Epuliden

Plaats reactie
Cendy
Posts in topic: 6

Epuliden

Bericht door Cendy »

Gister met Toos op jaarlijkse controle geweest.
Ik verwachte eigenlijk niks geks, is in haar normale doen. Ze wordt wat ouder, dat merk je natuurlijk sneller bij een grote hond.
Tijdens de controle van het gebit vroeg hij me te komen kijken en er zit dus een gezwel in haar bovenkaak.
Die is me nooit opgevallen, ik schrok me rot, die had ik niet zien aankomen.
Hij is niet heel groot maar goed het zit er wel :ugh: hij heeft er een foto van gemaakt, en over 4 weken terug om te kijken hoe hard het groeit.
Natuurlijk bij snelle groei of als ze er last van krijgt dan trek ik eerder aan de bel.
Vaak zijn ze gewoon goedaardig, maar ik hou gewoon niet van bulten en gezwellen.
Verder was ze gewoon gezond, geen gekke dingen gevonden verder.
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 1

Re: Epuliden

Bericht door Tineke »

Ja bulten en gezwellen zijn nooit prettig.
Hopelijk gaat het allemaal meevallen en mag Toos nog heel wat mooie tripjes met jullie maken ;)
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Epuliden verdwijnen ook weleens vanzelf. Bij een van mijn honden wel. Weleens een weg laten halen, en eentje is er afgevallen, die was ineens weg.
Afbeelding

Tanja en Anne
Nanna

Bericht door Nanna »

Dit is er dan eentje die je aan de buitenkant ziet. Als ze in het lichaam zitten zie je ze niet en maak je je ook niet ongerust😉
Mooi laten zitten. Een beetje oude hond heeft een bult. Rozi heeft op haar bil een hele schijf. Die noemen we de schijf van vijf. Ik laat er niet eens naar kijken. Ze is prima, eet goed, vliegt rond.
In de teckelkennel vroeger liepen alle oudjes rond met bulten in alle soorten en maten. En ze werden gewoon stokoud.
Afbeelding
Cendy

Bericht door Cendy »

Nanna schreef: 13 mar 2024, 10:40 Dit is er dan eentje die je aan de buitenkant ziet. Als ze in het lichaam zitten zie je ze niet en maak je je ook niet ongerust😉
Mooi laten zitten. Een beetje oude hond heeft een bult. Rozi heeft op haar bil een hele schijf. Die noemen we de schijf van vijf. Ik laat er niet eens naar kijken. Ze is prima, eet goed, vliegt rond.
In de teckelkennel vroeger liepen alle oudjes rond met bulten in alle soorten en maten. En ze werden gewoon stokoud.
Toos heeft ook al jaren een bult op haar borstkas, ding groeit niet dus zit mij prima.
Ook heeft ze in de loop der jaren wratjes gekregen, tis gewoon een oud wijf :mrgreen:
Maar die bult (of meer een verdikking van haar tandvlees) schok ik wel een beetje van.
Ik moet er ook niet teveel aan denken gewoon.
Afbeelding
*Esther
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Als hij haar niet hindert met eten, prima. Soms blijven er restjes voeding tussen bult en tandvlees zitten. Bjarne had er 1 tussen zijn voortanden. Groeien! Je zag t per dag groeien. Ineens weg! Nu groeit er weer 1. Ik maak me er niet (meer) druk om. Dat deed ik wel toen ik die 1e zag groeien natuurlijk.
Afbeelding
Cendy

Bericht door Cendy »

*Esther schreef: 13 mar 2024, 10:48 Als hij haar niet hindert met eten, prima. Soms blijven er restjes voeding tussen bult en tandvlees zitten. Bjarne had er 1 tussen zijn voortanden. Groeien! Je zag t per dag groeien. Ineens weg! Nu groeit er weer 1. Ik maak me er niet (meer) druk om. Dat deed ik wel toen ik die 1e zag groeien natuurlijk.
Nee ze staat nog steeds te springen als ze haar eten krijgt :F: dus denk niet dat het pijn doet.
En ze eet ook gewoon zonder moeilijk te doen.
Afbeelding
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

bij haar kaak lijkt me ook niet fijn. Goed dat ze er geen last van lijkt te hebben, en hopelijk is het niks raars verder
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Bij donna hebben we er 1 weg laten halen op haar 13e. Paar weken later zaten er meerdere dat was kwaadaardig:(.
Maar je hoort idd vaak dat ze goedaardig zijn en bij zo'n dame op leeftijd ♡

