cavia-uitbreiding

Subforum voor alle fototopics!
Plaats reactie
Loraine
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

cavia-uitbreiding

Bericht door Loraine »

Afgelopen vrijdag moest ik 1 van mijn caviamannen in laten slapen. :(
Heel sneu natuurlijk, vooral omdat zijn vriendje Magpie alleen achterbleef.
Nou leek die niet echt te rouwen, maar een cavia alleen stuit me nogal tegen de borst dus er moest er één bij komen, het was alleen geen bloedspoed ofzo.
Eerst de plaatselijke caviaopvang benaderd, die beantwoordden al mijn vragen behalve de vraag wanneer ik langs kon komen.
Geen 'we komen er nog even op terug' of wat dan ook, gewoon doodse stilte.
Nou ja, intussen even gegoogled op andere caviaopvangen, die zaten te ver weg qua reistijd of zijn inmiddels opgeheven.
Marktplaats dan, maar daar werd niet zoveel aangeboden en het meeste zat ook aardig ver weg of was vrijwel onbereikbaar met het ov.
Zoekopdracht op marktplaats vastgezet zowel voor regio Almelo als voor regio Harderwijk met de gedachte dan maar rustig af te wachten of er zich iets geschikts zou aandienen.

En toen ging ik zaterdagmiddag met een familielid een paar kringloopwinkels af en liepen we spontaan een dierenwinkel binnen, gewoon om te kijken.
Daar hadden ze een stuk of 6 Zwitsere Teddies zitten waarvan 1 meteen mijn blik trok en mijn hart een sprongetje deed maken. :hartjes:
Gevraagd of ze die konden pakken, geslacht gecheckt en het was een beertje! :cheer:
Aangezien ik niet wil fokken en de overgebleven beer intact is zocht ik een beer of een gecastreerde zeug.

Anyway, om een al lang verhaal iets in te korten, meet Oakley (CH Teddy wit-creme roodoog):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was vlak voor het koppelen, Magpie had een zakje hondensnacks horen kraken en vertelde me dat ik zijn groenten moest komen geven, en wel heel rap ja :hmmm:
:schrik: :')

Hier zitten ze net bij elkaar

Ze moeten nog wat aan elkaar wennen maar zolang ze elkaar niet kapotmaken of tot de uitputting voorbij opjagen komt dat wel goed.
Ik geef nu 2x daags een zeer royale portie groenten en verdeel het over de kooi, tzt zal het weer teruggaan naar de normale porties en vnl in hun grote voerbak gegeven worden.😊
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Meta
Posts in topic: 1
Honden: 3

Re: cavia-uitbreiding

Bericht door Meta »

Wat een leukerd veel plezier ermee
Afbeelding
------------------------- Daisy----------------------- Goofy--------------------Zaar im
CatnDog
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! De eerste introductie ziet er ontspannen uit.
Nanna
Posts in topic: 1

Bericht door Nanna »

Wat een mooierd. Moet je die nou ook kammen?
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Bedankt 😃
Nanna schreef: 01 jul 2024, 16:08 Wat een mooierd. Moet je die nou ook kammen?
Het haar wordt nog wat stugger waardoor het vrijwel niet klit.
En de vacht groeit vrijwel niet meer, dat scheelt ook wel. 😊
Was het een sheltie oid geweest dan ging ik er 2-4x per jaar met de schaar langs maar das met deze niet nodig.
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

CatnDog schreef: 01 jul 2024, 15:24 Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! De eerste introductie ziet er ontspannen uit.
Oakley was nogal overdonderd en Magpie was nog even zeer gefocust op zijn groenten.
Kort erna ging Magpie een beetje achter Oakley aan, brommen, kontje wiebelen, vertellen dat hij de baas is etc.
Oakley heeft al een paar keer duidelijk gemaakt dat Magpie zich moet gedragen, maar Magpie is nogal een haantje. :schrik:
Oakley moest dus rennen. :')
Maar vooralsnog is het niet meer dan wat licht gekibbel, gebrom, kontjes wiebelen en korte stukjes achterna jagen.

Dé reden ook dat ik het voer zeer verspreid in de kooi leg en zo royaal dat er 5-6 cavia's van zouden kunnen eten, dan is dat tenminste geen reden om over te kibbelen. :mrgreen:
Ook 2 drinkflessen, 2 hooi zakken en het oude, zwaar aan vervanging toe zijnde, caviastation (met 3 poortjes voorin en 1 aan de zijkant) en een brug zodat er geen geklooi komt met opsluiting in huisjes ofzo.
Ik vind dat soort huisjes ideaal bij een wat onrustige groep of een koppel dat elkaar nog moet leren kennen. :E:
Het nieuwe caviastation is onderweg, die verwacht ik morgen binnen:
https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/ca ... 45-cm.html
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik heb nooit cavia's gehad, maar gaan twee mannen over het algemeen goed samen?
Het klinkt alsof je heel verstandige keuzes maakt: geen ruzie om voedsel en geen hokjes waarin ze klem kunnen worden gezet.
En nog een cavia-hotel in aantocht. Leuk!
Loraine

Bericht door Loraine »

Ligt eraan, 2 jonge beertjes of een zeer jong beertje met een volwassen beer gaat meestal wel goed.
2 halfwas of volwassen beren vergt wat meer begeleiding maar als je dat goed aanpakt komt dat meestal ook wel goed.
Maar als ze eenmaal tot bloedens toe vechten kun je het vergeten.
Castratie helpt niet, hooguit om ze daarna elk een eigen harem te geven zonder dat je in no time honderden cavia's hebt.

Het allermooiste is een castraatbeer met 2-3 (of meer) zeugjes, door zijn aanwezigheid alleen al gedragen de meest pittige dames zich een stuk beter.
Zo'n beer is zegmaar de buffer, de kalmerende factor in zo'n groep.
Afbeelding
Plaats reactie