Natuurmonumenten verbiedt meer dan drie loslopende honden per persoon

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Sirene
Posts in topic: 5

Re: Natuurmonumenten verbiedt meer dan drie loslopende honden per persoon

Bericht door Sirene »

Met een step mag het wel want officieel ben je dan een voetganger. Ik heb ooit eens een boswachter heel boos gemaakt met mijn betweterigheid. Ik had 5 honden bij me met steppen. Hij dacht dat het niet mocht. Ik zei van wel. Ik was toen zo stellig dat hij me wel geloofde. Toen pruttelde hij nog na dat 5 wel veel was.
Omega
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

Ik heb ook een hekel aan mensen die hun honden maar op iedereen af laten stuiven, of het er nou 1 is of een groep.
De goeden lijden weer eens onder de slechte, als alle hussen (en particulieren) hun honden onder controle houden en met minder grote groepen lopen is de overlast een stuk minder. Teveel mensen die geen benul hebben van hondengedrag en -etiquette.
Afbeelding
malinois
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Ik fiets met 2 honden en blijf dat ook doen. Agenten hebben sowieso meestal geen idee van dergelijke regeltjes, ze vinden t vooral vaak mooi om te zien met 2 van die herders.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje

Bericht door ranetje »

Het is niet duidelijk of fietsen met meer honden mag.
De uitleg hier over artikel 5 van de wegenverkeerswet, is misschien een handige richtlijn.
Afbeelding
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

ranetje schreef: 13 jan 2024, 15:41 Het is niet duidelijk of fietsen met meer honden mag.
De uitleg hier over artikel 5 van de wegenverkeerswet, is misschien een handige richtlijn.
"Er bestaat overigens wat onduidelijkheid of er een verbod bestaat op het fietsen met meerdere honden. Echter nergens staat in de wet dat je zo niet mag fietsen. Wel staat in Artikel 5 van de Wegenverkeerswet het volgende:

“Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”

Het lijkt erop dat het wetmatig gewoon mag
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Ik heb nu geen zin om te zoeken maar er is een wetsartikel waarin staat dat je maar 1 dier mag begeleiden naar de fiets
GoldenGizmo
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Sirene schreef: 13 jan 2024, 16:28 Ik heb nu geen zin om te zoeken maar er is een wetsartikel waarin staat dat je maar 1 dier mag begeleiden naar de fiets
Op basis van dit artikel van de fietsersbond denk ik dat dat niet geldt voor honden:
Mag de hond mee naast de fiets?

Mevrouw Andeweg-Timmer stuurde haar vraag naar ons, maar ook naar Veilig Verkeer Nederland (VVN). VVN antwoordt: ‘Nergens staat in de wet dat je zo niet mag fietsen. Wel staat in de Wegenverkeerswet (art. 5) dat je geen gevaar of hinder mag veroorzaken. Mocht door de hond wat gebeuren, dan kan dat in de schuld- en aansprakelijkheidsvraag een rol spelen.’ Ook Theo Zeegers, voormalig juridisch medewerker van de Fietsersbond, weet van geen wetsartikelen specifiek op honden gericht. ‘De enige dieren in de verkeerswetgeving zijn paarden en last- en trekdieren.’
Bij mijn weten, als niet in de wet staat dat het niet mag, dan mag het.
Persistence
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Volgens mij ben ik de enige die het wel jammer vind, die max 3 honden, dat is omdat ik gebruik maak van een HUS.
Het is al nauwelijks meer toegestaan (in veel gebieden wordt maar een handvol vergunningen uitgegeven en die kost ook nog eens ruim duizend euro), waardoor uitlaatservices steeds meer moeten overgaan op individuele aangelijnde rondjes van 30 min het blok om ipv een uur naar het bos. En dan betaal je per hond zo 30 euro, keer twee…

Ik snap het hoor, dat grote groepen honden die niet onder controle staan in de ban moeten.
Maar het wordt zo wel steeds lastiger voor uitlaatservices om rond te kunnen komen.
En de kosten voor mensen die gebruik ervan maken gaan flink omhoog, alleen daarom zou ik geen drie honden willen :P
Afbeelding
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

aan 1 kant ben ik het ermee eens, maar ik ondervind er zelf ook hinder van met mijn 5 honden.
maar echt sommige HUSsen hebben het verstand van een pantoffeldiertje. met12 honden op 1 persoon. ga ik opzij met mijn niet zo lieve Ecco, sta echt 10 meter in de bosjes en roep dat ik een agressieve hond bij mij hebt en dan toch gewoon hele roedel naar mij toe laten komen. hoe dan?
S.V.

