Levensverlengend medicijn voor grote honden komt een stap dichter bij goedkeuring door de FDA
Re: Levensverlengend medicijn voor grote honden komt een stap dichter bij goedkeuring door de FDA
De laatste newfoundlander die ik heb gezien heb, hoopte ik vooral dat die snel aan zijn eind zou komen.
Stikkapot, wegkruipend van de zon, geen greintje activiteit in, een ontplófte vacht..
Het beest was 6 maand oud en het was 15°
Stikkapot, wegkruipend van de zon, geen greintje activiteit in, een ontplófte vacht..
Het beest was 6 maand oud en het was 15°
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
Re: Levensverlengend medicijn voor grote honden komt een stap dichter bij goedkeuring door de FDA
Dus moet je iedere drie maanden een ongetwijfeld retedure prik gaan halen voor je loeris.
Hahaha. Kun je net zo goed meteen een hond kopen met een langere levensverwachting.
Hahaha. Kun je net zo goed meteen een hond kopen met een langere levensverwachting.
- Kells
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Koop maar een ras wat gewoon gezond oud wordt. Dat lijkt mij het beste.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Waarom wordt dat aangenomen?Het doelwit van LOY-001? Het groeihormoon IGF-1, waarvan wordt aangenomen dat het in verhoogde concentraties aanwezig is bij grote honden.
Lijkt me iets dat je eerst onderzoekt en vaststelt voor je er medicijnen in gaat stoppen.
- CatnDog
- Posts in topic: 7
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Ik zag dit net op het RTL nieuws.
Link naar het artikel:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ika-eerste
Stukjes uit het artikel:
Volgens de Amerikaanse voedsel- en medicijnwaakhond FDA heeft het medicijn LOY-001 mogelijk een 'gunstig effect' op een langere levensduur voor grotere honden. Bij een positief resultaat mag een eerste versie van het middel vanaf 2026 op de markt worden gebracht.
Het nieuwe medicijn remt de werking van het hormoon IGF-1. Dat hormoon zorgt er mede voor dat cellen zich delen. Hoe groter de hond, hoe meer van het hormoon IGF-1 in het dier voorkomt. Door het hormoon te remmen en daarmee dus ook de celdeling, vertraagt ook het verouderingsproces.
Nu de discussie.
Zouden jullie dit medicijn gaan gebruiken om het leven van een grote hond te verlengen?
Waarom wel? Waarom niet?
In het artikel wordt ook het volgende kritiekpunt vermeld '"Misschien is het verdriet om het verlies uiteindelijk wel groter als je je hond zo lang mogelijk bij je houdt." Dat vind ik eigenlijk een totaal nonsens-argument.
Link naar het artikel:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ika-eerste
Stukjes uit het artikel:
Volgens de Amerikaanse voedsel- en medicijnwaakhond FDA heeft het medicijn LOY-001 mogelijk een 'gunstig effect' op een langere levensduur voor grotere honden. Bij een positief resultaat mag een eerste versie van het middel vanaf 2026 op de markt worden gebracht.
Het nieuwe medicijn remt de werking van het hormoon IGF-1. Dat hormoon zorgt er mede voor dat cellen zich delen. Hoe groter de hond, hoe meer van het hormoon IGF-1 in het dier voorkomt. Door het hormoon te remmen en daarmee dus ook de celdeling, vertraagt ook het verouderingsproces.
Nu de discussie.
Zouden jullie dit medicijn gaan gebruiken om het leven van een grote hond te verlengen?
Waarom wel? Waarom niet?
In het artikel wordt ook het volgende kritiekpunt vermeld '"Misschien is het verdriet om het verlies uiteindelijk wel groter als je je hond zo lang mogelijk bij je houdt." Dat vind ik eigenlijk een totaal nonsens-argument.
- CatnDog
Er is in dit topic al gesproken over de verschillende aandoeningen die grote hondenrassen hebben.
