Dana, ze wordt oud

Judith
Posts in topic: 5

Dana, ze wordt oud

Bericht door Judith »

Al heb ik al eeuwen niets meer laten horen op dit forum, nu toch de behoefte om even te schrijven.

Dana is inmiddels 12,5 jaar (niet extreem oud maar toch) en ze gaat achteruit, ze wordt oud.
Vandaag was ze bij het lopen niet meer aan het dribbelen zoals ze altijd mee loopt, maar nu echt aan het sloffen.
Ze lijkt pijn te hebben in haar gewrichten, komt moeilijker overeind en slaapt meer.
Vandaag is ze echt anders, ze laat het allemaal maar gebeuren.

Ik heb nog carporal liggen, dus haar een halfje gegeven. Daarmee lijkt ze weer wat energieker te worden.

Waarom ik dit schrijf, omdat ik duidelijk zie dat ze het minder naar haar zin heeft.
Toch maar even langs de dierenarts om haar te laten checken. En misschien kan ze dan nog jaren mee.
Maar het idee dat ze achteruit gaat en misschien niet heel lang meer heeft doet echt ineens heel veel pijn.
Dat ze niet het eeuwige leven heeft zeg maar....
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Dana, ze wordt oud

Bericht door CatnDog »

12,5 jaar is al een mooie leeftijd.
Ik zou zeker langs gaan bij de dierenarts. Het is wellicht artrose? Dan is pijnstilling/pijnbestrijding toch wel fijn zodat ze de komende jaren nog relatief pijnvrij door het leven kan gaan.
Ik denk dat iedereen die pijn heeft het automatisch minder naar zijn/haar zin heeft.
ranetje
Posts in topic: 1

Bericht door ranetje »

Het is zeker een idee om langs de DA te gaan om te kijken of er ernstige zaken spelen. :ok:

Ik heb Ita nog een tijd goed op de been weten te houden met duivelsklauw.
Dat werkt als een lichte pijnstiller en ontstekingsremmer voor spieren en gewrichten.
Misschien is dat t.z.t. een optie voor Dana?
Afbeelding
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Bij artrose is best nog wat mogelijk hoor, pijnstilling, kuur anarthron, voedingssupplementen. Wij hebben veel artrosehonden in de praktijk die op deze manier nog maanden of jaren prima mee kunnen.
Judith

Bericht door Judith »

Artrose was inderdaad ook mijn gedachte en ik weet dat ze dan ook nog lang mee kan met goede pijnstilling
Maar om haar zo ineens toch zo "oud" te zien, greep mij even bij mijn strot.

Even ritje dierenarts kan uiteraard geen kwaad en hoop dat het dat het niet meer is dan pijn. En dat ze niet iets anders onder de leden heeft.
Afbeelding
Sterre

Bericht door Sterre »

Mijn Sterre (Duitse Staande korthaar) is 15,5 jaar geworden. En de laatste jaren van haar leven heeft ze de maximale dosis Metacam gekregen voor haar artrose en deed het daar heel goed op. Zonder de medicatie had ze veel pijn bij het opstaan enz. Ik gooide geen balletjes meer (haar favoriete spelletje) maar kon nog wel behoorlijke wandelingen met haar maken. Dus wat Kelperuaantjes zegt ben ik het helemaal mee eens.
Rosanne
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

Hier ook oudjes die echt weer opknapte van inflacam voor de pijn en anabole injecties voor de bespiering. Het leven was voor hun echt weer heel leuk. 😊
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Hakkene
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Judith schreef:Al heb ik al eeuwen niets meer laten horen op dit forum, nu toch de behoefte om even te schrijven.

Dana is inmiddels 12,5 jaar (niet extreem oud maar toch) en ze gaat achteruit, ze wordt oud.
Vandaag was ze bij het lopen niet meer aan het dribbelen zoals ze altijd mee loopt, maar nu echt aan het sloffen.
Ze lijkt pijn te hebben in haar gewrichten, komt moeilijker overeind en slaapt meer.
Vandaag is ze echt anders, ze laat het allemaal maar gebeuren.

Ik heb nog carporal liggen, dus haar een halfje gegeven. Daarmee lijkt ze weer wat energieker te worden.

Waarom ik dit schrijf, omdat ik duidelijk zie dat ze het minder naar haar zin heeft.
Toch maar even langs de dierenarts om haar te laten checken. En misschien kan ze dan nog jaren mee.
Maar het idee dat ze achteruit gaat en misschien niet heel lang meer heeft doet echt ineens heel veel pijn.
Dat ze niet het eeuwige leven heeft zeg maar....
Confronterend hè. Ik heb hetzelfde met Jet… 11,5 jaar. Ook artrose. Het gaat allemaal niet zo makkelijk meer. En ik zie haar gewoon ouder worden. En dat is rot. Want ik wil dat ze 100 wordt.

Sterkte dus :)
mim

Bericht door mim »

Hier ook een oudje van bijna 14 jaar met flinke artrose, Smook doet het nog heel goed op Librela en carporal👍🏼
Snowflake
Honden: 4
Contacteer:

Bericht door Snowflake »

Hier ook een senior dame van 13 jr en 3 mnd met flinke artrose
Groetjes Brechtje
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Leuk weer eens wat van je te lezen! En herkenbaar, Mila is net 13 en ik vind het ook best confronterend om haar zo voor mijn ogen ouder te zien worden - zeker het afgelopen halfjaar is ze echt een oud besje geworden. Al voel ik me tegelijk gezegend dat ze ouder mág worden.
Mila heeft sinds ongeveer 6 maanden last van artrose in de voorpoten en krijgt daarvoor Librela-injecties. Daardoor is ze echt weer levendiger, beweegt zichtbaar soepeler en is vrolijker. Een paar maanden geleden heeft ze een GVS gehad en dat heeft er best wel ingehakt, maar ze is wel goed hersteld. Qua wandelingen stelt het niet meer veel voor en wil ze vooral rustige snuffelrondjes, maar ze speelt nog wel veel en is ook aanhankelijker geworden. Ze vindt het ook nog steeds heel erg leuk om trucjes en speur- en intelligentiespelletjes te doen. Genoeg leuke dingen dus nog, alleen de invulling is iets gezapiger geworden :lol1:
Veel succes met Dana! Als het artrose is, is daar gelukkig met pijnstilling, Librela, supplementen etc. nog best veel aan te doen.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Heavy krijgt ook Librela en rimadyl erbij. Ze is net 13 maar heeft geen pijn. Dat is het belangrijkste maar ik snap wat je bedoelt,het is soms heel confronterend om haar oud te zien worden maar we zijn ook heel blij dat ze oud is geworden 😉
Afbeelding
nomo

Bericht door nomo »

Morris staat sinds kort ook op rimadyl. Het doet hem echt goed. Was ook een beetje bang dat het snel einde verhaal zou zijn, maar hij knapt er echt reuze van op!
Afbeelding
Judith

Bericht door Judith »

Zoals verwacht inderdaad artrose. Pijnlijke rug, heup en elleboog.
Ze heeft een librela injectie gehad. Kijken hoe dat gaat
Afbeelding
Kelperuaantjes

Geen supplementen die soepelheid bij artrose bevorderen/ondersteunen?
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Hopelijk knapt ze er van op :ok:
Judith

Bericht door Judith »

Kelperuaantjes schreef:Geen supplementen die soepelheid bij artrose bevorderen/ondersteunen?
Nee voor nu niet over gehad/meegkregen
Afbeelding
Kelperuaantjes

Judith schreef: 14 feb 2024, 18:56
Kelperuaantjes schreef:Geen supplementen die soepelheid bij artrose bevorderen/ondersteunen?
Zonde.
nevache
Honden: 7

Bericht door nevache »

Maar voor supplementen ben je toch niet afhankelijk van (recept van) je dierenarts?
Afbeelding
Kelperuaantjes

nevache schreef: 14 feb 2024, 19:16
Maar voor supplementen ben je toch niet afhankelijk van (recept van) je dierenarts?
Nee, dat klopt. Maar ik vind dat dit door de dierenarts in het advies wel meegenomen had kunnen worden.
Judith

Bericht door Judith »

