Hoeveel voer per dag.
- Jasophoria.
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Aussi doodle
Hoeveel voer per dag.
Hoeveel brokken moet ik mijn middelmaat teef van 10 kg geven.
En hoeveel vers vlees als ik vers vlees geef.
Want er staan verschillende tabellen op internet, maar roepen allemaal iets anders, dus nu ben ik in de war.
Ze is een Aussi doodle, en middelmatig actief 1 jaar en 4 maanden oud, en niet geholpen.
En hoeveel vers vlees als ik vers vlees geef.
Want er staan verschillende tabellen op internet, maar roepen allemaal iets anders, dus nu ben ik in de war.
Ze is een Aussi doodle, en middelmatig actief 1 jaar en 4 maanden oud, en niet geholpen.
Groetjes Els, Lola, Snoeske, Speedy Conzales, Sunshine, Calimero,Mevrouw Spaai, Punky en Jager.
Re: Hoeveel voer per dag.
Hangt helemaal van wat voor voer af. Niet alleen brok of vers, maar van de totale samenstelling en de activiteit/verbranding van je hond zelf
Ik voer zelf op calorieën, dus de hoeveelheden verschillen hier per maaltijd.
Er bestaan wel richtlijnen, maar dat zijn richtlijnen. Wat krijgt ze nu? Noteer dat anders en hou dat even een paar weken aan, zodat je zie hoe het gaat. Als de body condition score goed blijft (niet te dik, niet te mager) dan is dat een goede hoeveelheid voor jouw hond.
Er bestaan wel richtlijnen, maar dat zijn richtlijnen. Wat krijgt ze nu? Noteer dat anders en hou dat even een paar weken aan, zodat je zie hoe het gaat. Als de body condition score goed blijft (niet te dik, niet te mager) dan is dat een goede hoeveelheid voor jouw hond.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Ik begin met wat er voor dat speciale voer als standaard wordt aangegeven.
Daarna controleer ik de hond of hij goed op gewicht is.
Niet door hem op de weegschaal te zetten, maar door te kijken en te voelen.
Is de hond te mager, dat ga ik wat meer voeren en wordt hij wat te stevig dan ga ik minder voeren.
Daarna controleer ik de hond of hij goed op gewicht is.
Niet door hem op de weegschaal te zetten, maar door te kijken en te voelen.
Is de hond te mager, dat ga ik wat meer voeren en wordt hij wat te stevig dan ga ik minder voeren.
- Jasophoria.
Ik voer eigenlijk nooit hetzelfde.
Tot nu toe heb ik allerlei soorten kvv en Doglovers gold, kivo en Darf brokken gevoerd.
Ik had toen een tabel\calculator ergens gevonden, die zei dat ik 300 gram vers vlees per dag moest voeren, en nu vind ik er een die zegt de helft 150 gram per dag.
Dus dan heb ik dus al een hele tijd te veel gevoerd.
De calculator die zegt 150 gram per dag, is die van Darf, en Darf kvv heb ik Lola grotendeels gevoerd,dus al een hele tijd te veel, maar ze blijft gewoon goed op gewicht.
Nu heb ik zelf een recept gemaakt van een holistische dierenarts.
Dus ik weet niet hoeveel ik daarvan moet voeren.
Maar ik denk dat ik maar naar de 150 gram per dag ga dan, en even afkijken hoe ze het er op doet.
Tot nu toe heb ik allerlei soorten kvv en Doglovers gold, kivo en Darf brokken gevoerd.
Ik had toen een tabel\calculator ergens gevonden, die zei dat ik 300 gram vers vlees per dag moest voeren, en nu vind ik er een die zegt de helft 150 gram per dag.
Dus dan heb ik dus al een hele tijd te veel gevoerd.
De calculator die zegt 150 gram per dag, is die van Darf, en Darf kvv heb ik Lola grotendeels gevoerd,dus al een hele tijd te veel, maar ze blijft gewoon goed op gewicht.
Nu heb ik zelf een recept gemaakt van een holistische dierenarts.
Dus ik weet niet hoeveel ik daarvan moet voeren.
Maar ik denk dat ik maar naar de 150 gram per dag ga dan, en even afkijken hoe ze het er op doet.
Groetjes Els, Lola, Snoeske, Speedy Conzales, Sunshine, Calimero,Mevrouw Spaai, Punky en Jager.
Als je hond op gewicht blijft voer je toch niet te veel?
- nevache
- Posts in topic: 1
- Honden: 7
Beoordeel op het oog/gevoel + weeg vandaag
Voer 2 weken en schrijf op wat je gegeven hebt
Beoordeel op het oog + weeg over 2 weken
En dan weet je of ze op dat voer wel of niet aankomt en of je wel of niet in staat bent dat op zicht/gevoel een beetje in te schatten ...
Voer 2 weken en schrijf op wat je gegeven hebt
Beoordeel op het oog + weeg over 2 weken
En dan weet je of ze op dat voer wel of niet aankomt en of je wel of niet in staat bent dat op zicht/gevoel een beetje in te schatten ...
- galga's
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
Het is zo afhankelijk van je hond. Mijn Galgo's en Afghaan wegen allemaal ongeveer hetzelfde (22-23 kilo), maar de 1 krijgt veel meer voer dan de ander om op gewicht te blijven. Het varieert tussen 375 gram vlees per dag tot ruim 500 gram plus nog 2 grote handen brok erbij.
Als je het lastig vindt om te beoordelen of je hond goed op gewicht is, ga dan naar de dierenarts en laat de assistente even voelen.
Als je het lastig vindt om te beoordelen of je hond goed op gewicht is, ga dan naar de dierenarts en laat de assistente even voelen.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Precies.galga's schreef: ↑19 feb 2024, 18:04 Het is zo afhankelijk van je hond. Mijn Galgo's en Afghaan wegen allemaal ongeveer hetzelfde (22-23 kilo), maar de 1 krijgt veel meer voer dan de ander om op gewicht te blijven. Het varieert tussen 375 gram vlees per dag tot ruim 500 gram plus nog 2 grote handen brok erbij.
Hier kreeg Mila de collie toen ze jong was en 16-17 kilo woog (licht, geen vet op te krijgen) ongeveer 600 gram kvv per dag + een flinke hand rijst of havermout, terwijl Amoz (gecastreerde reu van ca. 22 kilo) ongeveer 400-450 gram kvv per dag kreeg.
Mijn honden zijn nu allemaal tussen de 18 en 22 kilo en krijgen nu meestal brokken, maar de hoeveelheden verschillen behoorlijk. Verschillende leeftijden, verschil wel/niet gecastreerd, verschillende energieniveaus...
Aangezien het hier gaat om een nog jonge hond van een actief ras, lijkt 150 gram me erg weinig. Als ze prima op gewicht bleef met 300 gram, zou ik dat als uitgangspunt nemen.
Ik voer op het oog en bij Panda ziet dat er nu wat plomp uit. puppy in de groei. ze stond op 4 maaltijden, eigenlijk vrij vlot naar 3 gegaan, nu staat ze op 2 en straks volwassen gaat ze naar 1 maaltijd per dag net als de andere 2. en dan op het oog ja.
- Gretha
- Honden: 2
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Inderdaad op het oog voeren. Bij een langhaar ook voelen, vingers door de vacht en dan wil je de ribben makkelijk kunnen voelen).
Daar heb je geen weegschaal voor nodig, die zegt niet zoveel.
Bij een jonge hond in de groei wisselt het nog al eens wat ze nodig hebben. Als ik zie dat Cash weer wat schraler wordt, krijgt wat meer en andersom.
Nou regelt hij dat redelijk zelf. Na flinke inspanning eet hij 's middags zijn bak brokken leeg, na een rustige dag niet.
Bij Tux moet ik wel opletten, die vreet zich het liefst helemaal klem. Maar ook met haar is het simpel. Wordt haar slanke taille wat voller, dan krijgt ze wat minder voor een tijdje.
Daar heb je geen weegschaal voor nodig, die zegt niet zoveel.
Bij een jonge hond in de groei wisselt het nog al eens wat ze nodig hebben. Als ik zie dat Cash weer wat schraler wordt, krijgt wat meer en andersom.
Nou regelt hij dat redelijk zelf. Na flinke inspanning eet hij 's middags zijn bak brokken leeg, na een rustige dag niet.
Bij Tux moet ik wel opletten, die vreet zich het liefst helemaal klem. Maar ook met haar is het simpel. Wordt haar slanke taille wat voller, dan krijgt ze wat minder voor een tijdje.
-
- Honden: 2
- Welke: Labrador Retrievers
Ik voer ook op het oog en ik vindt dikke honden echt vreselijk en ook zielig eigenlijk. Lola van ongeveer 28 kilo, 7 jaar oud, gesteriliseerd en wat gematigd qua beweging eet nu per dag 400 gram vers vlees en een handje brokken van Jarco geperste brok. Voor nu ziet ze er goed uit maar kan best zijn dat ze straks als pup er is en dus meer gaat spelen/rennen wat meer voer nodig heeft. Ik vindt 150 gram vers voor jouw hondje wel wat weinig vooral ook omdat je aangeeft dat ze met 300 mooi op gewicht bleef en ik denk dat ze met 150 gram dus magerder gaat worden. Vooral zelf kijken en voelen, dat zegt meer dan tabellen
- Jasophoria.
Ik voel met zacht aaien geen ribben, maar met een klein beetje druk uit oefenen wel.
Ik heb haar net gewogen, en ze is nu 9,5 kg, en de laatste keer was ze 10,4, dus ze is wel wat afgevallen zelfs, ondanks de 300 gram.
Maar zo gek veel beweging krijgt ze niet.
Bijna elke dag, behalve als het echt vies weer is, ga ik met haar spelen buiten aan de 10 meter lijn, met de tennisbal.
Minstens 3 kwartier, maar de laatste tijd lijkt ze meer interesse te hebben in snuffelen, waarschijnlijk omdat ze loops is.
En bijna elke week gaan we 2 x naar het bos, soms maar 1 x per week.
In het bos kan ze lekker racen, wat ze ook altijd doet in het bos.
Dat is eigenlijk de enige keer dat ze echt volop beweegt.
Nu bijvoorbeeld gaan we niet naar het bos deze week, want de auto van mijn ouders moet eerst door de keuring heen, en ik heb geen auto.
I
Ik heb haar net gewogen, en ze is nu 9,5 kg, en de laatste keer was ze 10,4, dus ze is wel wat afgevallen zelfs, ondanks de 300 gram.
Maar zo gek veel beweging krijgt ze niet.
Bijna elke dag, behalve als het echt vies weer is, ga ik met haar spelen buiten aan de 10 meter lijn, met de tennisbal.
Minstens 3 kwartier, maar de laatste tijd lijkt ze meer interesse te hebben in snuffelen, waarschijnlijk omdat ze loops is.
En bijna elke week gaan we 2 x naar het bos, soms maar 1 x per week.
In het bos kan ze lekker racen, wat ze ook altijd doet in het bos.
Dat is eigenlijk de enige keer dat ze echt volop beweegt.
Nu bijvoorbeeld gaan we niet naar het bos deze week, want de auto van mijn ouders moet eerst door de keuring heen, en ik heb geen auto.
I
Ik ben hier op een bepaald moment wel gaan checken wat de percentages van de verschillende voer waren op basis van gewenst gewicht van de honden.
De jongste werd snel te dik, omdat we domweg te veel gaven want t.o.v. de grotere honden leek het zo weinig in haar bak.
Maar zij is ideaal rond de 15 kg ongeveer, en van vers voer van lotgering heeft ze ca. 200 gram op een dag nodig (iets minder zelfs omdat we ook snackjes geven, en nog voerbeloning soms geven tijdens wandelingen)
Chara in de groei moesten we telkens bijstellen omdat we niet goed wisten in te schatten wat haar gewicht ongeveer zou moeten zijn/worden vanwege de kruising en dat ze dus te mager was toen we haar kregen. Zij weegt nu met 4 jaar ca. 26 kg met een schoft van ca. 63 cm eerder dachten we dat ze max. 20 kg zou moeten gaan wegen. Zij krijgt 400 gram speciaal dieetvoer en ongeveer 60 gram aan lotgering daarbij.
Onze reu is met de jaren breder en massiever geworden, maar kreeg ook de neiging om aan te zetten hij zit nu op ca. 600 gram per dag aan lotgering, wat toch wel bekend staat als een wat vettere voeding. Hij weegt nu ongeveer 38 kilo en schoft 62 cm
Ze krijgen 2x per dag eten.
De jongste werd snel te dik, omdat we domweg te veel gaven want t.o.v. de grotere honden leek het zo weinig in haar bak.
Maar zij is ideaal rond de 15 kg ongeveer, en van vers voer van lotgering heeft ze ca. 200 gram op een dag nodig (iets minder zelfs omdat we ook snackjes geven, en nog voerbeloning soms geven tijdens wandelingen)
Chara in de groei moesten we telkens bijstellen omdat we niet goed wisten in te schatten wat haar gewicht ongeveer zou moeten zijn/worden vanwege de kruising en dat ze dus te mager was toen we haar kregen. Zij weegt nu met 4 jaar ca. 26 kg met een schoft van ca. 63 cm eerder dachten we dat ze max. 20 kg zou moeten gaan wegen. Zij krijgt 400 gram speciaal dieetvoer en ongeveer 60 gram aan lotgering daarbij.
Onze reu is met de jaren breder en massiever geworden, maar kreeg ook de neiging om aan te zetten hij zit nu op ca. 600 gram per dag aan lotgering, wat toch wel bekend staat als een wat vettere voeding. Hij weegt nu ongeveer 38 kilo en schoft 62 cm
Ze krijgen 2x per dag eten.
Hier ben ik laatst helemaal ingedoken voor een website over hondenvoer die ik aan het maken ben. Fabrikanten zijn verplicht om op hun verpakking te zetten hoeveel je moet voeren, maar dit is vaak slechts een schatting.
Hoeveel voer je moet geven hangt af van hoeveel calorieën je hond nodig heeft en hoeveel calorieën je voer bevat (ook verplicht vermeld op de verpakking). Het FEDIAF heeft in hun nutritional guidelines twee manieren om uit te rekenen hoeveel calorieën je hond nodig heeft.
Ik heb deze manieren geprobeerd (simpel) uit te leggen in dit artikel: https://voerkeur.nl/hondenvoer/hoeveel- ... ond-nodig/
Omdat ik me kan voorstellen dat niet iedereen dit rekenwerk wil/kan doen heb ik ook een calculator gemaakt (ook daar te vinden) die het rekenwerk voor je doet. Op de website staat ook veel voer waarvoor je dan kunt zien hoeveel voer je hond daarvan nodig heeft. Als je voer er niet tussenstaat heb ik ook een pagina gemaakt waar je de gegevens van het etiket van je eigen voer in kunt vullen zodat precies ziet hoeveel voer je moet geven om je hond op hetzelfde gewicht te houden.
Hopelijk helpt dit mensen om snel uit te kunnen rekenen hoeveel voer je hond volgens de richtlijnen nodig heeft (om op hetzelfde gewicht te blijven), wat in mijn ogen een goed startpunt is. Maar je moet natuurlijk ook kijken naar of je hond een gezond gewicht heeft. Zoals anderen zeggen doe je dit door te voelen en te kijken. Richtlijnen hiervoor zijn vastgelegd in de BCS (Body Condition Score).
Hoeveel voer je moet geven hangt af van hoeveel calorieën je hond nodig heeft en hoeveel calorieën je voer bevat (ook verplicht vermeld op de verpakking). Het FEDIAF heeft in hun nutritional guidelines twee manieren om uit te rekenen hoeveel calorieën je hond nodig heeft.
Ik heb deze manieren geprobeerd (simpel) uit te leggen in dit artikel: https://voerkeur.nl/hondenvoer/hoeveel- ... ond-nodig/
Omdat ik me kan voorstellen dat niet iedereen dit rekenwerk wil/kan doen heb ik ook een calculator gemaakt (ook daar te vinden) die het rekenwerk voor je doet. Op de website staat ook veel voer waarvoor je dan kunt zien hoeveel voer je hond daarvan nodig heeft. Als je voer er niet tussenstaat heb ik ook een pagina gemaakt waar je de gegevens van het etiket van je eigen voer in kunt vullen zodat precies ziet hoeveel voer je moet geven om je hond op hetzelfde gewicht te houden.
Hopelijk helpt dit mensen om snel uit te kunnen rekenen hoeveel voer je hond volgens de richtlijnen nodig heeft (om op hetzelfde gewicht te blijven), wat in mijn ogen een goed startpunt is. Maar je moet natuurlijk ook kijken naar of je hond een gezond gewicht heeft. Zoals anderen zeggen doe je dit door te voelen en te kijken. Richtlijnen hiervoor zijn vastgelegd in de BCS (Body Condition Score).
Ik vond als nieuwbakken hondeneigenaar "voeren op het oog" echt heel lastig. Ik heb de eerste maanden alles nauwkeurig afgewogen. Nu heb ik bij de brokken van die babystapelbekers van de kringloop en per brok (ik varieer nogal eens) heb ik een passend bakje.
Inmiddels gebruik ik de bakjes nog steeds, maar kijk ik ook naar wat we die dag(en) gedaan hebben, of het erg koud is en ja, ook op het oog. Dan wordt het dus 'iets meer dan een bakje' of 'iets minder dan een bakje'.
Inmiddels gebruik ik de bakjes nog steeds, maar kijk ik ook naar wat we die dag(en) gedaan hebben, of het erg koud is en ja, ook op het oog. Dan wordt het dus 'iets meer dan een bakje' of 'iets minder dan een bakje'.