Hoi, dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik heb 2 teckels, waaronder een gladharige dwegteckel van 13 jaar, Lodewijck
Al jaren heeft hij last van huid- en oogklachten. Een oorzaak is nooit gevonden, al leken de klachten te verminderen met overstappen op ander voer (eend).
Nu nemen de klachten de laatste tijd weer toe, hij heeft meer zwarte vlekken op zijn vacht en lijkt jeuk te hebben. Ook zijn ogen zijn constant vochtig met slijmdraden, wat ook jeukt.
De dierenarts gaf de laatste keer een mousse voor zijn huid, maar ik geloof niet dat dit wat doet.
Wat zou dit nou toch kunnen zijn, heeft iemand enig idee of tips/adviezen wie we behalve reguliere dierenarts en oogarts kunnen raadplegen? Ik sta overal voor open, zou hem hier zo graag vanaf willen helpen.
Dankjewel vast voor het meedenken.
Allergie?
Re: Allergie?
Heeft de DA n.a.v. deze klachten bloedonderzoek gedaan?
Krijgt hij medicijnen of buiten die Mousse?
Bij Cushing of een schildklierprobleem kunnen ook dergelijke plekken ontstaan
Als dat al is uitgesloten (bloedonderzoek) misschien weer overgaan op een ander nieuw voedsel waar vlees in verwerkt is dat nog niet eerder is gegeven?
Als dat al is uitgesloten (bloedonderzoek) misschien weer overgaan op een ander nieuw voedsel waar vlees in verwerkt is dat nog niet eerder is gegeven?
- Teckeltoos
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Teckel
Er is idd bloedonderzoek gedaan, ik durf niet te zeggen of hierbij ook de schildklier gecheckt is.ranetje schreef: ↑03 jul 2024, 20:34 Heeft de DA n.a.v. deze klachten bloedonderzoek gedaan?
Hij krijgt Cardisure vanwege een hartprobleem en eet Energique puur eend + Kivo verse eend. Misschien dat laatste eens switchen, maar ik heb geen idee wat dan te geven. Er is zoveel keus!
- annnie
- Honden: 3
- Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo
Misschien eens een bezoekje brengen aan een 2e lijnspraktijk. Of je bij een dermatoloog of endocrinoloog moet zijn geen idee
Dermatoloog en afhankelijk van wat die zegt een (orthomoleculair) voedingsdeskundige.
-
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Ja dit noem ik wel een allergie.
Wat je kunt doen is gewoon even alleen maar gebakken en gesneden kipfilet te voeren. Paar dagen. 6. Weet ik veel.
Gekookte wortel erbij om het een beetje op te vullen. En een ei.
Daarna doe je hetzelfde met rundvlees, aardappel en kaas.
Simpel voer waarvan je overzicht hebt wat het is en dan goed opletten. Hoe gaat het 6 uur later? Hoe gaat het 3 dagen en drie weken laten. Is er iets van een patroon?
Ik zeg niet dat ze allergisch voor graan is maar bij dit soort honden geef je geen tarwe. Graanallergie is bij honden eigenlijk een slechte betiteling. Het is meer dat je blij moet zijn als je hond wel gewoon brood kan vreten en het dan goed doet. Dat is namelijk best raar. Wolven eten geitjes. Met haar en huid. Geen kadetjes met pindakaas.
Dus als je vermoed dat het misschien in de voeding zit zou ik echt helemaal terug naar de onbewerkte voeding gaan.
Klinkt veel moeilijker dan het is. Ligt gewoon allemaal in de supermarkt.
Als het niet werkt weet je dat het niet aan de voeding ligt want misschien is het wel iets anders.
Als het in de omgeving zit en je daar niets aan kunt doen is een stootkuur van NSAID's soms handig. Prednisolon in matige dosis en dan weer afbouwen kan vrij goed zorgen voor een rustig herstel van het afweersysteem waarbij het niet op tilt gaat.
Vooral heel goed opletten wanneer het meer en minder is. En als dat niet lukt gewoon medicatie. Niets mis met een hooikoortstabletje, toch? Soms is medicatie gewoon de beste oplossing.
Wat je kunt doen is gewoon even alleen maar gebakken en gesneden kipfilet te voeren. Paar dagen. 6. Weet ik veel.
Gekookte wortel erbij om het een beetje op te vullen. En een ei.
Daarna doe je hetzelfde met rundvlees, aardappel en kaas.
Simpel voer waarvan je overzicht hebt wat het is en dan goed opletten. Hoe gaat het 6 uur later? Hoe gaat het 3 dagen en drie weken laten. Is er iets van een patroon?
Ik zeg niet dat ze allergisch voor graan is maar bij dit soort honden geef je geen tarwe. Graanallergie is bij honden eigenlijk een slechte betiteling. Het is meer dat je blij moet zijn als je hond wel gewoon brood kan vreten en het dan goed doet. Dat is namelijk best raar. Wolven eten geitjes. Met haar en huid. Geen kadetjes met pindakaas.
Dus als je vermoed dat het misschien in de voeding zit zou ik echt helemaal terug naar de onbewerkte voeding gaan.
Klinkt veel moeilijker dan het is. Ligt gewoon allemaal in de supermarkt.
Als het niet werkt weet je dat het niet aan de voeding ligt want misschien is het wel iets anders.
Als het in de omgeving zit en je daar niets aan kunt doen is een stootkuur van NSAID's soms handig. Prednisolon in matige dosis en dan weer afbouwen kan vrij goed zorgen voor een rustig herstel van het afweersysteem waarbij het niet op tilt gaat.
Vooral heel goed opletten wanneer het meer en minder is. En als dat niet lukt gewoon medicatie. Niets mis met een hooikoortstabletje, toch? Soms is medicatie gewoon de beste oplossing.