EchoMira schreef: ↑27 mar 2024, 20:02
Keurmeesters zijn niet capabel genoeg om schuldg te zijn. Dat is gewoon "mevrouw Mulders-Klaverland" die de mulo niet afgemaakt heeft maar wel goed is in gewichtig kijken.
Laat ze in godesnaam van het karakter afblijven want daar ga je niet voor naar een show.
De fokker is verantwoordelijk. Die kiest de ouderdieren. En als je dan een lintje en een lelijke beker in de overwegingen meeneemt ligt dat echt alleen maar aan jou.
Ja, maar de meeste fokkers laten hun fokkerij leiden door show-uitslagen. Dat is de praktijk en daar gaat het dus fout.
De keurmeesters hebben enorm veel invloed op de fokkerij, of dat nou een goed idee is of niet.
En het karakter in de ring mag zeker wel beoordeeld worden, dat is ook een onderdeel van de ras-standaard.
Een Mastiff met zijn staart onder zijn kin mag wat mij betreft nooit een "U" krijgen.
Gretha schreef: ↑27 mar 2024, 20:28
Ja, maar de meeste fokkers laten hun fokkerij leiden door show-uitslagen. Dat is de praktijk en daar gaat het dus fout.
Daar is het al fout gegaan. Je moet fokken naar je eigen inzicht en als je geen inzicht hebt doe je het maar niet.
Als je dat fenomeen verantwoordelijk wil maken dan moet je de besturen van de rasverenigingen hebben.
En hoewel ik een schijterige mastiff ook niet wenselijk vind vind een show gewoon geen goede plek om het karakter even aan de hand van een driehoekje in draf te bepalen.
Zet er maar een gedragstest naast. Maar in een sporthal vol gillende honden even met één regel een hond een kutkarakter mee willen geven zegt meer over jezelf dan over de hond.
Natuurlijk moet je op het karakter letten. Maar zullen we daar dan gewoon nog een middag voor pakken?
Nanna schreef: ↑27 mar 2024, 13:22
‘De hondenvereniging slaat alarm vanwege een wet waaraan wordt gewerkt om het fokken van dieren die hun leven lang fysiek lijden te verbieden. Daaronder zouden ook honden vallen als de schnauzer, boxer en teckel, schrijft regiokrant Hochrhein–Zeitung.‘
Ze weten echt waar ze het over hebben
Welk lijden draagt een schnauzer met zich mee? Ik vindt ze wel eens lelijk getrimd, maar verder geen korte poten of neus dacht ik.
De teckel snap ik wel, ik ben gek op Pleun, maar ik had haar graag een meer functionele bouw gegund. Zonder dwerggroei poten en zonder een in verhouding grote borstomvang. Ik weet dat die korte poten vroeger functioneel waren voor de jacht in een hol, maar tegenwoordig wordt dat nog maar zelden gedaan met teckels, dus dan zijn die korte poten niet meer functioneel. Ik vindt het naar voor Pleun dat ze op ongelijke grond niet kan draven, maar over de hobbels heen moet galopperen / springen en als ze moe wordt hobbelen. Een elegante zwevende draf zou veel beter bij haar karakter passen (draf kan alleen op een ondergrond zonder hobbels of lang gras). Ze vindt het fijn als ze de omgeving kan overzien, dat lukt niet met die korte pootjes en dan moet ze steeds even gaan zitten als een stokstaartaapje om rond te kijken of er iets aan komt. Voor reuen met te korte pootjes op ongelijke grond vindt ik het helemaal zielig, hun piemel sleept dan bij hobbels over de grond. Dat slaat toch nergens op.
Bij mijn teckelreuen sleepte er niks over de grond
Sindsdien zijn er wel steeds meer teckels die lager bij de grond zijn, maar dat zou volgens mij met fokken best redelijk vlot weer verbeterd kunnen worden?
ranetje schreef: ↑30 mar 2024, 21:24
Bij mijn teckelreuen sleepte er niks over de grond
Sindsdien zijn er wel steeds meer teckels die lager bij de grond zijn, maar dat zou volgens mij met fokken best redelijk vlot weer verbeterd kunnen worden?
Gelukkig sleepte er niks Dan waren jou teckels goed in verhouding. Bij de ruwharige teckel van mijn zusje sleepte het wel
Ja, het zou fijn zijn als de teckel kan blijven, maar dan beter en gezonder in verhouding gefokt en een verbod op fokkers die dat niet doen.