senioren draadje

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
dre
Posts in topic: 9

Re: senioren draadje

Bericht door dre »

Hier 2 oudjes, Shelly wordt in januari 15 en Juno wordt 13 in het voorjaar.

Afbeelding

Vooral Juno is de laatste jaren snel oud geworden. Ze willen allebei niet meer op lange(re) wandelingen en zo wel is 5km echt de max. Maar goed, ze willen ook niet meer met de auto weg, dus af en toe hebben ze pech, maar verder mogen ze lekker thuis slapen.

Ze mankeren verder niets, behalve een gebrek aan spieren en conditie, maar ik hoop dat als ik met 80 jaar het dorp niet meer 5x daags over wil, dat iemand mij ook niet gaat dwingen :')
Shelly heeft een wratje op haar ooglid, dat hou ik in de gaten, maar hij zit er al ruim een jaar en hindert niet gelukkig.

Wel merken we nu met Vida dat Juno de leiding heeft losgelaten. Juno was mijn rots, Shelly kan het niet aan (als iets anders is dan normaal schiet ze in paniek) en Kenzi is er te naïef voor, Vida staat duidelijk sterker op haar pootjes en je merkt heel duidelijk de schuiving in rangorde, inclusief iedereen die zich ook schikt daarin.
Afbeelding
Josefien
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Mooi topic, al die verhalen en ervaringen met onze ouwetjes.

In zijn Spaanse paspoort staat geboortejaar 2010, maar de DA van de NL-se opvang en mijn eigen DA hebben hem ingeschat op 2008 of daaromtrent. Laat ik het maar in het midden houden, Javier zal zo'n 14 jaar zijn.
In al die jaren dat ik hem ken , heeft hij zo'n positieve ontwikkeling doorgemaakt. Ik houd het hierbij, omdat ik anders het gevoel krijg dat ik een soort necrologie schrijf.
Twee jaar geleden ging het niet goed, ouwemannenkwalen (spondylose, arthritis), waardoor we niet meer konden doen waar zijn hart lag. Eindeloos wandelen, struinen, tempobeulen, achter zijn neus aan, op markten rondscharrelen. Zijn wereld werd een stuk kleiner, ondanks medicatie raakte hij mentaal in een dip. Ik kreeg hem niet meer goed op de rit. Dit had ook zijn weerslag op Merlijntje, die gevoelig kan reageren op veranderingen. Zo merk ik bijvoorbeeld eerder aan hem wanneer ik verkouden of anderszins ga worden, dan dat ik het zelf besef.
Hij wil dan ook niet meer op stap en weigert domweg het erf te verlaten, als zijn incrowd niet ok is.
Om die negatieve spiraal te doorbreken, koos ik voor Edison. Ik vond het wel wat riskant, zo'n jong energiek type erbij. Maar uit filmpjes zag ik dat hij hondsociaal was en respect toonde
En wat is dit goed uitgepakt. Javier raakte uit zijn impasse, kreeg weer zin en lust in het leven. :hartjes: Een nieuwe taak, het meehelpen opvoeden van een jonge hond, om hem uiteindelijk te spannen voor zijn eigen karretje (opportunist als hij is). Edison doet het werk, Javier geniet van de lusten. Het speuren naar muizen laat hij over aan de kleine, het vangen doet hij zelf. En dan is hij zo tevreden en gelukkig met zichzelf dat dat gelukt is.
Hij is gedurende de dag veel meer in beweging, medicatie is niet meer nodig, supplementen volstaan.
En die ouwe draait ons allemaal om zijn vinger. Deed hij altijd al, maar nu toch iets meer.
Hij veroorlooft zich van alles, en het is hem van harte gegund. Geen doffe blik, maar sprankelende ogen, daar gaan we voor. Javier rocks :cheer:
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 33
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Hier ook een dame die echt een oudje aan het worden is.

