hond ziek

Persistence
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: hond ziek

Bericht door Persistence »

Giardia en alvleesklierontsteking geven veel overeenkomstige klachten.
De eerste is makkelijk te testen met ontlasting maar de tweede start je toch met een bloedonderzoek en eventueel nog vervolgonderonderzoek.

Waarom denk je dat hij onder narcose moet voor bloedafname? Hij is verzwakt, snuitje om en jij en een assistente houden hem vast terwijl de arts bloed neemt?

Veel sterkte, altijd een zorg als je dier flink ziek is.
Afbeelding
Susam
Posts in topic: 51
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

dank jullie wel, de alvleesklierontsteking neem ik mee naar de da as maandag! Echter geen koorts en geen pijnlijke buik.

Bij de laatste keer bloed prikken had iemand een nagenoeg gebroken neus en een diepe snee. Ik denk inderdaad dat dat nu rustiger zal gaan omdat hij inderdaad verzwakt is.
Suzanne
Posts in topic: 4
Welke: Havanezers

Bericht door Suzanne »

Heb je niet nog een andere dierenarts in de buurt waar je terecht kan? Vind dit wel erg zorgwekkend
Gonnie
Posts in topic: 2

Bericht door Gonnie »

Susam schreef: 03 feb 2024, 06:27 Ik vind het een hele lastige met dat hele vaccineren. Ik schrik inderdaad enorm van wat ik gelezen heb over die L4 vaccinatie.
Sambal drinkt graag nogal eens een slok uit een poel des verderfs. Snaaien van van alles is een stuk minder sinds hij Bokashi en veendrekstof heeft gehad.
Feit is dat Sambal nog steeds strontziek is, we zijn net terug van een klein blokje om, hij gaf aan dat hij naar buiten moest en nu had hij wat diarree maar dat kan ook komen omdat hij nu dat speciale voer krijgt en normaal vlees.
Hij is compleet uitgeput na zo'n blokje en ploft dan op de bank in diepe slaap. Hij heeft een paar hapjes op van dat rare spul met extra voedingsstoffen.
@Suzanne ik snap dat ook niet. Zelfs een hond als Jack, mijn Berner, met wie ik echt heel voorzichtig was vanwege uiteraard bekende problemen met het ras en super alert was op problemen, knapte snel op na dit soort dingen en dan heb je een rauwdouwer als Sam en dat is gewoon een hoopje ellende.
Mijn honden hebben alleen de puppy-entingen gehad, nou ja, misschien nog een keer daarna een enting, maar ik laat ze al een poos niet meer vaccineren. Alleen de rabiës-enting krijgen ze nog omdat ze mee naar Oostenrijk gaan.
Ze komen hier in aanraking met ratten, want we hebben een rattenplaag hier. Ze drinken uit sloten, en uit stilstaande watertjes. Ze eten de smerigste dingen, stront en weet ik veel wat ze onderweg nog vinden. Zijn haast nooit ziek. En de ziekte van weil hebben ze nog nooit gehad. Tanja had als pup na de cocktail-enting een hele grote bult vol met vocht onder aan haar buik hangen. Kwam door de L4 enting. Maar die zit bij onze dierenarts bij de cocktail in, dus ik laat ze niet meer enten.

Hoop dat je hond snel opknapt.
Afbeelding

Tanja en Anne
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

Gonnie schreef: 03 feb 2024, 09:55
Susam schreef: 03 feb 2024, 06:27 Ik vind het een hele lastige met dat hele vaccineren. Ik schrik inderdaad enorm van wat ik gelezen heb over die L4 vaccinatie.
Sambal drinkt graag nogal eens een slok uit een poel des verderfs. Snaaien van van alles is een stuk minder sinds hij Bokashi en veendrekstof heeft gehad.
Feit is dat Sambal nog steeds strontziek is, we zijn net terug van een klein blokje om, hij gaf aan dat hij naar buiten moest en nu had hij wat diarree maar dat kan ook komen omdat hij nu dat speciale voer krijgt en normaal vlees.
Hij is compleet uitgeput na zo'n blokje en ploft dan op de bank in diepe slaap. Hij heeft een paar hapjes op van dat rare spul met extra voedingsstoffen.
@Suzanne ik snap dat ook niet. Zelfs een hond als Jack, mijn Berner, met wie ik echt heel voorzichtig was vanwege uiteraard bekende problemen met het ras en super alert was op problemen, knapte snel op na dit soort dingen en dan heb je een rauwdouwer als Sam en dat is gewoon een hoopje ellende.
Mijn honden hebben alleen de puppy-entingen gehad, nou ja, misschien nog een keer daarna een enting, maar ik laat ze al een poos niet meer vaccineren. Alleen de rabiës-enting krijgen ze nog omdat ze mee naar Oostenrijk gaan.
Ze komen hier in aanraking met ratten, want we hebben een rattenplaag hier. Ze drinken uit sloten, en uit stilstaande watertjes. Ze eten de smerigste dingen, stront en weet ik veel wat ze onderweg nog vinden. Zijn haast nooit ziek. En de ziekte van weil hebben ze nog nooit gehad. Tanja had als pup na de cocktail-enting een hele grote bult vol met vocht onder aan haar buik hangen. Kwam door de L4 enting. Maar die zit bij onze dierenarts bij de cocktail in, dus ik laat ze niet meer enten.

