Met twee (of meer) honden aan de lijn lopen

CatnDog
Posts in topic: 38
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Met twee (of meer) honden aan de lijn lopen

Bericht door CatnDog »

N.a.v. het topic Geen stille liefde meer vroeg ik me af hoe jullie met twee honden aan de lijn lopen? Ik heb maar één hond (geen uitrollijn, maar een leren riem en ik ben regelmatig aan het overpakken), dus ik ben benieuwd.

Hebben jullie een bepaalde techniek van lijnvoering met twee honden? Allebei de lijnen in één hand, elk in een andere hand, overpakken of niet. Zo ja: hoe zonder in de knoop te komen?
Hebben jullie regels wie er links mag lopen en wie rechts?
Etc.

Mensen met drie of meer honden mogen natuurlijk ook reageren. Het lijkt me een hele opgave.
annnie
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Re: Met twee (of meer) honden aan de lijn lopen

Bericht door annnie »

Ik heb de riemen altijd in een hand. Andere hand gebruik ik om ze evt bij te sturen of kort te houden. Ze kennen "andere kant" wat ik gebruik als er eentje achter me langs loopt of langs de verkeerde kant van een paal wil.

Een enkele keer komen ze in de knoop, maar dat is vooral als Annie onder Ronja door wil lopen en via de verkeerde kant terug. Dat gebeurt vooral als ik drol sta op te ruimen of op een andere manier afgeleid ben. Ronja kan ook nog "doe je pootje goed" ze tilt dan desbetreffende poot op zodat ik de riem die daaronder zit goed kan doen.

Ook als ik met drie of vier honden loop heb ik ze in een hand. Ik zie wel eens iemand met twee honden die dan met de armen wijd staat terwijl hond 1 naar links trekt en hond 2 naar rechts. Zo onhandig en het ziet er ook wat knullig uit
Afbeelding
kloesje
Welke: Australian kelpies

Bericht door kloesje »

Mijn tactiek is om ze zo min mogelijk aan de riem uit te laten :mann:

Maar als ik stukjes aan de riem moet, dan hou ik ze vaak in 1 hand, mogen ze gewoon voor mij lopen. Zijn het lastiger stukjes waarbij ze dichterbij moeten lopen, dan neem ik 1 aan 1 kant en 2 aan de andere kant en is er ook even geen ruimte voor gevlecht en gedoe.
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Frootje
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Niet. Froo is reactief en Aloy heeft nog veel begeleiding nodig. Ik wil niet dat ze dingen afkijkt van Froo.

Maar Froo kán wel goed met andere honden samen lopen omdat ze specifiek daarvoor vrij veel commando’s heeft geleerd en ook opvolgt. Vaak deed ik haar aan een heupriem als ik ook Mowin (de hond van mijn moeder waar ik vaak op pas) meenam en bestuurde ik Froo op stem (andere kant, stop, kom) en op die manier kon ze Mowin prima ontwijken. :F: Bij Mowin maakte het ook nooit uit als Froo reageerde op iets, want hij deed dat zelf niet.

Tegenwoordig loop ik niet echt meer met die twee samen omdat ik Mowin niet zo vaak meer echt een wandeling hoef te bieden, dat doet mijn moeder nu vaak gewoon zelf.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

annnie schreef: 27 jan 2024, 19:48 Ik heb de riemen altijd in een hand. Andere hand gebruik ik om ze evt bij te sturen of kort te houden. Ze kennen "andere kant" wat ik gebruik als er eentje achter me langs loopt of langs de verkeerde kant van een paal wil.

Een enkele keer komen ze in de knoop, maar dat is vooral als Annie onder Ronja door wil lopen en via de verkeerde kant terug. Dat gebeurt vooral als ik drol sta op te ruimen of op een andere manier afgeleid ben. Ronja kan ook nog "doe je pootje goed" ze tilt dan desbetreffende poot op zodat ik de riem die daaronder zit goed kan doen.

Ook als ik met drie of vier honden loop heb ik ze in een hand. Ik zie wel eens iemand met twee honden die dan met de armen wijd staat terwijl hond 1 naar links trekt en hond 2 naar rechts. Zo onhandig en het ziet er ook wat knullig uit
Wat voor type lijnen gebruik je? Ik neem aan dezelfde lijnen en dezelfde lengtes?

