Teef castreren, wel of niet?

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Is het een goed idee om een teef niet te laten castreren als je er toch niet mee gaat fokken?

Ik heb mijn hond jong laten castreren
8
13%
Ik heb mijn hoond later laten castreren
16
26%
Ik ben tegen castratie
1
2%
Ik laat alleen castreren vanwege medische noodzaak
30
48%
Anders
7
11%

Totaal aantal stemmen: 62

malinois
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Teef castreren, wel of niet?

Bericht door malinois »

Diana schreef:
malinois schreef: 02 mar 2024, 22:07
ranetje schreef: en eventueel dik worden (daar ben je zelf ook nog bij) - :P
Daar ben ik t dus niet mee eens. Dusty, de x kees van mij destijds is gecastreerd (teef) om medische redenen. Die werd dik van lucht na haar castratie. Hoeveel ik ook deed met haar: fietsen, wandelen etc. Ze werd nog dik ook al kreeg ze 10 brokjes per dag en echt geen extratjes. Dr vacht was een drama zo erg dat ze geschoren moest worden en ze werd incontinent.
Ik denk dat wat dat betreft de invloed van castratie echt per hond verschilt, net als lang niet alle teven incontinent worden na castratie.
Amy is nu tien, ruim zeven jaar geleden gecastreerd en wordt echt niet dik. Zij krijgt voor haar gewicht net iets meer dan de aanbevolen hoeveelheid brokken. Dus godzijdank ook niet een hond die de hele dag hongerig loopt te zijn. Ze is nog net zo actief als altijd.
Mila is pas een jaar gecastreerd en bij haar merkte ik wel dat ze een aantal maanden na de castratie op dezelfde hoeveelheid voer wat aankwam. Ook is ze wat minder actief, maar ze is natuurlijk inmiddels ook 13. Zij was altijd een erg slanke hond (17,5 kilo) waar geen vet op te krijgen was, dus er mocht best wat bij. Ze krijgt nu seniorbrokken in een normale hoeveelheid en daarmee blijft ze goed op haar nieuwe gewicht van 18,5 kilo.
Incontinent zijn ze allebei niet geworden.
Maar het is zeker iets om rekening mee te houden als je een hond hebt die al aanleg heeft om dik te worden of al heel vraatzuchtig is, want er is inderdaad een kans dat dat na castratie nog erger wordt. Het is makkelijk gezegd dat je daar zelf bij bent, want het is natuurlijk ook niks als de hond de hele dag heel hongerig is en als je constant zo weinig voer moet geven dat de hond op den duur tekorten oploopt.
Ik kon haar niet meer dan 10 brokjes geven en dat was echt veel te weinig. Ze werd letterlijk dik van lucht. T was gewoon zielig. Ze was zo'n 45/50 cm schoft dus ze moest meer. Alles geprobeerd senior, light, niks waarvan ze meer kon hebben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

Nanna schreef:Incontinentie na castratie zag je vooral bij gecoupeerde teven, gek genoeg.
Het magere Boxerteefje Desty was ook gecastreerd en was al gecoupeerd. En yep, plassen lagen zomaar in huis. baasje is nog altijd blij met mijn opmerking dat daar wat aan te doen is. Ga naar de dierenarts en vraag om Enurace. Het is nu over.
Dusty was een kees mix Afbeelding dus niet gecoupeerd
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
EchoMira
Posts in topic: 26
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Hein is met 11 maanden gecastreerd.
Nu is hij oud en prima gezond. Maar wel moddervet op een miniportie en nog steeds gewoon een onuitstaanbaar reutje. Qua gedrag heeft het echt geen reet geholpen.
Ik vind ze gewoon leuker zonder operatie voor mijn comfort.
Crutz
Posts in topic: 1

Bericht door Crutz »

Nanna schreef:Incontinentie na castratie zag je vooral bij gecoupeerde teven, gek genoeg.
Het magere Boxerteefje Desty was ook gecastreerd en was al gecoupeerd. En yep, plassen lagen zomaar in huis. baasje is nog altijd blij met mijn opmerking dat daar wat aan te doen is. Ga naar de dierenarts en vraag om Enurace. Het is nu over.

De honden die ik persoonlijk ken met incontinentie zijn vooral de honden gecastreerd voor of net na de eerste loopsheid.
Bij “volwassen” castratie of na een nest zelfs dat nog nooit gezien
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

Crutz schreef:

De honden die ik persoonlijk ken met incontinentie zijn vooral de honden gecastreerd voor of net na de eerste loopsheid.
Dusty was ruim 3 toen ze gecastreerd werd
Afbeelding
sabine
Site Admin
Posts in topic: 4
Honden: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Crutz schreef: 05 mar 2024, 08:20

Mijn eerste Labrador is met 11 of 12 gecastreerd en daarna ook incontinent geworden. En altijd blaasontsteking, was echt rampzalig. Nou was zij natuurlijk ook al wel oud, wat ook wel meegespeeld zal hebben, maar het begon echt vrij snel daarna terwijl ze wel nog gewoon heel fit was toen
Kells
Posts in topic: 19
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Crutz schreef: 05 mar 2024, 08:20

De enige hond die ik liet castreren vanwege een bmo was 11 of 12 jaar oud en werd ook incontinent. Enurace hielp inderdaad wel, maar liever zou je dat niet nodig hebben.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Célie
Posts in topic: 8
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Maandag is één van de hondjes( een chinese powder puff van 12,5) van m'n zusje met spoed geholpen aan een BMO heeft tijdens de narcose een hartstilstand gekregen maar gereanimeerd en wel weer goed uit de operatie gekomen. Ze moest wel een nachtje blijven omdat ze zich niet goed warm kon houden en gistermiddag ging het ineens erg slecht en kon ze niks meer alleen nog haar oogjes openen en is ze ingeslapen. Dit is dr tweede hondje in even ruim een maand dat overlijd tijdens narcose (deze was wel met gasnarcose, de eerste niet was niet nodig voor tandenschoonmaken zei de DA)
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Célie schreef: 13 mar 2024, 17:20 Maandag is één van de hondjes( een chinese powder puff van 12,5) van m'n zusje met spoed geholpen aan een BMO heeft tijdens de narcose een hartstilstand gekregen maar gereanimeerd en wel weer goed uit de operatie gekomen. Ze moest wel een nachtje blijven omdat ze zich niet goed warm kon houden en gistermiddag ging het ineens erg slecht en kon ze niks meer alleen nog haar oogjes openen en is ze ingeslapen. Dit is dr tweede hondje in even ruim een maand dat overlijd tijdens narcose (deze was wel met gasnarcose, de eerste niet was niet nodig voor tandenschoonmaken zei de DA)
Hè gatver, wat erg zeg :ugh:
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 2
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Célie schreef: 13 mar 2024, 17:20 Maandag is één van de hondjes (een chinese powder puff van 12,5) van m'n zusje met spoed geholpen aan een BMO heeft tijdens de narcose een hartstilstand gekregen maar gereanimeerd en wel weer goed uit de operatie gekomen. Ze moest wel een nachtje blijven omdat ze zich niet goed warm kon houden en gistermiddag ging het ineens erg slecht en kon ze niks meer alleen nog haar oogjes openen en is ze ingeslapen. Dit is dr tweede hondje in even ruim een maand dat overlijd tijdens narcose (deze was wel met gasnarcose, de eerste niet was niet nodig voor tandenschoonmaken zei de DA)
Wat naar weer. :schrik:
Nanna
Posts in topic: 22

Bericht door Nanna »

Als je die leeftijd hebt en dan nog een sfeervolle pyometra oploopt dan slinken je kansen al met de minuut. En dan ook nog op je ouwe dag een narcose eroverheen is voldoende om je door de Grote Groene Deur te duwen.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

En dat is dan erg? Dat een hond met 12,5 overlijdt?
Want ze moest 22,5 worden ofzo?
De gemiddelde leeftijd van een chinees naakthondje is 13-15. Het verschil is klein en het zijn niet hun beste jaren.

We moeten echt niet doen alsof het leven van een rashondje met 12 begint, he? Dan ligt het niet meer aan het ongecastreerd zijn.
En als je voor maximale houdbaarheid gaat begin je niet met ene powder puff pup.
Het ras jankt van de epilepsie, ze zijn mentaal beduidend minder weerbaar en hebben vaak last van erfelijke blindheid. Maar nee, stel je voor dat ze met 12,5 een BMO krijgen.
Dan ligt het ineens aan een gebrek aan chirurgie en was alles geweldig gegaan als ze maar gecastreerd was geweest.
Jay

Bericht door Jay »

Célie schreef: 13 mar 2024, 17:20 Maandag is één van de hondjes( een chinese powder puff van 12,5) van m'n zusje met spoed geholpen aan een BMO heeft tijdens de narcose een hartstilstand gekregen maar gereanimeerd en wel weer goed uit de operatie gekomen. Ze moest wel een nachtje blijven omdat ze zich niet goed warm kon houden en gistermiddag ging het ineens erg slecht en kon ze niks meer alleen nog haar oogjes openen en is ze ingeslapen. Dit is dr tweede hondje in even ruim een maand dat overlijd tijdens narcose (deze was wel met gasnarcose, de eerste niet was niet nodig voor tandenschoonmaken zei de DA)
Wat verdrietig voor je zus ! :liefde:
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 9

Bericht door ranetje »

Wat verdrietig voor je zusje @Célie :cry:
Afbeelding
Kells

Bericht door Kells »

Ach wat sneu. 12,5 is al een behoorlijke leeftijd maar toch. Sterkte voor je zus.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

12,5 is niet "een behoorlijke leeftijd".
Op de wereldwijde populatie zit je dan diep in de Ene Procent.

Mensen zijn echt elke suggestie van realiteit kwijt.
Er worden in nederland honderden beagles met 6 maanden afgemaakt om te bekijken hoe ze er er nu van binnen uitzien nadat ze de allergoedkoopste medicatie zijn gegeven om onze hond die per se wel kankerbejaard moet worden in een verdienmodel te houden.
En dan heb ik het nog niet eens over het aandeel in de bioindustrie die een levenlang hondenvoer vertegenwoordigd.
Omdat wij dat een leuk verhaaltje vinden. Dat kale, blinde Mini met haar ticjes drie maanden langer incontinent door de tuin kan scharrelen. Omdat wij dat dan voor haar gepind hebben. Zodat we nergens verantwoordelijkheid voor hoeven te dragen. Je hebt de dierenarts betaald en dan ben je klaar, toch?

Ik vind alles prima. Knip de staart en de oren er vanaf. Stop ze tienduizend lange dagen in een bench. Fok ze in een genetische mijnschacht tot ze er insulten van beleven en amper kunnen ademen maar nee...stop de persen!! Bij de chirurgische ingreep die ons leven makkelijker maakt gaan we ineens een vlag planten over wat goed voor honden is. Het gaat er echt niet over dat we gewoon geen rommel in huis willen of ons moeten verdiepen in de hormonale leefwereld van ons huisdier.

Krijg de vinkentering met je bodemloze hypocrisie. :LOL:
Dit gaat niet over de gezondheid van je hond.
Het gaat niet eens over je hond. Het gaat over je neiging om alles af te willen kopen.

Kwak er een paar keer een paar honderd piek tegenaan en je hoeft je niet meer af te vragen of je je hond goed verzorgd hebt.
Kells

Bericht door Kells »

Voor zo'n ras wel. Je schreef zelf dat ze gemiddeld 13 tot 15 jaar oud worden.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Kells schreef: 13 mar 2024, 22:06 Voor zo'n ras wel. Je schreef zelf dat ze gemiddeld 13 tot 15 jaar oud worden.
Hoe oud denk je dat de gemiddelde chinese naakthond in china wordt?

De tirade/het epistel dat de 4 alinea's grof overschreden heeft was niet persoonijk naar jou, he?
Kells

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 13 mar 2024, 22:09
Kells schreef: 13 mar 2024, 22:06 Voor zo'n ras wel. Je schreef zelf dat ze gemiddeld 13 tot 15 jaar oud worden.

De tirade/het epistel dat de 4 alinea's grof overschreden heeft was niet persoonijk naar jou, he?
Oké helder. Gemiddeld wordt een hond in China niet oud.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Kells schreef: 13 mar 2024, 22:13

Het is onbelangrijk hoe oud een hond wordt.
Als je geen dooie hond wil moet je geen nieuwe hond nemen. Je wil ze allemaal overleven.

De logica die zo graag verondersteld wordt is er gewoon niet. Dat is amerikagepapegaai over het terugdringen van ongewenste nestjes. Hoe geweldig dat doel ook is, is het voor onze honden gewoon geen factor. Onze honden fokken niet ins Blaue hinein omdat ze niet gecastreerd zijn. Dat is hun pauperzooi, niet de onze. Wij hoeven hun leuzen dus niet te herhalen.

Ik meet het succes van een hondenleven trouwens af van de hoeveelheid beleving en diepte van bewustzijn. Hoe gezellig ze het hebben gehad. Niet aan kalenderjaren. Laat staan -maanden.
Hoef je niet te snappen, hoor. Ook op gemiddelde leeftijd wordt het onderzocht en een intacte teef wordt gemiddels een maand of 4 ouder. Gefeliciteerd.

Ik wil er echt geen woord meer over horen. Mensen castreren hun honden niet omdat ze dan langer leven. Ze castreren ze omdat ze gewoon geen zin in loopsheden of gewip hebben en dat is een prima reden. Ik ben er ook niet tegen. Maar ik ben wel tegen slap gelul en zelffeliciterend koopgedrag.
Kells

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 13 mar 2024, 22:15
Kells schreef: 13 mar 2024, 22:13

Het is onbelangrijk hoe oud een hond wordt.
Als je geen dooie hond wil moet je geen nieuwe hond nemen. Je wil ze allemaal overleven.

De logica die zo graag verondersteld wordt is er gewoon niet. Dat is amerikagepapegaai over het terugdringen van ongewenste nestjes. Hoe geweldig dat doel ook is, is het voor onze honden gewoon geen factor. Onze honden fokken niet ins Blaue hinein omdat ze niet gecastreerd zijn. Dat is hun pauperzooi, niet de onze. Wij hoeven hun leuzen dus niet te herhalen.

Ik meet het succes van een hondenleven trouwens af van de hoeveelheid beleving en diepte van bewustzijn. Hoe gezellig ze het hebben gehad. Niet aan kalenderjaren. Laat staan -maanden.
Hoef je niet te snappen, hoor. Ook op gemiddelde leeftijd wordt het onderzocht en een intacte teef wordt gemiddels een maand of 4 ouder. Gefeliciteerd.

Ik wil er echt geen woord meer over horen. Mensen castreren hun honden niet omdat ze dan langer leven. Ze castreren ze omdat ze gewoon geen zin in loopsheden of gewip hebben en dat is een prima reden. Ik ben er ook niet tegen. Maar ik ben wel tegen slap gelul en zelffeliciterend koopgedrag.
Daar waren we het al over eens. Hier wordt niets gecastreerd en de enigen die daar af en toe een klein beetje hinder van ondervinden zijn wij zelf. Castreren doe je naar mijn mening vooral uit gemakszucht.
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 13 mar 2024, 20:26 En dat is dan erg? Dat een hond met 12,5 overlijdt?
Als het je huisdier is, is dat erg ja.
EchoMira schreef: 13 mar 2024, 20:26 Want ze moest 22,5 worden ofzo?
Het maakt niet uit op welke leeftijd het gebeurt. Het is altijd erg.

In het verhaal van Celie ging het om haar zusje. Wat het extra erg maakt is dat ze kort daarvoor ook al een hond heeft verloren tijdens een operatie.
Daar gaat het allemaal meer om dan om de leeftijd/BMO/ras/etc.
Nanna
Posts in topic: 22

Bericht door Nanna »

Rozi wordt dit jaar 13. Een gezonde fitte hond die vanmiddag nog twee uur meewandelde en speelde.
Moet er niet aan denken dat ik haar moet afgeven vanwege een pyometra. Ze kan makkelijk 16 of 17 worden, net als mijn eerste Puli. Die overigens ook gecastreerd was.
De afweging castratie is deels gemakzucht, ja. Geen zin in loopsheden en schijnzwangerschappen. Maar ook geen zin in de kans van 1 op 4 op een baarmoederontsteking of gillende borstkankers.
Hun vacht verandert er niet door en het lijntje blijft slank. Ze zijn energiek en speels. Geen vreetzakkerij.
Een volgende teef wordt dus weer net zo vlot bij oom dierenarts afgegeven om ‘te laten helpen’ als ze 1 of 2 keer loops geweest is.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 13 mar 2024, 23:05
EchoMira schreef: 13 mar 2024, 20:26 En dat is dan erg? Dat een hond met 12,5 overlijdt?

In het verhaal van Celie ging het om haar zusje. Wat het extra erg maakt is dat ze kort daarvoor ook al een hond heeft verloren tijdens een operatie.
Maar het staat wel in een topic over castratie van de teef en de suggestie wordt gewekt dat de hond veel ouder geworden zou zijn als ze maar gecastreerd was.
Dat is niet zo. Dat is tot treurens toe onderzocht en het verschil tussen gecastreerde teven en hun intacte vergelijkingsgroep is minimaal.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

EchoMira schreef: 14 mar 2024, 12:10
CatnDog schreef: 13 mar 2024, 23:05

Maar het staat wel in een topic over castratie van de teef en de suggestie wordt gewekt dat de hond veel ouder geworden zou zijn als ze maar gecastreerd was.
Dat is niet zo. Dat is tot treurens toe onderzocht en het verschil tussen gecastreerde teven en hun intacte vergelijkingsgroep is minimaal.
Waar wordt die suggestie gewekt dan?
Ik las iets heel anders. Namelijk dat Celies zus twee hondjes binnen een maand tijd heeft verloren vlak na/tijdens een operatie, waarvan één een ouder teefje met een BMO.
Het risico van een operatie op hogere leeftijd met een al verslechterde conditie vanwege een BMO is natuurlijk groter dan bij een jonge teef die gezond onder het mes gaat. Maar ik ken ook een teef van 2 die tijdens de castratie overleed, een operatie is altijd een risico.
Mila ging ook op bijna 12-jarige leeftijd onder het mes met een BMO en heeft nergens last van gehad, herstelde ook supersnel van de ingreep. Als ik het met Mila weer over zou moeten doen, zou ik het precies hetzelfde doen. Vanwege die BMO heb ik geen spijt gekregen dat ik haar niet eerder gecastreerd heb.
Afbeelding
Plaats reactie