Weer Shira (uitslag)

Jackira
Posts in topic: 13
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Weer Shira (uitslag)

Bericht door Jackira »

Oke weer een vraag.

Shira moet nog terug naar de d.a. om de hechtingen van de operatie van de bmo te laten verwijderen. Omdat ik de wond controleerde en de buik is geschoren zag ik heel duidelijk een knobbeltje van ongeveer 1 cm in de buurt van de melklijst. Dus dat vraag ik dan gelijk ook.

Ik zag het pas gisteren omdat ze sinds vrijdag haar medical petshirt uit heeft en het viel daar net onder als het opgerold was om de wond te controleren.

Mijn vraag is hoe het beste nu onderzoek te laten doen.

Een punctie is alleen in de knobbel laten prikken en daarmee kunnen niet duidelijk kwaadaardige cellen worden gevonden heb ik gelezen. Dus daar hebbenw e weinig aan lijkt mij.
Een biopsie moet denk ik met een roesje? en een longfoto ook?

Geen idee wat ik nu het beste kan laten doen. Gelijk verwijderen en foto longen laten maken en bloed afnemen? Want ik heb ook weer ergens gelezen dat bij sommige vormen van kanker het snel toeneemt nadat er in de knobbel een biopsie is afgenomen.

Ik wil haar ook zo weinig mogelijk belasten. Ze is heel lief en leuk maar heeft soms wel wat gekke angstdingen. Ze loopt al 8 jaar lang 4 keer per dag over een brug wat ze eigenlijk niet durft en het verbetert niet. Ze doet het wel, maar loopt op eieren zeg maar. Zelfde met traplopen wat ze wel elke dag doet. En zo heeft ze nog meer gekke Shira dingen. Geeft niks maar angstige dingen prenten snel in bij haar.

En na de dag met af en aan dierenartsbezoek durfde ze eerst ook niet meer met ons mee naar buiten omdat ze dacht dat we weer naar de d.a. zouden gaan. Dat blijft bij haar lang hangen. Nu gaat het wel weer redelijk.

En kan ze wel weer zo snel nogmaals eventueel narcose.

Ik wil graag een voor mezelf al duidelijk plan hebben bij de d.a. zodat de dingen die nodig zijn ook gelijk gecombineerd kunnen worden zodat ze zo weinig mogelijk onderzoekmomenten en gedoe hoeft te hebben.
Laatst gewijzigd door Jackira op 20 mar 2024, 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 2

Re: Weer Shira

Bericht door Kelperuaantjes »

Kun je niet aan de dierenarts vragen of hij het bobbeltje wil opmeten, en dan na een week of 2 dit nog een keer laten doen? Anders zou ik haar direct weer inplannen voor een operatie om het bultje te laten weghalen denk ik. Balen, maar dit soort bultjes te lang laten groeien is vaak niet verstandig.
Jackira

Bericht door Jackira »

Kelperuaantjes schreef: 18 feb 2024, 20:37 Kun je niet aan de dierenarts vragen of hij het bobbeltje wil opmeten, en dan na een week of 2 dit nog een keer laten doen? Anders zou ik haar direct weer inplannen voor een operatie om het bultje te laten weghalen denk ik. Balen, maar dit soort bultjes te lang laten groeien is vaak niet verstandig.
Ik zou inderdaad het bultje het liefst gelijk weg laten halen.
AfbeeldingAfbeelding
pioenroos
Posts in topic: 1
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Bij Flora 2 jaar terug begreep ik dat de grote meerderheid van de mammatumoren niet uitzaaiend waren.
Het nieuwe advies was alleen de bultjes weghalen en laten onderzoeken. Mocht het onverhoopt wél iets agressiefs zijn dan kan je dan kijken wat wijsheid is.
Bij Flora zijn er 2 bultjes gelijk met haar castratie weggehaald. Waren toen inderdaad niet uitzaaiend en er is niks teruggekomen afgelopen 2 jaar.
Vond de genezing wel pittig, veel wondvocht op de plek waar ze bultjes incl tepel weggehaald hadden. Castratiewond was veel eerder genezen.
Mocht ze toch weer bultjes krijgen dan denk ik dat we het rustig afwachten of ze groot groeien. Weet van zat teven die probleemloos stokoud zijn geworden met wat bultjes.
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 3
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Jackira schreef: 18 feb 2024, 20:38
Kelperuaantjes schreef: 18 feb 2024, 20:37 Kun je niet aan de dierenarts vragen of hij het bobbeltje wil opmeten, en dan na een week of 2 dit nog een keer laten doen? Anders zou ik haar direct weer inplannen voor een operatie om het bultje te laten weghalen denk ik. Balen, maar dit soort bultjes te lang laten groeien is vaak niet verstandig.
Ik zou inderdaad het bultje het liefst gelijk weg laten halen.
Volgens mij is het niet zo'n probleem als ze twee keer vlak na elkaar narcose krijgen. Liever niet natuurlijk, maar sommige dingen zijn nu eenmaal niet te plannen :ugh:
Mila is vorig jaar, toen was ze op een maand na 12 jaar, twee keer in vijf dagen onder narcose geweest: eerst een gebitsreiniging en twee dagen daarna kreeg ze een bmo, dus moest ze opnieuw onder het mes.
Amoz heeft met zijn maagtorsie twee dagen na elkaar narcose gehad: eerst om de torsie te verhelpen, daarna een maagoperatie omdat de volgende dag bleek dat er een obstructie was. Die was toen ook al 10-11 jaar.

Veel sterkte met je besluit en met Shira :ok:
Afbeelding
Jackira

Bericht door Jackira »

Bedankt voor de reacties. Ik ga het bultje weg laten halen en laten opsturen voor onderzoek. En ik denk ook maar gelijk een rontgenfoto van de longen als ze toch al onder narcose is. Anders moet dat later misschien nog weer als er nog een keer een bultje is of als het niet goed blijkt te zijn.

De lever en milt zijn bekeken tijdens de echo vorige week en waren goed.
AfbeeldingAfbeelding
CatnDog
Posts in topic: 7
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Had de dierenarts zelf het knobbeltje over het hoofd gezien? Heb je dat nog gevraagd?
Jackira

Bericht door Jackira »

CatnDog schreef: 18 feb 2024, 22:55 Had de dierenarts zelf het knobbeltje over het hoofd gezien? Heb je dat nog gevraagd?
Ik heb het nog niet gevraagd want ik zag het gisteren en kan morgen pas bellen.
AfbeeldingAfbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Jackira schreef: 18 feb 2024, 22:57
CatnDog schreef: 18 feb 2024, 22:55 Had de dierenarts zelf het knobbeltje over het hoofd gezien? Heb je dat nog gevraagd?
Ik heb het nog niet gevraagd want ik zag het gisteren en kan morgen pas bellen.
Ik vind het wel balen voor je dat ze dan voor een tweede keer onder narcose moet. Maar wat moet, moet.
Jackira

Bericht door Jackira »

We hebben Woensdag een afspraak.
AfbeeldingAfbeelding
Jackira

Bericht door Jackira »

Het bultje wordt over een paar weken weggehaald. De dierenarts wil liever even 2 weken wachten omdat ze net geopereerd is. Het wordt dan opgestuurd en onderzocht.

Een longfoto heeft volgens hem niet zoveel toegevoegde waarde. Het knobbeltje is dusdanig klein dat hij niet verwacht dat er iets uitgezaaid is als het kwaadaardig zou zijn. En hij zei dat hij het pas vanaf 4 mm op de foto zou kunnen zien dus hij verwacht niet dat een foto iets toevoegt.

Bovendien als hij iets zou zien op de foto dan zou hij niet meer opereren.

We kunnen ook wachten of het groter wordt maar dat zie ik zelf niet zitten. Ik denk zelf dat het niet goed is dus ik wil het niet groter laten worden met kans op uitzaaiing.

Hij haalt niet de hele melklijst weg, alleen de melkklier waar de knobbel zit.

Het litteken van de bmo operatie zag er goed uit en Shira is alweer als vanouds druk aan het doen met Jack. :smile:

De dierenarts belt me binnenkort om een afspraak te maken voor de operatie. Het zal niet zo'n grote ingreep zijn als vorige week zei hij.
AfbeeldingAfbeelding
Tineke
Posts in topic: 2

Bericht door Tineke »

Balen zo twee keer achter elkaar ,maar ja wat moet dat moet.
Ik duim voor de meest gunstige uitslag 😉
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
ranetje

Bericht door ranetje »

Hopelijk krijg je na de operatie een gunstige uitslag :ok:
Afbeelding
sonj@

Bericht door sonj@ »

Dat wordt weer gespannen wachten op de uitslag.
Jackira

Bericht door Jackira »

Volgende week Maandag 11 Maart wordt het knobbeltje verwijderd.
AfbeeldingAfbeelding
Jackira

Bericht door Jackira »

We hebben Shira net weggebracht naar de dierenarts en konden erbij blijven totdat ze sliep.

Edit; ben net gebeld dat ze nog een bultje hebben gevonden. Dat wordt ook gelijk weggehaald.
AfbeeldingAfbeelding
sonj@

Bericht door sonj@ »

Hopelijk gaat het allemaal goed. Wel vervelend, zulke bultjes.
Jackira

Bericht door Jackira »

sonj@ schreef: 11 mar 2024, 11:22 Hopelijk gaat het allemaal goed. Wel vervelend, zulke bultjes.
Ja ze zijn nog wel klein het wordt opgestuurd voor onderzoek. ik heb gelezen dat de helft van dit soort butjes goedaardig kan zijn. Dus hopelijk is dat het. Maar er zijn nu al twee bultjes. Ik heb er eerlijk gezegd geen goed gevoel over maar denk wel dat ze er nog niet lang zitten.
AfbeeldingAfbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Oei, sterkte, hopelijk knapt ze snel op en wordt er niets raars gevonden bij het onderzoeken van de bultjes.
Afbeelding
Jackira

Bericht door Jackira »

Ze is weer thuis op twee plaatsen behoorlijk wat hechtingen zei de d.a. en w.s. over drie dagen de uitslag. Als ik vrijdag nog niks heb gehoord dan moet ik zelf bellen. En over 10 dagen de hechtingen laten verwijderen.

De knobbeltjes waren hard en leken geen vetbultjes. Dus goed dat ze weg zijn zeiden ze.

Ze is al weer goed wakker gelukkig. Wel dat Medicalpetshirt weer aan. Dat vindt ze het ergste denk ik.

Ze hebben deze keer ook bloedonderzoek gedaan, dat doen ze als honden 8 jaar en ouder zijn voor de narcose. De uitslag daarvan was perfect, zeker voor haar leeftijd zeiden ze.
AfbeeldingAfbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Hopelijk geen serieuze probleembultjes :ok:
Fijn dat ze weer thuis is.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Ik duim voor je mee dat het onschuldige vetbultjes waren.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Weet je inmiddels al meer over de bultjes?
Jackira

Bericht door Jackira »

CatnDog schreef: 15 mar 2024, 17:22 Weet je inmiddels al meer over de bultjes?
Nee er is nog geen uitslag helaas.
AfbeeldingAfbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Jackira schreef: 15 mar 2024, 19:54
CatnDog schreef: 15 mar 2024, 17:22 Weet je inmiddels al meer over de bultjes?
Nee er is nog geen uitslag helaas.
Balen dat je langer in onzekerheid moet zitten. Ik duim nog even door.
Plaats reactie