Keuzes
- Mo-yi
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
Re: Keuzes
Karakter bovenaan wel. Ik houd van open, vrolijke honden.
Mijn vorige hond Wolf heb ik uit het asiel gehaald. Hij was een kruising ruwharige herder/husky. Vrolijke lieve snoet en heel fijn karakter.
Mo-yi kwam toen Wolf oud werd. Malamute/husky maar overgroot deel malamute, groot, stevig, enthousiast maar op een gedoseerde manier. Zij kwam als pup en ik was op slag verliefd. Buiten dat ze heel mooi is is ze een vrolijke noot. Gewoon een blije gup, heel slim ( vind ik ). Ik heb mega veel geluk want beide kwamen niet van een officiële fokker, wel beide gezond en rustig oud aan het worden.
Ik vind het wel belangrijk dat honden in proporties staan, groot of klein. Ik vond die topics van Nanna altijd verbazend over hoe veel rassen zo veranderd zijn, en vaak niet in hun voordeel.
Ik weet niet of er na Mo nog een andere hond komt. Ik dacht eerst van wel, ik kan mezelf niet zonder hond zien eigenlijk. Toch zie ik nu meer "medische risico's "bij rassen die ik ook leuk vind, en dan weet ik het weer niet zo.
Mijn vorige hond Wolf heb ik uit het asiel gehaald. Hij was een kruising ruwharige herder/husky. Vrolijke lieve snoet en heel fijn karakter.
Mo-yi kwam toen Wolf oud werd. Malamute/husky maar overgroot deel malamute, groot, stevig, enthousiast maar op een gedoseerde manier. Zij kwam als pup en ik was op slag verliefd. Buiten dat ze heel mooi is is ze een vrolijke noot. Gewoon een blije gup, heel slim ( vind ik ). Ik heb mega veel geluk want beide kwamen niet van een officiële fokker, wel beide gezond en rustig oud aan het worden.
Ik vind het wel belangrijk dat honden in proporties staan, groot of klein. Ik vond die topics van Nanna altijd verbazend over hoe veel rassen zo veranderd zijn, en vaak niet in hun voordeel.
Ik weet niet of er na Mo nog een andere hond komt. Ik dacht eerst van wel, ik kan mezelf niet zonder hond zien eigenlijk. Toch zie ik nu meer "medische risico's "bij rassen die ik ook leuk vind, en dan weet ik het weer niet zo.
- Anneke
- Welke: Havanezer
Voor mij is het belangrijk dat het een hond is die makkelijk in de slijterij van partner kan verblijven. Met zowel Banjer (cavalier) als Bobbie (havanezer) is dat goed gelukt. Als het puur om karakter en uiterlijk zou gaan had ik na Banjer zo weer aan een cavalier begonnen, maar door de grote gezondheidsproblemen toch gaan kijken naar een ander ras. We hadden nog geen idee wat we wilden, alleen dat het niet al te groot mocht zijn. Schoonzus wees ons op een nestje Havanezers waarvan alleen Bobbie nog beschikbaar was. Dat blijkt tot nu toe een prima keuze te zijn.
Veel klanten zijn gek op Bobbie. Ze zijn hevig teleurgesteld als hij op zaterdag niet in de winkel zit. Want wat moeten ze dan met het hondenkoekje dat ze speciaal voor hem meegenomen hebben.
Veel klanten zijn gek op Bobbie. Ze zijn hevig teleurgesteld als hij op zaterdag niet in de winkel zit. Want wat moeten ze dan met het hondenkoekje dat ze speciaal voor hem meegenomen hebben.
Anneke en Bobbie
Karakter en gezondheid vind ik het belangrijkste.
Daar hoort vaak ook een bepaald ras bij, dus dat zijn dan met elkaar de drie hoofdpunten.
Daar hoort vaak ook een bepaald ras bij, dus dat zijn dan met elkaar de drie hoofdpunten.
Ik vind karakter het belangrijkste, maar dat hangt vaak samen met ras (eigenschappen).
Een hond kan nog zo mooi en gezond zijn, ik hoef geen (potentiële) agressieve lijer in huis.
Naast karakter vind ik gezondheid ook wel iets waar ik rekening mee hou, ondanks dat je niet alles kan uitsluiten.
Ik wil graag een sportieve huishond, dus kwa gezondheid heb ik liever niet dat ze na een dagje inspanning het loodje leggen.