Afbeelding

Over twee maanden wordt ze 13 en vooral het laatste jaar is ze echt wel een senior geworden. Ze heeft wat artrose in polsen en voeten, waartegen Librela gelukkig ontzettend goed werkt, en ze hoort niet meer zo goed. Ook slaapt ze meer en langer aan één stuk, ik denk ook omdat ze niet alles meer hoort en voorheen vaker tussendoor wakker werd als ze bijvoorbeeld hoorde dat ik opstond. Nu merkt ze dat niet en slaapt ze door. Maar voor een hond die altijd erg geluidsgevoelig is geweest is haar leven denk ik een stuk minder stressvol nu ze lang niet alles meer hoort :mrgreen:

Heel lange wandelingen hoeven ook niet meer echt van haar, maximaal een uurtje en dan op een enigszins goed begaanbare ondergrond. Kiezelpaadjes vermijdt ze liever, ze heeft niet meer de kracht in haar voeten om daar lekker overheen te lopen.
Spelen met mij en speelgoed wil ze nog wel elke dag een paar keer per dag, dat is nog steeds haar lust en haar leven. Met de andere honden speelt ze niet meer veel, heel af en toe met Fayah, maar dat is dan echt een ouwehondenspelletje - Fayah voelt dat gelukkig heel goed aan, ze beukt Mila niet omver of zo.

Ze is milder geworden naar de andere honden, bemoeit zich minder met dingen. Ze dwingt nog steeds wel veel respect af als het moet, maar lijkt niet meer zo de behoefte te hebben om zich te laten gelden. Ze is ook in het algemeen wat liever geworden, wil wat vaker knuffelen en komt vaker om aandacht vragen, vroeger was ze nooit zo'n knuffelhond.
dre schreef: 13 dec 2023, 00:20 Wel merken we nu met Vida dat Juno de leiding heeft losgelaten. Juno was mijn rots, Shelly kan het niet aan (als iets anders is dan normaal schiet ze in paniek) en Kenzi is er te naïef voor, Vida staat duidelijk sterker op haar pootjes en je merkt heel duidelijk de schuiving in rangorde, inclusief iedereen die zich ook schikt daarin.
Ik denk dat dat hier ook enigszins gaande is. Mila is nog steeds de 'eindbaas' als puntje bij paaltje komt, maar houdt zich er uit zichzelf steeds meer buiten. Amy en Arlo hebben totaal geen ambities en kwaliteiten op dat gebied, dus Fayah vult dat gat nu op een heel natuurlijke manier steeds meer op, met haar bijna twee jaar begint ze op dat vlak ook volwassen te worden. Tussen Mila en Fayah levert dat gelukkig totaal geen spanning op. Fayah heeft nog steeds ontzettend veel respect voor Mila, heeft niet die geldingsdrang op dat gebied die Mila altijd wel heeft gehad en Mila vindt het prima om het een en ander aan Fayah te delegeren. :mrgreen:
Hier zie je vanaf 1:20s bijvoorbeeld dat haar overwicht nog steeds onbetwist is :engel:

Afbeelding
Mo-yi
Posts in topic: 71
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

dre schreef: 13 dec 2023, 00:20 Hier 2 oudjes, Shelly wordt in januari 15 en Juno wordt 13 in het voorjaar.

Afbeelding

Vooral Juno is de laatste jaren snel oud geworden. Ze willen allebei niet meer op lange(re) wandelingen en zo wel is 5km echt de max. Maar goed, ze willen ook niet meer met de auto weg, dus af en toe hebben ze pech, maar verder mogen ze lekker thuis slapen.

Ze mankeren verder niets, behalve een gebrek aan spieren en conditie, maar ik hoop dat als ik met 80 jaar het dorp niet meer 5x daags over wil, dat iemand mij ook niet gaat dwingen :')
Shelly heeft een wratje op haar ooglid, dat hou ik in de gaten, maar hij zit er al ruim een jaar en hindert niet gelukkig.

Wel merken we nu met Vida dat Juno de leiding heeft losgelaten. Juno was mijn rots, Shelly kan het niet aan (als iets anders is dan normaal schiet ze in paniek) en Kenzi is er te naïef voor, Vida staat duidelijk sterker op haar pootjes en je merkt heel duidelijk de schuiving in rangorde, inclusief iedereen die zich ook schikt daarin.
:hartjes:
15 jaar is erg mooi zeg, en ook mooi hoe de taken dan ook verschuiven onderling
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Diana schreef: 13 dec 2023, 06:37 Hier ook een dame die echt een oudje aan het worden is.

Afbeelding

Vreselijk lief snoetje :I:
Afbeelding
Perle
Posts in topic: 8

Bericht door Perle »

Ons omaatje Alisha is 15,5. Ze doet het nog goed maar er zijn natuurlijk wel wat aanpassingen.

