Jamie, we zijn eruit, 1-5
- HillieS
- Posts in topic: 20
- Honden: 2
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Jamie, we zijn eruit, 1-5
Het gaat niet fantastisch met Jamie. Hij is 13,5.
Hij plast al een tijdje in huis als ik niet thuis ben, voornamelijk op de deurmat, dus plasmatjes erop en prima. Het is een oud hondje inmiddels en heeft altijd wel wat last van verlatingsangt gehad.
Maar het viel me de laatste tijd op dat hij ook veel drinkt en dat de urine licht is.
Dus gisteren met hem dierenarts geweest en urine mee. Opvangen ging verrassend makkelijk
Bij de da aangekomen plaste hij in de hal en vervolgens ook in de spreekkamer. Dat zoog de da op met een spuitje onder het mom van 'verser is er niet'.
Lichamelijk onderzoek kwam niets geks uit.
Urineonderzoek kwam uit dat het te weinig geconcentreerd is, wat ontstekingswaarden, maar niet heel gek.
Dus ook maar bloedonderzoek, daar werd ik later over terug gebeld.
Nierwaarden creatininewaarde was goed, ureum te hoog. Lever, gal en zouten ok. Calcium goed,rode bloedcellen gaf een extreem raar beeld, waarschijnlijk een foutje in t apparaat, normaal is 5.8, hij had 0.25. Maar z'n tandvlees was wat bleek, maar niet zó bleek. Ze zei dat hij dan ongeveer dood moest zijn, en daar was hij te fit voor. Vrijdagmiddag weer bloedprikken (op hun kosten) en een echo van z'n nieren. Maar t lijkt door de goede calcium waarden iig geen tumor, en lever is ook ok.
Dus nog even afwachten en puzzelen.
Hij is qua gewicht netjes gebleven tov de vorige keer.
Hij plast al een tijdje in huis als ik niet thuis ben, voornamelijk op de deurmat, dus plasmatjes erop en prima. Het is een oud hondje inmiddels en heeft altijd wel wat last van verlatingsangt gehad.
Maar het viel me de laatste tijd op dat hij ook veel drinkt en dat de urine licht is.
Dus gisteren met hem dierenarts geweest en urine mee. Opvangen ging verrassend makkelijk
Bij de da aangekomen plaste hij in de hal en vervolgens ook in de spreekkamer. Dat zoog de da op met een spuitje onder het mom van 'verser is er niet'.
Lichamelijk onderzoek kwam niets geks uit.
Urineonderzoek kwam uit dat het te weinig geconcentreerd is, wat ontstekingswaarden, maar niet heel gek.
Dus ook maar bloedonderzoek, daar werd ik later over terug gebeld.
Nierwaarden creatininewaarde was goed, ureum te hoog. Lever, gal en zouten ok. Calcium goed,rode bloedcellen gaf een extreem raar beeld, waarschijnlijk een foutje in t apparaat, normaal is 5.8, hij had 0.25. Maar z'n tandvlees was wat bleek, maar niet zó bleek. Ze zei dat hij dan ongeveer dood moest zijn, en daar was hij te fit voor. Vrijdagmiddag weer bloedprikken (op hun kosten) en een echo van z'n nieren. Maar t lijkt door de goede calcium waarden iig geen tumor, en lever is ook ok.
Dus nog even afwachten en puzzelen.
Hij is qua gewicht netjes gebleven tov de vorige keer.
Laatst gewijzigd door HillieS op 01 mei 2024, 12:09, 4 keer totaal gewijzigd.
- HillieS
Re: Jamie
Ontstekingswaarden wordt nu nog niets mee gedaan, eerst duidelijkheid krijgen wat t verder is. En als daar nu al wat aan gedaan zou worden kan het het beeld natuurlijk vertroebelen.ranetje schreef: ↑03 apr 2024, 15:33 Wordt er wel wat gedaan aan die ontstekingswaarden of nog niet?
Cushing?
Ik dacht even aan diabetes insipidus.
Geen nierfalen, want dan was de bloeduitslag anders geweest.
Cushing lijkt het niet te zijn zei de da.
Diabetes insipidus denk ik ook niet. Soortelijk gewicht was 1.012. En in dat artikel staat dat t nog lager is bij die aandoening.
Ik zou ook sdma, zink, b12 laten checken.
Eventueel ook vit D en foliumzuur.
Eventueel ook vit D en foliumzuur.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
- HillieS
Vergeten te vragen.
Uit het echo onderzoek kwam dat er 2 cysten zijn, 1 in elke nier. Maar dat lijkt niet t probleem te zijn. Daarna
hebben ze röntgenfoto's van z'n longen gemaakt om longkanker uit te sluiten. Daar kwam niets uit
Ze hebben ook steriele urine afgenomen en gaan ze opsturen naar t lab.
En dinsdag 1ste plasje opvangen, en inleveren om te kijken of zijn eerste plas wel geconcentreerd(er) is. Hij mag dan de avond ervoor vanaf 8 uur niet drinken.
Rood wit bloedbeeld was nu gewoon binnen de normaalwaarden. Dus het was dinsdag inderdaad een foutje in het apparaat.
- Tamara/Bayko
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]
- HillieS
Goeie, doe ikTamara/Bayko schreef: ↑05 apr 2024, 16:41Even vragen of ze je alle uitslagen kunnen doormailen.
- HillieS
Re: Jamie (uitslagen op 8-4 toegevoegd)
Gistermorgen weer urine van Jamie bij de da gebracht (de avond ervoor om 8 uur waterbak weg en morgen's vroeg z'n 1ste plasje opgevangen. ). Het zag er duidelijk geler uit dan de week ervoor, dus ik was al blij.
's Middags werd ik gebeld door de da.
Soortelijk gewicht 1.015. Dat is nog lang niet bij de 1.035 die normaal is. Vorige week was een overdag plas 1.012. Dus maar een fractie beter.
Er zijn nu 4 dingen die het eventueel mogelijk misschien kunnen zijn.
-A-typische Addison.
-De cysten zijn gekke tumoren, maar ze zagen er op de echo normaal en rustig uit.
- Diabetus insipidus (@ranetje ,dus toch misschien een mogelijkheid)
- Hoge bloeddruk
Van alle 4 is het gokken. Niets wijst namelijk echt naar een van de dingen.
Voor de bloeddruk meten moet ik even een afspraak maken voor binnenkort, en afhankelijk daarvan (mocht dat normaal zijn) kunnen we een week pilletjes voor de diabetes insipidus geven om te kijken of dat helpt.
En mocht dat niets opleveren kunnen we evt nog cortisol bepaling nog doen.
's Middags werd ik gebeld door de da.
Soortelijk gewicht 1.015. Dat is nog lang niet bij de 1.035 die normaal is. Vorige week was een overdag plas 1.012. Dus maar een fractie beter.
Er zijn nu 4 dingen die het eventueel mogelijk misschien kunnen zijn.
-A-typische Addison.
-De cysten zijn gekke tumoren, maar ze zagen er op de echo normaal en rustig uit.
- Diabetus insipidus (@ranetje ,dus toch misschien een mogelijkheid)
- Hoge bloeddruk
Van alle 4 is het gokken. Niets wijst namelijk echt naar een van de dingen.
Voor de bloeddruk meten moet ik even een afspraak maken voor binnenkort, en afhankelijk daarvan (mocht dat normaal zijn) kunnen we een week pilletjes voor de diabetes insipidus geven om te kijken of dat helpt.
En mocht dat niets opleveren kunnen we evt nog cortisol bepaling nog doen.
Re: Jamie,en de zoektocht gaat verder 10-4
Hè gets, wat naar. Ook vier totaal verschillende mogelijke oorzaken dus. Kun je die pillen tegen diabetes insipidus geven zonder dat het verder onderzoek belemmert?
