Verschil moet er zijn
- Kells
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Re: Verschil moet er zijn
Precies.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Er is iemand met Engelse Springers (showlijn ) waar de honden er werkelijk zeer keurig en netjes uit zien op de show, maar als ze mee gaan op wandeling zien ze er ongeveer zwart uit met al hun geren door de modder en duiken in moddersloten.
Ze lijken me eigenlijk best "fit for function"
Het enige verschil vind ik de lengte van hun oren
Ze lijken me eigenlijk best "fit for function"
Het enige verschil vind ik de lengte van hun oren
Die bovenste hebben ze niet
En toch krijgen ze best mooie kwalificaties.
En toch krijgen ze best mooie kwalificaties.
Nanna schreef: ↑25 apr 2024, 18:40Nee. Niet als je als Kennel Club steeds Fit for Function loopt te krijsen. Maak dat dan ook maar waar.
Het is maar vacht daar onder kan er een prima gebouwde hond zitten. Misschien wel beter gebouwd dan de honden die je hier boven hebt geplaatst.
Die vind ik namelijk ook niet erg mooi of zelfs ras typisch
Met rastypisch bedoel je wat je op de show ziet?
Ik ben bang dat de mensen die werken met hun spaniels dat niet met je eens zijn
Ik ben bang dat de mensen die werken met hun spaniels dat niet met je eens zijn
- Kells
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
De mensen die werken met setters ook niet.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
nee, ik vraag me af wat is dan wel rastypisch. Een ras is op een bepaalde manier ontstaan met bepaalde kenmerken waaraan deze moet voldoen.
Ik weet dat een showhond wat anders is als een werk hond maar ze zouden beide rastypisch moeten zijn. Dan kan de één wel veel haar hebben en de andere minder maar in bouw moeten ze niet van elkaar verschillen.
Ik zie elke week op puppy les een labrador uit werklijnen. Hele mooie hond maar niet rastypisch een labrador. Meer richting visla qua bouw.
Ze is prachtig hoor en die tonnen hoeven van mij ook niet maar die vind ik dan ook weer niet rastypisch.
Ik citeer deze even. “ Een ras is op een bepaalde manier ontstaan met bepaalde kenmerken waaraan deze moet voldoen.” Die kenmerken gingen zo goed als nooit over het uiterlijk maar voor 99% over werkeigenschappen. Afgezien van de gezelschapshondjes.
Dat hele geleuter over hoe lang een neus moet zijn of over hoe een oortje precies dient te hangen is later pas op de show ontstaan. Maar in feite totaal onbelangrijk.
Dat hele geleuter over hoe lang een neus moet zijn of over hoe een oortje precies dient te hangen is later pas op de show ontstaan. Maar in feite totaal onbelangrijk.
Ook mensen met werk honden rassen vonden het blijkbaar belangrijk dat vast gelegd was dat ze een Drentsche patrijshond hadden een geen Frieschestabij. Of een Korthals griffon en geen Duitse staandedraadhaar.
Je kunt mij niet wijs maken dat het alleen door show is ontstaan.
Ik zie overdrijvingen alle kanten op. Ook bij werkhonden die zeer ongewenst zijn. Je kunt wel alleen wijzen naar de showring waarbij je de meeste foto's die gedeeld worden de excessen zijn. Vacht is maar vacht wat er onder zit doet er toe.
Ik zie overdrijvingen alle kanten op. Ook bij werkhonden die zeer ongewenst zijn. Je kunt wel alleen wijzen naar de showring waarbij je de meeste foto's die gedeeld worden de excessen zijn. Vacht is maar vacht wat er onder zit doet er toe.
Ik kan je verzekeren dat het niet ‘alleen maar vacht is’. Door te selecteren op schoonheid kun je werkeigenschappen wegfokken als je er niet op let.
Geen enkele zichzelf respecterende schapenhoeder zal zich de poten branden aan een barbie collie. Die zijn te zwaar, te harig en ze missen vaak het juiste temperament.
