Dit vind ik echt heel lastig.Border Collie schreef: ↑26 feb 2024, 14:57Het is een kleine moeite om gewoon je hond aangelijnd te houden tot een gebied waar het wel mag
Ik snap wat je bedoelt en ik vind het ook echt vervelend als ik een ander moet geloven dat de hond los kan want dat vertrouwen heb ik gewoon niet.
Tegelijkertijd krijg ik het spaans benauwd als ik de woorden "kleine moeite" hoor. Want dat staat doorgaans voor een kadaverdiscipline aan rücksichtslose normaalterreur.
Het staat in een context van verdere keuzes. Als je een hond hebt waar niemand bang voor hoeft te zijn is dat echt iets anders dan wanneer je een grote hond van een type waarbij agressie niet weg te denken is.
Ik snap dat je daar geen regels van kunt maken maar dat is dan jammer. Ik heb wel andere regels dan iemand die voor een klapkaak of een kangal gekozen heeft. Sorry, maar dat is gewoon zo.
En ik vind het helemaal geen kleine moeite om dat kansje om even te kunnen spelen ook maar weer over te slaan "omdat er nou eenmaal regels moeten zijn".
De Duitsers doen dat veel beter. Die maken dat onderscheid gewoon wel. Tuurlijk mag je een rottweiler of een stafford. Maar die moet dan inderdaad aangelijnd en gemuilkorfd waar je blinde dwergpoedeltje dat niet hoeft.
Die kan namelijk weer niet in het losloopgebied lopen.
Ik zou het echt gewoon terugleggen bij de baas. Als jouw hond een andere hond of mens verwondt of intimideert dan ben jij schuldig dus krijg jij straf.
De meerderheid van de honden kan namelijk gewoon de hele dag overal loslopen zonder die brokken te maken.
Als er een bebloede, dode hond op het veld achterblijft moet het niet uitmaken of je dat met je hond of je kettingzaag gedaan hebt.
Dan maak je mensen echt aansprakelijk en laat je de mensen waarbij dat geen risico is gewoon met rust.
En dan bespaar je de maatschappij dat afgemeten zure kleinemoeitegelul.
Er zijn namelijk ook mensen die met een rollator hun bejaarde yorkie uitlaten wat aangelijnd gewoon niet lekker lukt. Die ga je dan geen boete geven vanwege de openbare veiligheid.