Ik duim dat snel meer duidelijkheid komt, die onzekerheid gaat op een gegeven moment zo aan je vreten
Ik duim dat snel meer duidelijkheid komt, die onzekerheid gaat op een gegeven moment zo aan je vreten
- HillieS
Eerst wordt de bloeddruk gemeten binnenkort en mocht dat normaal zijn, dan gaan we een week die pilletjes doen.Natalie schreef: ↑10 apr 2024, 10:37 Hè gets, wat naar. Ook vier totaal verschillende mogelijke oorzaken dus. Kun je die pillen tegen diabetes insipidus geven zonder dat het verder onderzoek belemmert?
- HillieS
We hebben vorige week urine ingeleverd en hij plaste toen ook bij de da, dat is ook getest (zoals ik al schreef hierboven)Gos schreef: ↑10 apr 2024, 10:45 Ik heb een hond met diabetes insipidus maar dat concludeerden ze niet adhv 1 urinemonster, maar met de zgn dorstproef. Is die ook gedaan bij Jamie?
Mijn hond krijgt er trouwens geen pilletjes voor (die schijnen minder goed opgenomen te worden) maar (neus)druppels, die ik niet in de neus doe maar in de wang en dat werkt goed genoeg.
De dorstproef hebben we dus maandag op dinsdag gedaan.
En ik ga eerst maar kijken wat (mocht de bloeddruk dus goed zijn) de pilletjes doen, en dan kijk ik met de da verder. Maar ik zal t van de druppels in m'n gedachten houden.
Wat merkte jij verder voor de diagnose gesteld werd?
Ik had liever geen gelijk gehad (als het dat wel blijkt te zijn), maar er is wel wat aan te doen meestal, dat scheelt.
Ik zag ergens een vraag staan van Maart over checken sdma, zink, b12
En eventueel ook vit D en foliumzuur.
Ik moest daardoor aan Claire denken die bij een B12 tekort de hele boel onder plast.
Als ze toch moeten zoeken naar de oorzaak, misschien toch ook nog controleren?
Ik moest daardoor aan Claire denken die bij een B12 tekort de hele boel onder plast.
- HillieS
Ik hou het in m'n achterhoofd ja.ranetje schreef: ↑10 apr 2024, 12:01 Ik had liever geen gelijk gehad (als het dat wel blijkt te zijn), maar er is wel wat aan te doen meestal, dat scheelt.
En ik hoop gewoon dat we er achter komen. Dit niet weten is ook niet leuk
Niet weten is nooit leuk, behoorlijk frustrerend.HillieS schreef: ↑10 apr 2024, 14:23Ik hou het in m'n achterhoofd ja.ranetje schreef: ↑10 apr 2024, 12:01 Ik had liever geen gelijk gehad (als het dat wel blijkt te zijn), maar er is wel wat aan te doen meestal, dat scheelt.
Er wordt dus nog steeds ook niets gedaan aan die ontstekingswaarden of zijn die er niet meer?
- Gretha
- Posts in topic: 1
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Zo naar dat er overduidelijk iets mis is maar er niet achter komt wat.
- HillieS
Daar heb ik de da niet meer over gehoord. Dat was ook minimaal zei ze toenranetje schreef: ↑10 apr 2024, 16:05Niet weten is nooit leuk, behoorlijk frustrerend.HillieS schreef: ↑10 apr 2024, 14:23Ik hou het in m'n achterhoofd ja.ranetje schreef: ↑10 apr 2024, 12:01 Ik had liever geen gelijk gehad (als het dat wel blijkt te zijn), maar er is wel wat aan te doen meestal, dat scheelt.
Er wordt dus nog steeds ook niets gedaan aan die ontstekingswaarden of zijn die er niet meer?
Dorstproef is voor zover ik weet iets uitgebreider dan alleen vanaf 20:00 geen water en de ochtend urine opvangenHillieS schreef:We hebben vorige week urine ingeleverd en hij plaste toen ook bij de da, dat is ook getest (zoals ik al schreef hierboven)Gos schreef: ↑10 apr 2024, 10:45 Ik heb een hond met diabetes insipidus maar dat concludeerden ze niet adhv 1 urinemonster, maar met de zgn dorstproef. Is die ook gedaan bij Jamie?
