senioren draadje

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Maart
Posts in topic: 21
Honden: 3
Contacteer:

Re: senioren draadje

Bericht door Maart »

ranetje schreef: 15 dec 2023, 22:05
Maart schreef: 15 dec 2023, 20:31 Indien mogelijk zou ik de vitamine B12 ook eens laten controleren, dat kan wel tekort zijn.
(Ik laat die sowieso jaarlijks checken)
Laat je dat bij elke hond checken of alleen bij oude honden @Maart ?

Claire heeft van tijd tot tijd een B12 tekort, maar dat uit zich bij haar in afvallen.
Ter preventie gewoon vanaf 10jaar, maar als er wat scheelt, is dat wel eentje die ik sinds meer kennis snel laat checken, idem met vb zink.
Maar als jaarlijkse controle laat ik gewoon de DA uitgebreid bloedonderzoek doen (incl t4 en cholesterol) en dan bijkomstig b12 & zink door het laboratorium, als creatine/fosfor goed zijn bij de DA, laat in ook SDMA door het labo controleren.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Diana
Posts in topic: 33
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Dankjewel voor de tips!
Wat betreft de misselijkheid valt het mee gelukkig, Mila heeft sowieso een ijzeren maag - ik denk dat zij in haar hele leven maar drie keer heeft overgegeven. De twee handen eten van gisteren zijn erin gebleven. Ontlasting was vanmorgen ook keurig. En beter: vanmorgen is ze twee keer zelf naar de waterbak gelopen, heel voorzichtig en wankel nog, maar zonder om te vallen :cheer: Ze wil nu ook weer van alles en heeft duidelijk andere plannen dan alleen maar de hele dag in de mand liggen, wat ze gisteren nog wel prima vond. Er staat namelijk gewoon een waterbak naast haar mand, maar nee, dat is geen goed water, ze wil naar de normale waterbak aan de andere kant van de kamer :F:

Ik ga sowieso maandag naar de dierenarts voor een check en bloedonderzoek en zal dan die vitamine B12 ook even specifiek benoemen.
Afbeelding
Reza
Posts in topic: 10
Honden: 2
Welke: Beagle - Duitse Herder

Bericht door Reza »

Hier ook een senior, mijn Beagle gaat over 2 weken zijn 16e verjaardag vieren.

Afgelopen januari heeft hij ook een gvs aanval gehad, best een flinke want het duurde toch een dag of drie voor zijn ogen weer rustig stonden. Hij kan nog een uurtje lopen (al neem ik wel een buggy mee voor het geval dat). Helaas zet hij nog wel snel aan dus het is nog wel zoeken naar een evenwicht van lekker verwennen met kauwbotten zonder dat hij tonnetje rond wordt.

Sterkte met Mila, want ze zijn er even echt goed naar van.
Diana

Bericht door Diana »

Reza schreef: 16 dec 2023, 09:08 Hier ook een senior, mijn Beagle gaat over 2 weken zijn 16e verjaardag vieren.

Afgelopen januari heeft hij ook een gvs aanval gehad, best een flinke want het duurde toch een dag of drie voor zijn ogen weer rustig stonden. Hij kan nog een uurtje lopen (al neem ik wel een buggy mee voor het geval dat). Helaas zet hij nog wel snel aan dus het is nog wel zoeken naar een evenwicht van lekker verwennen met kauwbotten zonder dat hij tonnetje rond wordt.

Sterkte met Mila, want ze zijn er even echt goed naar van.
Wat een leeftijd! :80: :ok:
Goed om te lezen dat jouw beagle er helemaal van is hersteld, ondanks zijn hoge leeftijd.
Mila's ogen zijn ook nog niet helemaal rustig, maar het is wel veel minder heftig dan gisteren.
Ondertussen heeft ze nog een keer een rondje door de tuin gemaakt en een kwart portie brokken verorberd, dat at ze met smaak uit de bak (gisteren alleen nog maar uit de hand). Dus ik durf wel weer redelijk optimistisch gestemd te zijn :E: Aan haar doorzettingsvermogen en wilskracht zal het niet liggen in ieder geval :engel:
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 1
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ach, Mila ❤️ lief al die oudjes!

Hier is Dalí de senior. Hij is 11 en zit nog vol levenslust. Met zijn nieuwe knie wil hij weer uren lopen. Maar het jeugdige is er echt wel af :lol1:

Afbeelding
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Vandaag de labo resultaten van Runar ontvangen, zink te kort & sdma te hoog (beide minimaal). Toch wel blij om het extra aan te vragen dus, de dierenarts vond het toch ook wel een goed plan geweest.
We weten waaraan te werken dus!

Voedingsadvies op maat.

ranetje

Bericht door ranetje »

Is er iets om de nieren te ondersteunen?
En kan je zink toevoegen?
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ja, zink is gelukkig goed toe te voegen via suppletie, binnen 8 weken terug controle dan.

Nu ga ik nog eens zijn urine laten onderzoeken om te zien of daar niet misschien een ontsteking zit waardoor sdma verhoogd is.

Voedingsadvies op maat.

ranetje

Bericht door ranetje »

Maart schreef: 19 dec 2023, 17:39 Ja, zink is gelukkig goed toe te voegen via suppletie, binnen 8 weken terug controle dan.

Nu ga ik nog eens zijn urine laten onderzoeken om te zien of daar niet misschien een ontsteking zit waardoor sdma verhoogd is.
:ok:
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Hoe gaat het met Mila?
Afbeelding
Mo-yi
Posts in topic: 71
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Smoushond schreef: 20 dec 2023, 08:02 Hoe gaat het met Mila?
Ja, wilde ik ook juist vragen
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Het gaat elke dag beter! :cheer:
Ze loopt inmiddels alweer vrij goed, alleen nog af en toe wat wiebelig op oneffen ondergrond. Ze is dus weer zelfredzaam, kan zelf opstaan uit de mand, naar de waterbak lopen, een eigen ligplek kiezen, een rondje maken door de tuin, etc. Ik til haar nog wel van de trap af (om in mijn tuin te komen, moet ik een trapje van drie treden achter het huis af), maar dat wil ze zelf ook, want ze blijft een meter voor de trap op mij staan wachten. Ze wil ook weer spelen, wat we op een voorzichtige en rustige manier ook doen, eet goed, haar ogen gaan niet meer heen en weer, het koppie staat veel minder scheef, kortom: ik denk dat dit weer helemaal goed komt.

Dit was 2 dagen geleden toen ze voor het eerst weer ging spelen (inmiddels staat ze dus alweer wat steviger op de poten):
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Diana schreef: 20 dec 2023, 10:23 Het gaat elke dag beter! :cheer:
Ze loopt inmiddels alweer vrij goed, alleen nog af en toe wat wiebelig op oneffen ondergrond. Ze is dus weer zelfredzaam, kan zelf opstaan uit de mand, naar de waterbak lopen, een eigen ligplek kiezen, een rondje maken door de tuin, etc. Ik til haar nog wel van de trap af (om in mijn tuin te komen, moet ik een trapje van drie treden achter het huis af), maar dat wil ze zelf ook, want ze blijft een meter voor de trap op mij staan wachten. Ze wil ook weer spelen, wat we op een voorzichtige en rustige manier ook doen, eet goed, haar ogen gaan niet meer heen en weer, het koppie staat veel minder scheef, kortom: ik denk dat dit weer helemaal goed komt.

Dit was 2 dagen geleden toen ze voor het eerst weer ging spelen (inmiddels staat ze dus alweer wat steviger op de poten):
:hartjes: :cheer:
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Zo fijn dat ze alweer goed herstelt :I:
Afbeelding
Tamara/Bayko
Posts in topic: 2
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Bericht door Tamara/Bayko »

Dat ziet er alweer aardig uit. Zelfs een sprongetje. Braaf zo, Mila :I:
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Diana

Bericht door Diana »

Tamara/Bayko schreef: 20 dec 2023, 14:09 Dat ziet er alweer aardig uit. Zelfs een sprongetje. Braaf zo, Mila :I:
Ja, en dit was twee dagen na de 'aanval', we zijn inmiddels weer twee dagen verder en elke dag wordt ze wat stabieler en fitter. Dus ik ben weer gerustgesteld. Zolang Mila kan spelen is ze gelukkig, en ik vind het ook heel belangrijk dat ze zelfredzaam is.
Ik doe haar voortaan wel in de bench als ik wegga, puur voor mijn eigen gemoedsrust dat er niets geks kan gebeuren als ik er niet bij ben, maar verder is onze routine weer grotendeels genormaliseerd.
Afbeelding
HillieS
Posts in topic: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Fijn dat t weer beter gaat met Mila!

Hier 2 senioren, al is Yara dat puur alleen qua leeftijd :LOL:
Yara is 11,5 en huppelt, rent en speelt met haar dalmatiër vriend van bijna 2 en boerboel rottweiler kruising vriendin van 9 maanden alsof ze maximaal 3 of 4 jaar oud is.
Ze slaapt wel wat meer, maar niet ontzettend veel meer. En heeft wat minder beweging nodig dan toen ze jong was.

Jamie is 13 jaar en (morgen) 4 maanden.
Hij is al jaren 'oud'. Maar de laatste 2 jaar gaat het harder, en het laatste jaar nog wat harder lijkt het.
Hij is af en toe wat afwezig, staat dan wat voor zich uit te suffen. Gisteren waren we bij mijn ouders en de buurvrouw aaide hem, en ineens had hij door dat hij door een vreemde geaaid werd, en keek hij wat verschrikt op.
Slapen doet hij ook diep, en veel. En hij loopt wat strammer.
Qua supplementen zit hij aan cholodin en flexi life Forte.
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

ranetje schreef: 19 dec 2023, 17:31 Is er iets om de nieren te ondersteunen?
En kan je zink toevoegen?
Mo krijgt ook zink bij, ze had ook wat tekort ( komt bij poolhonden geregeld voor )
zij krijgt 60 mg
en online verkrijgbaar. Ik heb deze van Clark;

https://www.vitadvice.nl/clark-zink-60- ... Z7EALw_wcB
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Lothian schreef: 19 dec 2023, 13:00 Ach, Mila ❤️ lief al die oudjes!

Hier is Dalí de senior. Hij is 11 en zit nog vol levenslust. Met zijn nieuwe knie wil hij weer uren lopen. Maar het jeugdige is er echt wel af :lol1:

Afbeelding
Ja dat merk je wel he, het vrolijke is er nog maar het enthousiaste dempt wat
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik kan nou niet zeggen dat senior Rozi meer of dieper slaapt. Maar goed, Puli dus meestal in de waakstand want aan mij kunnen ze dat niet overlaten😂
Mijn vorige Puli’s hadden dat ook niet. Bakkie bleef kien tot vlak voor zijn dood (14) en mijn allereerste Puli werd 17 en hees zich nog altijd braaf op om te kijken wat ik nou weer ging uitspoken want dan moest ze achter me aanlopen en met haar neusje mijn kuit aantikken. Dat heb ik nog lang gemist…
Reza
Posts in topic: 10
Welke: Beagle - Duitse Herder

Bericht door Reza »

Feestdag vandaag. :hartjes:

Afbeelding
Diana