Bericht door S.V. »

ik ga al opzij voor mijn buurman, 3 flinke honden en de lijnen staan strak en ik wacht wel tot hij voorbij is op een flinke afstand, het is goed, ik ga het niet op zoeken en als er shit van komt dan heeft hij handen tekort
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

ellen en de birmanen schreef: 15 jan 2024, 10:03 aan 1 kant ben ik het ermee eens, maar ik ondervind er zelf ook hinder van met mijn 5 honden.
maar echt sommige HUSsen hebben het verstand van een pantoffeldiertje. met12 honden op 1 persoon. ga ik opzij met mijn niet zo lieve Ecco, sta echt 10 meter in de bosjes en roep dat ik een agressieve hond bij mij hebt en dan toch gewoon hele roedel naar mij toe laten komen. hoe dan?
Daar kan ik me ook mateloos aan storen. Ik ga voor iedereen aan de kant, standaard. Of je hond leuk doet of niet, aangelijnd wil ik graag uit je lijnzone blijven. Veel mensen begrijpen dat niet hoor, lopen recht op je af, ook als hun hond staat te trekken en te grommen zelfs :19: . Veel kleine hondjes reageren op Mo, grote hond dus ik zal alvast even tekeer gaan. Mo reageert er gelukkig niks op maar hoe ik ook aan de kant ga staan, nog lopen ze zo recht op je af..rare mensen.
En die zie ik vaak ook niks ermee doen, laten de hond een grote bek hebben en trekken, geen aanstoot om de hond naast zich te halen ofzo..dan nog wel net in het voorbij gaan zeggen; jahaaa grote bek maar doet niks hoor.
Joe, pirma, maar te dicht bij de mijne dan niet klagen als er wel een tegenreactie komt.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 2

Bericht door blondie »

Maar dat soort dingen staan los van wel of niet meer dan drie honden los laten lopen met maar 1 geleider.
Als je een groepswandeling tegenkomt zijn er wel meer geleiders maar dan vormen die honden ook een grote groep waarvan merendeel van de eigenaren de honden ook meestal hun gang laten gaan.

Hier zijn ook best veel uitlaatservices die op een persoon best veel honden mee hebben, maar als ik de foto's zie lopen die meestal op stukken met veel overzicht en houden ze de groep wel bij elkaar, gelukkig want dat is beste een pittig groepje honden met veel duitse herders, staffords etc. maar die gozer weet gewoon waar hij mee loopt en voor mijn gevoel die groep altijd wel onder controle. Toch kom ik liever dat soort loslopende groepen niet tegen.
Een paar zie ik op een plek waar het loslopen mag, maar daar is het ontiegelijk smal en geen ruimte om even een ander paadje in te slaan. 1 van de redenen dat ik daar wel met Chara "durf" te lopen, maar met Aki toch liever niet, en Glory alleen denk ik ook niet omdat bij een grote groep als ze alleen is ze wellicht wél angstig zou kunnen reageren.

Voor mijn gevoel is deze regel alleen maar een voorbode voor straks op meer en meer plekken aanlijnplicht of gebiedsverboden voor honden. En denk dat het deels door de grote groepen uitlaatservices komt, maar ook door de individuen die losloopgebieden als een recht zien en de honden ook echt de vrije hand geven terwijl sommige honden toch wat meer sturing behoeven.

En dan doel ik niet alleen op hond agressie of intolerantie, maar ook de lollige honden die in iedereen een grote vriend of vriendin zien of in mijn geval een Chara die denk ik niet zal schromen om een kroketje of broodje uit iemands handen of tas te gaan halen bij wijze van spreke :mann: , ze kan los maar ik moet echt wel opletten.
S.V.

Bericht door S.V. »