Mijn hond krijgt er trouwens geen pilletjes voor (die schijnen minder goed opgenomen te worden) maar (neus)druppels, die ik niet in de neus doe maar in de wang en dat werkt goed genoeg.
En ik ga eerst maar kijken wat (mocht de bloeddruk dus goed zijn) de pilletjes doen, en dan kijk ik met de da verder. Maar ik zal t van de druppels in m'n gedachten houden.
- HillieS
Zo noemde de da hetCrutz schreef: ↑11 apr 2024, 14:59Dorstproef is voor zover ik weet iets uitgebreider dan alleen vanaf 20:00 geen water en de ochtend urine opvangenHillieS schreef:We hebben vorige week urine ingeleverd en hij plaste toen ook bij de da, dat is ook getest (zoals ik al schreef hierboven)Gos schreef: ↑10 apr 2024, 10:45 Ik heb een hond met diabetes insipidus maar dat concludeerden ze niet adhv 1 urinemonster, maar met de zgn dorstproef. Is die ook gedaan bij Jamie?
- HillieS
Afgelopen dinsdag ben ik met Jamie voor de bloeddrukmeting geweest.
Net de dierenarts aan de telefoon gehad met de uitslag.
Bloeddruk is wat hoog, maar niet mega hoog, en ook niet dat medicatie echt nodig is. En hij was wat aan het stressen daar.
Ze gaat een samenvatting van Jamie z'n verhaal op de dierenartsenapp van alle dierenartsen van hun praktijk zetten met de vraag of ze nog iets over het hoofd ziet. En maandag belt ze me daarover, en anders gaan we starten met die medicatie voor diabetes insipidus, dat past ook niet helemaal maar zou het misschien toch kunnen zijn.
Dat recept moet wel via onze eigen apotheek zei ze
Net de dierenarts aan de telefoon gehad met de uitslag.
Bloeddruk is wat hoog, maar niet mega hoog, en ook niet dat medicatie echt nodig is. En hij was wat aan het stressen daar.
Ze gaat een samenvatting van Jamie z'n verhaal op de dierenartsenapp van alle dierenartsen van hun praktijk zetten met de vraag of ze nog iets over het hoofd ziet. En maandag belt ze me daarover, en anders gaan we starten met die medicatie voor diabetes insipidus, dat past ook niet helemaal maar zou het misschien toch kunnen zijn.
Dat recept moet wel via onze eigen apotheek zei ze
- HillieS
Zo, vanmiddag weer naar de dierenarts geweest.
Ze had gisteren gebeld nav haar app in de dierenartsenapp die ze vrijdag had gestuurd.
Daar waren nog wat opties uitgekomen.
Namelijk vergrote schildklier (of schildkliertumor) of anaalkliertumor(en).
Vanmiddag dus geweest voor het onderzoek.
Allebei heeft hij niet, de schildklier/hals van Jamie is ook door een andere da nog even gevoeld.
Nu gaan we voor de diabetes insipidus medicatie. Ik krijg daar het recept nog voor, of ze bestellen het zelf. Dat hoor ik vanmiddag als t goed is nog.
Ze zei trouwens ook nog dat de druppels momenteel niet verkrijgbaar zijn, dus vandaar de tabletten
Ze had gisteren gebeld nav haar app in de dierenartsenapp die ze vrijdag had gestuurd.
Daar waren nog wat opties uitgekomen.
Namelijk vergrote schildklier (of schildkliertumor) of anaalkliertumor(en).
Vanmiddag dus geweest voor het onderzoek.
Allebei heeft hij niet, de schildklier/hals van Jamie is ook door een andere da nog even gevoeld.
Nu gaan we voor de diabetes insipidus medicatie. Ik krijg daar het recept nog voor, of ze bestellen het zelf. Dat hoor ik vanmiddag als t goed is nog.
Ze zei trouwens ook nog dat de druppels momenteel niet verkrijgbaar zijn, dus vandaar de tabletten