Hallo!

Hier kun je jezelf even voorstellen, als je dat wilt
Plaats reactie
Diederik
Posts in topic: 5

Hallo!

Bericht door Diederik »

Hoi allemaal, Ik ben Diederik. Zelf heb ik geen hond, maar twee katten. Zij zijn ook de reden dat ik geïnteresseerd ben geraakt in de kwaliteit van voer voor katten. Voor Huiskatteninfo.nl heb ik de pagina's over de beoordelingen van droogvoer en natvoer geïmplementeerd. Vanwege de vele positieve reacties die wij daarop ontvangen hebben, heb ik besloten dat ik hetzelfde idee wilde uitwerken, maar dan voor hondenvoer.

En zo ben ik begonnen aan het verzamelen van de gegevens van hondenvoer en het lezen van onderzoeken over wat de eisen zijn van goed hondenvoer. Het resultaat is de website voerkeur.nl die ik eerder deze week online heb gezet.

Nu ben ik heel benieuwd wat jullie van dit concept vinden en of jullie ideeën hebben voor verbeteringen. Zoals eerder gezegd is het concept overgenomen van huiskatteninfo.nl. De berekeningen voor de caloriebehoeften en beoordelingen van voedingsbehoeften zijn aangepast voor honden, maar misschien zijn er nog verschillen tussen hondenvoer en kattenvoer waar ik niet aan gedacht heb.

Hieronder kort wat je allemaal op de website kunt vinden:
  • De etiketinformatie van honderden (ik wil dit verder uitbreiden) hondenvoeren verzameld, makkelijk te sorteren en te filteren.
  • Afgeleide informatie zoals de hoeveelheid koolhydraten, de geschatte calorieën en de allergenen uit de ingrediëntenlijst.
  • Beoordelingen van 1 tot 5 sterren voor voedingswaarden en ingrediënten d.m.v. wetenschappelijk onderbouwde algoritmes, die de voedingswaarden en ingrediëntenlijsten analyseren en onderling vergelijken.
  • De prijzen van het voer per kilo bij verschillende winkels. Er gaan meer winkels bijkomen zodra de koppeling voor het actueel houden van de prijzen gemaakt is.
  • Hoeveel voer je hond nodig heeft om op gewicht te blijven wanneer je een formulier invult met het gewicht, de leeftijd en/of het activiteitsniveau van je hond.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van het idee en de uitvoering vinden. Het doel van de website is om mensen die het voer van hun hond belangrijk vinden te helpen met hun keuze, of mensen er nu veel vanaf weten (en de gegevens willen vergelijken) of het lastig vinden om zelf voer te analyseren (en de beoordelingen zullen gebruiken). Ik hoor graag of je vindt dat dat een beetje gelukt is of dat je vindt dat dat beter kan. Alle feedback is zeer welkom!
Ybbihs
Posts in topic: 1

Re: Hallo!

Bericht door Ybbihs »

Afbeelding

Ik vraag me wel af waar je je informatie vandaan haalt en hoe je erbij komt dat een brok met 20% vet minder vet dan aanbevolen bevat.
Voor de gemiddelde huishond is 12-13% vet meer dan voldoende naar mijn mening.

Advies over hoeveelheid brok op basis van caloriën komt aardig overeen met de brokcalculator van voerwijzer, die ik normaliter gebruik om hoeveelheden te berekenen dus daar geen commentaar op.

Verder vraag ik me af wie je met deze site hoopt te bereiken. Wat is je doelgroep?

Dat er zelfs bij een Orijen wordt gezegd dat het toch wel wat teveel koolhydraten bevat met die 20,5% vraag ik me af wat dan volgens jouw berekeningen een goede verhouding eiwitten vetten koolhydraten is.
Want je stelt wel wat dingen op je website op deze manier en als Henk&Ingrid met hun boomer die 3 keer per dag 10 minuten gaat wandelen op basis van jouw website een brok gaat kopen met een nog hoger vetpercentage kun je die boomer rond gaan rollen of ze geven er zo weinig van dat er tekorten ontstaan op vitaminen en mineralen niveau.
Afbeelding
Diederik

Bericht door Diederik »

Dank je wel voor je reactie Ybbihs!

Ik heb geprobeerd de informatie van betrouwbare bronnen te halen. Voor veel dingen gebruik ik de richtlijnen van het FEDIAF (de calorieën berekeningen komen ook daar vandaan), maar in de richtlijnen staan enkel minimale (geen ideale) waarden voor eiwitten en vetten.

Daarom heb ik in wetenschappelijke literatuur gezocht naar de ideale verhoudingen tussen eiwitten, vetten en koolhydraten. Hier kun je meer lezen, specifiek over de beoordelingen van voedinswaarden. Op basis van de onderzoeken 11 t/m 14 (zelfselectie, en benoemde risico's van teveel eiwitten en teveel koolhydraten) ben ik uitgekomen op een ideale verhouding van 30% eiwitten, 63% vetten en 7% koolhydraten (op basis van MER, die vind je terug in het calorieprofiel). Dit zijn precies de verhoudingen die werden genoemd in 11 en 12. Voor mij zijn dit niet per se waarden die niet aangepast mogen worden als daar een goede onderbouwing voor is hoor. Dit was de beste onderbouwing die ik zelf kon vinden op basis van betrouwbare, onafhankelijke informatie.

Wat ik met de website wil bereiken is het om het voor hondeneigenaren makkelijker te maken om een goed voer te kiezen. Hier vallen ook zeker Henk&Ingrid onder of mensen die het zelf lastig vinden om alles uit te zoeken. Ik hoop dat zij (door de beoordelingen) dankzij de website een betere keuze kunnen maken. Daarnaast is er ook nog een grote groep die wel een eigen mening heeft over welk voor goed is voor hun hond. Voor hun hoop ik een overzicht te geven waar ze gemakkelijk voer kunnen vergelijken en ze rekenwerk te besparen.

Nogmaals dank je wel voor je reactie! Ik waardeer het erg dat je de tijd neemt te reageren en vind het goed dat je kritisch bent. Het lijkt me goed de discussie te voeren over wat de ideale verhoudingen zijn en ik ben dan natuurlijk vooral geïnteresseerd in goede bronnen hierin. Want zoals je terecht zegt stel ik wel wat (vooral met de beoordelingen). Ik voel ook wel de verantwoordelijkheid dit goed onderbouwd te hebben. De site moet nuttig zijn voor mensen en als de beoordelingen niet zouden kloppen ga ik dat zeker aanpassen!
Niika

Bericht door Niika »

Heb je iets van een opleiding op dit gebied, of loop je maar gewoon wat aan te rommelen met wat je op internet vind? Want zo komt het alvast wel over.
Diederik

Bericht door Diederik »

Jammer dat het zo overkomt. Nee, ik heb geen opleiding op het gebied van hondenvoer, maar ben wel academisch opgeleid in de informatica dus ik weet hoe ik onderzoeken moet lezen. Ik heb bewust gekozen om niet de informatie van blogs te gebruiken maar me te richten om wetenschappelijke onderzoeken (waar geen financiering of andere link is met voedselproducenten).
Diederik

Bericht door Diederik »

Ik ben het trouwens ook niet met je eens dat je het rommelen met informatie van internet noemt. Ik kies de best beschikbare bronnen voor mijn informatie (winkels en websites van producenten voor de etiketten, FEDIAF waar mogelijk zoals bij het berekenen van de calorieën en wetenschappelijke onderzoeken voor de beoordelingen) juist zo zorgvuldig mogelijk, ik praat echt niet zomaar blogs na hoor. Verder ben ik volledige transparant over welke methoden ik gebruik.

Voor het bereken van de hoeveelheid calorieën en dus de hoeveelheid voer zijn dit de formules die iedereen met enige kennis van zaken zal gebruiken. Etiket informatie en informatie over calorieën, allergieën e.d. zijn puur feiten. Misschien dat iedereen een eigen mening heeft over verhoudingen van voedingswaarden, maar ik probeer te kijken naar meningen van mensen die hier verstand van hebben en dit grondig hebben uitgezocht. Mijn eigen mening is daar niet van belang en als er goede argumenten voor zijn pas ik die natuurlijk aan.
Maart
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Zonde dat er niet naar de kwaliteit van de eiwitten gekeken wordt. 40% eiwit is trouwens helemaal niet veel, al helemaal niet als dat hoofdzakelijk plantaardige eiwitten zijn.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Diederik

Bericht door Diederik »

Dank je Maart voor je opbouwende kritiek! Bij de beoordeling van de voedingswaarden wordt er inderdaad geen rekening gehouden met de kwaliteit van de eiwitten. De beoordeling van kwaliteit van eiwitten is verwerkt in de beoordeling van de ingrediënten. Dierlijke eiwitbronnen worden hier (veel) beter beoordeeld dan plantaardige eiwitbronnen.

Zou jij (of anderen) kunnen aangeven wat je bronnen zijn over de hoeveelheden eiwitten? Bij katten weet ik dat ze heel veel eiwitten nodig hebben, maar bij honden ben ik dat niet in de studies tegen gekomen.
Dit onderzoek bijvoorbeeld heeft de volgende onderverdeling: "low (18.99%, dry matter basis), medium (25.34%), or high (45.77%) protein foods".
Van alle hondenbrokken die op de website staan zijn er slechts twee die hierboven komen. Slecht een klein deel komt boven de 40% uit, bij natvoer is dit wel gebruikelijker (tot ongeveer max 60% eiwit op basis van DM).

Even voor de duidelijkheid we bespreken nu Orijen regional red (3e plek op basis van beoordeling voedingswaarden). Vinden jullie die beoordeling (of manier van beoordelen) niet kloppend? Of vinden jullie te teksten "iets meer/minder" verwarrend? Ik kan bijvoorbeeld ook vergelijken hoe dicht het voer bij de optimale waarden zit in vergelijking tot ander voer, of ik kan de marges voor wat groen/neutraal/rood groter maken. Dit natvoer is een voorbeeld waar bepaalde voedingswaarden dicht bij het "optimale" zitten. Zoals ik het bedoelde was "Iets meer/minder" niet negatief, maar neutraal wanneer het verschil groter wordt wordt de tekst rood. Ik kan deze lijst ook aanpassen door (zonder kleur) aan te geven hoeveel eiwiten, vetten, koolhydraten en vezels het voer heeft in vergelijking tot ander voer als dat nuttig is voor? "Dus Veel meer/meer/gemiddelde hoeveelheid/minder/veel minder eiwitten vergeleken metandere voeren". Ik hoor graag wat jullie nuttig vinden.

Als jullie vinden dat de optimale verhoudingen (30% eiwitten, 63% vetten en 7% koolhydraten) beter kunnen sta ik daar zeker voor open. Ik hoop dat jullie me dan willen helpen in het vinden (en onderbouwen met goede bronnen!) van de optimale verhoudingen.
Ineke A

Bericht door Ineke A »

63% vetten optimaal? Zal ik mijn honden dan maar een staaf boter geven met een blokje brood en een paar eieren? Dan voldoe ik aan die analyse denk ik
Plaats reactie