Bijwerkingen vetmedin?

Hier kun je jezelf even voorstellen, als je dat wilt
Plaats reactie
Jaantje59
Posts in topic: 3

Bijwerkingen vetmedin?

Bericht door Jaantje59 »

Hallo allemaal,
Fijn om op deze site allerlei informatie te lezen.
Nu heb ik een vraag.
Mijn dwergpincher van bijna 11 jaar heeft hartproblemen.
Er is in juni een hele uitgebreide echo gedaan waaruit bleek dat zijn hart vergroot is en er een lekkende klep is. Hij hoestte ook af en toe maar kwam verder redelijk gezond over.
Nu heeft hij vanaf dat moment vetmedin gekregen, 2 x daags. Positief is dat zijn dikke buik helemaal verdwenen is. Maar verder lijkt het alleen maar erger zijn geworden. Hij is veel benauwd en hoest ook meer.
Nu vraag ik me steeds af of het niet van de vetmedin kan komen. Omdat het zo apart is dat hij het heeft sinds hij dat medicijn neemt. Mijn vraag is dus of iemand anders hier ook er ervaring mee heeft?
ranetje
Posts in topic: 2

Re: Bijwerkingen vetmedin?

Bericht door ranetje »

Jaantje59 schreef: 30 jul 2024, 13:10 Hallo allemaal,
Fijn om op deze site allerlei informatie te lezen.
Nu heb ik een vraag.
Mijn dwergpincher van bijna 11 jaar heeft hartproblemen.
Er is in juni een hele uitgebreide echo gedaan waaruit bleek dat zijn hart vergroot is en er een lekkende klep is. Hij hoestte ook af en toe maar kwam verder redelijk gezond over.
Nu heeft hij vanaf dat moment vetmedin gekregen, 2 x daags. Positief is dat zijn dikke buik helemaal verdwenen is. Maar verder lijkt het alleen maar erger zijn geworden. Hij is veel benauwd en hoest ook meer.
Nu vraag ik me steeds af of het niet van de vetmedin kan komen. Omdat het zo apart is dat hij het heeft sinds hij dat medicijn neemt. Mijn vraag is dus of iemand anders hier ook er ervaring mee heeft?
Welkom.

Ik heb de bijsluiter even opgezocht.
Dit zijn de bijwerkingen.
In zeldzame gevallen kan een licht positief chronotroop effect (verhoging van de hartslag) en braken voorkomen. Deze effecten zijn echter dosisafhankelijk en kunnen worden vermeden door de dosis te verlagen. In zeldzame gevallen is voorbijgaande diarree, anorexie of lethargie waargenomen.
Dat die dikke buik (vocht) weg is is heel mooi.
Als hij slechter wordt hoeft dat niet aan medicatie te liggen, maar kan het hart sneller achteruit gaan.
Lekkage van een hartklep is niet iets dat meestal hetzelfde blijft, maar geleidelijk erger kan worden.
Afbeelding
Jaantje59

Bericht door Jaantje59 »

Ja de bijsluiter had ik idd ook gelezen. Daar wordt het niet expliciet genoemd. Daarom was ik ook benieuwd naar ervaringen van anderen of het vaker voorkomt. Want ik begrijp wel dat het hart lamgzaam maar zeker achteruit gaat alleen is het zo apart dat het veel erger is geworden sinds hij dit middel gebruikt Dat vind ik toch wel raar
Vandaar dat ik me afvraag of het daarmee te maken heeft of niet
Marc

Bericht door Marc »

Mijn hondje van 14 of ouder leeftijd onbekend krijgt het al een jaar. Achteruitgang van hart is gestopt alleen drinkt ze meer. Hoesten is maar soms en verder valt ze niet meer flauw zomaar. Dus het gaat hier stukken beter op vetmedin maar dat zegt natuurlijk niks. Ik ben alleen maar positief tot nu toe. Kost ook geen drol dus ben blij dat dit haar problemen grotendeels oplost. Veel hartaandoeningen zijn erg pregressief dus wie weet gaat het gewoon slechter met je hondje?
Ybbihs
Posts in topic: 1

Bericht door Ybbihs »

Ik herken het niet van toen 1 van mijn honden vetmedin kreeg.
Afbeelding
Jaantje59

Bericht door Jaantje59 »

Oke dat klinkt positief. De medicijnen zijn tegenwoordig inderdaad Heel goedkoop en dat is ook geen probleem. Het is alleen gek dat in Juni bij de algemene check up die hartruis is ontdekt tetwijl hij verder gezond en energiek was. En nu een maand later hoest hij veel en slaapt veel meer. 🥲
Ik hoop dat het toch nog wat beter zal worden over de tijd heen….
Marc

Bericht door Marc »

Het lastige bij kleine honden is dat hartproblemen vaak progressief zijn. Dus met wat geluk stopt het erger worden of niet. Beter wordt het sowieso niet. Mijn hondje had zoveel last dat ze bij rennen of spelen vaak helemaal out ging .. te weinig zuurstof. Volgens veel informatie is dat het stadium waarop een hondje nog maximaal 2 jaar leeft. Mijn dierenarts was dus erg blij verrast dat het gestopt was met achteruit gaan en ze dus nu best ok is. Misschien is het bij jouw hond dus nog wel achteruit gegaan. Wanneer doen ze weer een echo?
ranetje
Posts in topic: 2

Bericht door ranetje »

@Jaantje59 Ik zou het toch ook nog even overleggen met de DA als ik jou was.
Afbeelding
nevache
Honden: 7

Bericht door nevache »

Naast evt. bijwerkingen of verslechtering van hartprobleem kan ook de toenemende temperatuur sinds juni een variabele zijn in toenemende benauwdheid.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ja die temperatuur kan natuurlijk ook een reden zijn. Maar wat ik begreep is dat vetmedin de achteruitgang stopt en een vochtafdrijvende werking heeft. Het hart wordt dan minder belast en dus gaat het minder snel achteruit. Soms is de dosis niet meer voldoende of moet er meer ondersteuning gegeven worden. Ik haal elke maand een pak vetmedin maar krijg dat alleen als ik om de 6 maanden laat kijken via een echo of het nog wel voldoende ondersteuning biedt. Nu was na een jaar geen enkele verandering zichtbaar en mag ik de medicijnen ophalen voor een jaar en dan een echo maken. Wat ik ermee wil zeggen is dat als ik de werking goed begrijp je dus lastig kan inschatten of het voldoende is en dat dat steeds met echo moet worden bekeken. Misschien heeft je hondje meer nodig of een extra ander medicijn om de achteruitgang te stoppen. Dat de dikke buik weg is komt waarschijnlijk door de vochtafdrijvende werking.
Caren

Bericht door Caren »

Marc schreef: 30 jul 2024, 16:58 Het lastige bij kleine honden is dat hartproblemen vaak progressief zijn. Dus met wat geluk stopt het erger worden of niet. Beter wordt het sowieso niet. Mijn hondje had zoveel last dat ze bij rennen of spelen vaak helemaal out ging .. te weinig zuurstof. Volgens veel informatie is dat het stadium waarop een hondje nog maximaal 2 jaar leeft. Mijn dierenarts was dus erg blij verrast dat het gestopt was met achteruit gaan en ze dus nu best ok is. Misschien is het bij jouw hond dus nog wel achteruit gegaan. Wanneer doen ze weer een echo?
Wat noem jij niet prijzig per 5 mg? (of 60 tabletten)
Plaats reactie