Natuurlijk kan je niet alles bij voorbaat uitsluiten (Kenzi haar epilepsie was absoluut niet te verwachten), maar ik kijk er wel naar
Een hond kan nog zo mooi en gezond zijn, ik hoef geen (potentiële) agressieve lijer in huis.
Naast karakter vind ik gezondheid ook wel iets waar ik rekening mee hou, ondanks dat je niet alles kan uitsluiten.
Ik wil graag een sportieve huishond, dus kwa gezondheid heb ik liever niet dat ze na een dagje inspanning het loodje leggen.
Natuurlijk kan je niet alles bij voorbaat uitsluiten (Kenzi haar epilepsie was absoluut niet te verwachten), maar ik kijk er wel naar
- Persistence
- Honden: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Victor is mijn eerste hond en ik zocht een hond-sociale hond die het leuk vind om samen te werken en braaf is, dat is helemaal gelukt.
Mijn idee voor een tweede, kleinere hond was om daarmee actief te sporten, hardlopen en agility. De sheltie van Andrea en boerenfox van Mirjam zag ik als goede voorbeelden. Maar Bella dacht daar anders over
Bij een volgende hond vind ik wat Marc zegt ook belangrijk. Geen sulletje maar wel een sociale, sportieve huishond die het leuk vind om van alles samen te ondernemen en los kan lopen. En géén blaffer, echt niet!
Stiekem ben ik de terriërs wel leuk gaan vinden, een parson of een yorkie (met kort kapsel) vind ik eigenlijk best leuk. Maar een windhond(kruising) ook.
Mijn idee voor een tweede, kleinere hond was om daarmee actief te sporten, hardlopen en agility. De sheltie van Andrea en boerenfox van Mirjam zag ik als goede voorbeelden. Maar Bella dacht daar anders over
Bij een volgende hond vind ik wat Marc zegt ook belangrijk. Geen sulletje maar wel een sociale, sportieve huishond die het leuk vind om van alles samen te ondernemen en los kan lopen. En géén blaffer, echt niet!
Stiekem ben ik de terriërs wel leuk gaan vinden, een parson of een yorkie (met kort kapsel) vind ik eigenlijk best leuk. Maar een windhond(kruising) ook.
Marc schreef: ↑25 mei 2024, 17:45 Ik wil alleen een hond met een goed karakter. Mag dus rustig een dwerg zijn maar ook een Mechelse herder bv. Als hij maar lief ien sociaal is en dus niet bijt en vecht. Meer eisen heb ik niet behalve dat ik liefst heb dat hij los kan en een must is dat de hond alleen thuis kan blijven. Dus wat hierna komt is niet te zeggen. Kan een maltezer zijn maar ook een golden retriever of een galgo of Duitse herder. Who knows....
- Kells
- Posts in topic: 5
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Megaoesofagus en dat is bepaald geen pretje.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- CatnDog
- Welke: Groenendaeler
Bedankt voor de link. Wat naar. Als ik het goed begrijp is er ook niet echt een behandeling voor; alleen het advies om de hond zittend te laten eten en drinken?
- Kells
Ja dat klopt. Zittend eten en drinken en na een maaltijd nog tien minuten laten zitten. Dat lukte wel, maar de combinatie met primaire epilepsie was niet (meer) te doen.CatnDog schreef: ↑26 mei 2024, 21:25Bedankt voor de link. Wat naar. Als ik het goed begrijp is er ook niet echt een behandeling voor; alleen het advies om de hond zittend te laten eten en drinken?
- CatnDog
En dan waarschijnlijk een longontsteking er overheen. Wat een ellende. Dat gun je niemand.Kells schreef: ↑26 mei 2024, 21:32Ja dat klopt. Zittend eten en drinken en na een maaltijd nog tien minuten laten zitten. Dat lukte wel, maar de combinatie met primaire epilepsie was niet (meer) te doen.
- Kells
Nee dat niet. Ze kreeg een epileptische aanval op de avond voor we op vakantie zouden gaan. Na ruim een uur was ze nog niet uit die aanval, ondanks alle medicatie en toen hebben we de dierenarts laten komen. Een half uur voor middernacht is ze ingeslapen. Dat is nu bijna 14 jaar geleden, maar de tranen springen mij nog steeds in de ogen als ik er weer aan terug denk.CatnDog schreef: ↑26 mei 2024, 21:36En dan waarschijnlijk een longontsteking er overheen. Wat een ellende. Dat gun je niemand.
