes niet goed waren maar konden zelf niet zien hoe of wat, dus of ik door kon naar de kliniek voor een echo. Daar was alles al gesloten maar er kwam wel iemand en echo gemaakt etc, maar idd wel bij het weggaan moest die man die zich er zelf wat voor schaamde, toch wel zeggen dat er betaald moest worden anders kon hij ook de medicijnen niet meegeven. Gelukkig was daar juist mn vakantiegeld gestort :mrgreen:
En dit was ongeveer 11 jaar geleden, kan me niet heugen dat we toen al verzekeringen hadden etc, dat was voornamelijk omdat er veel medische handelingen waren gedaan en mensen die dan toch niet konden betalen.
Ik zie nu bij mn eigen, kleine praktijk d.a , zulke briefjes ook hangen. Al mag je daar zeker ook afspraken over maken.
Ik begrijp het ook wel ergens.
Verzekeringen heb ik nooit gehad voor mn huisdieren, al mn huisdieren inclusief paard vallen ook onder mn w.a verzekering, dat is dan iig als ze schade maken bij een ander. Zorgverzekeringen heb ik niet voor ze
Afbeelding
Susam

Bericht door Susam »

Susam schreef: 14 dec 2023, 10:42

Nee dat is bij mij niet gebeurd. Wel aan de telefoon: "de consultkosten zijn 460€ zonder verdere behandeling. Dat moet u weten voordat u langskomt." Mijn antwoord was ja, ik ben verzekerd. Misschien is eerst pinnen dan helpen wel overdreven van mij maar het scheelt niet veel.
Er bestaat wel ongevallenverzekering, maar daarvoor moet je bellen - ze hangen het niet aan de grote bel op dat het bestaat omdat het natuurlijk veel goedkoper is. En als je hond boven 7 jaar is en kat boven de 10 kun je geen volle verzekering meer krijgen, alleen wel de ongevallenverzekering. Wat Wij krijgen korting omdat we alles bij 1 maatschappij verzekerd hebben, dan is het inderdaad 5 euro voor hond en 2 euro voor kat voor ongevallenverzekering.

460 euro voor enkel een consult tijdens de spoeddienst? vierhonderdenzestig euro??!! zijn ze helemaal gek? ik betaal in het weekend of bij spoed 120 en daar zit dan ook een eerste onderzoek ed bij. wat er vervolgens moet gebeuren wordt extra.
Loraine
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

In 2010 kreeg ik mijn eerste kat, ouwe Teig, een herplaatser van toen 17 jaar.
Ivm mijn lagere inkomen ging ik maar eens kijken naar een verzekering.
Conclusie: ik mocht €50,- per maand aftikken aan premie, moest haar nog ff laten chippen en het enige wat ze vergoedden waren de consulten en de jaarlijkse inenting.
Je snapt natuurlijk dat ik dat niet heb gedaan en die €50,- maandelijks opzij gezet heb en dat per huisdier ben blijven doen.
Inmiddels heb ik 2 honden en is Dívka 7 maar tot nu toe alleen bij de dierenarts geweest voor een checkup en in haar puppytijd voor de entingen en nu titerbepaling.
Mahdutje is bijna 7 en ivm zijn ras worden iig rug, gebit, luchtwegen en ogen al uitgesloten en ik dacht de poten ook.
Hij heeft een voedselallergie, soms gekke bultjes (verstopte talgkliertjes) en secundaire epilepsie dus de huid, darmen/maag en de epilepsie wordt ook uitgesloten.
Blijft er verrekt weinig over en ik mag een hogere premie betalen ook want hoger risico op bepaalde klachten (die bij voorbaat al uitgesloten zijn). :piew:
Voordat de prijzen zo schrikbarend hoog werden kon ik iig de basiszorg bij de dierenarts prima bekostigen, inmiddels moet ik veel eerder lastige beslissingen nemen zoals niet doorverwijzen maar bij de praktijk zelf kijken naar de mogelijkheden of afscheid nemen wanneer er stront aan de knikker is medisch gezien.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Susam

Bericht door Susam »