Ko is 10 en heeft al jaren een bult in zijn hals en 1 wrat op zijn wang. Zolang niet groeit ♡
Groetjes Heidi

Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Amoz had er ook een op zijn tandvlees. Dat zag ik per toeval op de avond voordat hij geopereerd werd aan een goedaardig anaal gezwelletje.
De dierenarts heeft die epilude meteen ook weggehaald, die was nog niet zo groot (een halve erwt ongeveer) en het is daarna ook mooi weggebleven.
Volgens mij is het maar een heel kleine ingreep om het weg te laten halen? Wel afhankelijk natuurlijk van de grootte en misschien ook van de exacte plek. Bij Amoz zat het aan de buitenkant op het tandvlees, zoiets als dit, maar dan veel kleiner:

Afbeelding
Afbeelding
Cendy

Bericht door Cendy »

Vanmorgen terug geweest met Toos voor controle.
Natuurlijk hield ik zelf in de gaten of de bult niet groter werd of verdere veranderingen.
Het was inderdaad niet groter geworden, wel drukt het 2 tandjes wat naar buiten.
Het advies is om er toch een foto van laten te maken en een biopt, om te kijken of het goed of kwaadaardig is en of het eventueel nodig is om het weg te laten halen.
De pest is dat ze dan onder narcose moet, en dat staat me een beetje tegen, maar ja ik wil ook wel weten wat er nou zit.
Maar goed ik heb een doorverwijzing gekregen naar een kliniek in Roosendaal, dierenkliniek Visdonck, en dan moest ik wezen bij Femke Lauwerijsen. Iemand bekend met deze kliniek?

Eerst maar even afwachten tot m'n man uit het ziekenhuis is en dan gaan we eens bespreken wat we ermee gaan doen.
Afbeelding
Sterre

Bericht door Sterre »

Maar als ze al onder narcose is voor het biopt kan het dan niet gelijk weggehaald worden?
ranetje

Bericht door ranetje »

Sterre schreef: 09 apr 2024, 12:09 Maar als ze al onder narcose is voor het biopt kan het dan niet gelijk weggehaald worden?
Lijkt mij ook handiger :ok:
Afbeelding
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

Cendy schreef: 09 apr 2024, 11:54 Vanmorgen terug geweest met Toos voor controle.
Natuurlijk hield ik zelf in de gaten of de bult niet groter werd of verdere veranderingen.
Het was inderdaad niet groter geworden, wel drukt het 2 tandjes wat naar buiten.
Het advies is om er toch een foto van laten te maken en een biopt, om te kijken of het goed of kwaadaardig is en of het eventueel nodig is om het weg te laten halen.
De pest is dat ze dan onder narcose moet, en dat staat me een beetje tegen, maar ja ik wil ook wel weten wat er nou zit.
Maar goed ik heb een doorverwijzing gekregen naar een kliniek in Roosendaal, dierenkliniek Visdonck, en dan moest ik wezen bij Femke Lauwerijsen. Iemand bekend met deze kliniek?

Eerst maar even afwachten tot m'n man uit het ziekenhuis is en dan gaan we eens bespreken wat we ermee gaan doen.
de Visdonck is een goede kliniek, daar is Toos in goede handen. regelmatig daar geweest als ik bij bevallingen was van de fokker van mijn honden. zij woont in Roosendaal en Visdonck is haar kliniek.
Cendy

Bericht door Cendy »

Sterre schreef: 09 apr 2024, 12:09 Maar als ze al onder narcose is voor het biopt kan het dan niet gelijk weggehaald worden?
Ja dat ga ik wel vragen inderdaad.
Afbeelding
Cendy

Bericht door Cendy »

ellen en de birmanen schreef: 10 apr 2024, 09:20
Cendy schreef: 09 apr 2024, 11:54 Vanmorgen terug geweest met Toos voor controle.

de Visdonck is een goede kliniek, daar is Toos in goede handen. regelmatig daar geweest als ik bij bevallingen was van de fokker van mijn honden. zij woont in Roosendaal en Visdonck is haar kliniek.
Ja m'n eigen dierenarts was ook erg te spreken over hoor, hij zegt ik kan je ook doorverwijzen naar Barendrecht.
Maar die is een heel stuk duurder, nu is Toos wel verzekerd maar dan nog wil ik niet de hoofdprijs betalen.
Afbeelding
Plaats reactie