Wat zouden jullie doen?
- Babs
- Posts in topic: 17
- Honden: 1
- Welke: Babstaard kruising van een mix
Wat zouden jullie doen?
Even een korte situatieschets:
Babs is een grote hond van bijna 14 jaar oud, bekend met spondylose en artrose waar ze in het dagelijks leven dankzij supplementen en carporal weinig last van heeft.
Haar conditie is natuurlijk niet meer wat het ooit geweest is maar voor haar leeftijd is ze nog best fit en haar hart en longen klonken bij het laatste dierenarts bezoek allebei helemaal prima.
Maar nu het probleem:
Een aantal weken geleden ontdekte ik een rare bult in haar lies, de bult is groot en rood. Netjes rond en komt niet door de huid heen en lijkt van binnen ook helemaal los te zitten.
Deze week ontdekte ik nog een andere rare bult die er meer uitziet als een korst aan de binnenkant van haar achterpoot.
Oordeel van de dierenarts: De rode bult zou een mastceltumor kunnen zijn (heeft ze eerder gehad) en de bult die er uit ziet als een rare korst een melanoom (nooit eerder gehad).
We komen er natuurlijk pas achter wat het is als we een biopt laten nemen maar nu bestaat er een kleine kans dat dit niet lukt en we dan alsnog niks weten. Ook is er een heel kleine kans dat het nemen van een biopt zou kunnen triggeren tot groeien en in geval van kwaadaardigheid tot uitzaaien.
Als uit het biopt blijkt dat het inderdaad kwaadaardig is kunnen we de bulten laten verwijderen maar dan zouden we natuurlijk eerst moeten checken of er niet al uitzaaiingen zijn. Beide soorten zaaien volgens de dierenarts vaak uit naar de longen dus dan zou er een longfoto gemaakt moeten worden, wat weer alleen onder narcose kan.
Als ze 10 jaar jonger was zou een operatie natuurlijk helemaal geen twijfelpunt zijn maarja ze is gewoon al bijna 14, voor hetzelfde geld wordt ze dalijk niet wakker uit de narcose terwijl ze als we niks doen misschien nog wel een paar prima maanden zou hebben. Maar tegelijkertijd denk ik weer maar stel dat we het niet weg laten halen en ze straks heel snel overlijdt door uitzaaiingen die er niet zouden zijn geweest als we het wel weg hadden laten halen.
Kortom een, voor mij, hartverscheurend dilemma want ondanks dat ze al bijna 14 is wil ik Babs natuurlijk gewoon het liefst nog zo lang mogelijk bij me houden.
Babs is een grote hond van bijna 14 jaar oud, bekend met spondylose en artrose waar ze in het dagelijks leven dankzij supplementen en carporal weinig last van heeft.
Haar conditie is natuurlijk niet meer wat het ooit geweest is maar voor haar leeftijd is ze nog best fit en haar hart en longen klonken bij het laatste dierenarts bezoek allebei helemaal prima.
Maar nu het probleem:
Een aantal weken geleden ontdekte ik een rare bult in haar lies, de bult is groot en rood. Netjes rond en komt niet door de huid heen en lijkt van binnen ook helemaal los te zitten.
Deze week ontdekte ik nog een andere rare bult die er meer uitziet als een korst aan de binnenkant van haar achterpoot.
Oordeel van de dierenarts: De rode bult zou een mastceltumor kunnen zijn (heeft ze eerder gehad) en de bult die er uit ziet als een rare korst een melanoom (nooit eerder gehad).
We komen er natuurlijk pas achter wat het is als we een biopt laten nemen maar nu bestaat er een kleine kans dat dit niet lukt en we dan alsnog niks weten. Ook is er een heel kleine kans dat het nemen van een biopt zou kunnen triggeren tot groeien en in geval van kwaadaardigheid tot uitzaaien.
Als uit het biopt blijkt dat het inderdaad kwaadaardig is kunnen we de bulten laten verwijderen maar dan zouden we natuurlijk eerst moeten checken of er niet al uitzaaiingen zijn. Beide soorten zaaien volgens de dierenarts vaak uit naar de longen dus dan zou er een longfoto gemaakt moeten worden, wat weer alleen onder narcose kan.