Zinodo schreef: 14 dec 2023, 11:23
Susam schreef: 14 dec 2023, 11:21

460 euro voor enkel een consult tijdens de spoeddienst? vierhonderdenzestig euro??!! zijn ze helemaal gek? ik betaal in het weekend of bij spoed 120 en daar zit dan ook een eerste onderzoek ed bij. wat er vervolgens moet gebeuren wordt extra.
Het was een dierziekenhuis. In Nederland zijn die niet goedkoper hoor.
ah ja, okay! ik ben daar nog nooit geweest. De kliniek waar ik ga heeft 5 vestigingen en de spoeddienst is in de grootste waar de meeste apparatuur aanwezig is. Ik ben nog nooit doorverwezen of zo naar een dierziekenhuis.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ben ooit met mn logeerdeerhound naar dn dierenarts gemoeten in het weekend.
Koorts opnemen, deftig knikken, prikje en pilletjes.
430 euro.
Bespóttelijk.
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Bijzonder dat men dit wil verplichten. Hoe willen ze dat controleren en handhaven? Moeten de dierenartsen als politieagenten optreden of zo?
Ik bepaal zelf wel of ik mijn huisdieren verzeker. Niet dus.
Laatst gewijzigd door Kelperuaantjes op 14 dec 2023, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik begin er ook niet aan. Met 3 honden loop je daar op leeg. Tot op heden hebben wij nooit echt hoge dierenartskosten gehad. Kells is vorig jaar van een bultje af geholpen, Fin is er 1x geweest vanwege een oorontsteking en Aislinn heeft de dierenarts nog nooit gezien, behalve voor entingen en titeren. Dat laatste geldt natuurlijk voor alle drie.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Susam schreef: 14 dec 2023, 10:30 waar lezen jullie dat? Ik zie alleen een stuk bij het AD?
Was vanochtend ook op het nieuws. Ik hoorde het terwijl ik in de keuken stond, dus weet niet op welke zender en wie het op tv vertelde.
Maar hoorde zeggen dat als meer mensen hun dieren verzekeren de premie’s lager konden worden. Jaja, ze denken zeker dat we gek zijn, geloof er niks van dat de premies dan lager worden. Wij betalen nu al voor twee honden 75 euro per maand, en dan zit het gebit en de vaccinaties er niet bij.
We begonnen met 50 euro per maand voor twee honden, is in zes jaar dus aardig duurder geworden.
Afbeelding

Tanja en Anne
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Gos schreef: 14 dec 2023, 12:38
Kelperuaantjes schreef: 14 dec 2023, 12:06 Bijzonder datmen dit wil verplichten. Hoe willen ze dat controleren en handhaven? Moeten de dierenartsen als politieagenten optreden of zo?
Mee eens hoor! Ik hoorde het vanmorgen op de radio. Er werd gezegd dat ze het wilden om te voorkomen dat mensen hun dier een spuitje lieten geven ipv een behandeling waar ze geen geld voor beschikbaar hebben. Of dit het probleem oplost valt natuurlijk te betwijfelen.
Denk ook dat het het probleem niet oplost, tenslotte heb je altijd nog een eigen risico van 20%. Dus stel dat een operatie 5000 euro kost, zijn mensen alsnog 1000 euro kwijt. Sommige mensen hebben dat ook niet liggen.
Afbeelding

Tanja en Anne
Kelperuaantjes

Gonnie schreef: 14 dec 2023, 13:04
Kelperuaantjes schreef: 14 dec 2023, 12:06 Bijzonder datmen dit wil verplichten. Hoe willen ze dat controleren en handhaven? Moeten de dierenartsen als politieagenten optreden of zo?
Mee eens hoor! Ik hoorde het vanmorgen op de radio. Er werd gezegd dat ze het wilden om te voorkomen dat mensen hun dier een spuitje lieten geven ipv een behandeling waar ze geen geld voor beschikbaar hebben. Of dit het probleem oplost valt natuurlijk te betwijfelen.
Denk ook dat het het probleem niet oplost, tenslotte heb je altijd nog een eigen risico van 20%. Dus stel dat een operatie 5000 euro kost, zijn mensen alsnog 1000 euro kwijt. Sommige mensen hebben dat ook niet liggen.
Ik denk dat het heel veel zou schelen als mensen die op voorhand al te weinig inkomsten hebben om de extra onvoorziene kosten voor een huisdier te kunnen ophoesten gewoon niet aan een huisdier zouden beginnen.
Maar ja, dat is een utopie denk ik want het lijkt wel alsof je juist bij hen gewoon standaard 1 of meerdere huisdieren ziet.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Kelperuaantjes schreef: 14 dec 2023, 13:13

Ik denk dat het heel veel zou schelen als mensen die op voorhand al te weinig inkomsten hebben om de extra onvoorziene kosten voor een huisdier te kunnen ophoesten gewoon niet aan een huisdier zouden beginnen.
Maar ja, dat is een utopie denk ik want het lijkt wel alsof je juist bij hen gewoon standaard 1 of meerdere huisdieren ziet.
Nou, soms komen mensen in de problemen als ze al huisdieren hebben, is in deze tijd natuurlijk niet echt gek. Sommige kunnen geeneens de verwarming meer aan doen omdat ze dat niet meer kunnen betalen. Of worden hun huis uitgezet door de toeslagenaffaire, en moeten ook veel geld terug betalen aan de belasting wat onterecht is, maar voordat het opgelost is ben je ondertussen wel je geld kwijt.
Als je in de problemen komt doe je ook niet een twee drie je honden weg waar je aan gehecht bent.
Afbeelding

Tanja en Anne
Kelperuaantjes

Gonnie schreef: 14 dec 2023, 13:18
Kelperuaantjes schreef: 14 dec 2023, 13:13

Nou, soms komen mensen in de problemen als ze al huisdieren hebben, is in deze tijd natuurlijk niet echt gek. Sommige kunnen geeneens de verwarming meer aan doen omdat ze dat niet meer kunnen betalen. Of worden hun huis uitgezet door de toeslagenaffaire, en moeten ook veel geld terug betalen aan de belasting wat onterecht is, maar voordat het opgelost is ben je ondertussen wel je geld kwijt.
Als je in de problemen komt doe je ook niet een twee drie je honden weg waar je aan gehecht bent.
Daar heb ik het ook niet over hè, over mensen die financieel in de problemen komen als ze al in het bezit zijn van een huisdier. ;)
Célie
Posts in topic: 10
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

*Esther schreef: 14 dec 2023, 09:59 Mijn 1e gedachte was: jaja de dierenliefhebbers verzekeren hun dieren zodat de evidensia griezels de facturen een paar keer over de kop kunnen laten gaan. Gewoon een nieuw verdienmodel. Nee, dank u.

*typo
Nou idd dit dus!
dre

Bericht door dre »

Gos schreef: 14 dec 2023, 12:38 Er werd gezegd dat ze het wilden om te voorkomen dat mensen hun dier een spuitje lieten geven ipv een behandeling waar ze geen geld voor beschikbaar hebben.
Nou zal het niet een populaire mening zijn, maar wat is er mis mee om een ziek of gewond dier in te laten slapen als er geen geld voor behandeling is?

Nu zijn ze bij ons ook allemaal niet verzekerd en heb ik nog geen enkel moment spijt gehad, ook niet nu Kenzi epilepsie heeft en we even moesten slikken voor de rekening van de neuroloog inclusief mri :schrik:
Afbeelding
*Esther
Posts in topic: 2
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Oh wat een rotziekte. Hoe oud is Kenzi? Hoe gaat het nu?
Afbeelding
Célie
Posts in topic: 10
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

dre schreef: 14 dec 2023, 13:59
Gos schreef: 14 dec 2023, 12:38 Er werd gezegd dat ze het wilden om te voorkomen dat mensen hun dier een spuitje lieten geven ipv een behandeling waar ze geen geld voor beschikbaar hebben.
Nou zal het niet een populaire mening zijn, maar wat is er mis mee om een ziek of gewond dier in te laten slapen als er geen geld voor behandeling is?

Nu zijn ze bij ons ook allemaal niet verzekerd en heb ik nog geen enkel moment spijt gehad, ook niet nu Kenzi epilepsie heeft en we even moesten slikken voor de rekening van de neuroloog inclusief mri :schrik:
Nou ik vind het geen rare mening, of als de behandeling zo idioot duur is dat je gewoon het geld er niet voor over hebt.
Als Oes wat zou krijgen en het gaat 6000 euro(of meer) kostten om haar te behandelen en je weet dan niet eens of ze het dan gaat redden dan zeg ik nee hoor laat haar maar inslapen. Was laatst toch ook met een kat bij een stichting kostte 12000 euro en kat is daarna alsnog overleden, hoeveel gezonde dieren had zo'n stichting daar niet mee kunnen redden denk ik dan.

uit bericht AD schreef:In Nederland sterven jaarlijks 130.000 honden en katten aan de gevolgen van kanker. Daarvan hadden er op z'n minst 7000 gered kunnen worden. Veel baasjes zijn er laat bij. Een kleine groep denkt dat bepaalde symptomen niet erg zijn, vanzelf overgaan of ze kijken het aan omdat ze een bezoek aan de dierenarts te duur vinden. Daardoor sterven veel dieren onnodig omwille van geld, zegt Iris de Leeuw van dierenverzekeraar Figo.
:roll: Gered op wat voor manier, dat ze 6 maanden langer leefden of wat anders....??
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik heb het ook gehoord. Ik zou er niet aan moeten denken.
Misschien zat het in een recente aflevering van Pointer? Daar hadden ze het met name ook over Evidensia en Anicura.

De aflevering 'Wordt de dierenarts onbetaalbaar?':
https://npo.nl/start/serie/pointer/seiz ... pointer_33
Plaats reactie