Wat zouden jullie doen?

Susam
Posts in topic: 2
Welke: Podengo kruising

Re: Wat zouden jullie doen?

Bericht door Susam »

aarrrghh naar dilemma inderdaad!
Ik snap je gevoel dat je iets wilt doen om de situatie te verbeteren en dat je het idee misschien wilt hebben dat je alles geprobeerd hebt, soms is niets doen dan toch de beste optie.
Mijn Berner Jack kwam uit de broodfok (had ik via adoptie) en dit wist ik, ik wist ook dat het ras enorme problemen heeft, dus ik had al van te voren een plan gemaakt dat als het die richting uit zou gaan, ik niet met hem zou gaan soebatten.
Ik wens je veel wijsheid en kracht!
Tineke
Posts in topic: 1

Bericht door Tineke »

Ik sluit me aan bij de meerderheid, ik zou ook niet voor opereren gaan.
Genieten zolang het kan en hopelijk mag dat nog een tijd zo zijn.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Crutz

Bericht door Crutz »

Vaak is het vooral, waarom wil je een volledige diagnose? Ga je als je het weet nog behandelen? (Dat kan dus ook voeding en supplementen zijn) wil je het weten om tijdig afscheid te nemen? Het kan van alles zijn waarom je het wil weten.

En verder. Wat zijn de overige opties:
Longfotp kan zeker ook zonder narcose. Dus daar hoeft de narcose je niet tegen te houden.
Verwijderen, kan dat met een lokale verdoving? En dan geen biopt, maar direct verwijderen en volledig opsturen.
Babs
Posts in topic: 17
Honden: 1
Welke: Babstaard kruising van een mix

Bericht door Babs »

Crutz schreef: 04 feb 2024, 09:01 Vaak is het vooral, waarom wil je een volledige diagnose? Ga je als je het weet nog behandelen? (Dat kan dus ook voeding en supplementen zijn) wil je het weten om tijdig afscheid te nemen? Het kan van alles zijn waarom je het wil weten.

Longfotp kan zeker ook zonder narcose. Dus daar hoeft de narcose je niet tegen te houden.
Verwijderen, kan dat met een lokale verdoving? En dan geen biopt, maar direct verwijderen en volledig opsturen.
Ik had zelf ook al zitten denken of het niet gewoon zonder volledige narcose weggehaald kon worden maar de dierenarts zei hier zelf niets over dus ik dacht dat het wel een stom idee zou zijn maar misschien is het dat dan toch niet.

En hoe zorg je dan dat de hond netjes stil blijft liggen tijdens de longfoto zonder narcose? Met een kalmeringsmiddel dan ofzo? Uit zichzelf gaat ze in ieder geval niet stil blijven liggen.
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Babs schreef:
Crutz schreef: 04 feb 2024, 09:01 Vaak is het vooral, waarom wil je een volledige diagnose? Ga je als je het weet nog behandelen? (Dat kan dus ook voeding en supplementen zijn) wil je het weten om tijdig afscheid te nemen? Het kan van alles zijn waarom je het wil weten.

Ik had zelf ook al zitten denken of het niet gewoon zonder volledige narcose weggehaald kon worden maar de dierenarts zei hier zelf niets over dus ik dacht dat het wel een stom idee zou zijn maar misschien is het dat dan toch niet.

En hoe zorg je dan dat de hond netjes stil blijft liggen tijdens de longfoto zonder narcose? Met een kalmeringsmiddel dan ofzo? Uit zichzelf gaat ze in ieder geval niet stil blijven liggen.
Gewoon vasthouden en geruststellen.

Stuur me anders maar even een pb. Leg ik je meer uit. Zelf paar keer voor gestaan. Ook kleine operaties met lokale verdoving
Babs

Bericht door Babs »

Crutz schreef: 04 feb 2024, 10:20
Babs schreef:

Gewoon vasthouden en geruststellen.

