Het honderdste topic over giardia waarschijnlijk, maar ik werd vandaag onaangenaam verrast door de uitslag van het ontlastingonderzoek van Abel en Mia. Abels laatste onderzoek bij VPL was heel lang geleden, dus ik had bedacht dat we weer eens wat ontlasting moesten opsturen. Van Mia ken ik de achtergrond qua ontwormen niet, dus het leek mij slim ook haar ontlasting op te sturen. Ik had alleen nog pakketjes voor wormonderzoek + giardia in huis dus die heb ik gebruikt. Nu blijken ze allebei geen wormen maar wel giardia te hebben. Ik was nogal verbaasd en heb nog een mail met wat vragen gestuurd, want ze hebben allebei echt nul symptomen. Niks. Geen slappe ontlasting, slechte eetlust, weinig energie of tekenen van buikpijn. En precies daarom wordt ook geadviseerd om er niets aan te doen: bij geen symptomen niet behandelen.
Maar nu ik weet dat ze positief getest zijn, vind ik het toch lastig. Ik weet dat een groot percentage van de honden giardia bij zich draagt zonder het te weten, maar moet ik dan nu m’n kop in het zand steken? Of kan het bij honden met een goede weerstand vanzelf over gaan? Jip had er wél altijd last van, dus zodra hij langere tijd wisselende ontlasting had liet ik dat onderzoeken en bij een positieve uitslag kreeg hij panacur. Ik heb dat zelfs nog in huis liggen. Maar als het echt niet hoeft, dan laat ik die pillen fijn in de kast liggen; ik wil immers ook niet onnodig gaan rommelen met hun darmen.
Zouden jullie het gewoon zo laten? We ontmoeten tijdens onze wandelingen nooit andere honden, die zijn gemakkelijk te mijden. We gaan ook niet naar een hondenschool. In principe is het besmettingsgevaar daardoor klein. Mijn grootste zorg is dat ze uiteindelijk toch klachten krijgen en dat het na langere tijd misschien lastiger te behandelen is. Maar kennelijk werkt dat niet zo? Dan zou het advies anders zijn lijkt mij.
Dus: gewoon niets doen?
Giardia
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Re: Giardia
Goed, gezond voer. Liefst barf of NRV. Niks geen koek of zetmeel. Echt heel erg liever geen brokken en als dat niet kan zo lang mogelijk niet.
Niets mis met brokken an sich maar bij bevestigde giardia wil je echt een totaal natuurlijke darmhuishouding.
Als ze echt (echt!) geen symptomen hebben vooral ook niets doen. Voor een verder gezonde volwassen hond is een giardiainfectie goed te overzien.
Wat ik wel onder de aandacht wil brengen is dat honden van nature langere vastende periode hebben.
In principe kan een hond na een grote maaltijd 36 uur door. Dat betekent niet een keer per 36 uur voeren, dat zou belachelijk zijn maar een keer in de week een avond en een ochtend overslaan na een onnzalig vreetfestijn is wel gezond.
Het is helaas ongebruikelijk geworden maar tot de jaren 80 was wekelijks een dag vasten echt het summum van goede voeding en ik sta daar nog steeds achter.
Maak de darmen soms ook even gewoon echt leeg zodat de natuurlijke afweer zijn kans krijgt.
En ja dan heeft je hond heel erg veel honger en gaat zeuren. Maar dat is omdat hij niet wil verhongeren. Jij als baas weet dat verhongeren niet gaat gebeuren dus laat het even zo.
Het is voor onszelf trouwens ook heel gezond om soms gewoon even te stoppen met vreten.
Niets mis met brokken an sich maar bij bevestigde giardia wil je echt een totaal natuurlijke darmhuishouding.
Als ze echt (echt!) geen symptomen hebben vooral ook niets doen. Voor een verder gezonde volwassen hond is een giardiainfectie goed te overzien.
Wat ik wel onder de aandacht wil brengen is dat honden van nature langere vastende periode hebben.
In principe kan een hond na een grote maaltijd 36 uur door. Dat betekent niet een keer per 36 uur voeren, dat zou belachelijk zijn maar een keer in de week een avond en een ochtend overslaan na een onnzalig vreetfestijn is wel gezond.
Het is helaas ongebruikelijk geworden maar tot de jaren 80 was wekelijks een dag vasten echt het summum van goede voeding en ik sta daar nog steeds achter.
