Saarloos ter herplaatsing
Saarloos ter herplaatsing
Namens een vriendin plaats ik onderstaand bericht
Ik ken Nikan zelf ook overigens.
Stel je vragen gerust. Bij belangstelling voor hem stuur maar een PB.
Nikan, een grijze saarloosreu van 5 jaar oud.
Ietsje terughoudend. En met iets bedoel ik ook iets. Woefend achteruit bij een nieuwe situatie en na enkele minuten kennismaken.
Een werkhond, blij, enthousiast en lomp.
Namens de fokker:
Eind februari kreeg ik te horen dat het bazinnetje van Nikan plotseling was overleden en dat er een nieuw thuis voor hem werd gezocht door de huurbazen die hem opvingen. Zij kenden mij niet en waren blij dat ik als fokker besloot hem meteen op te halen. Toen hij kwam was het meteen goed tussen hem en zijn zus en moeder en mij. Het plan was dan ook dat hij zou blijven maar in de tijd dat hij nu bij ons is ben ik gaan zien dat hij een ander type hond is dan de 2 dames. Zodanig anders dat wij niet bij hem passen en hem niet kunnen bieden wat hij nodig heeft.
Hij is 5 jaar gewend geweest om bij iemand alleen te leven, dit kun je ook merken aan zijn gedrag. Hij is overal bij, eist veel aandacht op en wil vaak vermaakt worden. Hij is een werker, voor een Saarlooswolfhond best bijzonder. Dit had ik dan ook niet verwacht maar nadat ik een workshop paard en hond met hem had gevolgd (eigenlijk voor de gezelligheid) zag ik dat hij zo graag voor je aan de slag wil. Hij luistert ook echt goed en doet dingen die mijn andere wolfhonden echt niet zouden of willen doen. Hij is gek op wat lekkers en doet daar dus heel veel voor. Alleen een grote wandeling is voor hem niet voldoende. Daar waar mijn dames na een wandeling gewoon lekker gaan relaxen kijkt hij me aan alsof ie zeggen wil, en wat mag ik nu nog gaan doen? Dit kan ik hem niet geven, hoe lief en geweldig ik hem ook vind, hij verdient meer.
Nikan is dus een Saarlooswolfhond reu van 5 jaar, bij mij geboren en heeft 5 jaar in Zwitserland gewoond. Hij is zeer goed opgevoed door haar, kent alle basisdingen (nu ook in het Nederlands maar leert ook erg snel nieuwe dingen. Een dogsurvival zou je zo met hem kunnen doen. Ja hij is een wolfhond, dus sommige mensen of dingen zijn wel spannend, maar hij herstelt en leert snel dat dat niet een belemmering hoeft te zijn.
Hij knuffelt ontzettend graag, kruipt het liefst in je, op je of bij je. Overal waar je bent, loopt ie je achterna. Checken waar je bent en of je niet weg gaat. Dat is natuurlijk wel een gevolg van het plots wegvallen van zijn geliefde bazinnetje. Nikan is dol op mijn twee dames en zou zeker wel in een roedel kunnen leven. Ook met gecastreerde reuen gaat het tot nu toe goed. Hij is zelf intact en in verband met het inzetten van hem als dekreu is de wens dan ook groot dat hij tot deze tijd intact blijft.
Wel moet er voldoende tijd voor hem individueel zijn om iets te doen; een cursus, sport, geestelijke uitdaging die hij hier niet voldoende krijgt. Vandaar dat ik ook niet persé iemand uit de wolfhonden wereld zoek maar vooral iemand die zin heeft om met hem aan de slag te gaan, hem die uitdaging kan bieden. Dan heb je echt een wereldhond!
Ik ken Nikan zelf ook overigens.
Stel je vragen gerust. Bij belangstelling voor hem stuur maar een PB.
Nikan, een grijze saarloosreu van 5 jaar oud.
Ietsje terughoudend. En met iets bedoel ik ook iets. Woefend achteruit bij een nieuwe situatie en na enkele minuten kennismaken.
Een werkhond, blij, enthousiast en lomp.
Namens de fokker:
Eind februari kreeg ik te horen dat het bazinnetje van Nikan plotseling was overleden en dat er een nieuw thuis voor hem werd gezocht door de huurbazen die hem opvingen. Zij kenden mij niet en waren blij dat ik als fokker besloot hem meteen op te halen. Toen hij kwam was het meteen goed tussen hem en zijn zus en moeder en mij. Het plan was dan ook dat hij zou blijven maar in de tijd dat hij nu bij ons is ben ik gaan zien dat hij een ander type hond is dan de 2 dames. Zodanig anders dat wij niet bij hem passen en hem niet kunnen bieden wat hij nodig heeft.