Zou dit medicijn dan zorgen voor een langere lijdensweg of zou het de andere aandoeningen juist kunnen verlichten/uitstellen (omdat de cellen minder snel verouderen)?
Zou dit medicijn dan zorgen voor een langere lijdensweg of zou het de andere aandoeningen juist kunnen verlichten/uitstellen (omdat de cellen minder snel verouderen)?
- CatnDog
Dat is me ook niet duidelijk. Als dat zo is - en mensen willen voor hun honden hun gigantische formaat behouden - moet je het pas gaan toedienen als ze uitgegroeid zijn?
En wat Nanna ook al zei: hoe vaak? En wat is het prijskaartje dat eraan hangt? Wat zijn de bijwerkingen?
Laatst gewijzigd door CatnDog op 28 dec 2023, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Posts in topic: 5
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Fok gewoon gezonde honden met een normaal formaat. Jezus christus.
- Kells
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Ik heb het andere topic zoals verzocht verwijderd.CatnDog schreef: ↑28 dec 2023, 20:26 Er is in dit topic al gesproken over de verschillende aandoeningen die grote hondenrassen hebben.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- CatnDog
Dankjewel!Kells schreef: ↑28 dec 2023, 20:31Ik heb het andere topic zoals verzocht verwijderd.CatnDog schreef: ↑28 dec 2023, 20:26 Er is in dit topic al gesproken over de verschillende aandoeningen die grote hondenrassen hebben.
Dat ben ik hartgrondig met je eens.Catndog schreef:In het artikel wordt ook het volgende kritiekpunt vermeld '"Misschien is het verdriet om het verlies uiteindelijk wel groter als je je hond zo lang mogelijk bij je houdt." Dat vind ik eigenlijk een totaal nonsens-argument.
Grote flauwekul.
Dat het afremmen van celdeling de hond ouder zou (kunnen) maken vind ik wat moeilijk te begrijpen.
Zie er überhaupt niet zo veel in.
Heb dan ook in principe gezonde honden.
Ik ben sowieso niet erg van dit soort "dromen"
Een cel kan zich maar een beperkt aantal keren delen (hayflicklimiet). Als de limiet bereikt is, heeft dat dus zijn invloed. Bij honden en katten spelen ras en grootte zeker een rol daarin.ranetje schreef: ↑28 dec 2023, 20:48Dat ben ik hartgrondig met je eens.Catndog schreef:In het artikel wordt ook het volgende kritiekpunt vermeld '"Misschien is het verdriet om het verlies uiteindelijk wel groter als je je hond zo lang mogelijk bij je houdt." Dat vind ik eigenlijk een totaal nonsens-argument.
Grote flauwekul.
Dat het afremmen van celdeling de hond ouder zou (kunnen) maken vind ik wat moeilijk te begrijpen.
Zie er überhaupt niet zo veel in.
Heb dan ook in principe gezonde honden.
Ik ben sowieso niet erg van dit soort "dromen"
Maar dan gaan ze er van uit dat celdeling de enige invloed/reden van veroudering is en dat is het uiteraard niet.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
Voedingsadvies op maat.
- Susam
- Posts in topic: 1
- Welke: Podengo kruising
ik heb altijd ram grote honden gehad en heb bewust gekozen voor een ander "ras". Ik zou nooit mijn hond dit soort injecties geven of bijvoorbeeld laten clonen (maar dat is weer een heel andere discussie). Ik kan me voorstellen dat mensen hierin wel heel ver gaan. Ik zelf ga heel ver voor al mijn dieren, ze eten voordat ik dat doe en mijn leven staat in het teken van hen, maar dit zou ik gewoon niet doen.
-
- Posts in topic: 1
Het hele idee van het maakbare vind ik echt wel eng worden. Zowel bij de dieren als bij de menen. Wanneer gaan we eens accepteren dat dood gaan bij het leven hoort? En niet alles maakbaar is, je kan niet altijd alles krijgen wat je wilt
Doodgaan hoort erbij toch?