Geen enkele zichzelf respecterende schapenhoeder zal zich de poten branden aan een barbie collie. Die zijn te zwaar, te harig en ze missen vaak het juiste temperament.
leuk die show collie maar die ben ik hier op show nog niet tegen gekomen. Waar heb je dat plaatje vandaan?
Vast dat show honden te breed te log, te groot te zwaar maar ook te dun, te licht en te klein worden.
Maar lang niet overal. Per land is dat verschillend. Maar ook werk honden worden te licht, te groot, te scherp, te veel eye enz.
Zodat ze ook niet meer functioneren in de maatschappij. Van elk nest werkhonden komt denk ik 10% ook bij iemand terecht die er mee gaat werken. Van elke nest showhonden komt er misschien 10% bij mensen terecht die er ook echt mee willen showen.
De beste hond is de hond die er precies tussen in zit. Volledig voldoet aan de rasstandaard.
Maar helaas willen wij mensen alleen maar winnen. Zowel op show als in het veld. De overdrijvingen zie je hier voorbij komen. De mooie middenklassers de honden die echt aan de standaard voldoen wonen gewoon bij mensen thuis.
Vast dat show honden te breed te log, te groot te zwaar maar ook te dun, te licht en te klein worden.
Maar lang niet overal. Per land is dat verschillend. Maar ook werk honden worden te licht, te groot, te scherp, te veel eye enz.
Zodat ze ook niet meer functioneren in de maatschappij. Van elk nest werkhonden komt denk ik 10% ook bij iemand terecht die er mee gaat werken. Van elke nest showhonden komt er misschien 10% bij mensen terecht die er ook echt mee willen showen.
De beste hond is de hond die er precies tussen in zit. Volledig voldoet aan de rasstandaard.
Maar helaas willen wij mensen alleen maar winnen. Zowel op show als in het veld. De overdrijvingen zie je hier voorbij komen. De mooie middenklassers de honden die echt aan de standaard voldoen wonen gewoon bij mensen thuis.
Dat ontstaat (ook) door het bijbehorende karakter en door de al of niet aanwezige werkkwaliteit vermoed ik?blacky schreef: ↑27 apr 2024, 20:12 Ook mensen met werk honden rassen vonden het blijkbaar belangrijk dat vast gelegd was dat ze een Drentsche patrijshond hadden een geen Frieschestabij. Of een Korthals griffon en geen Duitse staandedraadhaar.
Diegenen die een bepaald ras tot stand brachten hadden een bedoeling met dat ras en daarop werd geselecteerd.
Daarom is een DSD geen Korthals Griffon al kunnen ze beiden nog uitstekend uit de voeten in het jachtveld en een Drent is geen Stabij, al is ook daar toevallig voor zover ik weet geen of nauwelijks verschil in uiterlijk tussen werkhonden en showhonden.
Een goedgebouwde werkhond kan bij alle vier rassen winnen op een show.
Bij de BC en de Labrador bijvoorbeeld is dat verschil veel groter.
Of dat het ras goed doet is de vraag omdat je je genenpool verkleint als er dan ook op andere kwaliteiten gaat worden geselecteerd.
Mogelijk is het verschil daarbij mede veroorzaakt door het beoordelen van de honden op show en wat de betreffende fokker in dat geval belangrijker vindt?
ja dat. zeg ik ook. de standaarden zijn niet ontstaan omdat mensen wilden showen. Wat Nanna wel min of meer aangaf.ranetje schreef: ↑27 apr 2024, 21:01Dat ontstaat (ook) door het bijbehorende karakter en door de al of niet aanwezige werkkwaliteit vermoed ik?blacky schreef: ↑27 apr 2024, 20:12 Ook mensen met werk honden rassen vonden het blijkbaar belangrijk dat vast gelegd was dat ze een Drentsche patrijshond hadden een geen Frieschestabij. Of een Korthals griffon en geen Duitse staandedraadhaar.
Diegenen die een bepaald ras tot stand brachten hadden een bedoeling met dat ras en daarop werd geselecteerd.