Hij is 5 jaar gewend geweest om bij iemand alleen te leven, dit kun je ook merken aan zijn gedrag. Hij is overal bij, eist veel aandacht op en wil vaak vermaakt worden. Hij is een werker, voor een Saarlooswolfhond best bijzonder. Dit had ik dan ook niet verwacht maar nadat ik een workshop paard en hond met hem had gevolgd (eigenlijk voor de gezelligheid) zag ik dat hij zo graag voor je aan de slag wil. Hij luistert ook echt goed en doet dingen die mijn andere wolfhonden echt niet zouden of willen doen. Hij is gek op wat lekkers en doet daar dus heel veel voor. Alleen een grote wandeling is voor hem niet voldoende. Daar waar mijn dames na een wandeling gewoon lekker gaan relaxen kijkt hij me aan alsof ie zeggen wil, en wat mag ik nu nog gaan doen? Dit kan ik hem niet geven, hoe lief en geweldig ik hem ook vind, hij verdient meer.
Nikan is dus een Saarlooswolfhond reu van 5 jaar, bij mij geboren en heeft 5 jaar in Zwitserland gewoond. Hij is zeer goed opgevoed door haar, kent alle basisdingen (nu ook in het Nederlands maar leert ook erg snel nieuwe dingen. Een dogsurvival zou je zo met hem kunnen doen. Ja hij is een wolfhond, dus sommige mensen of dingen zijn wel spannend, maar hij herstelt en leert snel dat dat niet een belemmering hoeft te zijn.
Hij knuffelt ontzettend graag, kruipt het liefst in je, op je of bij je. Overal waar je bent, loopt ie je achterna. Checken waar je bent en of je niet weg gaat. Dat is natuurlijk wel een gevolg van het plots wegvallen van zijn geliefde bazinnetje. Nikan is dol op mijn twee dames en zou zeker wel in een roedel kunnen leven. Ook met gecastreerde reuen gaat het tot nu toe goed. Hij is zelf intact en in verband met het inzetten van hem als dekreu is de wens dan ook groot dat hij tot deze tijd intact blijft.
Wel moet er voldoende tijd voor hem individueel zijn om iets te doen; een cursus, sport, geestelijke uitdaging die hij hier niet voldoende krijgt. Vandaar dat ik ook niet persé iemand uit de wolfhonden wereld zoek maar vooral iemand die zin heeft om met hem aan de slag te gaan, hem die uitdaging kan bieden. Dan heb je echt een wereldhond!
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Oud Duitse herder
Re: Saarloos ter herplaatsing
Wat een prachtige hond. Had ik Brego niet gehad dan had ik er zo voor gegaan. Daar gaat iemand echt een geweldig maatje aan hebben.
Dat lipje
Ja dat weet ik wel zeker!
Nikan is geweldig.
Juist voor iemand die net wat minder “echte saarloostrekjes” wil maar wat meer werklust.
gave hond, hopelijk vind hij iemand die lekker met hem wil werken
gave hond zeg! Wat ik me wel afvraag, kan hij alleen thuis blijven? Dat is nogal eens een issue bij dit ras en gezien zijn verhaal zou het me niks verbazen...Maar het hoeft helemaal geen probleem te zijn natuurlijk.
Ja alleen zijn is bij veel saarlooswolfhonden vaak een issue.
Nikan is geen uitzondering,
Hij was bij zijn oude baasje wel eens alleen. Dus hij heeft het daar wel geleerd. Maar toen zij volkomen onverwacht overleed heeft hij daar wel een “tik” van kregen.
Bij de fokker is hij eigenlijk nooit alleen omdat daar 2 andere saarloosdames zijn.
Met de andere 2 honden erbij is “alleen” zijn geen probleem.
- Mo-yi
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
wauw, wat een knappe kerel
-
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Nou ja, een tik. Misschien mist hij zijn baas gewoon.
Laten we er maar even vanuit gaan dat hij de komende twee maanden nog even hulp nodig heeft.
Als je morgen naar je werk moet zou ik hem niet overnemen.
Ik denk inderdaad dat je daar gelijk in hebt.
Dat hij het met wat hulp wel kan.
Met een andere hond erbij kan hij het heel snel (want dat kan hij nu ook.
Wat een prachtige hond, en mooie beschrijving van de fokker uit. Snap ook wel dat ze deze reu beschikbaar wil houden voor de fok.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Inderdaad een prachtige hond! Ik zou het wel overwegen als ik nu maar twee honden zou hebben en op zoek was naar een reu, hij klinkt echt als een fijne hond.
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Prachtige hond, en met werklust! Misschien is hij gezien zijn karakter ook goed geschikt voor iemand die nog geen ervaring met Saarlozen maar wel een wolfhond wilt.