- CatnDog
Dat begrijp ik, dat is echt akelig. Dat gaat heel diep.Kells schreef: ↑26 mei 2024, 21:56Nee dat niet. Ze kreeg een epileptische aanval op de avond voor we op vakantie zouden gaan. Na ruim een uur was ze nog niet uit die aanval, ondanks alle medicatie en toen hebben we de dierenarts laten komen. Een half uur voor middernacht is ze ingeslapen. Dat is nu bijna 14 jaar geleden, maar de tranen springen mij nog steeds in de ogen als ik er weer aan terug denk.
- Jackira
- Welke: Herderkruisingen en een Husky
Herders en herderkruisingen hebben mijn voorkeur. Dus karakter en ook ras. Waarmee ik niet perse raszuiver bedoel want ik vind kruisingen vaak leuker.
Ik hou ook van het karakter van husky's maar omdat ik ook sterk hecht aan goed kunnen loslopen en ik mezelf ontspannen wandelingen gun zal ik die keuze niet meer maken in de toekomst Want Jack kan dat wel maar heel veel husky's niet.
Dus zolang ze me niet weer een huskypup op een presenteerblaadje aanbieden wordt dat hem niet meer. Al zou ik Jack niet willen missen en ik hoop dat hij heel oud wordt.
En ook enigszins uiterlijk. Want ik wil graag een middelgrote of grote hond. Niet perse met een bepaald uiterlijk.
Ik hou ook van het karakter van husky's maar omdat ik ook sterk hecht aan goed kunnen loslopen en ik mezelf ontspannen wandelingen gun zal ik die keuze niet meer maken in de toekomst Want Jack kan dat wel maar heel veel husky's niet.
Dus zolang ze me niet weer een huskypup op een presenteerblaadje aanbieden wordt dat hem niet meer. Al zou ik Jack niet willen missen en ik hoop dat hij heel oud wordt.
En ook enigszins uiterlijk. Want ik wil graag een middelgrote of grote hond. Niet perse met een bepaald uiterlijk.
-
Na altijd Duitse herders te hebben gehad wilde ik nu een ras die fysiek normaal functioneel gebouwd is. Ook wilde ik er mee werken, dan kom je al snel bij de border collie uit. Gezondheid is uiteraard ook belangrijk maar vooral het karakter moet me aanspreken. Aangezien het m’n eerste border collie zou worden wilde ik er eentje die niet zo neurotische zou zijn
De fokker sprak me erg aan, die ondernam ontzettend veel met ze. Opgegroeid midden in Amsterdam, al van pups af aan mee geweest op terrassen etc.
Alleen qua uiterlijk is Perry alles wat ik niet zocht haha ik wilde een langharige zwart witte border collie met bruine ogen. Het is een kortharige sable Merle met 1,5 blauw oog geworden. Gelukkig zie je bij hem de Merle niet, de rest ben ik ondertussen ook aan gewend
De fokker sprak me erg aan, die ondernam ontzettend veel met ze. Opgegroeid midden in Amsterdam, al van pups af aan mee geweest op terrassen etc.
Alleen qua uiterlijk is Perry alles wat ik niet zocht haha ik wilde een langharige zwart witte border collie met bruine ogen. Het is een kortharige sable Merle met 1,5 blauw oog geworden. Gelukkig zie je bij hem de Merle niet, de rest ben ik ondertussen ook aan gewend
- Budkes
- Honden: 5
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Bij mij staat ras op 1. En daar hoeft dan geen stamboom bij. Ik heb nu 2 JRT's en 2 Mechelaars, alle 4 zonder stamboom maar alle 4 van door mij gekende lijnen.
Met het ras komt ook automatisch de gezondheid en het karakter. Want dat hoort voor mij bij elkaar.
Vroeger had ik alleen honden van het molosser type maar dat zou ik nu niet meer willen. Ik vind ze nog steeds fantastisch en prachtig, maar nu eenmaal gewend aan de Jacks en de mechelaars, kan ik niet meer tegen hun beperkingen.
En de fokker is voor mij ook belangrijk, want mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een pup.
Met het ras komt ook automatisch de gezondheid en het karakter. Want dat hoort voor mij bij elkaar.
Vroeger had ik alleen honden van het molosser type maar dat zou ik nu niet meer willen. Ik vind ze nog steeds fantastisch en prachtig, maar nu eenmaal gewend aan de Jacks en de mechelaars, kan ik niet meer tegen hun beperkingen.
En de fokker is voor mij ook belangrijk, want mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een pup.