Daarom is een DSD geen Korthals Griffon al kunnen ze beiden nog uitstekend uit de voeten in het jachtveld en een Drent is geen Stabij, al is ook daar toevallig voor zover ik weet geen of nauwelijks verschil in uiterlijk tussen werkhonden en showhonden.
Of dat het ras goed doet is de vraag omdat je je genenpool verkleint als er dan ook op andere kwaliteiten gaat worden geselecteerd.
Mogelijk is het verschil daarbij mede veroorzaakt door het beoordelen van de honden op show en wat de betreffende fokker in dat geval belangrijker vindt?
Was het maar net als vroeger. Dat mensen honden kochten die bij ze paste in plaats van honden die ze alleen maar mooi vinden en die dan aangepast moeten worden aan hun leefomstandigheden.
Ok dat had ik anders begrepen, sorry.blacky schreef: ↑27 apr 2024, 21:07ja dat. zeg ik ook. de standaarden zijn niet ontstaan omdat mensen wilden showen. Wat Nanna wel min of meer aangaf.ranetje schreef: ↑27 apr 2024, 21:01Dat ontstaat (ook) door het bijbehorende karakter en door de al of niet aanwezige werkkwaliteit vermoed ik?blacky schreef: ↑27 apr 2024, 20:12 Ook mensen met werk honden rassen vonden het blijkbaar belangrijk dat vast gelegd was dat ze een Drentsche patrijshond hadden een geen Frieschestabij. Of een Korthals griffon en geen Duitse staandedraadhaar.
Was het maar net als vroeger. Dat mensen honden kochten die bij ze paste in plaats van honden die ze alleen maar mooi vinden en die dan aangepast moeten worden aan hun leefomstandigheden.
Vroeger werd er ook geshowd hoor.
De honden werden echt ook op exterieur beoordeeld.
Als je iets een bepaald ras noemt moet er ook wel een zekere mate van uniformiteit bij de honden te vinden zijn?
Anders heb je het alleen over goede en minder goede werkhonden en hoef je er geen rasnaam aan te verbinden.
-
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Dít vind ik zo lastig! Een onafhankelijke visuele inspectie vind ik voor een fokldier namelijk juist heel erg goed.
Het gebit, de bespiering en ook de vachtn heus wel.
Maar daarom hoef je er nog geen klonen van te maken.
De Rashond is geweldig maar dan heb je het over grote groepen honden met een duidelijk type maar zeker geen habsburgbek.
Dat alle kooiker zwarte draden aan hun oren hebben vind ik persoonlijk al teveel.
Het is niet erg maar het is ook zeker geen vereiste.
Rastype is superleuk maar het moet samengaan met diversiteit. Binnen wat je als fokker wil want bruine fikken fokken gaat niemand doen.
ik heb en fok havanezers. Een ras met meer diversiteit heb je bijna niet. Als je maar aan de rasstandaard voldoet. Verder is het op show vooral de smaak van de keurmeester maar vooral bij Scandinavische keurmeesters is exterieur heel belangrijk. Tot het meten van de hond aan toe. Ik houd daar van. Al vind ik het voor een leuke hond weer niet nodig iets te groot of iets te klein maakt de hond niet minder waard. Maar je wilt in zijn totaal wel binnen een bepaalde maat blijven.EchoMira schreef: ↑27 apr 2024, 22:10Dít vind ik zo lastig! Een onafhankelijke visuele inspectie vind ik voor een fokldier namelijk juist heel erg goed.
Het gebit, de bespiering en ook de vachtn heus wel.
Maar daarom hoef je er nog geen klonen van te maken.
De Rashond is geweldig maar dan heb je het over grote groepen honden met een duidelijk type maar zeker geen habsburgbek.
Dat alle kooiker zwarte draden aan hun oren hebben vind ik persoonlijk al teveel.
Het is niet erg maar het is ook zeker geen vereiste.
Rastype is superleuk maar het moet samengaan met diversiteit. Binnen wat je als fokker wil want bruine fikken fokken gaat niemand doen.