Ik blijf het toch een gek idee vinden, dat verlatingsangst juist vaak bij dit soort honden aan de is, net als bij de tamaskan en volgens mij zijn poolhonden er ook gevoelig voor. Je zou toch juist door hun onafhankelijke karakter denken datzelfde het niet erg zouden vinden om alleen te zijn. Of is het juist het roedelgevoel?
Ik blijf het toch een gek idee vinden, dat verlatingsangst juist vaak bij dit soort honden aan de is, net als bij de tamaskan en volgens mij zijn poolhonden er ook gevoelig voor. Je zou toch juist door hun onafhankelijke karakter denken datzelfde het niet erg zouden vinden om alleen te zijn. Of is het juist het roedelgevoel?
Nanna had recent wat over outcross nest geplaatst, toen ben ik wat meer op internet erover gaan lezen, over herkomst en outcross programma. Ook omdat er iemand met Witte Herders die ik op FB volgde ook in dat outcross programma zit.Persistence schreef: ↑26 jul 2024, 13:42 Prachtige hond, en met werklust! Misschien is hij gezien zijn karakter ook goed geschikt voor iemand die nog geen ervaring met Saarlozen maar wel een wolfhond wilt.
Nu kan ik niet meer vinden wat ik las, maar echt vanaf de basis meneer Saarloos tot aan nu.
Vond het wel interessant om te lezen, en snapte ook meer van het beginsel van het ras.
Deze fokker geeft al aan dat deze reu "anders" is dan haar andere gefokte honden, dus kan goed zijn dat de herder genen in deze hond wat meer naar voren zijn gekomen.
Zijn er hier nog mensen op het forum met Tamaskan of Saarloos eigenlijk?
Ik denk zelf dat gedeelte wolf in de honden maakt dat roedelgevoel sterk aanwezig nog is, en dat sommige nakomelingen dus nog sterk dat instinct hebben en zelfstandig zijn, maar wel dus behoefte hebben aan dat groepsgevoel, en dan schaar ik de mens als baas bij die groep voor het gemak.
Gefokt met een huishond ras, kan het meerdere kanten op gaan. Denk ik dan, dus corrigeer me vooral als ik fout zit.
Ik vind ze prachtig, maar ik denk dat ik niet risico zou durven nemen als het gaat om de mogelijke verlatings angst, of het te zelfstandige karakter wat trainen soms lastig kan maken. Maar deze reu lijkt dus juist graag dingen te willen ondernemen samen en in opdracht van een baas, en misschien wel op zijn plek bij een baas die dingen gaat ondernemen met deze hond.
De verlatingsangst bij deze hond kan versterkt zijn door het plots wegvallen van zijn bazin, en verkassen weer naar een ander land/klimaat terug bij de fokker met honden die net even anders van karakter zijn, gewend zijn om samen te leven en hij was zo ik dacht te lezen enige hond bij die bazin.
Ben wel benieuwd hoe deze met klein en groot vee is, want bij bepaalde mensen op forum zou ik deze hond zeker niet zien misstaan.
Inderdaad, juist omdat Nikan een karakter heeft wat ook prima past buiten de Saarlooswereld heeft de fokker me gevraagd hem hier te plaatsen.Persistence schreef: ↑26 jul 2024, 13:42 Prachtige hond, en met werklust! Misschien is hij gezien zijn karakter ook goed geschikt voor iemand die nog geen ervaring met Saarlozen maar wel een wolfhond wilt.
Nikan is familie van Taran overigens. Taran is ook alles behalve terughoudend haha.
Maar ook Taran kan moeilijk alleen zijn. Wel met de andere honden erbij, maar niet helemaal alleen.
Het is echt een stuk “bij het roedel” willen zijn.
Want onafhankelijk zijn saarlooswolfhonden wel.
Nikan neigt meer naar de Duitse herder, qua werklust.
Net even navraag gedaan wat betreft jaaggedrag.
Maar dat doet Nikan dus wel.
Dus los bij (klein) vee is voor nu niet handig.
Maar dat doet Nikan dus wel.
Dus los bij (klein) vee is voor nu niet handig.
-
- Posts in topic: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Ja. Nou, je kunt hem hopelijk wel gewoon aan de riem meenemen en uitleggen dat een geitje in de tuin hoort en dat hij die dus niet moet confronteren.
Als een hond dat op situationeel vlak niet kan leren dan hoef ik hem niet maar dat zijn er echt maar heel weinig.
Dit is toch gewoon een goed opgevoede hond? Wolfshond, excuus.
Waarom kan die niet leren om bij het poortje van de wei te blijven staan?