Ik moet haar wat afremmen, 10-15min per keer spelen of wandelen is genoeg, anders gaan de achterpootjes een beetje slepen.
Dus wandelingetje is 7 huizen naar links of rechts en weer terug en ze mag lekker zoveel snuffelen als ze wil.
Ze hoort nog amper, enkel fluiten komt nog wel door maar we verstaan elkaar wel met gebaren. Daardoor is ze me soms wel 'kwijt' in de tuin en dan staat ze aan de achterdeur te zoeken naar mij. Het is zo aandoenlijk hoe blij ze dan is als ze me weer ziet opduiken.
Ze slaapt heel vast en door het amper horen reageert ze dus vaak niet als ik thuis kom. Dat heeft al wel voor een paar bange momenten gezorgd (ademt ze nog :schrik: ?).

In de auto en op de tafel bij de dierenarts 'springt ze nog zelf :pffff: ' maar ik help haar stiekem met een Help'em Up harnas.

We hebben maandelijks een afspraak bij de dierenarts. Ze krijgt nu ruim 2 jaar anabolica. Toen gestart met het idee 'ach, het is belastend voor de organen maar voor hoe lang gaat het nog zijn, ze is 13' :LOL: . En sinds een halfjaar krijgt ze ook Librela.
Af en toe zwemmen in het hydrotherapie bad. Massage probeer ik maar vind ze -frustrerend genoeg- maar stom. En Alisha dwing je niet... :oeps:

Er liggen op strategische plekken anti-slip matten. Ze krijgt een jas aan als het koud is en regent (zelf trekt ze zich daar niks van aan).

Ze speelt nog steeds, appporteert, molt speeltjes, is nog altijd de baas van de bende Iedereen die haar bezig ziet, vindt het ongelofelijk dat ze al zo'n hoge leeftijd heeft.
Ik klaag helemaal niet... :I:

Afbeelding
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Perle schreef: 13 dec 2023, 09:58 Ons omaatje Alisha is 15,5. Ze doet het nog goed maar er zijn natuurlijk wel wat aanpassingen.

Ik moet haar wat afremmen, 10-15min per keer spelen of wandelen is genoeg, anders gaan de achterpootjes een beetje slepen.
Dus wandelingetje is 7 huizen naar links of rechts en weer terug en ze mag lekker zoveel snuffelen als ze wil.
Ze hoort nog amper, enkel fluiten komt nog wel door maar we verstaan elkaar wel met gebaren. Daardoor is ze me soms wel 'kwijt' in de tuin en dan staat ze aan de achterdeur te zoeken naar mij. Het is zo aandoenlijk hoe blij ze dan is als ze me weer ziet opduiken.
Ze slaapt heel vast en door het amper horen reageert ze dus vaak niet als ik thuis kom. Dat heeft al wel voor een paar bange momenten gezorgd (ademt ze nog :schrik: ?).

In de auto en op de tafel bij de dierenarts 'springt ze nog zelf :pffff: ' maar ik help haar stiekem met een Help'em Up harnas.

We hebben maandelijks een afspraak bij de dierenarts. Ze krijgt nu ruim 2 jaar anabolica. Toen gestart met het idee 'ach, het is belastend voor de organen maar voor hoe lang gaat het nog zijn, ze is 13' :LOL: . En sinds een halfjaar krijgt ze ook Librela.
Af en toe zwemmen in het hydrotherapie bad. Massage probeer ik maar vind ze -frustrerend genoeg- maar stom. En Alisha dwing je niet... :oeps:

Er liggen op strategische plekken anti-slip matten. Ze krijgt een jas aan als het koud is en regent (zelf trekt ze zich daar niks van aan).

Ze speelt nog steeds, appporteert, molt speeltjes, is nog altijd de baas van de bende Iedereen die haar bezig ziet, vindt het ongelofelijk dat ze al zo'n hoge leeftijd heeft.
Ik klaag helemaal niet... :I:

Afbeelding
Wat heerlijk zo!
Ik herken dat "ademt ze nog?" ook, hier ademt ze dieper in als ze ligt, best rustgevend eigenlijk, en als ze echt in slaap sukkelt hoor je haar soms niet en dan check ik wel even en ben dan opgelucht als ik haar zie ademen.
Ik dacht twee jaar geleden dat ze misschien wat artrose kon hebben. Ze mankte af en toe en was wat stram bij het opstaan, dus hup naar de d.a, waar ze sierlijk de tafel opsprong, en als een ballerina al dr poten liet voelen en draaien..was niks aan de hand :smile: . Het ging ook weer weg. Ietwat strammer lijkt ze soms maar ik kijk het nu langer aan en tot nu toe zijn het alleen wat momenten en is dat vrij snel weg.
Een paar weken terug bij de d.a geweest voor een bult onder haar oor/wang, en daar zijn gelijk al haar poten weer bevoelt en gedraaid en gestrekt en als een balerina hoor, met een trotse blik in dr ogen :mrgreen:
Afbeelding
Perle