Ik denk niet dat ik het zou doen , ik vind het eigenlijk ook maar een bizar idee.
Ik denk niet dat ik het zou doen , ik vind het eigenlijk ook maar een bizar idee.
Als je aldoor bakbeesten koopt die voor hun vierde of vijfde levensjaar omvallen kan ik me voorstellen dat je dat zat wordt. De kortste klap lijkt mij echter om dan over te stappen naar een gezonder type.
Niet om je euromast met prikken overeind gaan lopen houden.
Niet om je euromast met prikken overeind gaan lopen houden.
- CatnDog
Ik denk dat de mensheid dat nooit heeft geaccepteerd. De angst voor de dood is blijkbaar heel moeilijk om mee te leven. Ik moet bijvoorbeeld denken aan het epos van Gilgamesh (één van de oudste bewaard gebleven verhalen) waarbij ook al werd gestreefd naar onsterfelijkheid.Border Collie schreef: ↑29 dec 2023, 08:15 Het hele idee van het maakbare vind ik echt wel eng worden. Zowel bij de dieren als bij de menen. Wanneer gaan we eens accepteren dat dood gaan bij het leven hoort? En niet alles maakbaar is, je kan niet altijd alles krijgen wat je wilt
Bij (medisch) onderzoek met mensen komen er veel sneller ethische bezwaren bij kijken dan medisch onderzoek bij dieren. Als dit middel goed bij honden blijkt te werken, zal er wellicht pas naar een toepassing voor mensen gekeken worden. Nu zitten honden genetisch gezien toch wel heel anders in elkaar dan mensen (m.b.t. de extreme verschillen in uiterlijk, grootte, vacht, etc.). Dus of dit hormoon bij mensen een verschil maakt weet ik niet.
Zulk onderzoek zal eerder plaats vinden in Azië dan in Europa of de Verenigde Staten. Denk maar aan de toepassing van klonen (CRISPR-Cas technologie).
Als ook hier de regels versoepeld zouden worden en ingrepen (of het nu injecties zijn of operaties) om levens te verlengen beschikbaar komen en betaalbaar worden, denk ik dat heel veel mensen daar wel degelijk interesse voor zouden hebben.
Als het normaal wordt en geaccepteerd is, dan kijken we er met z'n allen waarschijnlijk ook heel anders tegenaan.
Ik snap het niet denk ik.
Dit middel maakt toch niet dat bepaalde ziekten niet door kunnen komen, dus als kankergenen ontwikkelen, dan zal een hond toch gewoon eerder kunnen sterven aan kanker ondanks levensverlengend medicijn, of noem maar een andere genetische ziekte die bij honden voor kan komen waarbij ze aftakelen.
Bij bepaalde dieren ga ik min of meer uit van een bepaalde levensverwachting. Ratten en hamsters worden meestal niet ouder dan een jaar of 2/3. Bij bepaalde hondenrassen weet je ook de geschatte leeftijd wel een beetje..
Bij bepaalde aandoeningen kijk ik wat aan medicatie of aan supplement nog bijdrage kan geven aan leuk leven, of evt. medische ingrepen.
Maar op voorhand dingen laten spuiten in de hoop en met de verwachting dat je dier ouder wordt dan de "normale" levensverwachting, nee daar zie ik het nut niet van in.
Dit middel maakt toch niet dat bepaalde ziekten niet door kunnen komen, dus als kankergenen ontwikkelen, dan zal een hond toch gewoon eerder kunnen sterven aan kanker ondanks levensverlengend medicijn, of noem maar een andere genetische ziekte die bij honden voor kan komen waarbij ze aftakelen.
Bij bepaalde dieren ga ik min of meer uit van een bepaalde levensverwachting. Ratten en hamsters worden meestal niet ouder dan een jaar of 2/3. Bij bepaalde hondenrassen weet je ook de geschatte leeftijd wel een beetje..
Bij bepaalde aandoeningen kijk ik wat aan medicatie of aan supplement nog bijdrage kan geven aan leuk leven, of evt. medische ingrepen.
Maar op voorhand dingen laten spuiten in de hoop en met de verwachting dat je dier ouder wordt dan de "normale" levensverwachting, nee daar zie ik het nut niet van in.
https://www.sciencealert.com/a-radical- ... fe-of-dogs hier staat iets meer info.
Oa dat je het geeft als ze ouder zijn dan 7 jr.
Oa dat je het geeft als ze ouder zijn dan 7 jr.
- CatnDog
@Sirene bedankt voor het delen.
Voor mensen die niet het hele artikel willen lezen. Een aantal punten:
Het geldt voor honden boven de 18 kilo (en dus ouder dan 7 jaar).
De injecties moeten iedere 3 tot 6 maanden worden toegediend, maar ze werken ook aan een pilvariant.
Er is nog een ander experimenteel medicijn dat bij honden levensverlengend zou kunnen werken: rapamycin (dat een een molecuul genaamd mTOR zou blokkeren).
Voor mensen die niet het hele artikel willen lezen. Een aantal punten:
Het geldt voor honden boven de 18 kilo (en dus ouder dan 7 jaar).
De injecties moeten iedere 3 tot 6 maanden worden toegediend, maar ze werken ook aan een pilvariant.
Er is nog een ander experimenteel medicijn dat bij honden levensverlengend zou kunnen werken: rapamycin (dat een een molecuul genaamd mTOR zou blokkeren).
Dank je @Sirene
Kopieer dit stukje dan even. "To date, the FDA has yet to approve any longevity drug for animals or humans. While some experts are concerned that adding years to dog lives may not be in our pets' best interests, others argue that because we have bred dogs to have shorter lifespans, we owe it to our pets to try to improve their health and extend their lives in any way we can."
Wat anderen hier al zeggen, zorg voor gezondere fok denk ik eerlijk gezegd, en heb je een hond uit ras of kruising die toch iets ontwikkeld waardoor hij of zij problemen krijgt, dan gaat dit middel ook niets doen om dat leven te verlengen lijkt me.
Nee ik zal dat niet gaan gebruiken, nogmaals als met supplementen of met medicatie sommige dingen te regelen zijn schroom ik niet dat te doen of te proberen.
Kopieer dit stukje dan even. "To date, the FDA has yet to approve any longevity drug for animals or humans. While some experts are concerned that adding years to dog lives may not be in our pets' best interests, others argue that because we have bred dogs to have shorter lifespans, we owe it to our pets to try to improve their health and extend their lives in any way we can."
Wat anderen hier al zeggen, zorg voor gezondere fok denk ik eerlijk gezegd, en heb je een hond uit ras of kruising die toch iets ontwikkeld waardoor hij of zij problemen krijgt, dan gaat dit middel ook niets doen om dat leven te verlengen lijkt me.
Nee ik zal dat niet gaan gebruiken, nogmaals als met supplementen of met medicatie sommige dingen te regelen zijn schroom ik niet dat te doen of te proberen.
- Johnny Jones
- Honden: 6
- Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen
Als er ervaring is met het middel, het geen nare bijwerkingen heeft, de kosten binnen de perken blijven en de toediening niet te belastend is, zou ik het wel willen geven. Gezonde fok blijft voorop staan.
-
- Posts in topic: 5
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Voorop, achterop, er naast en er boven.
Waarom moet je een hond die groter is dan gezond is maar dan wel de gezondheid van een normaal dier heeft?
Ik vind een deerhound echt prachtig maar als ik er een neem weet ik gewoon dat ze geen 12 word.
Met een jaar of 6 is het gedaan. Wat is daar zo erg aan terwijl je wel per se een joekel wil?
Ik lach me dood om mensen die denken dat nog kunstmatiger ineens de oplossing gaat zijn.