Gonnie dat is niet waar. de meeste dierenartsen maken de DHP enting aan met de L4. omdat de de DHP opgelost moet worden in vloeistof en de L4 is een vloeistof. maar ze kunnen de DHP ook gewoon oplossen is een infuusvloeistof of solvens (zoutoplossing). dat krijgen ze erbij geleverd. ik laat mijn puppen nooit enten met de L4 alleen de DHP opgelost in solvens.
Cendy

Bericht door Cendy »

Ach Sambal toch, zo ga je ook niet lekker het weekend in zeg :nocheer: ik duim op enige verbetering vandaag.
Afbeelding
Sekreetje
Posts in topic: 5

Bericht door Sekreetje »

Hopelijk gaat het vandaag iets beter met Sambal. Mocht bloedonderzoek nu wel lukken zonder narcose dan zou ik daar echt voor gaan, vind het wel lang duren zonder dat hij iets verbetering laat zien.
Afbeelding
Susam

Bericht door Susam »

nu dierenarts, een andere.
Natalie
Posts in topic: 1

Bericht door Natalie »

Kelperuaantjes schreef: 03 feb 2024, 07:57 Wat akelig dat het nog niet beter gaat. Ik hoop niet dat het een alvleesklierontsteking oid is. Houdt Sambal maar extra goed in de gaten dit weekend.
Overigens kan het bij een maagdarmvirus/-ontsteking ook zo zijn dat het begint met braken en dat de diarree later komt.
Jip had de eerste twee weken van zijn ziektebed prima ontlasting en toch waren het de darmen die door een infectie en ontsteking compleet niet meer functioneerden :(. Niemand dacht daar toen aan.

Heel veel sterkte met Sambal, hopelijk nu bij een dierenarts die er met een geheel frisse blik naar kijkt en ook andere opties gaat onderzoeken. :J:
Sirene

Bericht door Sirene »

Jeetje wat een zorgen. Dit duurt veel te lang.
Ik begrijp dat je nu naar een andere dierenarts bent.
Ik hoop dat deze meteen doorzakt. Bloedonderzoek, echo…
Célie
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Susam schreef: 03 feb 2024, 10:54 nu dierenarts, een andere.
Wat heeft de DA gezegd?
Susam

Bericht door Susam »

We zijn er nog steeds wachten op uitslagen
ranetje
Posts in topic: 15

Bericht door ranetje »

Claire is in het gewone leven ook een rauwdouwer.
Ook zij was enorm ziek.
En herkenbaar ook diarree na een paar dagen terwijl ze eerst helemaal niet poepte.
Laat zeker die alvleesklier meenemen in een bloedonderzoek en de vitamine B12 ook.

Hij heeft geen infuus gehad hoewel hij in het begin al niet zo best was, dus opknappen zal wat langer duren.
Blijf goed letten op uitdrogingsverschijnselen en ga meteen naar de DA als je het niet vertrouwt.
Afbeelding
Susam

Bericht door Susam »

We zijn terug en er is uitgebreid bloedonderzoek gedaan, ze dacht ook aan pancreas, maar dat is gelukkig uitgesloten, Weil ook. Hij kreeg vanochtend extreme diarree en wat eruit kwam was puur gal. Diagnose maag darm ontsteking door het eten of drinken van iets vervuilds, bacterie. Ze hebben hadden het in het begin over opname, maar hij dronk in de kliniek en hoewel de leverwaarden en ontstekingswaarden verhoogd waren, hoefde dat gelukkig niet. Hij heeft medicatie voor buikpijn en braken en antibiotica. Maandag even overleg maar dan hopen we dat het substantieel verbeterd is. Deze dierenarts vond het ook te lang duren en heeft onder andere een rectaal onderzoek gedaan naast de andere onderzoeken en pakte gelijk door. Hele andere beleving. Super bedankt voor het meedenken en meeleven! Hij ligt nu op de bank in diepe slaap.
ps het bloedprikken hebben ze met 2 assistentes en de da gedaan in een andere ruimte met een snuitje om, zo mak als een lammetje, zat achterover gehangen en heeft alles gelaten over zich heen laten komen.
Maart
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Knap van je dat je niet hebt afgewacht en top onderzoek van de dierenarts! Hopelijk snel resultaat nu :ok:
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Sekreetje
Posts in topic: 5

Bericht door Sekreetje »

Fijn dat het een en ander nu uitgesloten is. Hopelijk slaat de medicatie lekker snel aan. Kom op Sambal! Nu weer snel beter worden!
Afbeelding
mim

Bericht door mim »

Beterschap!
Kells
Posts in topic: 7
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Goed dat je niet langer hebt afgewacht. Hopelijk knapt hij snel weer op!
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Suzanne
Welke: Havanezers

Bericht door Suzanne »

Wat goed dat je naar de andere dierenarts bent gegaan. Dit klinkt een stuk beter. Arm ventje, hopelijk knapt hij snel op
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Dat klinkt nu wel hoopvol, hopelijk knapt t menneke snel weer op :flower:
Afbeelding
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Gelukkig goed doorgepakt ga je toch wat geruster het verdere weekend in, beterschap voor Sambal hoor!
Gonnie

Bericht door Gonnie »

ellen en de birmanen schreef: 03 feb 2024, 10:45
Gonnie schreef: 03 feb 2024, 09:55

Gonnie dat is niet waar. de meeste dierenartsen maken de DHP enting aan met de L4. omdat de de DHP opgelost moet worden in vloeistof en de L4 is een vloeistof. maar ze kunnen de DHP ook gewoon oplossen is een infuusvloeistof of solvens (zoutoplossing). dat krijgen ze erbij geleverd. ik laat mijn puppen nooit enten met de L4 alleen de DHP opgelost in solvens.
Weet ik, maar bij onze dierenarts krijg je hem dus wel bij de DHP enting. Maar ook al zou ik hem er apart kunnen krijgen, dan geef ik die enting toch niet aan mijn honden.
Afbeelding

Tanja en Anne
SuzanneS

Bericht door SuzanneS »

Hoop dat hij snel opknapt. Is er een foto van zijn buik gemaakt? Mijn dierenarts vertelde van een hond met zulke klachten van een opgegeten kattenspeeltje. Veel sterkte!
CatnDog
Posts in topic: 14
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 03 feb 2024, 00:09 Je vraagt het niet aan mij maar ik antwoord toch. :F:

Ik laat ze niet tegen weil enten omdat ik het echt (voor mij en mijn honden) onzinnig vind.
Er zijn honderden gevaren te bedenken. Zeker als je het over smerig water hebt.
Maar ik heb niet het soort honden dat uit een rattenpoel drinkt en ik heb wel het soort omgang met mijn honden waarbij ik meteen zie dat ze ziek zijn. Die liggen niet eerst twee dagen thuis ziek te worden terwijl ik aan het werk ben. Ik kom helemaal nergens te laat achter.

Het is niet dat ik het nut van vaccinaties niet zie maar het is één puzzelstukje terwijl een normale gezonde hond na het eerste rondje gewoon prima in orde is en gezond oud wordt.
Echt jonge honden zijn een ander verhaal. Het eerst jaar, anderhalf jaar kan alles. Maar daarna ineens weil en dood? Ik zie het echt nooit.

Daarnaast observeer ik net als Ellen dat het niet goed gaat met de groep structureel behandelde honden. Inderdaad rare autoimmuunkwesties en epilepsie. Ik kan het niet onderbouwen en het blijft een inschatting maar ik vind de gezondheid van de gemiddelde stamboomhond die braaf twee keer per jaar naar de dokter gaat om ingespoten te worden gewoon niet het nastreven waard. Zo goed gaat het er niet mee.

Als je hond lekker in de tuin op een gevonden rattenlijkje gaat liggen kluiven kan het net zo goed een vergiftigd exemplaat zijn en gaat hij ook dood. Net zoals wanneer hij snoept van de troep die een winter onder een emmer gezeten heeft of als hij uot de openstaande achterdeur loopt en toch even aan de overkant van de weg gaat kijken.

We hebben een hele cultus gebouwd rondom het vermijden van dode huisdieren en ze gaan nog steeds allemaal dood. Sambal, echo en mira, de birmanen. Over 20 jaar zijn ze lang dood en is iedereen ze vergeten. Dat is de realiteit waar je die "veiligheid" die vaccins brengen moet plaatsen. En dat betekent niet dat je ze niet moet gebruiken. Maar het koopt ook niets af.
Helder.
CatnDog
Posts in topic: 14
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Susam schreef: 03 feb 2024, 06:19 Ik hoop het ook, hoe gaat het nu met hem? Sambal spuugde alleen maar gal, achter elkaar door.
Eigenlijk gaat het heel erg goed. Dat spugen was tot nu toe eenmalig. Ik maak me dus meer zorgen om Sambal dan om Zeno.

Fijn dat Weil in ieder geval is uitgesloten en dat een opname niet nodig was, maar het moet natuurlijk wel beter gaan.
Plaats reactie