Jaagt jouw hond graag?

Tamara
Posts in topic: 5

Jaagt jouw hond graag?

Bericht door Tamara »

Iedere hond heeft natuurlijk jachtinstinct, maar in hoeverre komt dit bij jouw hond naar boven en op welke manier?
Jaagt jouw hond graag, en waarop? Hoe ga je hiermee om?
Afbeelding
Vicky
Posts in topic: 1
Honden: 4
Welke: BC Markiesje Wocker

Re: Jaagt jouw hond graag?

Bericht door Vicky »

Onze 2 border collies jagen niet. Dan hebben we een markiesje die het leuk vindt om op waterhoentjes te jagen en in het bos gaat hij ook wel eens een stukje zijn neus achterna en van poezen wordt hij ook wild. Dan hebben we nog een cocker spaniel uit werk (jacht)lijnen. En die jaagt godzijdank niet :cheer: dus die kunnen we in veilig gebied gelukkig ook lekker los laten lopen want hij luistert ook nog eens als een tierelier.
Afbeelding
Bo en de honden
Mizzsylver
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Zo in het dagelijks leven jagen ze niet. Als er een konijn vlak voor ze wegschiet rennen ze er een paar meter achteraan maar geven al snel op. Ze gaan niet in “jachtmodus“

Als jonge hond in opbouw voor pakwerk maken we wel gebruik van de jacht/prooidrift, maar dat is zo specifiek dat ze dat niet generaliseren naar konijnen, herten of mensen
Afbeelding
Sanne
Honden: 3
Welke: Chihuahua en Saluki
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Zahra op zich niet eigenlijk. Ze schrikt zich wezenloos als er een egel oversteekt.
Alleen katten op straat zou ze wel HEEL graag achteraan willen. En sinds ze "per ongeluk" een duif UIT DE LUCHT heeft gepakt, is ze enorm gefixeerd op duiven. Op geen enkele andere vogel. Nee duiven.

De kleintjes zijn monsters. Die zouden alles grijpen en opvreten als ze de kans krijgen. Toen we vroeger bij m'n ouders nog Brahma's hadden en kalkoenen was Isa de beroerdste niet om ze te pakken en in de staart te hangen. :') :LOL:
Sabine1
Honden: 1
Welke: Havanezer

Bericht door Sabine1 »

Elmo jaagt niet behalve op konijnendummy's. Het is zelfs zo erg dat als er een muis beweegt Elmo op de loop gaat :oohja: En dat voor een golden retriever :mrgreen:
Nanna

Bericht door Nanna »

Vanmorgen scheurden ze nog wel achter een overstekende eekhoorn aan maar dat gaat allemaal veel meer om de opwinding en het samen gillen dan om de daadwerkelijke jacht.
Zodra eekhoorn de bossen is ingerend komen ze als hazen terug “mamma ben je er nog?”
Verder geen belangstelling voor reeën of nijnen. Topsi draait zich nu even om in haar graf.
Duiven en katten in de tuin is haram. Dan wordt Csikasz des duivels.
Izzie_Lot

Bericht door Izzie_Lot »

Izzie's jachtinstinct beperkt zich volledig tot het naar mij kijken om erachter te komen wanneer het buffet opengaat.

Lot wordt heen en weer geslingerd tussen achter muizen en vogels aan willen gaan en bij mij in de buurt willen blijven. Dus zo af en toe rent ze achter een vogel aan, of staart ze in de struiken met één pootje opgeheven, en dan kiest ze eieren voor haar geld en meldt ze zich voor koekjes en knuffels.