Als ze 10 jaar jonger was zou een operatie natuurlijk helemaal geen twijfelpunt zijn maarja ze is gewoon al bijna 14, voor hetzelfde geld wordt ze dalijk niet wakker uit de narcose terwijl ze als we niks doen misschien nog wel een paar prima maanden zou hebben. Maar tegelijkertijd denk ik weer maar stel dat we het niet weg laten halen en ze straks heel snel overlijdt door uitzaaiingen die er niet zouden zijn geweest als we het wel weg hadden laten halen.
Kortom een, voor mij, hartverscheurend dilemma want ondanks dat ze al bijna 14 is wil ik Babs natuurlijk gewoon het liefst nog zo lang mogelijk bij me houden.
Re: Wat zouden jullie doen?
Ai wat ontzettend lastig. Als buitenstaander zeg ik niets doen. Gewoon Babs hoe in de gaten houden en als ze andere klachten krijgt zou het einde verhaal zijn. Heeft ze geen last van de bulten nu? Ik zou eventueel overwegen om nu geen onderzoeken te doen maar beide bulten wel weg te laten halen als dat simpel kan.
Onze Tibbe van 15 heeft ook een paar bulten op plekken waar hij er geen last van heeft. Die laten we gewoon zitten en doen we ook geen onderzoek naar.
Onze Tibbe van 15 heeft ook een paar bulten op plekken waar hij er geen last van heeft. Die laten we gewoon zitten en doen we ook geen onderzoek naar.
- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 1
mijn mening? ik zou lekker van de tijd die er nog is gaan genieten van je hond. dan weet je dat het kanker is en dan...? eens komt er een tijd van komen en eens komt er een tijd van gaan.
het is ons egoïsme die een dier niet los wil laten.
het is ons egoïsme die een dier niet los wil laten.
ik zou in ieder geval niet prikken of snijden, lekker genieten van de tijd dat ze er nog is en pijnvrij en blij en zo..
-
- Posts in topic: 2
Ik zou ook niet meer laten opereren bij een hond van deze leeftijd. Maar uiteindelijk ben jij de eigenaar en als jouw gevoel zegt dat je toch iets moet laten doen/onderzoeken, wie zijn wij dan om onze mening te geven/op te dringen? Het is aan jou om een keus te maken waar je ook naderhand achter kunt staan.
- nevache
- Honden: 7
Als ze er zelf geen last van lijkt te hebben, zou ik er vanaf blijven. Als het vergaren van kennis/info (foto's, biopt) niet leidt tot (be)handelen dat substantieel levensverlengend en/of kwaliteitsverbeterend is, laat ik het zelf achterwege. Geniet gewoon lekker van haar!
Ik weet wel graag waar ik mee te maken heb, dus ik zou het wel laten onderzoeken en laten weghalen als dat een reële optie is.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
Ik vind het moeilijke , ik zou niet meer laten opereren maar ik zou wel willen weten waar ik mee dealde.
Ik zat 2 jaar terug ineens met kanker bij Leo ipv van ontstoken kies. Hij was 10 maar super verder. Ik wilde weten waar ik stond merkte ik bij mezelf
Wat het was en wat ik kon verwachten om hem in elk geval niet te laten lijden
Kortom geen behandeling maar die foto moet toch onder narcose? En dan gelijk bultje verwijderen ?
Of gewoon als je heel eerlijk kijkt
..ze is 14. Ze is groot. Misschien ook gewoon zo laten
Aan mij heb je dus niks eigenlijk.
Ik zat 2 jaar terug ineens met kanker bij Leo ipv van ontstoken kies. Hij was 10 maar super verder. Ik wilde weten waar ik stond merkte ik bij mezelf
Wat het was en wat ik kon verwachten om hem in elk geval niet te laten lijden
Kortom geen behandeling maar die foto moet toch onder narcose? En dan gelijk bultje verwijderen ?
Of gewoon als je heel eerlijk kijkt
..ze is 14. Ze is groot. Misschien ook gewoon zo laten
Aan mij heb je dus niks eigenlijk.
- Omega
- Welke: Nu een echte toller
Als buitenstaander zeg ik laten zitten en verwennen en genieten zolang als het kan.
Hoe reëel is het dat ze nog jaren mee gaat, wat is de impact van het verwijderen van de bultjes in de zin van revalidatie ed.
Hoe reëel is het dat ze nog jaren mee gaat, wat is de impact van het verwijderen van de bultjes in de zin van revalidatie ed.
- Babs
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ze lijkt zelf geen last te hebben van de bulten maar diegene op d'r poot bloed wel soms een beetje.
Verder zitten de beide bulten wel op plekken waar het makkelijk weg te halen zou zijn mochten we daar toch voor kiezen.
Eigenlijk had ik liever gehad dat het gewoon op een onmogelijk te opereren plek had gezeten zodat de keuze er helemaal niet was geweest.
Niets doen in dit geval voelt toch een soort van alsof ik haar in de steek laat terwijl mijn verstand zegt dat niets doen misschien wel de betere optie is.
Ze lijkt zelf geen last te hebben van de bulten maar diegene op d'r poot bloed wel soms een beetje.
Verder zitten de beide bulten wel op plekken waar het makkelijk weg te halen zou zijn mochten we daar toch voor kiezen.
Eigenlijk had ik liever gehad dat het gewoon op een onmogelijk te opereren plek had gezeten zodat de keuze er helemaal niet was geweest.
Niets doen in dit geval voelt toch een soort van alsof ik haar in de steek laat terwijl mijn verstand zegt dat niets doen misschien wel de betere optie is.
- Babs
Ja dat zijn dus precies de opties en overwegingen ja
- Babs
De kans dat het helemaal niet kwaadaardig is blijft ook wel in m'n hoofd meespelen.
Vooral de bult die wordt verdacht een melanoom te zijn. Hij zit niet op een typische melanoom plek en er zitten ook geen rassen in Babs waar het veel bij voorkomt, niet dat het daardoor niet mogelijk is natuurlijk maar dat maakt opereren wel weer enger voor mij.
Straks laten we d'r opereren en sterft ze op de operatietafel omdat we iets weg willen halen wat helemaal niet eens kwaadaardig blijkt te zijn
Vooral de bult die wordt verdacht een melanoom te zijn. Hij zit niet op een typische melanoom plek en er zitten ook geen rassen in Babs waar het veel bij voorkomt, niet dat het daardoor niet mogelijk is natuurlijk maar dat maakt opereren wel weer enger voor mij.
Straks laten we d'r opereren en sterft ze op de operatietafel omdat we iets weg willen halen wat helemaal niet eens kwaadaardig blijkt te zijn
Als ze gewoon gezond is sterven ze meestal niet op operatie tafel.
Je kan van tevoren bloedonderzoek nog doen ?
Ik ben wat dat betreft zoals maart schreef, ik wil het weten
Je kan van tevoren bloedonderzoek nog doen ?
Ik ben wat dat betreft zoals maart schreef, ik wil het weten
- Babs
Ja ik ga ook helemaal niet lekker op de onzekerheid die we nu hebben.
Er is in december nog bloedonderzoek gedaan toen ze een gvs aanval had om andere dingen dan gvs uit te sluiten maar dat zag er toen allemaal prima uit verder.
En nee meestal sterven gezonde honden niet tijdens een operatie maar ik bekijk dingen altijd graag lekker pessimistisch
- Célie
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Ik zou zolang ze geen last van de bulten heeft, op deze leeftijd, het gewoon zo laten en genieten van haar. Onderzoeken voegt niks toe want dan weet je wat het is en verder kun je niks want opereren is een risico vanwege de narcose.
- Omega
- Welke: Nu een echte toller
Is het te behandelen als je het weet? Laat je het ook behandelen als je het weet, hoeveel impact heeft behandelen, doe je dat een bejaarde hond nog aan?Babs schreef: ↑03 feb 2024, 12:33Ja ik ga ook helemaal niet lekker op de onzekerheid die we nu hebben.
Er is in december nog bloedonderzoek gedaan toen ze een gvs aanval had om andere dingen dan gvs uit te sluiten maar dat zag er toen allemaal prima uit verder.
En nee meestal sterven gezonde honden niet tijdens een operatie maar ik bekijk dingen altijd graag lekker pessimistisch
- Kells
- Posts in topic: 4
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Ik zou er niks aan laten doen. De hond is op leeftijd en een operatie heeft een behoorlijke impact op haar lichaam. Hoeveel jaren zou je er mee winnen?
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Taartje had ook een mastceltumor op haar poot, die al een keer operatief was weggehaald maar weer was teruggekomen. Ze was een jaar of 11 toen de bult terug begon te komen, ik heb er toen voor gekozen om er niets meer aan te laten doen en haar verder gewoon goed in de gaten te houden (mocht ze klachten krijgen die zouden wijzen op uitzaaiingen). Ik wilde niet dat ze haar laatste maanden (want dat was toen de prognose) van operatie naar operatie zou gaan. Uiteindelijk heeft ze nog drie jaar totaal zonder klachten geleefd. De bult groeide wel, maar daar had ze verder geen last van.
Veel sterkte met je besluit!
Veel sterkte met je besluit!
- Babs
Qua behandeling is weghalen de enige optie, chemo oid ga ik sowieso niet aan beginnen.
Opereren vind ik dus een lastige en ik wil het wel overwegen.
Mijn eerste gevoel toen we bij de dierenarts waren was om niks te doen en zo te zien denkt de meerderheid van jullie er ook zo over. Misschien zoek ik ook wel gewoon een beetje bevestiging dat niks doen geen slechte keus is.
- CatnDog
- Welke: Groenendaeler
Ik sluit me aan bij de meerderheid: ik zou ook niet meer aan de hele medische molen beginnen.
Ik heb zelf een oudere kat met een cyste. Ik heb gelukkig een dierenarts die niet is van het behandelen om maar te behandelen. Hij vond de keuze om niets te doen ook helemaal prima. Mijn kat heeft er ook geen last van.
Ik heb zelf een oudere kat met een cyste. Ik heb gelukkig een dierenarts die niet is van het behandelen om maar te behandelen. Hij vond de keuze om niets te doen ook helemaal prima. Mijn kat heeft er ook geen last van.
Het is overigens niet omdat ik wil weten waarmee ik te maken heb, ik maar patiënten van mijn honden wil maken en ze operatie na operatie laat ondergaan
Prima als het kanker is die niet te behandelen is, dan pas ik de voeding aan en leven we nog een leuke tijd samen om ruim op tijd afscheid te nemen. Maar dan weet ik dat wel.
Het is niet ‘niets weten en niets doen’ of ‘wel weten en vanalles doen’. Er zit nog best een ruime zone tussen deze 2.
Prima als het kanker is die niet te behandelen is, dan pas ik de voeding aan en leven we nog een leuke tijd samen om ruim op tijd afscheid te nemen. Maar dan weet ik dat wel.
Het is niet ‘niets weten en niets doen’ of ‘wel weten en vanalles doen’. Er zit nog best een ruime zone tussen deze 2.
Voedingsadvies op maat.
Voedingsadvies op maat.
- Babs
En wat zou je aan de voeding veranderen als het inderdaad kanker zou zijn als ik vragen mag?Maart schreef: ↑03 feb 2024, 17:37 Het is overigens niet omdat ik wil weten waarmee ik te maken heb, ik maar patiënten van mijn honden wil maken en ze operatie na operatie laat ondergaan
Vooral vetrijker gaan voeren (en gekookt als ze daar nog niet op staan, maar senior staat sowieso al op gekookt hier) en aanvullen met specifieke toppers (reveratrolrijk, veel natuurlijke antioxidanten, is het een mastcel tumor dan histamine arm dieet, boerenkool, broccoli, knoflook, kurkuma, therapeutische omega3, spagyriek,…)
Voedingsadvies op maat.
Voedingsadvies op maat.
- Babs
Bedankt, dat is nog wel iets om me in te verdiepen.Maart schreef: ↑03 feb 2024, 17:48 Vooral vetrijker gaan voeren (en gekookt als ze daar nog niet op staan, maar senior staat sowieso al op gekookt hier) en aanvullen met specifieke toppers (reveratrolrijk, veel natuurlijke antioxidanten, is het een mastcel tumor dan histamine arm dieet, boerenkool, broccoli, knoflook, kurkuma, therapeutische omega3, spagyriek,…)
- Loraine
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik zou ivm de leeftijd en het gestel persoonlijk niet zo snel meer kiezen voor opereren tenzij het daadwerkelijk ongemak geeft én goede vooruitzichten geeft voor de tijd die er nog rest.
Hier een jongere hond (7 jaar maar steekt fysiek verrot in elkaar) waarbij een dergelijk plan van aanpak is gemaakt met de dierenarts:
Geen grote dingen meer, bultje weghalen wanneer deze ongemak geeft, eens pijnstilling oid is prima.
Hier een jongere hond (7 jaar maar steekt fysiek verrot in elkaar) waarbij een dergelijk plan van aanpak is gemaakt met de dierenarts:
Geen grote dingen meer, bultje weghalen wanneer deze ongemak geeft, eens pijnstilling oid is prima.