Droge zooltjes

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Plaats reactie
Border Collie
Posts in topic: 5

Droge zooltjes

Bericht door Border Collie »

Perry heeft altijd droge ruwe voetzolen. Geen probleem alleen af en toe heeft hij een soort barst erin en mankt hij. Of laat ik het anders zeggen: af en toe zie ik hem manken (nu voor de 4e keer) en elke keer zie ik dan een barst in zijn zool. Hij mankt vooral op oneffen gronden zoals bakstenen met steentjes erin. Hij moet binnenkort naar de fysio, dan kan ik medisch ook alles uitsluiten.

Wat kan ik het er het beste opsmeren dat het niet zo droog is en minder scheurt? Voor nu smeer ik er honingzalf maar zoek nu iets preventiefs zodat het hopelijk minder snel scheurt.
Afbeelding
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Droge zooltjes

Bericht door EchoMira »

Volstrekt normale hondenpoten.
Niet doen. Geen gesodemieter.
pioenroos
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Elk plantaardig vet kan. Ik smeer sheaboter op ruwe neuzen of pootjes omdat ik dat ook op mijn eigen lijf smeer :F: . Maar volgens mijn dierenarts volstaat zonnebloem of olijfolie ook. Ik had een keer een probeerflacon castorolie gekregen, ik vond dat wel opvallend goed de zooltjes soepel maken zonder dat ze vettig werden.
Als ik wat extra bescherming wil, bv als we langs de zeedijk gaan wandelen dan smeer ik preventief vetramil potenwax.
Afbeelding
Hewi
Posts in topic: 1

Bericht door Hewi »

Ko heeft altijd super droge zooltjes , ik doe er niks mee behalve goed afdrogen en in de winter desnoods beetje vet als we naar buiten gaan en ze hebben veel gestrooid.

Bij scheurtjes waar hij echt last van heeft , honingzalf
Groetjes Heidi

Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Ik zie ook niks abnormaals maar als je denkt dat het wel abnormaal is zou ik biergist geven. Gewoon de goedkope tabletten van het Kruitvat. Probeer eens een paar weken. 2x 3 tabletten bij zijn voer.
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

EchoMira schreef:Volstrekt normale hondenpoten.
Niet doen. Geen gesodemieter.
Dit, ik zie niets raars. Denk dat die "barst" er niets mee te maken heeft
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Border Collie

Ik ben het met jullie eens dat het niet eens ernstig eruit ziet, Noah had diepere groeven. Wel is het manken gelinkt aan die barsten in zijn kussentjes. Vorige keer had hij links en nu rechts. Op het gras is er niks aan de hand, stoep of asfalt ook niet perse. Alleen als er veel kiezels inzitten gaat hij wel manken. In huis springt hij op/af de bank en bed, merk ik echt niks aan hem. Pas zodra de ondergrond oneffen is lijkt hij te gaan manken
Afbeelding
Border Collie

Dit is hoe hij loopt op het gras

Asfalt gaat ook nog prima

Hier zie je duidelijk de overgang naar andere ondergrond en dat hij meteen gaat manken
Afbeelding
Persistence
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Heeft ie niet wat gevoeligere voetzooltjes?

Victor loopt meteen ‘mank’ als ie over kiezeltjes moet lopen, heb eens uitgeprobeerd met flexibele rubber sokjes/schoentjes aan en dan loopt ie weer ‘normaal’ eroverheen. Voor dagelijks gebruik trek ik dat niet aan maar wel voor vakanties waar vaak grind/kiezelpaadjes zijn. Het scheelt echt voor hem.

Het zijn ook gewoon tere zieltje, die collies :F:

Ps. Veel zalfjes maken de voetzolen juist zachter en dat werkt averechts bij gevoelige voetzolen, dan kun je beter wat eelt erop hebben.
Afbeelding
Persistence
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Laatst gewijzigd door Persistence op 06 jan 2024, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik zie wat je bedoelt hoor maar dan is het nog niet het beste om er iets mee te doen.
En het allerlaatste wat je wil is dat hij er zelf aan gaat lopen klooien.
ranetje

Bericht door ranetje »

Als het om mank lopen gaat gebruik ik vetramil potenwax
Trekt snel in, geen vlekken in huis en Claire likt er ook niet aan.
Met honingzalf doet ze dat wel, vandaar dat ik ben overgegaan op vetramil
Afbeelding
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Ik heb zelf niet het idee dat met invetten de zooltjes minder sterk worden. Het maakt ze soepel maar niet opeens dun ofzo :scratch:
De wax geeft juist extra bescherming. Bv tegen uitdrogen door strooizout enzo.
Afbeelding
Border Collie

Persistence schreef: 06 jan 2024, 14:12 Heeft ie niet wat gevoeligere voetzooltjes?

Victor loopt meteen ‘mank’ als ie over kiezeltjes moet lopen, heb eens uitgeprobeerd met flexibele rubber sokjes/schoentjes aan en dan loopt ie weer ‘normaal’ eroverheen. Voor dagelijks gebruik trek ik dat niet aan maar wel voor vakanties waar vaak grind/kiezelpaadjes zijn. Het scheelt echt voor hem.

Het zijn ook gewoon tere zieltje, die collies :F:

Ps. Veel zalfjes maken de voetzolen juist zachter en dat werkt averechts bij gevoelige voetzolen, dan kun je beter wat eelt erop hebben.
Ik denk inderdaad dat hij wat gevoelig is op zijn zooltjes. Collies zijn inderdaad zere zieltjes haha
Afbeelding
Border Collie

ranetje schreef: 06 jan 2024, 17:46 Als het om mank lopen gaat gebruik ik vetramil potenwax
Trekt snel in, geen vlekken in huis en Claire likt er ook niet aan.
Met honingzalf doet ze dat wel, vandaar dat ik ben overgegaan op vetramil
Dank je voor de tip; daar ga ik eens naar kijken. Honingzalf likt hij er inderdaad meteen vanaf.

Dan ga ik alleen smeren als hij mank loopt en niet preventief. Zijn fysio is een week naar voren gehaald, dan zal ik ook overleggen met haar.
Afbeelding
Plaats reactie