Stuur me anders maar even een pb. Leg ik je meer uit. Zelf paar keer voor gestaan. Ook kleine operaties met lokale verdoving
Pb gestuurd :ok:
Afbeelding
Rosanne
Posts in topic: 3
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

Voor mij ligt het echt aan de hond en wat er mis is. Als het ondanks leeftijd een fitte hond is die echt nog wel even mee kan en het zou makkelijk te verwijderen zijn. Dan zou ik het toch doen. Dan ligt het inderdaad er ook aan wat voor type tumor het zou zijn. Als het sowieso niet schoon weg te halen valt dan is er meer om over na te denken. Zo hebben wij (dan wel geen hond) onze kat van 16 nog laten opereren aan een tumor op zijn bil. Prima uit de narcose gekomen en hij tikte er nog 3 jaar bij. Witte hondje van mijn ouders ( asiel zei 18 jaar, ze is sowieso oud wat de echte leeftijd ook is ), baarmoeder ontsteking en melklijst tumoren. Ook een hondje die nog fit is en heel graag wilt. Toch geopereerd, want niet doen was geen optie en anders was het inslapen. Prima eruit gekomen en is de boel alweer aan het regelen in huis. 🙈😆

Dus ja, 14 is een hele leeftijd, maar ik dacht ik belicht ook de andere zijde even. 😊
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Rosanne schreef: 04 feb 2024, 15:54 Voor mij ligt het echt aan de hond en wat er mis is. Als het ondanks leeftijd een fitte hond is die echt nog wel even mee kan en het zou makkelijk te verwijderen zijn. Dan zou ik het toch doen. Dan ligt het inderdaad er ook aan wat voor type tumor het zou zijn. Als het sowieso niet schoon weg te halen valt dan is er meer om over na te denken. Zo hebben wij (dan wel geen hond) onze kat van 16 nog laten opereren aan een tumor op zijn bil. Prima uit de narcose gekomen en hij tikte er nog 3 jaar bij. Witte hondje van mijn ouders ( asiel zei 18 jaar, ze is sowieso oud wat de echte leeftijd ook is ), baarmoeder ontsteking en melklijst tumoren. Ook een hondje die nog fit is en heel graag wilt. Toch geopereerd, want niet doen was geen optie en anders was het inslapen. Prima eruit gekomen en is de boel alweer aan het regelen in huis. 🙈😆

Dus ja, 14 is een hele leeftijd, maar ik dacht ik belicht ook de andere zijde even. 😊
Ja, is ook zeker zo. Bij Taartje hadden ze het de eerste operatie al niet schoon weg kunnen halen en was er huid van de flank nodig om de poot weer dicht te krijgen. Dan weet je dus ook dat een tweede operatie geen zin heeft. Op zich was zij nog goed fit, dus wat dat betreft had ze het denk ik prima aangekund. Maar goed, zij was 11 toen de tumor terugkwam, ook alweer een heel verschil met 14. Het is hoe dan ook geen eenvoudige afweging. :ugh:
Afbeelding
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik zou het waardig houden en niet wachten tot ze pijn krijgt door een snel groeiende tumor.
Wat wil je nog behalen? Ze is toch al geliefd 14 geworden? Wat maakt het dan uit of ze de paasdagen haalt?

Nee hoor, lekker stoppen nu het nog leuk is.

Ik snap dat je je hond niet kwijt wil maar dat is gewoon nooit een optie met een grote hond van 14. Ze wordt geen 17.
Het heeft geen zin om allerlei gefriemel in de marge te gaan bedenken om het een stukje te rekken. Dat doet alleen maar afbreuk en het kost klauwen met geld.