Bericht door Perle »

Hahaha, ik kan me die trotse blik echt levendig voorstellen!
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

En zo snel kan het met een senior ook van de ene op de andere dag heel anders zijn :ugh:
Hoogstwaarschijnlijk heeft Mila sinds vanmorgen een aanval van geriatrisch vestibulair syndroom :(
Afbeelding
Perle

Bericht door Perle »

Diana schreef: 15 dec 2023, 09:57 En zo snel kan het met een senior ook van de ene op de andere dag heel anders zijn :ugh:
Hoogstwaarschijnlijk heeft Mila sinds vanmorgen een aanval van geriatrisch vestibulair syndroom :(
Ach nee :euh:
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 21
Contacteer:

Bericht door Maart »

Bah, hopelijk knapt ze nog op!
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Diana schreef: 15 dec 2023, 09:57 En zo snel kan het met een senior ook van de ene op de andere dag heel anders zijn :ugh:
oh nee! hoe gaat het nu?
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Mo-yi schreef: 15 dec 2023, 10:54
oh nee! hoe gaat het nu?
Ze is wel rustig, maar ze is totaal haar evenwicht kwijt. De ogen gaan nog steeds van links naar rechts, maar dat is wel minder heftig dan vanmorgen.
Ik heb haar naar de tuin getild en ze heeft daar een plas gedaan. De pootreflexen zijn normaal en ze toont verder ook geen pijn of zo, ze kon ook gewoon door de hurken gaan om te plassen. Maar je ziet met lopen dat voor haar de hele wereld draait, dus ze is wankel en ongecoördineerd.
Ze wilde wel een snoepje en ligt nu gewoon rustig in de mand te slapen. Ik moet wel bij haar blijven zitten, want anders wil ze alleen maar naar mij toe en dat gezwalk in combinatie met plavuizen vind ik niet zo'n goed idee. Dus ik heb me naast haar mand geïnstalleerd en toen vond ze het zelf ook een prima idee om in de mand te blijven liggen.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het geen GVS is, ze heeft precies alle symptomen. Vanmorgen nadat ik wakker werd liep ze nog mee de tuin in en was alles normaal, en ineens 1,5 - 2 uur later moest ze overgeven en was ze totaal haar evenwicht kwijt.
Ik kan alleen maar hopen dat ze het ergste heeft gehad en dat ze hier ook weer gewoon volledig van herstelt.
Afbeelding
Jay
Posts in topic: 6

Bericht door Jay »

:flower: Oh wat naar Diana ! Hoop dat Mila snel herstelt.
Afbeelding
dre
Posts in topic: 9

Bericht door dre »

Owh jeetje arme Mila, ik hoop dat ze snel hersteld
Afbeelding
Tamara/Bayko
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Bericht door Tamara/Bayko »

GVS is zo vervelend, maar het herstel kan gelukkig snel gaan. Ik duim dat dit bij Mila ook het geval is. Probeer haar voorlopig zo weinig mogelijk prikkels te geven, dus ruimte donker houden, geen hevige geluidsprikkels etc.
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Loraine
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ach Mila toch... :nocheer: :vlinder:
Gelukkig knappen ze vaak weer redelijk vlot op na gvs maar dat maakt het niet leuker voor haar natuurlijk. :ugh:

Hier ook een hoogbejaarde hond, of nou ja, oppashond en mijn hondse 'broertje'.
Toby is van juli 2008, heeft onlangs een TIAtje oid gehad en loopt nu een beetje scheef en zijn balans is iets verminderd.
Daarnaast was hij al zo ongeveer doof, ziet slecht en lijkt het soms niet meer helemaal mee te krijgen maar hij is gelukkig, liep tot voor kort nog rustig een flinke wandeling mee etc.
Hij is nu wel een hondje van de dag, de laatste nog levende uit zijn nest (eigen fok, mama werd 17,5 en papa 14 geloof ik).