Heb jij nog advies qua supplementen?
Afbeelding
Kelperuaantjes

Judith schreef: 14 feb 2024, 19:26 Heb jij nog advies qua supplementen?
Wij hebben ons oudje op de hyaloral staan, dat werkt bij hem heel goed. In de praktijk verkopen we ook Movoflex, daar horen we van klanten ook goede ervaringen over.
Ik zou even googlen waar deze middelen het voordeligst te bestellen zijn.
Er zijn vast andere forummers die ook supplementen geven bij honden met artrose, misschien hebben die nog goede ervaringen met andere middelen.
runninggirl
Posts in topic: 3
Honden: 3

Bericht door runninggirl »

Kelperuaantjes schreef: 14 feb 2024, 19:31
Judith schreef: 14 feb 2024, 19:26 Heb jij nog advies qua supplementen?
Wij hebben ons oudje op de hyaloral staan, dat werkt bij hem heel goed. In de praktijk verkopen we ook Movoflex, daar horen we van klanten ook goede ervaringen over.
Ik zou even googlen waar deze middelen het voordeligst te bestellen zijn.
Er zijn vast andere forummers die ook supplementen geven bij honden met artrose, misschien hebben die nog goede ervaringen met andere middelen.
Door onze d.a. die Jura heeft geopereerd werd Omega 3 aanbevolen naast pijnstillers en ontstekingsremmers, omdat het ontstekingsremmend werkt en dus bij artrose wel nuttig is. Ik geeft het daarom ook standaard eigenlijk bij mijn honden. De capsules bij de HEMA zijn voordelig én het is gezuiverde omega 3 olie.
nevache
Honden: 7

Bericht door nevache »

Sem (misgroeide, artrotische ellebooggewrichten) krijgt Flexijoint (= glucosamine + chondroïtine + MSM + hyaluronzuur + duivelsklauw), aangevuld met Traumeel, Boswellia en Visolie (let op een hoog gehalte EPA/DHA!! vb. die van RoyalGreen). Hierop is hij dusdanig goed gaan functioneren dat eerdere overwegingen als Librela, Trocoxil en operaties voorlopig niet meer aan de orde zijn.

Imme (TTA-operatie na kruisbandruptuur + meniscusschade) heeft 6x Librela-injectie gehad, met weinig effect. Overgezet op Duivelsklauw (=ontstekingsremmend, teneinde ontwikkeling artrose te vertragen)
Nu 3 jaar verder nog geen artrose constateerbaar.

Brass (grote Galgokruising van 15,5jr) krijgt sinds operatie aan metatarsaal fractuur 8 jaar geleden Traumeel (ontstekingsremmend, pijnstillend).
Anderhalf jaar geleden werd zijn achterhand duidelijk minder, kon niet meer de auto inspringen. Sindsdien krijgt hij Backmotion (Chinese kruiden). Na 2 mnd hopte hij de auto weer in. En nog, hoewel in slow motion inmiddels ;)
Afbeelding
Josefien
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Toen Javier een jaar of 11 was, kreeg hij van die ouwehonden-kwalen, spondylotisch en artrotisch in achterhand. Ik heb gedacht dat het wellicht einde oefening zou kunnen betekenen. Op reguliere medicijnen reageerde hij niet lekker. Hij heeft toen een tijd Analgos (gebaseerd op Chinese kruiden) gehad, wat voor hem veel beter werkte. Daarnaast glucosamine, MSM, chondroitine, Omega 3, makkelijk te verkrijgen bij Kruidvat of Etos. En een multivitaminensupplement, de 8 in 1 vitality senior. We zijn nu 3 jaar verder, Analgos heeft hij niet meer nodig (houd ik wel achter de hand), hij beweegt zich veel gemakkelijker dan destijds en is een stuk energieker. In zijn hele doen en laten is hij nu op 14-jarige leeftijd een stuk beter en fitter dan toen hij 11 was.
Het is wel een kwestie van uitproberen met supplementen, zo deed bv. duivelsklauw of Backmotion eigenlijk niets voor hem.

Edit: een goed orthopedisch matras (geen neppers op basis van vlokken, maar met traagschuim en/of memoryfoam) is ook het proberen waard! Het is comfortabel, biedt ontspannen nachtrust en beperkt de ochtendstijfheid
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Plaats reactie