Bij Dapper was het Bullenmama die zei "jongens, hou er toch mee op" en ze had gelijk. Hartverscheurend maar je ontkomt er domweg niet aan.
Rosanne

Bericht door Rosanne »

Diana schreef: 04 feb 2024, 18:46
Rosanne schreef: 04 feb 2024, 15:54 Voor mij ligt het echt aan de hond en wat er mis is. Als het ondanks leeftijd een fitte hond is die echt nog wel even mee kan en het zou makkelijk te verwijderen zijn. Dan zou ik het toch doen. Dan ligt het inderdaad er ook aan wat voor type tumor het zou zijn. Als het sowieso niet schoon weg te halen valt dan is er meer om over na te denken. Zo hebben wij (dan wel geen hond) onze kat van 16 nog laten opereren aan een tumor op zijn bil. Prima uit de narcose gekomen en hij tikte er nog 3 jaar bij. Witte hondje van mijn ouders ( asiel zei 18 jaar, ze is sowieso oud wat de echte leeftijd ook is ), baarmoeder ontsteking en melklijst tumoren. Ook een hondje die nog fit is en heel graag wilt. Toch geopereerd, want niet doen was geen optie en anders was het inslapen. Prima eruit gekomen en is de boel alweer aan het regelen in huis. 🙈😆

Ja, is ook zeker zo. Bij Taartje hadden ze het de eerste operatie al niet schoon weg kunnen halen en was er huid van de flank nodig om de poot weer dicht te krijgen. Dan weet je dus ook dat een tweede operatie geen zin heeft. Op zich was zij nog goed fit, dus wat dat betreft had ze het denk ik prima aangekund. Maar goed, zij was 11 toen de tumor terugkwam, ook alweer een heel verschil met 14. Het is hoe dan ook geen eenvoudige afweging. :ugh:
Het blijft heel lastig. Eigenlijk een keuze waar je hoopt nooit voor te hoeven komen staan. Wij hadden het weefsel dan ook niet op laten sturen van Nikkie het hondje, want een chemo ging er sowieso niet komen. Dit was de enige optie die wij nog aandurfde.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Babs

Bericht door Babs »

Nuchter gezien weet ik natuurlijk dat ze de 17 inderdaad niet zal gaan halen maar helaas zijn m'n verstand en gevoel het dit keer helemaal niet met elkaar eens.
Graag steek ik gewoon nog even m'n kop in het zand en doe ik gewoon net alsof ze wel 17 zal worden.

Er nu direct mee stoppen is overigens sowieso niet aan de orde hoor, zij heeft nu helemaal nergens last van en hobbelt gewoon als een gezellige senior door het leven. Ze heeft de tumoren zelf überhaupt nog niet eens opgemerkt. En er bestaat ook nog een kans dat het niet eens kwaadaardig is natuurlijk.
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

Rosanne schreef: 04 feb 2024, 19:17

Het blijft heel lastig. Eigenlijk een keuze waar je hoopt nooit voor te hoeven komen staan. Wij hadden het weefsel dan ook niet op laten sturen van Nikkie het hondje, want een chemo ging er sowieso niet komen. Dit was de enige optie die wij nog aandurfde.
Chemo is voor ons sowieso ook geen optie dus mocht het inderdaad kwaadaardig zijn en al uitgezaaid dan is het hooguit, zodra er symptomen ontstaan onderdrukken met prednison zolang het leuk blijft voor haar.

Fijn trouwens dat het voor jullie kat en hondje van je ouders goed heeft uitgepakt
Afbeelding
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Babs schreef: 04 feb 2024, 19:44 Er nu direct mee stoppen is overigens sowieso niet aan de orde hoor, zij heeft nu helemaal nergens last van en hobbelt gewoon als een gezellige senior door het leven.
Maar dat is toch juist het eind dat je wil?

Nog een tijd(je) wachten is prima als je dat wil. Lekker doen. Het heeft (nu) geen haast. Maar wachten tot ze wel ineens doodziek is vind ik echt een slecht plan.
Dan heeft het namelijk wel ineens haast op een zondagochtend want dan duikt er een longbloeding op of heeft ze een tumor in haar hoofd of buik.

Niemand bepaalt wanneer jij je hond moet laten inslapen. Ik ook niet en dat probeer ik ook helemaal niet te verkopen. Maar ik wil wel iets tegenover het "wachten tot je ziet dat het moment daar is" zetten want dan heb je dus gewoon een hond die te oud en te ziek is om nog te kunnen alsof het goed gaat en wat daar leuk aan is snap ik zelf echt niet.

Het is prima om tot het gaatje te gaan maar dan krijg je dus het gaatje en dat vind ik voor mijn honden niet goed genoeg. Mijn honden verdienen een baas die het voor ze regelt.
Rosanne

Bericht door Rosanne »

Babs schreef: 04 feb 2024, 19:53
Rosanne schreef: 04 feb 2024, 19:17
Chemo is voor ons sowieso ook geen optie dus mocht het inderdaad kwaadaardig zijn en al uitgezaaid dan is het hooguit, zodra er symptomen ontstaan onderdrukken met prednison zolang het leuk blijft voor haar.

Fijn trouwens dat het voor jullie kat en hondje van je ouders goed heeft uitgepakt
En uiteindelijk is dat het belangrijkste inderdaad. Lekker van mekaar genieten en naar je eigen gevoel luisteren. Ja enorm goed uitgepakt gelukkig. Daarom wilde ik deze verhalen ook vertellen, omdat het dus niet altijd einde oefening hoeft te zijn.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Smoushond
Posts in topic: 1

Bericht door Smoushond »

Wij hebben bij Heavy die nu 13 is ook wat bulten laten weghalen en onderzoeken. Ze zaten allemaal op haar poten. Ze was toen 12 en gelukkig was de uitslag goed. Een bult op haar voorpoot is weer teruggekomen en daar smeren we honingzalf op als het rood is van het likken.

Ze is verder gewoon goed maar de bult moet niet te groot worden want ook al is hij goedaardig de dierenarts heeft al gezegd dat hij niet weggehaald kan worden
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

Oké gisteravond ineens een heel rare plottwist. Tijdens het afdrogen viel ineens de "melanoom" er af. :dunno:
Er zit nu gewoon een klein wondje, kan me niet voorstellen dat een tumor er zomaar afvalt dus misschien dan toch geen melanoom. Of toch wel, we gaan het vanmiddag met de dierenarts bespreken. Babs had toch al een afspraak staan.
Afbeelding
Susam
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

bizar, ben heel benieuwd wat de dierenarts zegt, duim duim duim!
Kells
Posts in topic: 4
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Heb je het ‘ding’ bewaard om eventueel te laten onderzoeken?
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna

Bericht door Nanna »

Operatie overwegen en dan terzijde schuiven. Gaan we niet doen bij een zo grote hond van die leeftijd.
Lekker rond laten darren en kijken waar het schip strandt. Wie weet verbaast ze je nog😉
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

Kells schreef: 07 feb 2024, 12:48 Heb je het ‘ding’ bewaard om eventueel te laten onderzoeken?
Ja wel bewaard inderdaad.
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

Nanna schreef: 07 feb 2024, 12:53 Operatie overwegen en dan terzijde schuiven. Gaan we niet doen bij een zo grote hond van die leeftijd.
Lekker rond laten darren en kijken waar het schip strandt. Wie weet verbaast ze je nog😉
Zo heeft ze ook jaren met een bultje rondgelopen waar we bij toeval achter kwamen dat het een mastceltumor graad 2 was dus dat ze me zou kunnen verbazen geloof ik wel. :mrgreen:
Afbeelding
sonj@

Bericht door sonj@ »

Dat is ook wat… valt het er zo maar af. Ben benieuwd wat het nu is ?
Nanna

Bericht door Nanna »

Hahahaha! Je hebt die hele tumor er ws af zitten kijken😂
Afbeelding
Babs

Bericht door Babs »

Nou Babs is weer bij de dierenarts geweest, hadden nu een andere (meer ervaren).
De "melanoom" is naar zijn mening gewoon een korst :LOL:
Nog wel even afwachten wat de andere bult nou is, die is aangeprikt vandaag.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 4
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Een korst! 😂
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Plaats reactie