De subtiele signalen

Lothian
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

De subtiele signalen

Bericht door Lothian »

Als ik hier filmpjes zou maken van hoe mijn honden stoeien als ze in de tuin zijn zouden er wel wat geschokte gezichten zijn denk ik  :schrik: maar ze kunnen ook veel subtieler samen spelen.

Ik vond dit wel een leuk filmpje. Beetje samen ouwehoeren tot Lucca vond dat Taro net wat te lomp wordt en dan zegt ze heel kalm maar duidelijk "nu dimmen".

Vervolgens een onzekere blik naar mij want stel je vóór dat ik dat niet goed vond  :LOL: haar grootste angst.

Kijken jullie ook zo graag naar die subtiele signalen? :bakkie:
Afbeelding
Tamara
Posts in topic: 1

Re: De subtiele signalen

Bericht door Tamara »

Die blik van Lucca naar jou toe :I:

Bij dat luie spelen gaat alles zo traag dat je inderdaad de signalen beter kan observeren. Mooi spel.

En wat glimt Taro mooi!
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Heerlijk dat lome spelen.
Afbeelding
Gudrun
Posts in topic: 3
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Oh wat is Lucca lief!

Hier zijn ze meestal iets minder subtiel.

Alleen Pippa is daar meester in, ook naar vreemde honden toe.
Pippa valt nooit aan en wordt nooit aangevallen, alleen 1 keertje door Do toen Do als pupje dacht dat mijn schoot van haar alleen was. Werd meteen vakkundig en correct op haar nummertje gezet door Pippa, sindsdien zijn ze vriendinnetjes.
En een keertje door driftKikker, die meteen vliegensvlug van mij vliegles kreeg want Pippa is heilig. Nu is Kika natuurlijk niet zo vatbaar voor subtiliteiten en niet altijd correct, durft door gaan, en kan Pippa die in geen geval aan dus ik moest wel. Nu negeert Kika Pippa meestal.
Zamunda
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Lothian schreef: 17 okt 2021, 19:22 Vervolgens een onzekere blik naar mij want stel je vóór dat ik dat niet goed vond  :LOL: haar grootste angst.

Kijken jullie ook zo graag naar die subtiele signalen? :bakkie:
Mooi filmpje en ook heel herkenbaar! En ja, ik ben dol op die onderlinge communicatie inclusief subtiele signalen.

Maar doe ook maar een paar filmpjes waar we van zullen schrikken hoor :mrgreen: .
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Frootje
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Wat mooi om te zien. Ik vind Lucca zo lief. :I:

Froo doet niet aan subtiel. Ze vindt het wel leuk om soms met Mowin te spelen, maar zodra hij te lomp wordt vliegt ze er vol in. Hij moet het zelf maar bedenken en als hij het niet zelf bedenkt herinnert ze hem er wel aan, maar dat gaat met een hoop verbaal geweld en volgens mij zet ze ook wel haar tanden in op dat moment (maar ik heb nog nooit ook maar het kleinste gaatje bij hem kunnen ontdekken hoor). Het zijn overigens wel terechte correcties, maar ze corrigeert gewoon niet met mate. Andere mensen zijn er altijd heel erg van onder de indruk, maar Mowin zelf interesseert het weinig, hij begrijpt de boodschap maar je ziet aan hem dat hij niet onder de indruk is. Het is gewoon een beetje haar manier van communiceren, volgens mij weet hij dat allang. :mrgreen:

Mowin corrigeert op zijn beurt wel heel subtiel. Froo is brutaal en wil nog wel eens een grens over gaan. Dan wordt er van zijn kant wel gegromd, of een lip opgetrokken. Zij taait dan af en hij kijkt dan inderdaad ook vaak naar mij of dat wel mocht. Ja hoor, jongen, heel braaf. Op die manier zelf oplossen vind ik helemaal prima.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Mooi filmpje en lief zoals Luca naar jou kijkt 😉
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Ik heb ze ook eens gefilmd. Filmpje 1 wordt Do net iets te fanatiek en komt Poppy zich even bemoeien net voor ik dacht in te grijpen (Kika kan ineens omslaan en Do is dan wel fanatiek maar ook klein)

Filmpje 2 is een halve minuut later, allebei flink naar Poppy (en mij, ze wou even bevestiging) geluisterd.

In totaal hebben ze denk ik een half uur netjes gespeeld na het eerste filmpje. Nu is Do moe en kika buiten met Poppy rennen.