Wat is het energieniveau van jouw honden? Het lijkt me namelijk een extra uitdaging als je er eentje tussen hebt zitten die type schlomo is, terwijl de ander vooruit wil.

Het verkeerde-kant-van-de-paal probleem klinkt niet anders dan met één hond. Niet dat het vaak voorkomt, maar het komt voor.
Maart
Posts in topic: 5
Contacteer:

Bericht door Maart »

Runar en Piiri lopen aan de flexi. Piiri loopt meestal maximaal voorop, Runar maximaal achterop. Dus ik loop een beetje a la sirtaki dansend over straat.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Kells
Posts in topic: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ze lopen hier nauwelijks aan de lijn, maar op de korte stukjes naar de losloopplek heb ik ze alle drie (en binnenkort vier) aan leren riemen. Het bosje riemen met honden in mijn linkerhand en de uiteinden in mijn rechterhand. Met die rechterhand kan ik even corrigeren mocht dat nodig zijn.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Zo min mogelijk aangelijnd. Anders elk aan een flex, langs de weg beiden aan 1 kant kort op de rem. Anders elk aan een kant en dan af en toe kantklossen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Petra

Bericht door Petra »

Hier 6 hondjes, meestal lopen er drie aan iedere hand, maar ik pak ze ook wel alle zes aan 1 hand, zeker als dat veiliger is of omdat ze dan allemaal in het gras kunnen lopen.
Puk draait haar riem nog wel om de andere riemen heen, dus ik sta om de zoveel 100 meter even stil om te kantklossen :)
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Frootje schreef: 27 jan 2024, 19:55 Niet. Froo is reactief en Aloy heeft nog veel begeleiding nodig. Ik wil niet dat ze dingen afkijkt van Froo.

Maar Froo kán wel goed met andere honden samen lopen omdat ze specifiek daarvoor vrij veel commando’s heeft geleerd en ook opvolgt. Vaak deed ik haar aan een heupriem als ik ook Mowin (de hond van mijn moeder waar ik vaak op pas) meenam en bestuurde ik Froo op stem (andere kant, stop, kom) en op die manier kon ze Mowin prima ontwijken. :F: Bij Mowin maakte het ook nooit uit als Froo reageerde op iets, want hij deed dat zelf niet.

Tegenwoordig loop ik niet echt meer met die twee samen omdat ik Mowin niet zo vaak meer echt een wandeling hoef te bieden, dat doet mijn moeder nu vaak gewoon zelf.
Heb je het wel geprobeerd, Froo en Aloy met z'n tweetjes tegelijk? Of heb je meteen bedacht: apart is een stuk verstandiger. Zeker met een pup/jonge die de basics nog moet leren. Misschien kan Aloy in de toekomst grotendeels los lopen (ik zie haar als een toekomstig braverikje :lol1: ).
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Petra schreef: 27 jan 2024, 20:04 Hier 6 hondjes, meestal lopen er drie aan iedere hand, maar ik pak ze ook wel alle zes aan 1 hand, zeker als dat veiliger is of omdat ze dan allemaal in het gras kunnen lopen.
Puk draait haar riem nog wel om de andere riemen heen, dus ik sta om de zoveel 100 meter even stil om te kantklossen :)
Heb je het idee dat ze allemaal op elkaar ingespeeld raken en riem-knoperij vermijden? Of allemaal steeds een vaste plek uitkiezen? Of wisselt dat wel continue?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

malinois schreef: 27 jan 2024, 20:04 Zo min mogelijk aangelijnd. Anders elk aan een flex, langs de weg beiden aan 1 kant kort op de rem. Anders elk aan een kant en dan af en toe kantklossen
Ik krijg wel de indruk dat honden in aparte handen het risico op lijnen-gewirwar vergroot. Klopt dat?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

kloesje schreef: 27 jan 2024, 19:51 Mijn tactiek is om ze zo min mogelijk aan de riem uit te laten :mann:

Maar als ik stukjes aan de riem moet, dan hou ik ze vaak in 1 hand, mogen ze gewoon voor mij lopen. Zijn het lastiger stukjes waarbij ze dichterbij moeten lopen, dan neem ik 1 aan 1 kant en 2 aan de andere kant en is er ook even geen ruimte voor gevlecht en gedoe.
Valsspeler :F:

Is bij weinig ruimte allebei kort aan elkaar geplakt aan één kant niet makkelijker? Misschien met een opdracht 'treintje' of zo?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Maart schreef: 27 jan 2024, 19:57 Runar en Piiri lopen aan de flexi. Piiri loopt meestal maximaal voorop, Runar maximaal achterop. Dus ik loop een beetje a la sirtaki dansend over straat.
Nou, precies! Dat lijkt me dus een extra uitdaging: als je honden hebt van verschillende leeftijden/verschillende energieniveaus.
Petra

Bericht door Petra »

CatnDog schreef: 27 jan 2024, 20:07
Petra schreef: 27 jan 2024, 20:04 Hier 6 hondjes, meestal lopen er drie aan iedere hand, maar ik pak ze ook wel alle zes aan 1 hand, zeker als dat veiliger is of omdat ze dan allemaal in het gras kunnen lopen.
Heb je het idee dat ze allemaal op elkaar ingespeeld raken en riem-knoperij vermijden? Of allemaal steeds een vaste plek uitkiezen? Of wisselt dat wel continue?
Eigenlijk wisselt alleen Puk nog weleens en zij draait dan haar riem kris kros overal doorheen haha.
Maar dat is haar vergeven, ze is net 8 maanden en haar tempo ligt hoger dan dat van de teckels. Zij is ook veel nieuwsgieriger en vind dat ze alles moet kunnen ruiken en zien. Zo waren de teckels die ik als pup heb gekregen ook, en zij hebben dat eigenlijk vanzelf afgeleerd. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat met Puk ook goed gaat komen.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Kells schreef: 27 jan 2024, 20:03 Ze lopen hier nauwelijks aan de lijn, maar op de korte stukjes naar de losloopplek heb ik ze alle drie (en binnenkort vier) aan leren riemen. Het bosje riemen met honden in mijn linkerhand en de uiteinden in mijn rechterhand. Met die rechterhand kan ik even corrigeren mocht dat nodig zijn.
Dat klinkt handig! Heb je verschillende kleuren riemen zodat je weet welke hond je corrigeert?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Petra schreef: 27 jan 2024, 20:10
Eigenlijk wisselt alleen Puk nog weleens en zij draait dan haar riem kris kros overal doorheen haha.
Maar dat is haar vergeven, ze is net 8 maanden en haar tempo ligt hoger dan dat van de teckels. Zij is ook veel nieuwsgieriger en vind dat ze alles moet kunnen ruiken en zien. Zo waren de teckels die ik als pup heb gekregen ook, en zij hebben dat eigenlijk vanzelf afgeleerd. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat met Puk ook goed gaat komen.
O, wat mooi. Dus er ontstaat wel echt een balans/gewenning.
Ik vind het logisch dat een pup/jonge hond de 'stoorzender' is :F: Loop je zowel apart met Puk als met de hele roedel samen? Of heb je van begin af aan de hele 'familie' mee uit genomen? Zo van: zo doen we het, loop maar mee.
Petra

Bericht door Petra »

CatnDog schreef: 27 jan 2024, 20:14
Petra schreef: 27 jan 2024, 20:10
O, wat mooi. Dus er ontstaat wel echt een balans/gewenning.
Ik vind het logisch dat een pup/jonge hond de 'stoorzender' is :F: Loop je zowel apart met Puk als met de hele roedel samen? Of heb je van begin af aan de hele 'familie' mee uit genomen? Zo van: zo doen we het, loop maar mee.
Dat laatste eigenlijk. Alleen als ik even naar mijn moeder loop dan neem ik Puk nog wel alleen mee soms omdat ze dan even met Tessa kan spelen.
Als ik de 4 teefjes aan 1 kant heb, en de 2 reutjes aan de andere kant dan blijven ze over het algemeen ook allemaal aan de goede kant lopen.
Maar ook dan geldt dat Puk nog wel eens switcht. Dat mag, maar niet meer dan 1 of 2 keer en dat weet ze ook al.
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Hier 2 eigen honden en geregeld een oppashond erbij.
Uitlaten gaat in principe met alle 3 de riemen in 1 hand.
Geen geklier, niet trekken of elkaar opnaaien want dan wordt mama boos. :zweep:
En 2 vd 3 zijn zeer gevoelig voor boze mama's dus die bedenken zich wel 3x voor ze wat uitspoken, de derde is vooral bezig met gezellig meewandelen enzo.
Moet wel regelmatig de lijnen uit elkaar draaien ivm kantklossen maar dat is vnl wanneer ze ergens mochten snuffelen etc, de stukken waar we doorlopen lopen ze normaal in formatie.
Ze zijn redelijk gelijk qua grootte (26-30-35cm ongeveer) maar liggen aardig uiteen qua energielevel, met het gebruik vd buggy is dat opgelost: Mahdutje het grootste deel vd wandeling erin, Joep een veel kleiner deel vd wandeling erin en Dívka er de hele wandeling naast. :E:

Ik gebruik trouwens de politielijnen van @Suzanne, met een lus naar de eerste ring en de tweede ring in mijn hand om doorschuiven vd lijn te voorkomen, dan is de lijn ook precies mooi om de honden bij me te houden en toch een beetje ruimte te geven.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
De5muzketierz

Bericht door De5muzketierz »

Ik heb er 5,
3 lopen er op de heupgordel.
En 2 aan de gewone riem.
En dan in het park of dijk gaan er 3 los hopelijk binnenkort 4 als Onix niet weer gaat jagen.
En verders gewoon geen gedonder aan de lijn .

Dit was dat ik nog 2 op de gordel had .
En 3 aan de riem
Afbeelding
Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

CatnDog schreef: 27 jan 2024, 20:06 Heb je het wel geprobeerd, Froo en Aloy met z'n tweetjes tegelijk? Of heb je meteen bedacht: apart is een stuk verstandiger. Zeker met een pup/jonge die de basics nog moet leren. Misschien kan Aloy in de toekomst grotendeels los lopen (ik zie haar als een toekomstig braverikje :lol1: ).
Als pup tijdens vakantie heeft Aloy wel eens met Froo samen gelopen. Rustig bos, Froo was daar dus ook nauwelijks reactief. Ik heb wel de momenten uitgezocht waarop ik succes verwachtte. Maar verder eigenlijk nooit hoor. Ik wist al van tevoren dat ik ze de eerste jaren vermoedelijk beter niet samen mee uit wandelen kon nemen. Het zijn natuurlijk ook wel twee honden met héél verschillende behoeften, dus ik vermoed ook dat echt niemand het jammer vindt. :LOL:

Ik sluit niet uit dat het op latere leeftijd van Aloy wel gewoon kan. Aloy is met veel dingen toch nog wel heel jong en een beetje dommig (vooral heel inconsequent, soms gaat het fantastisch en de volgende dag bakt ze er ineens niks meer van). Het begint nu soms te komen. :engel: Maar ik vermoed inderdaad dat zij over een paar jaar een super brave hond zal zijn. Was vandaag nog met haar los aan het wandelen en ze heeft geen stap verkeerd gezet. Bij elk klein hondje dat aan kwam liet ze zich keurig aanlijnen, van elke hond die door moest lopen van de baas liet ze zich keurig terugroepen, als je haar naam fluistert staat ze bij wijze van spreken meteen naast je. Echt niet dat dat een moeilijke hond kan zijn als ze straks volwassen is. :F:
Laatst gewijzigd door Frootje op 27 jan 2024, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
annnie
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

CatnDog schreef: 27 jan 2024, 19:57
annnie schreef: 27 jan 2024, 19:48 Ik heb de riemen altijd in een hand. Andere hand gebruik ik om ze evt bij te sturen of kort te houden. Ze kennen "andere kant" wat ik gebruik als er eentje achter me langs loopt of langs de verkeerde kant van een paal wil.

Wat voor type lijnen gebruik je? Ik neem aan dezelfde lijnen en dezelfde lengtes?

Wat is het energieniveau van jouw honden? Het lijkt me namelijk een extra uitdaging als je er eentje tussen hebt zitten die type schlomo is, terwijl de ander vooruit wil.

