Angst tijdens verbouwing

Plaats reactie
Hakkene
Posts in topic: 5
Honden: 2
Contacteer:

Angst tijdens verbouwing

Bericht door Hakkene »

Hello! Even een korte vraag namens een vriendin van me. Daar wordt sinds vanmorgen flink aan het huis verbouwd. En de hond is daardoor ineens van slag. Ligt steeds tegen haar aan te bibberen.

Hij heeft meerdere verbouwingen meegemaakt, nooit een probleem, maar wordt een dagje ouder. En trekt het nu dus niet meer zo goed. De verbouwing duurt een week of 6…. dus is ze op zoek naar iets dat ze hem kan geven om wat te ontspannen. Daarna hoeft er gelukkig nooit meer verbouwd te worden

Wie heeft tips? Thanks!
ranetje
Posts in topic: 3

Re: Angst tijdens verbouwing

Bericht door ranetje »

Misschien is Puur Tranquil een optie of Kalmte en balans?
Afbeelding
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

ranetje schreef:Misschien is Puur Tranquil een optie of Kalmte en balans?
Thanks, ik geef het door. Is het iets dat snel werkt?
runninggirl
Honden: 3

Bericht door runninggirl »

Geluidsgevoeligheid die ineens op oudere leeftijd opspeelt kan samenhangen met gewrichtspijn. Het is ook wel de moeite waard om daar naar te kijken bij de dierenarts.
Laatst gewijzigd door runninggirl op 03 apr 2024, 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

runninggirl schreef:Geluidsgevoeligheid die ineens op oudere leeftijd opspeelt hangt vaak samen met gewrichtspijn. Het is ook wel de moeite waard om daar naar te kijken bij de dierenarts.
Zal ik ook doorgeven! Dank:)
ranetje

Bericht door ranetje »

Hakkene schreef: 02 apr 2024, 11:59
Verschilt per hond, dus daar kan ik geen antwoord op geven.
Afbeelding
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

ranetje schreef:
Hakkene schreef: 02 apr 2024, 11:59
Verschilt per hond, dus daar kan ik geen antwoord op geven.
Ok, dank!
nevache
Posts in topic: 1
Honden: 7

Bericht door nevache »

Ik heb in het verleden goede, snelle resultaten gezien met BachRescueRemedie-druppels.
Afbeelding
alinelaila
Honden: 1
Welke: Friese Stabij

Bericht door alinelaila »

runninggirl schreef: 02 apr 2024, 12:56 Geluidsgevoeligheid die ineens op oudere leeftijd opspeelt hangt vaak samen met gewrichtspijn. Het is ook wel de moeite waard om daar naar te kijken bij de dierenarts.
Wat interessant, kun je daar mee over vertellen? Hoe komt die link tussen geluidsgevoeligheid en gewrichtspijn?
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

nevache schreef:Ik heb in het verleden goede, snelle resultaten gezien met BachRescueRemedie-druppels.
Thanks!

Ze heeft ondertussen geloof ik kalmte en balans besteld, uit de post van Ranetje.
EchoMira
Posts in topic: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

runninggirl schreef: 02 apr 2024, 12:56 Geluidsgevoeligheid die ineens op oudere leeftijd opspeelt hangt vaak samen met gewrichtspijn. Het is ook wel de moeite waard om daar naar te kijken bij de dierenarts.
Niet om te controleren, hoor maar heb je daar toevallig ook een uitleg bij?
Jay

Bericht door Jay »

EchoMira schreef: 02 apr 2024, 20:31
Niet om te controleren, hoor maar heb je daar toevallig ook een uitleg bij?
Ik heb wat gegoogled, en vond een uitleg over verandering in je zenuwstelsel door pijn. Door chronische pijn kan zowel mens als hond gevoeliger worden voor o,a. geluid.

https://www.luciadehaan.nl/geluidsangst ... -betekenen
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Nee dat de link tussen angst en pijn in het zenuwstel moest zitten was me al wel duidelijk.
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Het verband tussen geluidsgevoeligheid en gewrichtspijn, lijkt mij domweg leeftijdsgerelateerd. Een seniorhond, die slechter begint te horen, zal angstig of anders kunnen reageren bij onverwachte geluiden (afhankelijk van karakter en temperament). En de kans is gewoon groot dat een oudere hond ook kampt met gewrichtsproblemen. Het zijn 2 afhankelijke variabelen, die correleren met een onafhankelijke, de leeftijd.
Wellicht heeft runninggirl hier een wetenschappelijke onderbouwing van
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
runninggirl

Het is geen groot onderzoek hoor maar echt wel het nakijken waard als het ineens bij je hond ontstaat. Pijn uitsluiten bij plotselinge gedragsveranderingen is ook iets dat de meeste gedragstherapeuten waar ik mee werk aanraden voordat ze beginnen met gedragstraining of andere ondersteuning. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5816950/ Ik zie het zelf regelmatig voorkomen bij honden dat geludsangst weggaat na behandeling met pijnmedicatie. Maar goed dat is natuurlijk niet wetenschappelijk. Maar in mijn ogen echt het nakijken waard.
GoldenGizmo
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Ik weet niet of het waar is, maar ik heb volgens mij ooit gelezen dat een hond die pijn heeft, en plotseling schrikt, door de plotselinge beweging van het schrikken (extra) pijn ervaart. Ze kunnen dan die pijn koppelen aan hetgene waar ze van schrokken, waardoor ze daar bang voor worden, en nog steeds angstig reageren wanneer de pijn weer weg is en ze weer geconfronteerd worden met die prikkel.
runninggirl

GoldenGizmo schreef: 03 apr 2024, 13:49 Ik weet niet of het waar is, maar ik heb volgens mij ooit gelezen dat een hond die pijn heeft, en plotseling schrikt, door de plotselinge beweging van het schrikken (extra) pijn ervaart. Ze kunnen dan die pijn koppelen aan hetgene waar ze van schrokken, waardoor ze daar bang voor worden, en nog steeds angstig reageren wanneer de pijn weer weg is en ze weer geconfronteerd worden met die prikkel.
Ja ik ken meer honden die door pijn en schrik combinatie dat heel hevig koppelen aan plekken daardoor.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

GoldenGizmo schreef: 03 apr 2024, 13:49 Ik weet niet of het waar is, maar ik heb volgens mij ooit gelezen dat een hond die pijn heeft, en plotseling schrikt, door de plotselinge beweging van het schrikken (extra) pijn ervaart. Ze kunnen dan die pijn koppelen aan hetgene waar ze van schrokken, waardoor ze daar bang voor worden, en nog steeds angstig reageren wanneer de pijn weer weg is en ze weer geconfronteerd worden met die prikkel.
Ja, dat denk ik ook.
De oudere hond van mijn zus maakte een heel verkeerde beweging in de tuin (heeft artrose in rug en poten) waarbij hij het uitgilde van de pijn, omviel en niet meer op kon staan, en durfde vervolgens weken de tuin niet meer in (en dat is verder totaal geen angstige hond, eerder juist een heel stoïcijns type). Terwijl hij een dag later gewoon weer kon lopen en niet echt meer pijn aangaf bij de dierenarts, maar die angst voor de tuin bleef best lang.
Ik kan me voorstellen dat het met geluiden net zo kan werken en als ze dan gaan veralgemeniseren op meer geluiden gaan reageren.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

runninggirl schreef: 03 apr 2024, 06:45 Het is geen groot onderzoek hoor maar echt wel het nakijken waard als het ineens bij je hond ontstaat. Pijn uitsluiten bij plotselinge gedragsveranderingen is ook iets dat de meeste gedragstherapeuten waar ik mee werk aanraden voordat ze beginnen met gedragstraining of andere ondersteuning. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5816950/ Ik zie het zelf regelmatig voorkomen bij honden dat geludsangst weggaat na behandeling met pijnmedicatie. Maar goed dat is natuurlijk niet wetenschappelijk. Maar in mijn ogen echt het nakijken waard.
Dat kan zeker denk ik :ok:
Ita heeft daardoor (gelukkig maar korte tijd) een flinke angst voor vuurwerk ontwikkeld.
Afbeelding
Plaats reactie