Mellow

Bericht door Mellow »

Zo kan Puck ook kijken :hartjes: even bevestiging zoeken.
Nikki heeft geen enkele vorm van subtiel doen.
Dus als zij met Semmy aan het spelen is roep ik haar wel eens tot de orde omdat Sem anders als flostouw gebruikt wordt :schrik:
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Puck kan dat ook zo subtiel tegen Maya. Als Maya te lomp rondrent met Nikki en ze dan Puck bijna raakt dan verstijft Puck ff voor een seconde (knipper een keer en je mist het) en Maya neemt dan afstand. Zo cool om te zien!
Inge O
Posts in topic: 9
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Hier zijn ze tijdens het spel niet altijd even subtiel (ahum :engel: ) maar kunnen dat in hun dagelijkse omgang juist héél erg zijn.

Ik geniet daar dermate met volle teugen van dat ik kort geleden net beslist heb dat ik dan wel moet minderen met aantal honden, maar niét onder de drie wil gaan zolang het maar enigszins kan.

Niet-subtiele Plezantje :
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Huidige duo komt wat los en dat gaat soms niet subtiel meer.
Met de katten moet ik wel lachen.
Chara wil minder subtiel soms reageren, maar kijkt dan met een schuin oog naar mij.. en als we er niet zijn dan is ze minder subtiel. Maar de katten hebben dat ook.
Die zitten soms ook met ogen te knipperen en weg te kijken als ik wél in de buurt ben en zie dat zijzelf de boosdoeners zijn :hmmm:

En met knipperen is een soort van fronzen en knipperen meer van.. hmmm ze zag het, maar goed we nemen de schuld op ons maar jammer dat de mensen het zagen.

Aki en Chara geven de katten soms een blik, en inmiddels weten de katten de blikken van de honden te herkennen en lopen er dan quasi ongeïnteresseerd in een bocht voorbij :LOL:

Ik kan er dus altijd erg om lachen, signalen tussen de honden onderling, maar ook die subtiele signalen tussen de honden en de katten.
Diana
Posts in topic: 8
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

O heerlijk, ik kan daar echt uren naar kijken! :D Heel schattig ook dat Lucca even checkt of jij het ook goed vond zo.

Mijn honden kunnen ook allemaal mooi subtiel communiceren, maar Mila is ook wel van de grote gebaren, dat het maar duidelijk is :engel: Amy vindt dit soort situaties spannend en wil altijd de boel sussen.

Amy en Arlo corrigeren eigenlijk nooit. Dit is wel een mooie waarop Amy opvangpup Cee corrigeert en het meteen ook weer goedmaakt (misschien omdat ik erop reageer?) :I:

Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Diana schreef: 18 okt 2021, 13:12 maar Mila is ook wel van de grote gebaren, dat het maar duidelijk is :engel:
Wahahaha, je hebt altijd baas boven baas hè :LOL: . Heb je haar eigenlijk al verteld dat rangorde niet bestaat bij honden, laat staan dominantie? Lijkt me niet dat ze daar al van op de hoogte is :engel: .
Diana

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 18 okt 2021, 19:19
Diana schreef: 18 okt 2021, 13:12 maar Mila is ook wel van de grote gebaren, dat het maar duidelijk is :engel:
Wahahaha, je hebt altijd baas boven baas hè :LOL: . Heb je haar eigenlijk al verteld dat rangorde niet bestaat bij honden, laat staan dominantie? Lijkt me niet dat ze daar al van op de hoogte is :engel: .
Ja, dat heb ik haar al honderd keer verteld, maar ze weet het altijd beter :engel:
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Diana schreef: 18 okt 2021, 19:33
Ja, dat heb ik haar al honderd keer verteld, maar ze weet het altijd beter :engel:
:LOL: ze domineert je natuurlijk :LOL: .
Diana

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 18 okt 2021, 19:35
Diana schreef: 18 okt 2021, 19:33

:LOL: ze domineert je natuurlijk :LOL: .
Nou je het zegt :mrgreen: :scratch: :jank:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

De Hongaren doen daar niet aan, die rollend alleen maar spelend over elkaar heen.
Maar Topsi kon het als geen ander. Die had DE BLIK. En soms maar een fractie van een seconde maar altijd effectief. Niemand twijfelde aan haar intenties die zo nodig ook echt doorgezet werden.
Lothian
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Gudrun schreef: 18 okt 2021, 10:07
Wauw, dit is ook wel echt een mooie. Grappig dat Poppy eigenlijk hetzelfde moment kiest om de boel te dimmen als je zelf zou doen.

