Roodwit

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Nanna
Posts in topic: 1

Roodwit

Bericht door Nanna »

NONSENSE ON STILTS

"The Irish Red & White Setter is bred primarily for the field. The standard as set out hereunder must be interpreted chiefly from this point of view and all Judges at Bench Shows must be encouraged to judge the exhibits chiefly from the working standpoint."

The above bit of clap trap comes from the AKC's web site, and shows how deeply boiled in the oil of their own nonsense they really are.

Here's a thought: Perhaps a dog named for its COAT COLOR might not really be "bred primarily for the field."

And perhaps a dog bred "primarily for the field" cannot really be judged at a Bench Show?

What's next, judging racing car drivers by hat size, or hiring astronauts based on whether they fit into the space suits?

How about hiring female workers by the size of their front racks? Now there's a business plan ... for a strip club.

I am reminded of the old adage: "In theory, practice and theory should be the same, but in practice they are not."

True enough, true enough.

—————-

AKC nonsense here >> https://images.akc.org/pdf/breeds/stand ... Setter.pdf

‘Bred to work’. Tulijk :LOL:

Afbeelding
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Roodwit

Bericht door EchoMira »

De logica ontbreekt ten enenmale.
Dat een hond werkgefokt is betekent toch niet dat hij bruinschimmelruwhaar moet zijn?

Ik vind deze hond vooral te lomp voor het werk. Zal wel weer voor "bone" moeten doorgaan maar dat is het niet.
ranetje

Bericht door ranetje »

Daar komt steeds meer haar op
Lijkt me "in het veld" niet zo handig eigenlijk :euh:
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 02 jul 2024, 11:43 What's next, judging racing car drivers by hat size, or hiring astronauts based on whether they fit into the space suits?
Ik ben toevallig net een boek over de Apollo 11 missie (maanlanding) aan het lezen en die drie astronauten (Neil Armstrong, Mike Collins en Buzz Aldrin) waren wel 'perfecte' mannen van exact 1.80 m. en 75 kg. Dus geen klein astronautje of reuzenastronaut aan boord. Die spacesuits van 100.000 dollar per stuk waren ook nogal een dingetje.
Kells
Posts in topic: 4
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Dit is ook een AKC geregistreerde hond, maar hier wordt wel mee gewerkt. Het is een Redwing hond, net als onze Clancy.
Afbeelding
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Ineke A

Bericht door Ineke A »

En vriendin van mij heeft ze en fokt ze. Ze zijn totaal niet lomp maar prachtige werkhonden. Grappig dat alles wordt opgehangen aan een opgeflufte showfoto
Kells

Bericht door Kells »

Ineke A schreef: 02 jul 2024, 15:11 En vriendin van mij heeft ze en fokt ze. Ze zijn totaal niet lomp maar prachtige werkhonden. Grappig dat alles wordt opgehangen aan een opgeflufte showfoto
Ik geloof dat dat wel meevalt. Het is gewoon zo dat je in de VS en Australië veel van die typische showmodellen ziet. In Europa zie die overdreven haarballen bijna niet en zeker niet in Nederland. Nu zijn er maar enkele fokkers in Nederland, maar wat ik jammer vind is dat er maar eentje is die zijn honden op het veld laat zien. Nou ja, er zijn er nog een paar, maar dat zijn allemaal honden uit het outcross programma, dus kruisingen met de rode setters uit werklijnen.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ineke A schreef: 02 jul 2024, 15:11 En vriendin van mij heeft ze en fokt ze. Ze zijn totaal niet lomp maar prachtige werkhonden. Grappig dat alles wordt opgehangen aan een opgeflufte showfoto
Ik vind ze doorgaans ook niet lomp maar ik concludeer dat ook hier de rasverbetering zijn werkt doet. Rare onnodig dikke poten en een groot zwaar hoofd. Amper vorm in het lijf.
Ik zou echt niet weten waarom een setter dat moet hebben. Geslachtstype is leuk maar het moet geen golden worden.

Afbeelding
Ineke A

Bericht door Ineke A »

Dat herken ik absoluut niet. Die van mijn vriendin zijn elegante honden zonder overdreven hoofden.
Maar de roodwitte is geen gekleurde ier maar ern ander ras met een andere rasstandaard.
Zij doet ook geen outcross trouwens met rode ieren
Kells

Bericht door Kells »

Ineke A schreef: 02 jul 2024, 21:58 Dat herken ik absoluut niet. Die van mijn vriendin zijn elegante honden zonder overdreven hoofden.
Maar de roodwitte is geen gekleurde ier maar ern ander ras met een andere rasstandaard.
Zij doet ook geen outcross trouwens met rode ieren
Mag ik je even verbeteren? De rode en rood-witte setters waren oorspronkelijk een en hetzelfde ras. De rode setters waren populairder en heel lang werden er amper rood-witte setters gefokt. De genenpoel werd zo smal dat er ruim 12 jaar geleden een outcross programma werd gestart en werden er rode setters uit werklijnen gezocht om de genenpoel weer te verbreden. Ik heb mijn reu trouwens ook aangeboden voor het outcross programma en er is een kans dat ze ook hem in de toekomst willen inzetten. Wat ik een beetje jammer vind is dat er in Nederland verder geen fokkers zijn die daar aan willen meedoen en gewoon verder fokken met een hoge COI/COR.
Ineke A

Bericht door Ineke A »

Oh, ik weet toevalling dat de COI van haar hondrn laag is. Maar goed, als jij meer verstand van haar honden hebt dan ik hou ik mn mond wel. Een setter is blijkbaar een setter en jij bent de enige op het forum die er iets van weet
Kells

Bericht door Kells »

Ineke A schreef: 02 jul 2024, 22:30 Oh, ik weet toevalling dat de COI van haar hondrn laag is. Maar goed, als jij meer verstand van haar honden hebt dan ik hou ik mn mond wel. Een setter is blijkbaar een setter en jij bent de enige op het forum die er iets van weet
Wat is laag en over hoeveel generaties is dat berekend? Nee, ik ben niet de enige op het forum die er iets van weet, maar ik ben wel fokker van Ierse setters uit werklijnen en die rood-witte Ieren volg ik ook al jaren. Dat het IC hoog is zie ik bij de geboorteberichten die openbaar staan op de site van de ISC.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ineke A schreef: 02 jul 2024, 22:30 Oh, ik weet toevalling dat de COI van haar hondrn laag is. Maar goed, als jij meer verstand van haar honden hebt dan ik hou ik mn mond wel. Een setter is blijkbaar een setter en jij bent de enige op het forum die er iets van weet
Nou, volgens mij haakt er nooit iemand aan op een topic over een setter dus ik ben allang blij dat jij het wel doet.
Het gaat toch helemaal niet over wie het meeste weet? Maar als dat de eenheid van meten is dan wint Kells natuurlijk bij voorbaat. Die heeft en fokt ze.

Ik heb een week een setter gehad en die terug gegegeven aan de fokker. Dat is wat ik er over weet. Maar ik weet wel iets over hoe de kynologie in elkaar steekt en wat "verschillende standaarden tussen de grote en de middenslagpoedel" betekent.

Mij persoonlijk kan rood of roodwit me niets introduceren. Maar het blijft een setter en die heeft een andere kop dan een labrador. Smaller en slanker.
Het is niet belangrijk hoor maar zonder die dingen kunnen we rashonden gewoon helemaal afschaffen.
Plaats reactie