Maak de darmen soms ook even gewoon echt leeg zodat de natuurlijke afweer zijn kans krijgt.
En ja dan heeft je hond heel erg veel honger en gaat zeuren. Maar dat is omdat hij niet wil verhongeren. Jij als baas weet dat verhongeren niet gaat gebeuren dus laat het even zo.
Het is voor onszelf trouwens ook heel gezond om soms gewoon even te stoppen met vreten.
- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 1
zolang jou hond geen symptomen heeft is hij ook niet besmettelijk. ik heb 8 jaar lang een hond gehad die drager was en al mijn andere honden hebben nooit last gehad. als ze symptomen hebben scheiden ze de cysten uit en juist die zijn besmettelijk.
ik heb nu de hond ( 8 maanden) van mijn zus in huis die heeft al 2x een kuur gehad tegen giardia. ik heb haar nu op kvv gezet en haar ontlasting is goed, niet slap of brijig. ze komt nu ook weer aan. daarnaast krijgt ze 2x per dag giardex en gastro.
ik heb nu de hond ( 8 maanden) van mijn zus in huis die heeft al 2x een kuur gehad tegen giardia. ik heb haar nu op kvv gezet en haar ontlasting is goed, niet slap of brijig. ze komt nu ook weer aan. daarnaast krijgt ze 2x per dag giardex en gastro.
Ah, dan snap ik ook de opmerking bij de uitslag: "het sneltestonderzoek op giardia is positief, maar er is geen uitscheiding onder de microscoop gezien." Daar had ik nog een vraag over gesteld en daar heb ik zojuist antwoord op ontvangen.ellen en de birmanen schreef: ↑23 mei 2024, 09:52 zolang jou hond geen symptomen heeft is hij ook niet besmettelijk. ik heb 8 jaar lang een hond gehad die drager was en al mijn andere honden hebben nooit last gehad. als ze symptomen hebben scheiden ze de cysten uit en juist die zijn besmettelijk.
"Abel en Mia zijn positief bevonden op Giardia door middel van een immuno-essay. Deze test is erg specifiek en gevoelig. Vals positief is mogelijk maar de kans daarop is erg klein. Er is geen Giardia aangetroffen onder de microscoop, maar dat wil niet alles zeggen. Giardia is niet altijd te zien (zichtbaar te krijgen) onder de microscoop, ook al kan deze toch aanwezig zijn. Daarom hebben we juist de ‘sneltest’ die zo specifiek en gevoelig is.
Wij raden aan alleen te behandelen bij diarree of i.i.g. maagdarmklachten. Er zijn ook veel honden drager die verder geen klachten hebben, dan hoeft er niet behandeld te worden. Wel raden we aan de ontlasting zo goed mogelijk op te ruimen, i.v.m. het zo klein mogelijk houden van de kans andere honden (of evt andere diersoorten) te besmetten. Ook moet er natuurlijk rekening mee gehouden worden dat klachten toch nog kunnen ontstaan. Dragers kunnen in veel gevallen ook zelf de parasiet elimineren."
Goed dat je het aankaart, we kunnen dus wel iets doen. Ze krijgen meestal kvv maar soms ook gekookt voer. En ik heb altijd brokjes mee om onderweg te belonen, maar dat kan ik gemakkelijk vervangen door gedroogde kippenhartjes of iets dergelijks. Mia heeft een grote kauwbehoefte maar is gelukkig tegenwoordig heel tevreden met een ramshoorn of kalfshoefje. Dat hoeven geen snacks te zijn die volledig eetbaar zijn. Ik zal de verdere eetgewoonten eens onder de loep nemen. Ik heb al wel een kruidenmix gehaald die goed zou zijn voor de weerstand en darmflora, met brandnetelblad, paardenbloem, goudsbloem, kamille en melisse.EchoMira schreef: ↑22 mei 2024, 22:53 Goed, gezond voer. Liefst barf of NRV. Niks geen koek of zetmeel. Echt heel erg liever geen brokken en als dat niet kan zo lang mogelijk niet.
En ja dan heeft je hond heel erg veel honger en gaat zeuren. Maar dat is omdat hij niet wil verhongeren. Jij als baas weet dat verhongeren niet gaat gebeuren dus laat het even zo. Het is voor onszelf trouwens ook heel gezond om soms gewoon even te stoppen met vreten.