Mij hoor je niet zeggen dat mijn honden geen voernijd hebben, alleen dat ze niet eens de kans krijgen te denken dat er überhaupt iets verdedigd moet worden.Marc schreef: ↑25 apr 2024, 23:07 Wat ik lees uit veel berichten is dat mensen zeggen dat hun honden geen voernijd hebben maar eigenlijk zeggen ze dat ze hun honden de regels rondom eten hebben geleerd. Zodra je een hond erbij neemt die super direct en onbeschoft hun bakken induikt ben ik wel benieuwd hoeveel honden dan echt geen baknijd hebben ....
Mijn vraag aan jou is dan "definieer voernijd".
Is dat de grom van "hé, afblijven, hier was ik aan het eten" of is dat "ik vreet je op als je niet opdondert uit mijn bak"?
Vorig jaar zijn hier binnen 6 weken 3 jonge, onopgevoede Spaanse asielhonden binnengewandeld. Dat verstoort de bestaande balans uiteraard.
En ze hebben alle 3 in de eerste dagen weleens gedacht in de bak van de anderen te duiken.
Maar de andere 4 honden (waarvan 3 herders) hebben op geen enkel moment een nieuweling naar de strot gevlogen.
Twee keer gromden er honden sneller dan dat ik de nieuweling kon uitleggen dat het hier niet zo werkt, en dat was het.
Af en toe probeert Chaiou nog weleens een rondje 'restjes scoren'. Ikzelf ben degene die daarop (of liefst: daarvóór) reageert.
Idem met rondgestrooide brokjes of uitgedeelde kluifjes. Er wordt 'ns gemopperd als de een de kluif van de ander inpikt.
Hetzelfde geldt overigens voor een incidentele logé.
De honden gaan daar geen conflicten over aan.
Maar hebben ze "dus geen voernijd"?
Weet ik niet. Ik denk dat ze bij mij geen verdedigingsgedrag rondom voer laten zien, omdat dat in mijn setting niet thuishoort.
Maar zet ze, als groep of individueel, ergens anders neer, en dan sta ik daar niet voor in.