Hier doet Lucca hetzelfde als Dalí en Taro te wild spelen. Maar ook als ze vindt dat Dalí te streng en gespannen rondom Taro doet. Als je haar druivige gezicht in mijn filmpjes ziet zou je het niet denken maar zij zwaait hier de scepter. Met héilig ontzag voor De Mensen.

Als Lucca en Taro samen te wild doen komt Dalí er juist nerveus om heen drentelen en mee happen, niemand neemt hem dan serieus.
Inge O schreef: 18 okt 2021, 12:16 Afbeelding
Zo ziet het spel in de tuin er vaak uit :uitlachen:
Diana schreef: 18 okt 2021, 13:12
Ahh, arme Amoz, wil je net lekker wat klooien en dan komt die directrice weer haar punt maken :lol1: wat een ontzag ook in zijn reactie.
Ik zag Taartje :I:

Prachtig hoe dit soort spelletjes aan allemaal regels gebonden zijn. Hoe hard je sjort en hoe hard je daarbij gromt maar vooral ook wie initieert en wie dan op uitnodiging mag meedoen en wee gebeente als je zelf maar even besluit te dicht bij de vasthouder het speeltje te pakken. Heerlijk om naar te kijken. Vooral hoe het daarna ook direct weer wordt goedgemaakt.

In mijn filmpje zie je ook gelijk Taro even met lage oortjes letterlijk verzoenen met Lucca. Genieten om te zien dat soort dingen.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Lothian schreef: 18 okt 2021, 22:18
Gudrun schreef: 18 okt 2021, 10:07
Wauw, dit is ook wel echt een mooie. Grappig dat Poppy eigenlijk hetzelfde moment kiest om de boel te dimmen als je zelf zou doen.

Hier doet Lucca hetzelfde als Dalí en Taro te wild spelen. Maar ook als ze vindt dat Dalí te streng en gespannen rondom Taro doet. Als je haar druivige gezicht in mijn filmpjes ziet zou je het niet denken maar zij zwaait hier de scepter. Met héilig ontzag voor De Mensen.

Als Lucca en Taro samen te wild doen komt Dalí er juist nerveus om heen drentelen en mee happen, niemand neemt hem dan serieus.
Ja, Mila doet dat ook als het haar te wild gaat, echt zo'n strenge schooljuf :mrgreen: Amoz ook wel een beetje, maar die heeft veel minder snel ergens een Mening over en sowieso komt Amy overal mee weg bij hem (en dat weet Amy natuurlijk heel goed) :engel: Aan het eind van dit (lange) filmpje zie je dat Mila steeds strenger wordt en dat neemt Amy toch wel heel serieus.

Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Ik heb heel veel speelfilmpjes waarin ook wel vanalles te zien is maar die zou ik allemaal af moeten gaan om dat uit te vissen, maar ik heb één mooi filmpje waar Attackje heel erg haar punt maakt bij toen jonge Ita (van Ranetje), want die mocht niéttt in haar kuil liggen :

Diana schreef: 19 okt 2021, 06:49 Aan het eind van dit (lange) filmpje zie je dat Mila steeds strenger wordt en dat neemt Amy toch wel heel serieus.
Eigenlijk valt dat voor mij al eerder onder dat 'herderbemoeien' waar ik het laatst over had : keer op keer weer een punt gaan maken dat kan gemist worden als kiespijn, want die twee doen helemaal niks fout, behalve dat Mila hen zat is.
Diana

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 19 okt 2021, 09:03 Ik heb heel veel speelfilmpjes waarin ook wel vanalles te zien is maar die zou ik allemaal af moeten gaan om dat uit te vissen, maar ik heb één mooi filmpje waar Attackje heel erg haar punt maakt bij toen jonge Ita (van Ranetje), want die mocht niéttt in haar kuil liggen :

Dat is ook een heel duidelijk en niet te missen punt :mrgreen:
Inge O schreef: 19 okt 2021, 09:03 Eigenlijk valt dat voor mij al eerder onder dat 'herderbemoeien' waar ik het laatst over had : keer op keer weer een punt gaan maken dat kan gemist worden als kiespijn, want die twee doen helemaal niks fout, behalve dat Mila hen zat is.
Ja, dat is zeker de herderbemoeial in Mila. Terwijl ze zelf ook aan het spelen was en niet ergens rustig lag of zo (zoals Taartje, die duidelijk geen enkele bemoeial-gen in zich had :F: ). Maar ze kan het niet laten er wat van te zeggen, al zie je aan de reactie van Amy wel goed wanneer Mila het écht meent.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Diana schreef: 19 okt 2021, 12:00
Netjes opgelost, toch :F: ? En Ita maar wegkijken, en daarna bij het weglopen dat heel korte aanzetje tot uitschudden :engel: . En dat lipje van Attack toen Ita het toch weer probeerde, toen werd ze écht boos :LOL: .
Ik ben nog steeds boos op mezelf dat ik toen niet eerder ben beginnen te filmen ben, want dit duurde al veel langer maar Ranetje en ik zaten te druk te kleppen :mrgreen: .
Diana schreef: 19 okt 2021, 12:00Ja, dat is zeker de herderbemoeial in Mila. Terwijl ze zelf ook aan het spelen was en niet ergens rustig lag of zo (zoals Taartje, die duidelijk geen enkele bemoeial-gen in zich had :F: ). Maar ze kan het niet laten er wat van te zeggen, al zie je aan de reactie van Amy wel goed wanneer Mila het écht meent.
En dat is dus het soort van gedrag dat mijn honden echt niet kunnen verdragen (en ik ook niet :lol: ), ze maken er geen ruzie om hoor maar het vriendjes-worden kan je zo wel vergeten :mrgreen: .
Diana

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 19 okt 2021, 14:18
Netjes opgelost, toch :F: ? En Ita maar wegkijken, en daarna bij het weglopen dat heel korte aanzetje tot uitschudden :engel: . En dat lipje van Attack toen Ita het toch weer probeerde, toen werd ze écht boos :LOL: .
Ik ben nog steeds boos op mezelf dat ik toen niet eerder ben beginnen te filmen ben, want dit duurde al veel langer maar Ranetje en ik zaten te druk te kleppen :mrgreen: .
Ja, heel netjes, maar subtiel kan ik het niet noemen :engel:
Inge O schreef: 19 okt 2021, 14:18
Diana schreef: 19 okt 2021, 12:00Ja, dat is zeker de herderbemoeial in Mila. Terwijl ze zelf ook aan het spelen was en niet ergens rustig lag of zo (zoals Taartje, die duidelijk geen enkele bemoeial-gen in zich had :F: ). Maar ze kan het niet laten er wat van te zeggen, al zie je aan de reactie van Amy wel goed wanneer Mila het écht meent.
En dat is dus het soort van gedrag dat mijn honden echt niet kunnen verdragen (en ik ook niet :lol: ), ze maken er geen ruzie om hoor maar het vriendjes-worden kan je zo wel vergeten :mrgreen: .
Heel begrijpelijk, ik kan er zelf ook niet altijd goed tegen hoor, dan leg ik haar even met een 'blijf' op haar plaats. Ze is echt letterlijk een spelbreker soms, terwijl ze op andere momenten ook heerlijk mee kan spelen.
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Inge O schreef: 19 okt 2021, 09:03
Eigenlijk valt dat voor mij al eerder onder dat 'herderbemoeien' waar ik het laatst over had : keer op keer weer een punt gaan maken dat kan gemist worden als kiespijn, want die twee doen helemaal niks fout, behalve dat Mila hen zat is.
Ja, dat is zeker de herderbemoeial in Mila. Terwijl ze zelf ook aan het spelen was en niet ergens rustig lag of zo (zoals Taartje, die duidelijk geen enkele bemoeial-gen in zich had :F: ). Maar ze kan het niet laten er wat van te zeggen, al zie je aan de reactie van Amy wel goed wanneer Mila het écht meent.
Dat is dus wel een verschil met wat Poppy deed. Ze doet het gewoonlijk niet, ze lag zelf rustig te luieren EN ze weet/hoort dat Kika de grens bereikt heeft.
Ik denk dat ik zelf meestal ingrijp, maar nu was ik aan het filmen ;-).
't Is ook wel bemoeien, maar dit soort bemoeien vind ik helemaal niet erg. Valt nog onder "helpen opvoeden".
Opperchi Bella bemoeit zich heel veel meer met alles en dat verbied ik, gaat ze toch door (vaak genoeg) dan mag ze in haar bench even haar zonden overdenken.
Plaats reactie