Silken Windsprite versus Silken windhound

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Hamilton
Posts in topic: 3

Silken Windsprite versus Silken windhound

Bericht door Hamilton »

Per 1 Februari 2024 is ook de Silken Windhound erkend als nationaal ras en waren er enkele aanwezig op de Martini Dogshow.
Silken Windsprite is een combinatie van Whippet x Sheltie, de Silken Windhound Barzoi x Whippet,
verschil in grootte, schedel, vacht en staart kun je goed zien als ze naast elkaar staan

Afbeelding

Links Sagan de Silken Windsprite, rechts 'n reu Silken Windhound, vooral de overvloedige vacht en lange staart valt op
Afbeelding
blacky
Posts in topic: 1

Re: Silken Windsprite versus Silken windhound

Bericht door blacky »

dat de barsoi zoveel haar geeft vind ik heel apart. Ik heb ze gezien zondag. Wij zaten in de ring naast de ere ring waarin ze gekeurd werden
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Yma, de Silken windhound, is een teef :F:

We zouden ook eens filmpjes moeten maken van het verschil in gang. Een Silken windhound beweegt veel meer als een barsoi, een windsprite als een whippet. Dan is het nog duidelijker dat het 2 aparte rassen zijn.
blacky schreef: 08 mar 2024, 23:25 dat de barsoi zoveel haar geeft vind ik heel apart. Ik heb ze gezien zondag. Wij zaten in de ring naast de ere ring waarin ze gekeurd werden
Hoezo verbaast je dat? Barsois zijn ook goed harig en bij de ontwikkeling van de Silken windhound is daar toch ook wel op geselecteerd. Hoewel er ook minder harige exemplaren zijn. Mijn Aglaia krijgt ook steeds meer stevige krullen in de vacht nu ze ouder wordt.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Is er ook een verschil in temperament, omdat de windsprite een mix is met sheltie en de silken windhound toch 100% windhond?
Of valt het verschil in karaktereigenschappen mee en ligt het toch vrij dicht bij elkaar?
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 2

Bericht door Sirene »

Diana schreef: 09 mar 2024, 06:57 Is er ook een verschil in temperament, omdat de windsprite een mix is met sheltie en de silken windhound toch 100% windhond?
Of valt het verschil in karaktereigenschappen mee en ligt het toch vrij dicht bij elkaar?
Dat wilde ik ook vragen. Ik neem aan dat de gemiddelde sprite baasgerichter en meer trainbaar is dan de hound. Maar is dat ook zo?
Hamilton

Bericht door Hamilton »

Sirene schreef: 09 mar 2024, 09:09
Diana schreef: 09 mar 2024, 06:57 Is er ook een verschil in temperament, omdat de windsprite een mix is met sheltie en de silken windhound toch 100% windhond?
Dat wilde ik ook vragen. Ik neem aan dat de gemiddelde sprite baasgerichter en meer trainbaar is dan de hound. Maar is dat ook zo?
Ik heb er maar 1 en geen ervaring met de hounds :smile: , maar Sagan is goed gehoorzaam, makkelijk trainbaar, houdt ons ook ook altijd in de gaten, ( totdat jij 'n kat ziet, of laatst de meerkoet) lopen we samen loopt hij tussen ons in ( contact zoeken) los rent hij of blijft bij ons, loop ik terug naar huis met Nisvan ( korter rondje) blijft Sagan dicht bij mijn man lopen en in het begin waren we hem telkens kwijt, keken we te ver naar achter, stond hij gewoon vlak achter je :smile: Je merkt dat het een "zicht"hond is, hij kijkt je altijd aan, die brakken zagen je meestal niet staan :smile:
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 2

Bericht door Sirene »

Het is denk ik ook wel een heel groot verschil met de Hamiltons :)
Hamilton

Bericht door Hamilton »

Sirene schreef: 09 mar 2024, 18:19 Het is denk ik ook wel een heel groot verschil met de Hamiltons :)
een enorm verschil ja :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie