Hoeveel eieren is teveel?

Célie
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Hoeveel eieren is teveel?

Bericht door Célie »

CatnDog schreef: 12 feb 2024, 17:51
Célie schreef: 12 feb 2024, 10:06
CatnDog schreef: 09 feb 2024, 11:56 Van eieren eten bij mensen weet ik dat het geen probleem is als je iedere dag ei eet, tenzij je een verhoogd cholesterol hebt. In dat geval kan je beter niet zoveel ei(geel) binnen krijgen. Van honden weet ik het niet.
Dat is ook alweer achterhaald, in eiwit zit bepaalde stof die dat slechte uit het geel weer opheft.
Echt waar? Goed om te weten :ok:
Ik was al aan het zoeken naar het oorspronkelijke bericht maar kan het nu natuurlijk niet vinden. Maar zat in m'n kop in één van de laatjes met rare weetjes :mrgreen: :mrgreen:
Mizzsylver
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Célie schreef: 13 feb 2024, 12:51
CatnDog schreef: 12 feb 2024, 17:51
Célie schreef: 12 feb 2024, 10:06

Dat is ook alweer achterhaald, in eiwit zit bepaalde stof die dat slechte uit het geel weer opheft.
Echt waar? Goed om te weten :ok:
Ik was al aan het zoeken naar het oorspronkelijke bericht maar kan het nu natuurlijk niet vinden. Maar zat in m'n kop in één van de laatjes met rare weetjes :mrgreen: :mrgreen:
Klopt, avidine en biotine. Avidine zit in eiwit, biotine in eigeel. Avidine bindt zich aan biotine waardoor die niet opgenomen kan worden. Er zit echter meer biotine dan avidine in een ei, dus de gunstige eigenschappen van de biotine gaan niet verloren.
En teveel biotine wordt uitgeplast.
Vroeger werd er gedacht dat teveel ei een VitB tekort veroorzaakte maar dat is inderdaad achterhaald.
Afbeelding
Maart
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Door koken gaat avidine kapot, dus dat kun je zo ook opvangen, optimaal is dan dat je het eigeel lopend laat, maar ik kook ze meestal volledig hard, want de eieren zijn zo al lastig genoeg te pellen zonder nog eens dat geprut met eigeel :mrgreen:
en ik wissel af met rauw en gebakken ei.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Célie
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Maart schreef: 13 feb 2024, 14:49 Door koken gaat avidine kapot, dus dat kun je zo ook opvangen, optimaal is dan dat je het eigeel lopend laat, maar ik kook ze meestal volledig hard, want de eieren zijn zo al lastig genoeg te pellen zonder nog eens dat geprut met eigeel :mrgreen:
Koppie eraf en met de lepel dan heb je ze er zo uit :F:
EchoMira
Posts in topic: 6
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Maart schreef: 13 feb 2024, 14:49 Door koken gaat avidine kapot, dus dat kun je zo ook opvangen, optimaal is dan dat je het eigeel lopend laat, maar ik kook ze meestal volledig hard, want de eieren zijn zo al lastig genoeg te pellen zonder nog eens dat geprut met eigeel :mrgreen:
Lopend eigeel is heerlijk en ze vreten de schil ook op.

Dat doen we dan maar! Ik vind ze zelf ook het lekkerst.
De kippen zelf geef ik geen herkenbaar ei zodat ze hun eigen eieren niet gaan aanpikken.
Maart
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

De kippen geef ik inderdaad ook enkel gemalen ei, of rauw maar dan zonder schaal en geroerd. De schalen droog ik, mix ze en geef die zo terug tussen het graan.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Plaats reactie