Het zijn allebei geen uitgesproken jagers.
Marielle
Welke: Labrador

Bericht door Marielle »

Maple vindt konijntjes en vogels interessant. Als er een konijn voor haar neus wegschiet dan gaat ze er wel achteraan (maar die beestjes zijn toch veel sneller). Ze wordt wel steeds steadier.
Voor het apporteerwerk is een beetje jachtinstinct wel handig.
Afbeelding
Maple
Doyaquba
Welke: Boxers

Bericht door Doyaquba »

Helemaal niet eigenlijk. In het donker jaagt Cato wel graag op katten. Maar wild doen ze eigenlijk niets mee, vogels en muizen e.d. ook niet
Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Maya heeft af en toe de neiging om eenden en meerkoeten enz rondom de vijver op te jagen. Maar een 'nee doorlopen!' is genoeg om haar ervan te weerhouden.
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Sherlock heeft in zijn jonge jaren wel eens samen met Vivi een kip gevangen en opgegeten. Helaas zonder eerst dood te bijten... Gelukkig hoorde ik lawaai en kon ik de kip doden. Erg vond ik dat.
Nanook jaagt fanatiek duiven en nu en dan vind ik pluimen... er zitten/zaten er hier wel vrij veel de laatste tijd en ook te broeden dus ik vermoed dat hij wel eens een duifje pakt en eet. Zou ook verklaren waarom hij dikker is geworden ondanks minder voeren...
Pippa (nota bene) is een keertje in het bos achter een everzwijn gegaan... met brullen wel op 2 minuten terug.
Ik kan iedereen terugroepen in zo goed als alle omstandigheden, op Kika na, die durf ik alleen aan de lange lijn nemen gezien ze letterlijk achter alles aan gaat wat beweegt los. Geen idee of ze zou doden maar ik neem dat risico niet.

Heimwee naar Laïla... die apporteerde kuikentjes en uit het nest gevallen vogeltjes, zonder 1 schrammetje.
Heleboelie

Bericht door Heleboelie »

Mozes heeft nooit naar een ander dier omgekeken in de 16 jaar dat hij bij mij was.
Ja, zeeleven was onveilig :pffff:
Krabbetjes werden opgesnorkeld en mosselen zorgvuldig gekraakt :F:

Boelie snuffelt wel eens een spoortje uit, maar vermoed niet dat het een echte jager word, wel heeft hij iets van interesse.
Maar met 10 maand oud waarvan de eerste 4 in asiel en de andere helft verplicht lijnrust kan ik er nog niet echt iets over zeggen.

De tijd dat hij niet mocht lopen en veel naast mij buiten op de bank heeft liggen loeren, waren er vaak 3 kraaien die hem steeds meer begonnen uit de dagen, toen ze eenmaal doorhadden dat hij de bank niet kon verlaten.... kan mij indenken dat hij die op een goede dag wel eens wil terugpakken :hmmm:
Inge O
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Ze zouden allemaal jagen als ze de kans zouden krijgen, maar Mafje heeft het het ergste.

Ze lopen wel zo goed als overal los maar ze moeten op de paden blijven, dus meer dan even een metertje ergens achteraan spurten of (bij het fietsen bv.) plots verwaaiing krijgen van een fazant die ze net passeerden en zich dan 'als één hond' omdraaien om hem op te jagen doen ze amper. Ja, muisjes jagen, en hier bij de kreek kunnen ze zich geweldig amuseren met het opsporen van wateratten/muskusratten, en als er daarvan eentje te dom is pakken ze die wel degelijk.

In één wandelgebied zitten vaak hazen op een perceel weiland waar we doorheen lopen. Daar is geen weggetje waar ze op moeten blijven dus dan hebben ze even 'speeltijd'. Ze gaan allemaal achter een haas aan als ze die spotten, maar kom even netjes terug als ik hen roep, dus dat zoekspelletje gun ik hen daar wel.
ranetje

Bericht door ranetje »

Mijn Griffons zijn gefokt voor de jacht, dus ja ze jagen.

Door veel trainen jagen ze onder controle, dus alleen met toestemming.
Mijn eerste Griffon Rana ging wel eens uit de hand op hazen.
Ita kon ik behoorlijk goed in de hand houden.
Claire, die er nu nog is, kan ik ook goed in de hand houden.
De passie is wel groot, dus ik moet mijn aandacht er wel bij houden. :mrgreen:
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Ik weet het eigenlijk nog niet zo goed.
Aak had van jongs af aan wel de neiging, en ook omdat fokker wel aangegeven had dat bij zijn moeder het er wel sterk in zat ben ik er van jong af aan erg mee bezig geweest.
Ook omdat een eerdere herder op wat volwassen leeftijd het enorm in zich had en ik daar dus best veel werk aan heb gehad om haar betrouwbaar los te kunnen laten lopen.
Dus de neiging bij hem is er wel, maar onder controle omdat we er zo op geoefend hebben.