Dat ben ik met je eens hoor, dit zijn meestal de eerste stappen naar meer ge en verboden, dus vandaar dat ik ook altijd met argus ogen kij
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Ik baal ook van dit soort dingen. Hier in bosparkje vlakbij mag officieel geen hond los, maar is juist een heel fijn overzichtelijk stukje in het midden waar ze wel los kunnen en ligt verkeersluw.
Stuk waar ze wel los mogen ligt aan drukke weg, zit geen hek omheen en sinds het heringericht is ook niet meer handig zoals vroeger. Ik durf mijn honden daar niet los te laten bijvoorbeeld omdat er nogal wat ongeleide projectielen (uitvallende blafbekken) soms aan komen zetten en ik gok dat mijn honden potje opjagen als het er op aankomt niet zullen schromen..
En Chara en Glory racen als ze samen spelen nogal hard achter elkaar aan, dus die zie ik in gedachten daar zomaar de weg opschieten al spelend :schrik:
IN bos gaat dat wél, maar zodra er anderen aankomen of al anderen zijn laat ik niet los of roepen we ze bij ons. Dat gaat gewoon prima, behalve als je dus mensen treft die het wél als losloop zien en "wil alleen maar spelen hoor" honden terwijl je duidelijk verzoekt de honden niet los op die aangelijnde van ons af te laten denderen.
Vooralsnog wordt het weer gedoogd door de gemeente heb ik het idee, maar als er weer een keer gedonder daar is hetzij met honden onderling, of met honden die voetgangers lastig vallen, dan vrees ik dat de boa's daar weer zullen gaan rijden en beboeten.
Paar jaar geleden was dat daar ook, en ook bij de Rijn werd het gedoogd tot er meerdere incidenten weer waren met loslopende honden.

En dan is het niet even om een kleine snauwpartij helaas, wel door bijtincidenten met fikse wonden of zelfs een dood hondje.

Nu hebben we hier op strand blijkbaar weer gedoe met zeehonden. Pleit men voor hond vrij strand of aanlijngebod omdat die zeehonden er liggen en mensen hun honden daar niet bij weghouden en dat sommige honden de zeehonden aanvallen. Dan denk ik, man kijk gewoon en als je ze ziet liggen lijn je je hond aan, ga er voorbij en laat een stuk verder los. In de zomer mag je hier al bijna niet op strand, laten we voorkomen dat we straks in de winter er ook niet meer op mogen omdat sommige mensen met honden dat voor anderen verzieken.
S.V.

Bericht door S.V. »

kun je straks met je vluchteling naar het bos, maarre niet meer dan 3 en aangelijnd, dit land is een beetje losgezongen van gezond verstand, maar goed dat is dan ook maar een mening he , ( de mijne )

Afbeelding
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

S.V. schreef: 21 jan 2024, 05:01 kun je straks met je vluchteling naar het bos, maarre niet meer dan 3 en aangelijnd, dit land is een beetje losgezongen van gezond verstand, maar goed dat is dan ook maar een mening he , ( de mijne )

Afbeelding
Ik maak me niks druk over een opinie van twee columnisten
Afbeelding
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

S.V. schreef:kun je straks met je vluchteling naar het bos, maarre niet meer dan 3 en aangelijnd, dit land is een beetje losgezongen van gezond verstand, maar goed dat is dan ook maar een mening he , ( de mijne )

Afbeelding
Wat een wonderlijke stelling. Ik ben beelddenker en nu gaat het helemaal mis in mijn hoofdAfbeelding
S.V.

Bericht door S.V. »

Hakkene schreef: 21 jan 2024, 08:29
Wat een wonderlijke stelling. Ik ben beelddenker en nu gaat het helemaal mis in mijn hoofdAfbeelding
:F: het ging ook al heel erg mis in de mijn hoor :Q: :LOL:
Afbeelding
Babs
Welke: Babstaard kruising van een mix

Bericht door Babs »

Hakkene schreef: 21 jan 2024, 08:29 Wat een wonderlijke stelling. Ik ben beelddenker en nu gaat het helemaal mis in mijn hoofd
Ik denk dat de rest van de wereld op z'n achterste benen staat als we hier in nederland allemaal met een Syrier aan de riem door het bos lopen :80: :LOL:
Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Babs schreef: 21 jan 2024, 15:05
Hakkene schreef: 21 jan 2024, 08:29 Wat een wonderlijke stelling. Ik ben beelddenker en nu gaat het helemaal mis in mijn hoofd
Ik denk dat de rest van de wereld op z'n achterste benen staat als we hier in nederland allemaal met een Syrier aan de riem door het bos lopen :80: :LOL:
Niet alleen dat: mijn honden slapen bij me in bed, die hebben geen eigen kamer nodig. Ik heb ook helemaal geen extra kamer. Ik heb zelf wel het gevoel dat mensen er bezwaar tegen zouden hebben als ik mijn opvangvluchteling in Freya's bench stopte. :engel:
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Babs schreef:
Nou datAfbeelding
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nou je moet nu ook toestemming vragen voor fotoshoots, asuitstrooingen, picknicks en allerlei andere dingen die je in het bos kunt willen doen!
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

ellen en de birmanen schreef: 15 jan 2024, 10:03 aan 1 kant ben ik het ermee eens, maar ik ondervind er zelf ook hinder van met mijn 5 honden.
Zeg je gewoon dat je een meervoudige persoonlijkheid bent :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie