Ik vind het soms wat lastig worden als het gaat om vertrouwen en kennis.
Ik heb de dieren niet verzekerd, maar als er dan wat is en men geeft aan wat nodig is om uit te zoeken wat er is kan ik en ben ik bereid om dat te betalen.
Maar heb de laatste jaren toch bijsmaak gekregen van dingen. De vertrouwde en van de oude stempel DA was met pensioen gegaan, haar praktijk was overgegaan naar een wat groter concern op een andere plek die voor mij niet voor de hand liggend was (in een groot concern van dierenwinkel)
Toen ik dus met 1 van de honden naar een da moest koos ik een ander in mijn omgeving, een samengevoegde.
Standaard check wees niets uit, echo omdat ik toch echt dacht in een bepaalde richting ook niet volgens de da na het zien van de echo.
Vervolgens koud 2 weken later was het toch echt hart wat het begaf en ondanks mijn noodkreet kon ik niet langs komen met spoed en moesten we maar wachten tot er tijd was.
Andere da nu, waar ik wel redelijk ok mee ben, maar ook gedoe met Chara omdat de kennis er gewoon niet was, en juist dus advies om dingen aan te zien ipv volledige bloedtest (die ik heb laten uitvoeren met name door advies van mensen op destijds nog andere forum) een test op dingen laten doen bij een hond die nog lang niet geïnfecteerd kon zijn bleek later, dus onnodige kosten gemaakt..
en toen ik dat benoemde bij de da was het "oh.. maar nu weet je in ieder geval dat hij geen giardia heeft...)
Vaccinatie meldingen word ik ook niet goed van, kat, hond continue mails.. en laatst bij check van Chara gingen ze ook over haar gebit beginnen want er was een stukje van een kies af en wellicht moest ik foto laten maken om te zien of het haar wortel niet beschadigd had.
Goede zorg ok, maar soms lijkt het wel zoeken om het zoeken naar gebreken of dingen die nader bekeken kunnen worden.
Ik heb dat gevoel al als ik met een auto naar een apk keuring moet bij wijze van spreken, ik wil dat gevoel helemaal niet hebben als ik met een dier naar een dierenarts ga voor een algemene check. In de zin van... er is altijd wel iets te vinden of nader te onderzoeken.
Niet helder zo ik het boven schrijf.
Ik heb de laatste tijd het idee dat als je een standaard check laat doen, er steeds dieper in wordt gegaan door een x-aantal praktijken.
En helaas op moment dat ik bewust voor onderzoek ging vanwege gedrag en onderbuikgevoel van mijzelf je soms juist moet aandringen op bepaalde onderzoeken en of een foute diagnose kreeg, of dat ze me adviseerden om dingen even af te wachten.
Nogmaals met Chara was ik écht blij met kennis van bepaalde mensen die me vertelden bloed te laten onderzoeken én waarop, want dat heb ik echt de dierenarts gevraagd om te onderzoeken destijds, ik denk dat als ik dat toen niet had gevraagd een aantal dingen niet hadden worden meegenomen in het bloedonderzoek.
Qua bedragen verschillende dierenartsen.. de bedragen worden volgens mij inderdaad omhoog geknald omdat de meesten concerns zijn geworden ja. Belachelijk ook eigenlijk, maar tientallen jaren geleden werd ik er al op gewezen met castratie van mijn katten. Toen deed ik nog wel halfslachtig even bellen naar verschillende praktijken in de buurt wat de kosten waren.
Maar nu heeft dat al geen nut meer, want veel praktijken zijn niet meer zelfstandig en zitten al in een concern of vennootschap.
Bleek al toen ik voor Chara een bepaald supplement nodig had. Oegstgeest hoorde bij Rijnsburg en Katwijk, en dan had je nog maar 2 of 3 dierenartsen die wel nog zelfstandig "opereerden".
Waar ik nu zit is ook nog zelfstandig, maar voor grotere ingrepen moeten ze toch terug vallen op, of doorverwijzen naar, de grotere centra zoals Evidensia.