Chara was toen ze net bij ons was érg gefocussed en in standje gaan bij bewegen van andere dieren (groot en klein). Toen dacht ik.. ohoh.. dat wordt wat als we gaan starten met loslopen oefenen.
Maar eigenlijk met de maanden ging dat aan de lijn al beter, en ook op vakantie waar koeien, paarden en schapen in de weiden liepen tijdens wandelen zag je de neiging tot willen gaan opjagen steeds meer verdwijnen, met een beetje verbale aansturing van ons.

Muisjes en muizenholen zijn wel nog een ding :mann:

En ik ga ook nog geen risico nemen met galopperende of dravende paarden op strand, dan gaat de lijn eraan en geef ik wel lijn om te zien hoe ze reageert. Dus wat dat betreft zitten we in leer/observatie proces. Ik kan niet met zekerheid nog zeggen dat ze er niet achteraan vliegt als ze los is, dat risico wil ik domweg nog niet nemen.
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik heb alle varianten hier wel zo'n beetje rondlopen denk ik :engel:

Mila jaagt helemaal niet. Ze snapt er ook werkelijk niets van als de andere honden daar wel mee bezig zijn.

Amoz wil nog wel eens ergens halfslachtig achteraan rennen, maar komt wel redelijk netjes weer terug als ik hem roep, en doet een beetje mee als de rest jaagt, maar of hij echt weet wat hij doet...? Hij vangt in ieder geval nooit iets. Hij reageert wel erg heftig op loslopende katten buiten en op schapen, dan moet ik hem echt aanlijnen.

Arlo is een echte zichtjager. Hij reageert puur op kleine dieren die snel bewegen. Maar hij luistert wel goed, ik kan hem onmiddellijk terugroepen aan de lange lijn. Hij doet ook mee als Amy op hagedissenjacht is, maar volgens mij is dat meer voor de lol, hij is totaal niet fanatiek. Taartje was eigenlijk ook zo, hoewel die ook wel haar neus achterna ging als ze losliep en dat doet Arlo totaal niet.

Amy jaagt op alles, zowel op geur, zicht en gehoor en jagen is echt haar lust en haar leven. Konijnen vindt ze het allermooist, maar verder jaagt ze ook op muizen, vogels, watervogels, mollen, ratten, eekhoorns, slangen, krabben, hagedissen, insecten, egels, reeën, schapen - nou ja, alles eigenlijk behalve mensen.

Mijn honden werken ook samen als ze jagen, het is altijd Amy die uiteindelijk de prooi pakt en de rest bewaakt de vluchtwegen. Dit filmpje laat wel goed zien hoe fanatiek ze al dan niet zijn en hoe de taken zijn verdeeld:

Afbeelding
Luna

Bericht door Luna »

Mwah. Als er wild recht voor zijn snufferd weg rent/vliegt (zicht) of heel recent gelopen heeft (geur) stuift Vito er wel even achteraan. Dat is echt een niet te onderdrukken neiging vanuit instinct denk ik, maar hij is ook altijd zo weer vergeten wat hij nou eigenlijk aan het doen is:LOL: Op reeën reageert hij niet, wel op fazanten, hazen en konijnen. Muisjes zijn ook interessant. Eekhoorns zal ook wel, maar die zitten hier niet. Egels zijn eng.
Loes heeft nog helemaal niet door dat er andere wezens in het bos lopen waar ze achteraan zou kunnen.
Kruimel
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Als er een konijn voor hun neus wegrent gaan ze er wel even achteraan. En Brimi moet altijd schelden op eekhoorns die de boom in schieten. Logi niet, die haalt zijn schouders eens op. Heel af en toe komen we een ree tegen, dat is 100 meter lollig en dan komen ze terug.
Logi heeft ooit een muis gevangen. Die moest mee, in de bek, en af en toe neergelegd om hem eens aan te poken "hij doet het niet hoor" . Uiteindelijk mocht ik hem hebben. Opeten bedenkt hij niet. En dat voor een barfer van jongs af.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

3 ex-profi jagers hier en 2 zeer leergierige amateurs met jacht instinct. Dus ja, hier wordt gejaagd als ze de kans zouden krijgen.