Het verkeerde-kant-van-de-paal probleem klinkt niet anders dan met één hond. Niet dat het vaak voorkomt, maar het komt voor.
Ik heb inderdaad riemen van dezelfde lengte, iets van 2m geloof ik. Ik heb ze door iemand hier op het forum laten maken. Kan even niet op dr naam komen. De riemen zijn fantastisch

Het energieniveau verschilt wel tussen de twee honden. Annie is meer een snuffelaar,wil soms naar links of rechts of even ergens wat langer blijven. Maar Ronja trekt dus niet. Nooit gedaan ook, niet mijn verdienste... Ze past zich aan aan mijn tempo. Als ze te veel energie over heeft of als dr pootjes zand/sneeuw raken probeert ze wel eens te rennen/huppelen aan de riem (nog steeds dus zonder trekken) Dan neem ik ze wel even kort, want dan raakt ze zelf in de knoop met de riemen. Ik heb eigenlijk vrij relaxte honden. Denk dat ik me met 10 van die types ook wel zou redden

Toen Nelson er nog was paste we ons aan aan zijn tempo. Hij op ouwe mannen tempo achteraan. De dames voor op. Denk dat Annie het niet vervelend vond, meer snuffeltijd voor haar.
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

CatnDog schreef: 27 jan 2024, 20:10
Maart schreef: 27 jan 2024, 19:57 Runar en Piiri lopen aan de flexi. Piiri loopt meestal maximaal voorop, Runar maximaal achterop. Dus ik loop een beetje a la sirtaki dansend over straat.
Nou, precies! Dat lijkt me dus een extra uitdaging: als je honden hebt van verschillende leeftijden/verschillende energieniveaus.
Tgoch, ik ondervind er geen hinder van, piiri blijft gewoon stilstaan dan.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Desiree
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Bericht door Desiree »

Het liefst loop ik met 1 of 2 honden, dus twee keer wandelen per ronde, soms gaat dat niet wegens tijdgebrek of omdat ze allemaal ineens erg nodig moeten schijnbaar(eigenlijk kan ik dan gewoon zelf niet kiezen wie ik als eerst mee wil nemen) :LOL: dan loop ik met 3. Allemaal aan een jachtlijntje om dan en ik ontwijk iedereen als de pest dus loop dan niet door drukke gebieden, is het wel druk keer ik om en loop anders. Droef loopt altijd op rechts, en het liefst traag. Izzy loop meestal links en loopt wel redelijk door, Roderick loopt 60% van de tijd links maar gaat ook vaak naar rechts want waar Droef aan snuffelt is toch wel erg interessant. Wanneer ze kort moeten gaat alles gewoon kort, Roderick en Izzy op links en Droef op rechts en doorlopen, niet kloten!

Soms is het best een uitdaging omdat Droef uitvalt aan de riem(ook los overigens dus hij loopt vrijwel nooit los tenzij ik alleen met hem op pad ben er er echt niemand te bekennen is), Izzy is ook niet altijd even vriendelijk maar met haar 7 kg maakt ze nergens indruk op en merk ik er weinig van behalve dat haar gekrijs me irriteert, Roderick doet dat maar bij 3 honden of zo die de pik op hem hebben als zijn grote broer er niet bij is voor de rest krijgt hij alleen een beetje de zenuwen als Droef lelijk doet, Izzy wordt door hem genegeerd. Daarom ook dat als ik met alle drie loop het vaak kortere rondes zijn en dan door de woonwijk langs het groen en meer niet. Ohh en dan vergeet ik nog dat Roderick elke kat op straat ziet, inmiddels gilt en trekt hij niet meer naar elke kat maar dan moet ik wel snel zijn met zeggen dat hij de kat niet mag pesten anders doet hij het alsnog. :LOL:

Als ik slechts 1 of 2 honden mee heb lopen ze aan de flex en dan loopt Droef altijd rechts en Izzy altijd links, Roderick loopt dan links als hij met Droef mee loopt en rechts als hij met Izzy mee loopt of alleen met me op pad is maar meestal als hij alleen mee gaat loopt hij als het ff kan 80% van de tijd los.
Afbeelding
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

CatnDog schreef:
malinois schreef: 27 jan 2024, 20:04 Zo min mogelijk aangelijnd. Anders elk aan een flex, langs de weg beiden aan 1 kant kort op de rem. Anders elk aan een kant en dan af en toe kantklossen
Ik krijg wel de indruk dat honden in aparte handen het risico op lijnen-gewirwar vergroot. Klopt dat?
Ja, of ik moet ze kort houden. Dan blijven ze ook aan een kant.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie