Vochtige mat/mand

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Plaats reactie
DoraFlora
Posts in topic: 4
Honden: 1
Welke: Cocker spaniel Labrador

Vochtige mat/mand

Bericht door DoraFlora »

Myla ligt bij ons in de bijkeuken voor de nacht.
Nu wordt haar mat hier vaak vochtig aan de onderkant.
Ik heb nu gewoon een losse mat voor haar, maar ze heeft ook al in een kunstof mand met mat gelegen en die mand heb ik ook al is op een pallet gezet zodat deze niet direct op de grond stond.
Ook toen werd het vochtig aan de onderkant.
De droger staat hier ook alleen die staat in de nacht niet aan en overdag hang ik het matje op. Ook is er verwarming die aan staat in de avond.

Heeft iemand hier een tip voor? Misschien een bepaald soort matje/mand.
Storm, Roxy, Moppie
Onze upon a time, can happen anytime.
Afbeelding
pioenroos
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Vochtige mat/mand

Bericht door pioenroos »

De mat op een hondenstretcher leggen? Geeft wellichtcmeer luchtcirculatie aan de onderkant.

En misschien als het toch erg vochtig is in de ruimte beter verwarmen/luchten overdag of een luchtontvochtiger?
Kan niet fijn zijn voor je hond als de ruimte zo koud en/of vochtig is. De vloer van de bijkeuken is wellicht niet geïsoleerd.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Het ligt een beetje aan de reden waarom het zo vochtig is.
Als het overdag niet is dan zal er te weinig ventilatie zijn om er een hond in te zetten.

Frisse lucht toelaten.

Overigens ben ik zelf niet zo kapot van een hond wegsluiten voor de nacht.
Waarom laat je haar niet gewoon lekker op de bank slapen?
DoraFlora

Bericht door DoraFlora »

EchoMira schreef: 20 dec 2023, 20:29 Het ligt een beetje aan de reden waarom het zo vochtig is.
Als het overdag niet is dan zal er te weinig ventilatie zijn om er een hond in te zetten.

Frisse lucht toelaten.

Omdat ze hier nog niet aan toe is.
Storm, Roxy, Moppie
Afbeelding
DoraFlora

Bericht door DoraFlora »

pioenroos schreef: 20 dec 2023, 20:26 De mat op een hondenstretcher leggen? Geeft wellichtcmeer luchtcirculatie aan de onderkant.

En misschien als het toch erg vochtig is in de ruimte beter verwarmen/luchten overdag of een luchtontvochtiger?
Kan niet fijn zijn voor je hond als de ruimte zo koud en/of vochtig is. De vloer van de bijkeuken is wellicht niet geïsoleerd.
De bijkeuken zelf is wel geïsoleerd de vloer wellicht niet. Ventileren doen we overdag inderdaad. Maar ik ben altijd bang dat ze het in de nacht koud krijgt dus dan gaat het raam dicht.
Ik zal eens een lucht ontvoxhtiger neerzetten daar heb ik nog niet aan gedacht.
Storm, Roxy, Moppie
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Laat het raam maar open. Als ze lekker droog is heeft ze het warmer dan in een onverwarmde vochtige ruimte.

Het is waarschijnlijk een vrij kleine ruimte en dan wordt het al snel bedompt. Een beetje zoals een hond in een auto met de ramen dicht.
Is geen ramp, hoor, maar het is niet nodig.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

DoraFlora schreef: 20 dec 2023, 20:37
EchoMira schreef: 20 dec 2023, 20:29 Het ligt een beetje aan de reden waarom het zo vochtig is.

Frisse lucht toelaten.

Mag ik vragen waarom niet?
Is ze nog steeds zou onrustig en vreterig als een jaar geleden?
Hewi

Bericht door Hewi »

Stretcher? Het vocht van de droger is er natuurlijk niet gelijk uit savonds.
Groetjes Heidi

Afbeelding
DoraFlora

Bericht door DoraFlora »

EchoMira schreef: 20 dec 2023, 20:55
DoraFlora schreef: 20 dec 2023, 20:37

Frisse lucht toelaten.

Mag ik vragen waarom niet?
Is ze nog steeds zou onrustig en vreterig als een jaar geleden?
Dat valt mee,
In huis pakt ze sowieso weinig eten, maar ze vind mijn tafel en plinten bij vlagen nog wel lekker.
Ik vind haar daar nu nog klaar voor, overdag kan ze prima een tijdje alleen in de woonkamer zijn maar voor de nacht vind ik dit te lang.
Storm, Roxy, Moppie
Afbeelding
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Is een puppyren neerzetten in de woonkamer een optie? Dan ligt ze in de woonkamer, maar kan niets slopen. En voor overdag is de puppyren zo weer opgevouwen en opgeborgen als je hem niet wilt/kunt laten staan. Mijn 3-jarige Afghaan zit in een puppyren (van 1 meter hoog) als ik er niet bij ben.
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 2
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik kan me herinneren dat hier eerder een topic over is geweest. Mensen moesten toen meteen denken aan kattenmanden die aan de onderkant vochtig zijn. Er werden ook allerhande oplossingen genoemd. Ik weet alleen niet meer wat het was. Iets eronder leggen?

Kan iemand me helpen om het terug te vinden? Ik zoek op 'mand' en op 'vochtig', maar nog geen succes geboekt.
Flo

Bericht door Flo »

DoraFlora schreef: 20 dec 2023, 20:18 Myla ligt bij ons in de bijkeuken voor de nacht.
Nu wordt haar mat hier vaak vochtig aan de onderkant.
Ik heb nu gewoon een losse mat voor haar, maar ze heeft ook al in een kunstof mand met mat gelegen en die mand heb ik ook al is op een pallet gezet zodat deze niet direct op de grond stond.
Ook toen werd het vochtig aan de onderkant.
De droger staat hier ook alleen die staat in de nacht niet aan en overdag hang ik het matje op. Ook is er verwarming die aan staat in de avond.

Heeft iemand hier een tip voor? Misschien een bepaald soort matje/mand.
Het vocht hoeft niet uit de ruimte te komen, honden verdampen van zichzelf ook best wat vocht. De hondenkussens zijn hier na de nacht ook standaard vochtig aan de onderkant (ik draai ze elke ochtend ondersteboven om te drogen, als het weer het toe laat leg ik ze buiten neer), terwijl de luchtvochtigheid hier in de woonkamer best laag is. Een pallet onder een kussen helpt denk ik omdat het kussen dan aan de onderkant kan ventileren. Zoals ik het van jou schrijven begrijp, had je een kunststof mand op de pallet staan. Als het vocht damp is van de hond zelf, dan helpt dat niet. Het kunststof van de mand zorgt er dan voor dat het kussen evengoed niet kan ventileren. Dus een kussen direct op de pallet of een ikea kinderbedje lattenbodem eronder of inderdaad een stretcher. Als er maar lucht onder het kussen door kan.

Al die regen van de laatste tijd helpt ook niet echt, de kussens zijn hier ook vaak nat door de natte vachten. Ik heb nu de voering van mijn ikea stoel in de was. Daar ligt Flo vaak op. Daat zat gewoon van die vocht schimmel in :schrik:
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik herken het probleem niet maar heb wel een paar gaten in de plastic hondenmand ,die zaten al in de bodem toen ik hem kocht
Afbeelding
Afbeelding
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Smoushond schreef: 22 dec 2023, 08:08 Ik herken het probleem niet maar heb wel een paar gaten in de plastic hondenmand ,die zaten al in de bodem toen ik hem kocht
Afbeelding
Ik denk dat die gaten er inderdaad met oog op het vocht in zijn gemaakt.
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

CatnDog schreef: 22 dec 2023, 18:40
Smoushond schreef: 22 dec 2023, 08:08 Ik herken het probleem niet maar heb wel een paar gaten in de plastic hondenmand ,die zaten al in de bodem toen ik hem kocht
Afbeelding
Ik denk dat die gaten er inderdaad met oog op het vocht in zijn gemaakt.
Ik heb deze ook en dan zit het vocht op de vloer eronder. Heb er nu gewoon zo'n puppypad onder gedaan die neemt het vocht perfect op.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik heb nooit vocht eronder maar hij staat ook in de woonkamer. De bench van Bertus staat in de hal en daar zijn de ramen soms nat komt ook door de vochtige kruipruimte onder de vloer denk ik. Maar de bench staat op een antislip mat en er ligt een vetbedje in en de verwarming staat aan
Afbeelding
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Smoushond schreef: 23 dec 2023, 15:27 Ik heb nooit vocht eronder maar hij staat ook in de woonkamer. De bench van Bertus staat in de hal en daar zijn de ramen soms nat komt ook door de vochtige kruipruimte onder de vloer denk ik. Maar de bench staat op een antislip mat en er ligt een vetbedje in en de verwarming staat aan
De mand van Oes staat ook de bijkeuken op tegels dus misschien dat het daardoor komt want hier in huis is vochtigheidsgraad gewoon goed. En ze ligt naast de radiator. Het is ook niet altijd maar af en toe.
Plaats reactie