Toby is de linker hond, een JRTxBichon Frisé:
Afbeelding
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Arme Mila ,hopelijk voelt ze zich snel beter
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Wat naar Diana :(
Met de DA contact gehad?
Het is waarschijnlijk de juiste diagnose, maar voor de zekerheid andere oorzaken uitsluiten?
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Dankjewel voor alle lieve woorden!
Tamara/Bayko schreef: 15 dec 2023, 14:29 GVS is zo vervelend, maar het herstel kan gelukkig snel gaan. Ik duim dat dit bij Mila ook het geval is. Probeer haar voorlopig zo weinig mogelijk prikkels te geven, dus ruimte donker houden, geen hevige geluidsprikkels etc.
Dat is wel wat lastig met FayahLawaaia :x Die nu natuurlijk energie te over heeft, want ik was de hele dag vooral met Mila bezig.
ranetje schreef: 15 dec 2023, 17:43 Wat naar Diana :(
Met de DA contact gehad?
Het is waarschijnlijk de juiste diagnose, maar voor de zekerheid andere oorzaken uitsluiten?
Nee, nog niet, ik kijk vandaag nog even aan. Haar ogen bewegen nog steeds heen en weer, maar ze heeft wel twee keer een hand brokken gegeten (meer heb ik ook niet gegeven omdat ze dus vanmorgen moest overgeven) en ook gedronken. Ze kan inmiddels ook zelf gaan zitten en rustig opstaan zonder om te vallen. Ze heeft zelf gelopen in de tuin met het tuigje van Amy aan dat ik bovenop vasthield om haar te helpen met de balans en dat lukte wel op die manier - heel rustig en voorzichtig, maar dan gebruikt ze in ieder geval toch nog enigszins haar spieren.
Alles wijst volgens mij heel erg in de richting van een GVS (ze houdt ook haar kop scheef) en dan kan een dierenarts verder ook niet veel doen, dus dan bespaar ik haar liever het gesleep daarheen. Maar als ik morgenochtend twijfel of ik zie andere rare dingen, sta ik er meteen op de stoep.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Diana schreef: 15 dec 2023, 17:57
ranetje schreef: 15 dec 2023, 17:43 Wat naar Diana :(
Met de DA contact gehad?
Nee, nog niet, ik kijk vandaag nog even aan. Haar ogen bewegen nog steeds heen en weer, maar ze heeft wel twee keer een hand brokken gegeten (meer heb ik ook niet gegeven omdat ze dus vanmorgen moest overgeven) en ook gedronken. Ze kan inmiddels ook zelf gaan zitten en rustig opstaan zonder om te vallen. Ze heeft zelf gelopen in de tuin met het tuigje van Amy aan dat ik bovenop vasthield om haar te helpen met de balans en dat lukte wel op die manier - heel rustig en voorzichtig, maar dan gebruikt ze in ieder geval toch nog enigszins haar spieren.
Alles wijst volgens mij heel erg in de richting van een GVS (ze houdt ook haar kop scheef) en dan kan een dierenarts verder ook niet veel doen, dus dan bespaar ik haar liever het gesleep daarheen. Maar als ik morgenochtend twijfel of ik zie andere rare dingen, sta ik er meteen op de stoep.
:ok:
Lijkt inderdaad wel heel sterk op GVS
Hopelijk gaat het nu alleen bergopwaarts
Afbeelding
K@ren

Bericht door K@ren »

Arme Mila. Klinkt inderdaad als GVS. Bijna al onze honden hebben het gehad. Maar gelukkig kunnen ze er goed van opknappen. Beterschap voor Mila, hopelijk gaat het snel beter met haar 🍀
Afbeelding
Babs
Posts in topic: 10
Welke: Babstaard kruising van een mix

Bericht door Babs »

Ach arme Mila, Babs heeft toevallig vorige week ook een gvs aanval gehad en zij was er heel snel weer bovenop. Babs kreeg bij de dierenarts een injectie tegen de misselijkheid en voor thuis nog pilletjes, misschien dat je met dit verhaal wel pilletjes kunt halen bij de dierenarts zonder dat ze per se mee moet voor een consult.
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Indien mogelijk zou ik de vitamine B12 ook eens laten controleren, dat kan wel tekort zijn.
(Ik laat die sowieso jaarlijks checken)
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
ranetje

Bericht door ranetje »

Maart schreef: 15 dec 2023, 20:31 Indien mogelijk zou ik de vitamine B12 ook eens laten controleren, dat kan wel tekort zijn.
(Ik laat die sowieso jaarlijks checken)
Laat je dat bij elke hond checken of alleen bij oude honden @Maart ?

Claire heeft van tijd tot tijd een B12 tekort, maar dat uit zich bij haar in afvallen.
Afbeelding
Plaats reactie