Katten, hazen, konijnen zijn favoriet. Aislynn gaat regelmatig in sluiphouding voor merels, eksters, wat er voor vogel dan maar op de grond zit. Maar als de vogel dan wegvliegt, is het ook weer direct oké. We kunnen inmiddels wel langs zwemmende meerkoeten, eenden, dat spul lopen.

Als ze een kat/haas zien, gaat Lily piepen, Loba gaat vliegen, Kiki kruipt achterwaarts hevig kwispelend, Aglaia gaat blaffen en trekken en Aislynn laat haar Afghanen brul horen en stort zichzelf richting prooi :LOL: Wat ik doe? Aglaia en Aislynn heel kort houden en omdraaien of er met een hele grote boog langslopen.

Ze zijn wel eens achter een konijn in het losloopgebied aan gegaan. Na een tijdje kwamen ze weer terug.
Afbeelding
Vivian

Bericht door Vivian »

De oudste moet ik echt in de smiezen houden, die kan flink jagen als hij de kans krijgt. Vooral bij hazen en reeën.
De jongste vind het alleen leuk om kreeftjes uit elkaar te slingeren :piew:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Mijn honden jagen op alles dat beweegt behalve vee. Dus ook op herten en zwijnen ondanks dat ze 5 kilo zijn. Bas is 100% terugroepbaar en Guus 75% dus het is prima te hanteren
HillieS
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Yara niet. Behalve katten, die moeten in stukjes. Kleine stukjes.
Jamie zou graag willen jagen, maar helaas voor hem, dat gaan we niet doen. Dus hij zit eigenlijk altijd aan een (lange) lijn.
Afbeelding
stellamay
Welke: een Woezeltje

Bericht door stellamay »

Woes zou een jachtinstinct moeten hebben, maar volgens mij zijn ze bij de aanmaak het knopje vergeten te installeren. Tuurlijk heeft ie wel eens een spoor, neus aan de grond en gaan met die banaan, maar eenmaal oog in oog met een konijn/haas en hij wil alleen maar hallo zeggen. Vooral egeltjes moeten nodig een fijne avond worden gewenst. "Goedenavond, ik ben Woes, wie bent u?"
Afbeelding
Ipanema
Welke: Peruaanse naakthond en whippet x AHT

Bericht door Ipanema »

Zowel Georges als Billie gaan achter konijnen en eekhoorns aan, als ze er één voorbij zien komen. Het stikt hier ook van de eekhoorns, dus er zijn maar een aantal plaatsen waar ik ze los kan laten zonder een oogje in het zeil te houden (op het strand, bijvoorbeeld).

Hun reactie is wel anders. Georges gaat er achteraan en blijft dan ook lang in die opwinding en zoeken. Billie wil vooral rennen en komt daarna snel weer terug. Ook omdat ze weet dat het eigenlijk niet mag van baasje :zweep: Langer dan een minuut ben ik Billie eigenlijk nog nooit kwijt geweest. Ze blijven ondertussen (meestal) wel goed op de bospaden, maar kies dan ook zelf vooral wildvrij gebied.
sabine
Site Admin
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

niet echt, ze zoeken het niet op. Stel er schiet ineens iets weg willen ze daar wel even achteraan gaan, maar ze zijn te langzaam en ook te lui om echt te jagen. In de jongere jaren wilden ze nog weleens watervogels opjagen ofzo, maar ik wil dat niet dus dan lijn ik ze aan als ik het aan zie komen. Karel vindt het nog steeds heel leuk om tussen de ganzen of de eenden door te zwemmen, vindt ie gezellig. Niemand gaat ook voor hem op de loop verder :D Groot wild komen we eigenlijk zelden tegen, en vee vertrouw ik Karel wel mee. Pom iets minder, die zou nog wel leuk vinden om een kudde schapen over de flos te jagen.
Plaats reactie